IPPB4/4511-641/16-2/JK2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/4511-641/16-2/JK2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 643, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 613), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2016 r. (data wpływu 23 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą środków finansowych w ramach projektu "E." - jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej wystawienia informacji PIT-8C z tytułu wypłaconego stypendium doktorskiego, które nie będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania,

* prawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą środków finansowych w ramach projektu "E.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 3 września 2014 r. została zawarta umowa pomiędzy X. a Wnioskodawcą zwanym dalej "Jednostką" o realizację i finansowanie stypendium doktorskiego przyznanego w ramach konkursu "E.". Przedmiotem umowy jest określenie terminu oraz warunków realizacji przez "S." stypendium doktorskiego, wysokości przyznanych Jednostce środków finansowych, warunków ich przekazywania i rozliczania.

Zgodnie z ww. umową na realizację stypendium Dyrektor X. przyznał Jednostce decyzją z dnia 1 lipca 2014 r. środki finansowe w kwocie 112.576 zł, z których:

a.

środki w wysokości 36.000 zł przeznaczone są na stypendium doktorskie dla Stypendystki w wysokości 3.000 zł miesięcznie (wypłacone w 2014 i 2015 r.);

b.

środki w wysokości 72.576 zł przeznaczone są na pokrycie przez S. kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego (wypłacone w 2015 r.);

c.

środki w wysokości 4.000 zł przeznaczone są na pokrycie kosztów podróży (w obie strony) związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym (wypłacone w 2015 r.).

Koszty stażu w zagranicznym ośrodku oraz koszty podróży związanej z odbyciem przez S. stażu w zagranicznym ośrodku naukowym nie stanowią stypendium - zgodnie z regulaminem przyznawania stypendium Etiuda oraz zapisami umowy pomiędzy Wnioskodawcą a X.

Stypendium zostało przyznane na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.) - zgodnie z zapisami Regulaminu przyznawania stypendium Etiuda.

Zasady przyznawania stypendium Etiuda zostały zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W maju 2016 r. Stypendystka złożyła wniosek do X. o przesunięcie (o 6 miesięcy) terminu złożenia raportu końcowego z realizacji stypendium. Raport miał być złożony do 29 października 2016 r. - przesunięcie terminu na 29 kwietnia 2017 r. Zgodnie z pkt 14 Regulaminu przyznawania stypendium Etiuda, wskazany jest czas na uzyskanie stopnia naukowego doktora w terminie do 12 miesięcy po zakończeniu pobierania stypendium. Po zmianie, uzyskanie stopnia naukowego doktora ma nastąpić po 17 miesiącach, a złożenie raportu końcowego po 18 miesiącach od dnia zakończenia pobierania przez stypendystę stypendium naukowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

1. Czy środki finansowe przyznane przez Dyrektora X. w ramach projektu "E." przeznaczone na stypendium doktorskie są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo, że Stypendystka wnioskuje o przesunięcie terminu złożenia raportu końcowego, co automatycznie spowoduje, że stypendium nie będzie realizowane zgodnie z Regulaminem? Czy Jednostka powinna wystawić PIT-8C w 2017 r. (za 2016) rok ze wskazaniem środków finansowych przeznaczonych na stypendium doktorskie wypłaconych w 2014 i 2015 r., które uznane zostało jako zwolnione z opodatkowania (jeśli Stypendystka będzie miała przesunięty termin złożenia raportu końcowego)?

2. Czy środki finansowe przyznane przez Dyrektora X. w ramach projektu "E." przeznaczone na pokrycie przez Stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz środki przeznaczone na pokrycie kosztów podnóży związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lub art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

3. Czy środki finansowe przyznane przez Dyrektora X. w ramach projektu "E." przeznaczone na pokrycie przez Stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym będą stanowiły przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, łącznie z innymi przychodami uzyskanymi w tym samym roku, w którym nastąpiła wypłata? Czy w związku z tym Pracodawca wypłaca całą kwotę (bez potrącenia podatku) i wystawia PIT-8C, żeby Stypendystka sama odprowadziła podatek w rozliczeniu rocznym? Czy Pracodawca wypłaca całą kwotę, ale doliczają do dochodu Pracownika/Stypendysty w miesiącu, w którym środki zostały wypłacone i pobiera podatek, w związku z czym Pracodawca dolicza wypłacone kwoty i pobrany podatek do informacji PIT-11 (za rok, w którym była wypłata)?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1)

Środki finansowe przyznane przez Dyrektora X. w ramach projektu "E." przeznaczone na stypendium doktorskie są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeśli Stypendystka będzie miała zgodę z X. na przesunięcie terminu złożenia raportu końcowego i termin ten zostanie wydłużony, to stypendium nie będzie realizowane zgodnie z Regulaminem i wówczas nie może korzystać ze zwolnienia podatkowego. Jednostka w 2017 r. wystawi PIT-8C (za 2016 rok) i wykaże w nim wypłacone w 2014 i 2015 r. środki finansowe przeznaczone na stypendium doktorskie, które w latach 2014/2015 uznane zostało jako zwolnione z opodatkowania.

Ad. 2)

Środki finansowe przyznane przez Dyrektora X. w ramach projektu "E." przeznaczone na pokrycie przez Stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży związane z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym nie są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lub art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 3)

Środki finansowe przyznane przez Dyrektora X. w ramach projektu "E." przeznaczone na pokrycie przez Stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym będą stanowiły przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, łącznie z innymi przychodami uzyskanymi w tym samym roku, w którym nastąpiła wypłata. Wnioskodawca uważa, że należy wypłacić przyznane środki w pełnej wysokości (bez potrącenia podatku) i wystawić PIT-8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2014 r. - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r. - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast według stanu prawnego od dnia 1 stycznia 2016 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienione zostały źródła przychodów, do których w pkt 9 zaliczono inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie "w szczególności" świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Stypendia należą do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy. Nie wszystkie stypendia podlegają jednak opodatkowaniu, niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:

a.

stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium,

b.

ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W tym miejscu należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "stypendium". W takiej sytuacji dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. "Stypendium" oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN określa stypendium jako "pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy". Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Należy również wskazać na definicję zawartą w:

* Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj - "stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas",

* Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje "stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne",

* Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, który wskazuje, że "stypendium to zasiłek, subwencja. Pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.",

* Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego - "stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników nauki, artystów itd., wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.".

Należy zauważyć, że brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala wyodrębnić dwie grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy tego przepisu.

Zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia spełniające następujące przesłanki:

1.

dochody te są stypendiami, które zostały otrzymywane na podstawie przepisów wskazanych w analizowanym przepisie lub

2.

są stypendiami naukowymi i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów konkretnej ustawy, czyli aktu powszechnie obowiązującego.

Omawiane zwolnienie przywołuje bowiem stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.) oraz stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.).

Druga grupa, dotyczy innych (niż określonych w ustawach) stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje, w sposób autonomiczny w ramach prowadzonej przez nie działalności.

Jednakże, aby zapewnić stosowanie przedmiotowego zwolnienia od podatku wyłącznie do stypendiów, które w rzeczywistości mają charakter stypendiów naukowych lub za wyniki w nauce, a nie są stypendiami tylko i wyłącznie z nazwy, wprowadzono dodatkowy warunek: konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Należy przy tym podkreślić, że użyte w analizowanym przepisie pojęcie "zatwierdzone" w odniesieniu do zasad przyznawania omawianych stypendiów oznacza, że dopiero zakończenie procesu zatwierdzania umożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia podatkowego. Jeżeli zatem procedurę zatwierdzania kończy decyzja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo do spraw szkolnictwa wyższego, to możliwość zwolnienia od podatku stypendiów, których dotyczy, istnieje dopiero od dnia jej wydania.

Wnioskodawca wskazał, że stypendium doktorskie zostało przyznane na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, zgodnie z zapisami Regulaminu przyznawania stypendium E. Zasady przyznawania stypendium Etiuda zostały zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zatem w takiej sytuacji zostaje spełniony warunek do zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stwierdzić zatem należy, że środki finansowe obejmujące stypendium doktorskie w ramach projektu "E." korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli stypendystka złoży raport końcowy z realizacji stypendium w terminie zgodnym z Regulaminem. Natomiast w przypadku przesunięcia terminu - co nie będzie zgodne z zatwierdzonym Regulaminem - stypendium doktorskie nie będzie korzystało z omawianego zwolnienia.

W sytuacji, gdy stypendium doktorskie nie podlega zwolnieniu, to wówczas podlega opodatkowaniu jako przychody z tzw. innych źródeł, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia, czy w przypadku gdy stypendium nie spełnia warunków do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, to wówczas kwota stypendium powinna być wykazana w informacji PIT-8C za 2016 r., czy też w informacji PIT-8C za lata, w których stypendium było wypłacone, tj. za 2014 i 2015 rok.

Odnosząc się zatem do obowiązków informacyjnych płatnika, wskazać należy, że w myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce (art. 35 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5 (PIT-11).

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w ww. art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Dlatego też wypłacone Stypendystce stypendium - w świetle art. 11 ust. 1 ustawy stanowi przychód w roku podatkowym, w którym to stypendium zostało przez Wnioskodawcę wypłacone.

Zatem, w analizowanym stanie faktycznym, w odniesieniu do tej części środków wypłacanych stypendystce z tytułu stypendium doktorskiego, które nie będzie podlegało zwolnieniu od podatku, powstał obowiązek sporządzenia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) za rok, w którym nastąpiła wypłata, tj. odpowiednio za 2014 r. i 2015 r. W informacji tej Wnioskodawca powinien wykazać kwotę brutto wypłaconego stypendium i zaliczki w kwocie "0".

Stanowisko Wnioskodawcy, że w 2017 r. powinien wystawić PIT-8C (za 2016 rok) i wykazać w nim wypłacone w 2014 i 2015 r. środki finansowe przeznaczone na stypendium doktorskie, które w latach 2014/2015 uznane zostało jako zwolnione z opodatkowania jest nieprawidłowe.

W odniesieniu do środków przekazanych Wnioskodawcy przez Dyrektora Centrum w ramach projektu "E." na pokrycie przez S. kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem przez S. stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, należy zauważyć, że środki te nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, ponieważ nie stanowią żadnej kategorii stypendiów, w ogóle nie są stypendiami. Jak bowiem wskazano powyżej, stypendysta nie otrzymuje stypendium, ale środki na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz środki na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem przez stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym.

W tym miejscu podkreślić należy, że zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa - zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Ponadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

W związku z powyższym, środki te nie mogą być także zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnieniem tym objęte są wyłącznie stypendia i tylko takie, które spełniają kryteria określone w cytowanym przepisie.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że koszty stażu w zagranicznym ośrodku oraz koszty podróży związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym przez S. nie stanowią stypendium - zgodnie z regulaminem przyznawania stypendium Etiuda oraz zapisami umowy pomiędzy Wnioskodawcą a X. W związku z tym stypendystka nie otrzymuje stypendium, tylko środki finansowe, a tylko otrzymywanie stypendium pozwala na zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a.

Środki te nie mogą również korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w lit. b cyt. powyżej przepisu. Stosownie bowiem do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są części dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy przebywających czasowo za granicą i uzyskujących przychody z tytułu ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.

Odrębnymi przepisami, do których odsyła wyżej powołany art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b ustawy, jest rozporządzenie z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz. U. z 2006 r. Nr 190, poz. 1405). Powyższe rozporządzenie zostało wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

We wniosku wskazano, że Wnioskodawca wypłaca stypendyście środki finansowe przeznaczone na pokrycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży stypendysty do zagranicznego ośrodka naukowego w ramach projektu "E." na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki zgodnie z regulaminem tego programu.

Zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b ww. ustawy dotyczy ryczałtów przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów, którymi są - jak wskazano powyżej - przepisy rozporządzenia z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, to zaś rozporządzenie wydane jest na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b ustawy ma zastosowanie wyłącznie do środków przyznanych na podstawie ww. rozporządzenia, a zatem nie może mieć zastosowania do środków otrzymanych na podstawie innych przepisów, jak w przedmiotowej sprawie.

Ponadto podkreślić należy, że w rozpatrywanej sprawie celem zagranicznego pobytu stypendysty jest odbycie przez niego stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, a nie praca dydaktyczna w szkołach i ośrodkach akademickich, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ograniczenie w ww. przepisie celu pobytu za granicą wyłącznie do prowadzenia zajęć dydaktycznych wyłącza możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia do stypendysty Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, środki te stanowią podlegający opodatkowaniu przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. łącznie z innymi przychodami uzyskanymi w tym samym roku, w którym nastąpiła wypłata.

Stanowisko Wnioskodawcy, że środki finansowe przeznaczone na pokrycie przez Stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży związane z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym nie są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lub art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2014 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl art. 42a ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zatem w przypadku wypłaconych środków finansowych przeznaczonych na pokrycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży stypendysty do zagranicznego ośrodka naukowego w ramach projektu "E." na Wnioskodawcy nie ciążył/ będzie ciążył obowiązek poboru podatku, ale jedynie obowiązek wystawienia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych - PIT-8C.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, że środki finansowe przeznaczone na pokrycie przez Stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym będą stanowiły przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, łącznie z innymi przychodami uzyskanymi w tym samym roku, w którym nastąpiła wypłata oraz, że należy wypłacić przyznane środki w pełnej wysokości (bez potrącenia podatku) i wystawić PIT-8C jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl