IPPB4/4511-538/16-4/JK3

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/4511-538/16-4/JK3

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2016 r. (data nadania 3 czerwca 2016 r., data wpływu 6 czerwca 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 24 maja 2016 r. Nr IPPB4/4511-538/16-2/JK3 (data nadania 24 maja 2016 r., data doręczenia 30 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z pracy najemnej na pokładzie statku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z pracy najemnej na pokładzie statku.

Z uwagi na braki formalne pismem z dnia 24 maja 2016 r. Nr IPPB4/4511-538/16-2/JK3, (data nadania 24 maja 2016 r., data doręczenia 30 maja 2016 r.) wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Pismem z dnia 3 czerwca 2016 r. (data nadania 3 czerwca 2016 r., data wpływu 6 czerwca 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

W roku podatkowym 2015 Wnioskodawca uzyskał dochód z dwóch źródeł. Na terenie RP - odszkodowanie za utratę zdrowia wraz z odsetkami ustawowymi (zasądzone wyrokiem sądu) oraz dochód zagraniczny za wykonywaną pracę na statku morskim w transporcie międzynarodowym. Właściciel statku, armator, pracodawca i płatnik - w jednej instytucji znajduje się na Wyspie Man. Zgodnie z umową RP z Wyspą Man o unikaniu podwójnego opodatkowania z dnia 7 marca 2011 r. dochód Wnioskodawcy uzyskany na Wyspie Man nie podlega opodatkowaniu na terenie Polski (art. 5 ust. 3).

Zgodnie z informacją uzyskaną telefonicznie od Krajowego Centrum Informacji Podatkowej w sytuacji Wnioskodawcy należy złożyć zeznanie PIT-36, a w nim: uzyskane odszkodowanie nie podlega opodatkowaniu i nie należy go wykazywać w zeznaniu, ustawowe odsetki opodatkowane są podatkiem dochodowym i stanowią w tym przypadku podstawę opodatkowania, dochód z Wyspy Man opodatkowany jest wyłącznie na terytorium Wyspy Man i nie należy go wykazywać w zeznaniu PIT- 36 na terenie RP. Zeznanie podatkowe Wnioskodawca złożył zgodnie z tymi wytycznymi.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że miejscem zamieszkania dla celów podatkowych w okresie będącym przedmiotem zapytania jest Polska. (228 dni). Pozostały czas, tj. 136 dni Wnioskodawca spędził na statku handlowym w żegludze międzynarodowej wykonując tam pracę w charakterze marynarza. W ww. okresie na terenie Polski cały czas przebywała żona Wnioskodawcy. Na terenie Polski posiadał we współwłasności z żoną działki niezabudowane i udział w drodze. Wnioskodawca posiadał rachunki bankowe w bankach. Odszkodowanie za utratę zdrowia zostało wypłacone z tytułu ubezpieczenia komunikacyjnego OC sprawcy wypadku.

Miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa (armatora), które eksploatuje oraz eksploatowało w ww. terminie statki, na których Wnioskodawca wykonywał w tym terminie pracę znajduje się na terytorium Wyspy Man.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy składając deklarację podatkową PIT-36 za rok 2015 Wnioskodawca musi wykazać w tym zeznaniu dochód uzyskany z tytułu wykonywania pracy na statkach handlowych w żegludze międzynarodowej zarządzanych przez armatora z siedzibą efektywnego zarządu na terenie Wyspy Man?

Zdaniem Wnioskodawcy,

W umowie między Rzeczpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych podpisanej w Londynie dnia 7 marca 2011 r. art. 5 ust. 3 stanowi: "Bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu, wynagrodzenia uzyskane w związku z wykonywaniem pracy na pokładzie statku morskiego lub statku powietrznego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym, podlegają opodatkowaniu wyłącznie na terytorium Umawiającej się Strony, jeżeli miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa znajduje się na tym terytorium."

W myśl powyższego oraz opisanego, zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca uważa, że w zeznaniu podatkowym PIT-36 za rok 2015 dochód osiągnięty z tytułu pracy na statku zarządzanym przez armatora mającego miejsce faktycznego zarządu na terytorium Wyspy Man nie powinien zostać wykazany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a, 2b ustawy stosuje się bowiem z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Należy zwrócić również uwagę na tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie zatem z Komentarzem do Modelowej Konwencji OECD (pkt 9) w zakresie art. 15 ust. 3, do wynagrodzeń załóg statków morskich lub statków powietrznych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym (...) stosuje się zasadę, która zgodna jest z zasadą odnoszącą się do dochodów z żeglugi morskiej, śródlądowej i transportu lotniczego, zatem podlegają one opodatkowaniu w państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa.

Dla rozstrzygnięcia, jaką umowę międzynarodową należy zastosować do osoby wykonującej pracę na pokładzie statku morskiego - niezależnie od tego pod jaką banderą pływa - istotne jest więc to, w jakim państwie znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa eksploatującego ten statek.

Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca w 2015 r. uzyskał dochód zagraniczny za wykonywaną pracę na statku morskim w transporcie międzynarodowym. Właściciel statku, armator, pracodawca i płatnik - w jednej instytucji znajduje się na Wyspie Man. Miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa (armatora), które eksploatuje oraz eksploatowało w ww. terminie statki, na których Wnioskodawca wykonywał w tym terminie pracę znajduje się na terytorium Wyspy Man.

W myśl art. 5 ust. 3 umowy z dnia 7 marca 2011 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 283, poz. 1667) bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu, wynagrodzenia uzyskane w związku z wykonywaniem pracy na pokładzie statku morskiego lub statku powietrznego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym, podlegają opodatkowaniu wyłącznie na terytorium Umawiającej się Strony, jeżeli miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa znajduje się na tym terytorium.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. g ww. umowy, określenie "transport międzynarodowy" oznacza wszelki transport statkiem morskim lub statkiem powietrznym, eksploatowanym przez przedsiębiorstwo, którego faktyczny zarząd znajduje się na terytorium Umawiającej się Strony, z wyjątkiem przypadku, gdy taki statek morski lub statek powietrzny jest eksploatowany wyłącznie między miejscami położonymi na terytorium drugiej Umawiającej się Strony.

Mając na uwadze powyższe, dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w 2015 r. z pracy na pokładach statków eksploatowanych przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem na Wyspie Man podlegają opodatkowaniu wyłącznie na Wyspie Man. W zeznaniu podatkowym PIT-36 za rok 2015 dochód osiągnięty z tytułu pracy na statku zarządzanym przez armatora mającego miejsce faktycznego zarządu na terytorium Wyspy Man nie powinien zostać wykazany.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl