IPPB4/4511-877/15-2/MS2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/4511-877/15-2/MS2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2015 r. (data wpływu 3 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczeń pomocy materialnej dla uczniów oraz obowiązku składania informacji PIT - 8C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczeń pomocy materialnej dla uczniów oraz obowiązku składania informacji PIT - 8C.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi obsługę finansowo - księgową placówek oświatowych. Jednym z zadań Biura jest wypłata świadczeń pomocy materialnej dla uczniów z obsługiwanych placówek oświatowych. Świadczenia pomocy materialnej mają charakter motywacyjny lub socjalny. Przyznawane są na podstawie art. 90b ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) i wypłacane ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie jednostki samorządu terytorialnego (zgodnie z art. 90b ustawy o systemie oświaty). Świadczenia o charakterze motywacyjnym przyznawane są decyzją dyrektora szkoły na wniosek Szkolnej Komisji Stypendialnej. Natomiast świadczenia o charakterze socjalnym przyznawane są decyzją administracyjną, a dodatkowym aktem prawnym, na podstawie którego przyznawane są te świadczenia, jest uchwała Rady Miasta z dnia 21 kwietnia 2005 r., przyjmująca regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta. Uchwała została podjęta na podstawie art. 90f ustawy o systemie oświaty. Wysokość świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym określana jest w decyzji administracyjnej.

W myśl art. 90c ust. 1 ustawy o systemie oświaty świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:

* stypendia szkolne,

* zasiłki szkolne,

natomiast świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są:

* stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe,

* stypendium Prezesa Rady Ministrów,

* stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,

* stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

W związku z powyższym wypłacane uczniom placówek oświatowych stypendia i zasiłki szkolne, zarówno o charakterze socjalnym jak i motywacyjnym, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są "świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznawane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz "Prawo o szkolnictwie wyższym".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku wypłaty stypendium o charakterze socjalnym konieczne jest wystawianie i przekazywanie stypendystom oraz Urzędom Skarbowym informacji o wysokości wypłacanego stypendium na druku PIT - 8C.

2. Czy w przypadku wypłaty stypendium o charakterze motywacyjnym konieczne jest wystawianie i przekazywanie stypendystom oraz Urzędom Skarbowym informacji o wysokości wypłacanego stypendium na druku PIT - 8C.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Do roku 2014 Wnioskodawca składał informacje na druku PIT - 8C wyłącznie o wysokości wypłaconego stypendium szkolnego (o charakterze socjalnym).

Jednak z uwagi na to, że zarówno stypendia o charakterze socjalnym jak i stypendia o charakterze motywacyjnym przyznawane są na podstawie przepisów o systemie oświaty i spełniają przesłanki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, wobec tego nie ma obowiązku wystawiania i przekazywania stypendystom oraz Urzędom Skarbowym informacji o wysokości wypłaconych stypendiów (o charakterze socjalnym i motywacyjnym) na druku PIT - 8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 316, z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, że pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie, m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też pomoc materialna wypłacona uczniom stanowi przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 40 cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawa o szkolnictwie wyższym.

Zwolnienie z opodatkowania świadczeń pomocy materialnej na podstawie przywołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

* pomoc materialna musi być przyznana na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym,

* beneficjentem pomocy może być wyłącznie: uczeń, student, uczestnik studiów doktoranckich i osoba uczestnicząca w innych formach kształcenia,

* źródłem ich pochodzenia może być tylko: budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego oraz środki własne szkół i uczelni.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi obsługę finansowo - księgową placówek oświatowych. Jednym z zadań Biura jest wypłata świadczeń pomocy materialnej dla uczniów z obsługiwanych placówek oświatowych. Świadczenia pomocy materialnej mają charakter motywacyjny lub socjalny. Przyznawane są na podstawie art. 90b ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) i wypłacane ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie jednostki samorządu terytorialnego (zgodnie z art. 90b ustawy o systemie oświaty). Świadczenia o charakterze motywacyjnym przyznawane są decyzją dyrektora szkoły na wniosek Szkolnej Komisji Stypendialnej. Natomiast świadczenia o charakterze socjalnym przyznawane są decyzją administracyjną a dodatkowym aktem prawnym na podstawie którego przyznawane są te świadczenia jest uchwała Rady Miasta z dnia 21 kwietnia 2005 r., przyjmująca regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta. Uchwała została podjęta na podstawie art. 90f ustawy o systemie oświaty. Wysokość świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym określana jest w decyzji administracyjnej.

Kwestie pomocy materialnej dla uczniów regulują przepisy Rozdziału 8a - Pomoc materialna dla uczniów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Stosownie do art. 90b ust. 1 tej ustawy, uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych (art. 90b ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 90c ust. 1 ww. ustawy pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny, zaś zgodnie z ust. 2 cytowanego przepisu, świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:

* typendium szkolne;

* zasiłek szkolny.

natomiast świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są:

* stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe,

* stypendium Prezesa Rady Ministrów,

* stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,

* stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Artykuł 90f ww. ustawy stanowi natomiast, że rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy materialnej o charakterze socjalnym, w którym określa w szczególności:

1.

sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego w zależności od sytuacji materialnej uczniów i ich rodzin oraz innych okoliczności, o których mowa w art. 90d ust. 1;

2.

formy, w jakich udziela się stypendium szkolnego w zależności od potrzeb uczniów zamieszkałych na terenie gminy;

3.

tryb i sposób udzielania stypendium szkolnego;

4.

tryb i sposób udzielania zasiłku szkolnego w zależności od zdarzenia losowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wypłata stypendium o charakterze socjalnym i motywacyjnym przyznawana i wypłacana na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, Wnioskodawca wypłacając ww. świadczenia nie jest obowiązany do wystawiania informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C, bowiem obowiązek sporządzenia takiej informacji wynikający z art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie dochodów objętych zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl