IPPB4/4511-514/16-4/JK - Określenie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/4511-514/16-4/JK Określenie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2016 r. (data wpływu 7 marca 2016 r.) uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 11 maja 2016 r. (data nadania 9 maja 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 28 kwietnia 2016 r. Nr IPPB4/4511-514/16-2/JK (data nadania 28 kwietnia 2016 r., data doręczenia 6 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości - jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości wydatkowanego na zakup zmywarki do zabudowy meblowej w kuchni oraz zabudowę stałą w formie mebli na wymiar (szafki dolne do zabudowy urządzeń AGD, regały na książki "na wymiar" wbudowane na stałe do podłogi, ścian i sufitu pokoju, zabudowa wnęk w pokoju i przedsionku szafami wnękowymi na wymiar),

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 28 kwietnia 2016 r. Nr IPPB4/4511-514/16-2/JK (data nadania 28 kwietnia 2016 r., data doręczenia 6 maja 2016 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez jednoznaczne wskazanie, w zakresie jakich przepisów prawa podatkowego ma być wydana interpretacja przepisów prawa podatkowego. Jeżeli interpretacja indywidualna ma być wydana tylko w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, to należało uzupełnić wniosek poprzez przedstawienie stanu faktycznego mającego być przedmiotem interpretacji w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, sprecyzowanie pytania/pytań w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn we własnej indywidualnej sprawie Wnioskodawcy oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, które winno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym oraz sprecyzowanym pytaniem/pytaniami. Jeżeli interpretacja indywidualna ma być wydana tylko w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to należało uzupełnić wniosek poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, przeformułowanie pytań, które winny być związane z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będącymi przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz przyporządkowane do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, oraz dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy, a także przedstawienie pełnego własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do wszystkich przeformułowanych pytań. Jeżeli interpretacja indywidualna ma być wydana zarówno w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to należało uzupełnić wniosek poprzez wcześniej wskazane elementy oraz uiszczenie dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł.

Pismem, które wpłynęło w dniu 11 maja 2016 r. (data nadania 9 maja 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, jednocześnie wskazując, że interpretacja indywidualna ma dotyczyć jedynie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 17 października 2014 r. jako współwłaściciel posiadający 8/24 nieruchomości w M. (działka budowlana + budynek mieszkalny jednorodzinny) Wnioskodawca dokonał wraz z pozostałymi współwłaścicielami sprzedaży tej nieruchomości (Akt notarialny). Powyższe 8/24 nieruchomości w M. Wnioskodawca odziedziczył po swoich zmarłych rodzicach: Urszuli T. (zmarłej dnia 27 grudnia 1994 r. - Akt Notarialny i Akt poświadczenia Dziedziczenia - data rejestracji 30 czerwca 2011 r.) w części 3/24, oraz Leonie T. (zmarłym dnia 17 września 2013 r., Akt Notarialny, Akt Poświadczenia Dziedziczenia data rejestracji, 13 grudnia 2013 r.) w części 5/24. Jak Wnioskodawca stwierdził powyżej, spadek po kolejno umierających rodzicach został podzielony pomiędzy spadkobierców (Wnioskodawca nie był jedynym) w wyniku dwukrotnie przeprowadzonego postępowania spadkowego, w tej samej kancelarii notarialnej (numery i daty rejestracji Aktów Poświadczenia Dziedziczenia Wnioskodawca podał powyżej). W dniu 17 października 2014 r. wszyscy spadkobiercy, będący współwłaścicielami nieruchomości w M., sprzedali nowemu właścicielowi całe swoje odziedziczone udziały we współwłasności nieruchomości, co stwierdzono sporządzonym Aktem Notarialnym. Zatem, zgodnie z przepisami podatkowymi, ze względu na krótszy niż 5 lat okres od śmierci ojca, Leona T., należność z tytułu sprzedaży odziedziczonej po Nim części nieruchomości (tekst jedn.: 5/24 całej kwoty) podlega opodatkowaniu w wysokości 19%. Natomiast 3/24 całej kwoty, jako należność z tytułu sprzedaży odziedziczonej części po matce, Urszuli T. i zmarłej ponad 5 lat przed sprzedażą, nie podlega opodatkowaniu. Część 5/24 całej kwoty, uzyskanej za nieruchomość wzmiankowaną wyżej, podlegającą opodatkowaniu, Wnioskodawca pragnie zgodnie z przepisami pomniejszyć o wydatki z tytułu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w nieruchomości w W. (gdzie z Jego najbliższą rodziną jest zameldowany) poniesione w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie odziedziczonej nieruchomości, tj. do dnia 31 grudnia 2016 r. Wnioskodawca oświadcza też, że wraz z żoną jest współwłaścicielem, powyższego mieszkania (w W.), i że nie mają orzeczonej rozdzielności majątkowej. Wydatki, o które Wnioskodawca ma zamiar pomniejszyć kwotę do opodatkowania z tytułu sprzedaży nieruchomości odziedziczonej po rodzicach to:

* raty spłaty kredytu hipotecznego zaciągniętego w Bank w dniu 16 września 2002 r. na zakup mieszkania zlokalizowanego przy ul. M., wniesione do Banku po dacie sprzedaży nieruchomości w M. do dnia 31 lipca 2015 r., kiedy została wpłacona ostania rata tego kredytu.

* koszt remontu wyżej wymienionego mieszkania przy ul. M., który będzie obejmował:

1.

wymianę ściennej baterii wannowej z prysznicem i termostatem oraz wymianę muszli klozetowej ze spłuczką,

2.

zakup sprzętu AGD do zabudowy meblowej w kuchni:

* zmywarka do zabudowy meblowej

* zlewozmywak wraz z baterią kuchenną

* szafki dolne do zabudowy ww. urządzeń AGD (tekst jedn.: bez szafek wiszących),

3.

remont nawierzchni podłogi oraz glazury na ścianach w kuchni, malowanie ścian,

4.

regały na książki "na wymiar" wbudowane na stałe do podłogi, ścian i sufitu pokoju,

5.

zabudowa wnęk w pokoju i przedsionku szafami wnękowymi na wymiar, zamontowanymi na stałe,

6.

naprawa, cyklinowarue i lakierowanie parkietów w pokojach mieszkania

7.

zainstalowanie stałego klimatyzatora wspomagającego wentylację mieszkania

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wszystkie wydatki na własne cele mieszkaniowe wymienione w stanie faktycznym można odliczyć od kwoty uzyskanej ze sprzedaży tej części spadku, która pochodzi od zmarłego ojca Wnioskodawcy, aby otrzymać ostateczną kwotę do opodatkowania podatkiem dochodowym w wysokości 19%?

2. Czy można odliczyć od kwoty uzyskanej ze sprzedaży tej części spadku, która pochodzi od zmarłego ojca Wnioskodawcy, także raty ww. kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania przy ul. M., wniesione do Bank przed datą sprzedaży nieruchomości w M., aby otrzymać ostateczną kwotę do opodatkowania podatkiem dochodowym w wysokości 19%?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1. W zakresie pyt. Nr 2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1,

Wnioskodawca uważa, że opodatkowaniu według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega tylko część nieruchomości w M., odziedziczona po zmarłym ojcu, Leonie T. (tekst jedn.: 5/24 całej kwoty uzyskanej z jej sprzedaży). Powyższą kwotę do opodatkowania Wnioskodawca może pomniejszyć o wydatki z tytułu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych (poniesione najpóźniej do 31 grudnia 20I6 r.), tj. z tytułu:

* remontu łazienki: zakup i instalacja ściennej baterii wannowej z prysznicem i termostatem oraz muszli klozetowej

* remontu przedsionka w postaci: zainstalowania szafy wnękowej "na wymiar" (umocowana na stałe do podłogi, ściany i sufitu)

* remontu kuchni: zakup sprzętu AGD: zmywarka do zabudowy meblowej oraz zlewozmywak do zabudowy (+ bateria zlewozmywakowa) oraz meble do zabudowy ww. sprzętu (bez szafek wiszących ponad blatem kuchennym) + malowanie ścian

* remontu pokojów mieszkania w postaci naprawy, cyklinowania i lakierowania parkietów, zainstalowania szafy wnękowej oraz regałów na książki "na wymiar" (umocowane na stałe do podłogi, ściany i sufitu) oraz zainstalowania klimatyzacji stałej wspomagającej wentylację mieszkania,

* spłaty rat kredytu hipotecznego w Banku S.A. uzyskanego (dnia 16 września 2002 r.) na zakup mieszkania (W.) wniesionych do banku po dacie sprzedaży nieruchomości w M. a przed 31 grudnia 2016 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co nastepuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Jeżeli natomiast odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z tego tytułu nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zatem z powyższego wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości bądź udziału w niej decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości bądź udziału w niej i forma prawna jej nabycia.

Z treści wniosku i jego uzupełnienia wynika, że w dniu 17 października 2014 r. jako współwłaściciel posiadający 8/24 udziału w nieruchomości stanowiącej działkę budowlaną wraz z budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym Wnioskodawca dokonał wraz z pozostałymi współwłaścicielami sprzedaży tej nieruchomości. Powyższe 8/24 udziału w nieruchomości Wnioskodawca odziedziczył po swoich zmarłych rodzicach: Urszuli T. zmarłej dnia 27 grudnia 1994 r. w części 3/24, oraz Leonie T. zmarłym dnia 17 września 2013 r. w części 5/24. Spadek po kolejno umierających rodzicach został podzielony pomiędzy spadkobierców (Wnioskodawca nie był jedynym) w wyniku dwukrotnie przeprowadzonego postępowania spadkowego. W dniu 17 października 2014 r. wszyscy spadkobiercy, będący współwłaścicielami nieruchomości sprzedali nowemu właścicielowi całe swoje odziedziczone udziały we współwłasności nieruchomości.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jego następców prawnych. W myśl art. 924 ustawy - Kodeks cywilny, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwila otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego).

Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli daty śmierci spadkodawcy.

Zatem w świetle powyższego stwierdzić należy, że nabycie przez Wnioskodawcę udziału w nieruchomości będącej przedmiotem odpłatnego zbycia w 2014 r. nastąpiło w dwóch datach, tj. w spadku po zmarłej w 1994 r. matce oraz w spadku po zmarłym w 2013 r. ojcu.

W odniesieniu do odpłatnego zbycia w 2014 r. 3/24 udziału w nieruchomości nabytej przez Wnioskodawcę w 1994 r. należy stwierdzić, że odpłatne zbycie tego udziału nie będzie stanowiło źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, albowiem jego zbycie zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie. Oznacza to, że przychód z tego tytułu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, dochód uzyskany ze sprzedaży w 2014 r. 5/24 udziału w nieruchomości nabytego w 2013 r. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do jego nabycia do momentu sprzedaży nie upłynęło 5 lat.

Do oceny skutków podatkowych jego sprzedaży zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316, z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł - stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy.

W myśl art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Podstawą obliczenia podatku jest zatem dochód ze zbycia udziału w nieruchomości stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ten podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

W świetle art. 19 ust. 1 ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży udziału w nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Do wydatków takich można zaliczyć przykładowo koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy.

Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Natomiast za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ustawy).

Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Z cytowanego przepisu art. 22 ust. 6d ustawy wynika, że do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości nabytego nieodpłatnie zaliczane są wyłącznie:

* udokumentowane nakłady na ten udział w nieruchomości zwiększające jej wartość, poczynione w czasie jego posiadania,

* kwota zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

W doktrynie ugruntowany jest pogląd, zgodnie z którym przez nakłady na nieruchomość należy rozumieć sumę wydatków poniesionych na substancję danej nieruchomości. Uznaje się, że są to nie tylko nakłady ulepszające lub modernizujące nieruchomość, ale również nakłady o charakterze remontowym. Ponadto ustawa przewiduje, że wysokość nakładów zwiększających wartość nieruchomości poniesionych w czasie jej posiadania ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Wskazane przez Wnioskodawcę wydatki nie mogą zostać odliczone jako koszty odpłatnego zbycia czy jako koszty uzyskania przychodu. Wydatki te mogą jedynie podlegać analizie pod kątem zwolnienia dochodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 25 ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się m.in.

1.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego.

* położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

2.

wydatki poniesione na:

a.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,

b.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),

c.

spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

* w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30,

Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, że w przypadku, gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).

Należy również wskazać, że przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30). Innymi słowy, przepis ten zapobiega sytuacji, kiedy podatnik dwukrotnie odliczałby ten sam wydatek - raz jako poniesiony np. na zakup mieszkania, za drugim zaś razem jako wydatek na spłatę kredytu, który finansowałby ten właśnie zakup. W przepisie tym ustanowiono zatem zakaz dwukrotnego odliczania i korzystania z ulg w odniesieniu do tych samych wydatków.

Powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych z faktem przeznaczenia (nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie) uzyskanego z tego tytułu przychodu na własne cele mieszkaniowe, wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy.

Nie ogranicza to jednakże do wydatkowania kwoty uzyskanej ze sprzedaży udziału w nieruchomości wyłącznie na jeden z elementów powołanego katalogu zwolnień.

Dokonując zatem analizy powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy istotna będzie w pierwszej kolejności kwestia, czy kwota uzyskana ze sprzedaży udziału w nieruchomości nabytego przez Wnioskodawcę w spadku i stanowiącego Jego majątek odrębny podlega zwolnieniu z opodatkowania, jeśli przeznaczona została na spłatę kredytu i remont mieszkania stanowiącego współwłasność Wnioskodawcy oraz Jego żony.

Zgodnie z art. 31 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2082), z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Do majątku osobistego każdego z małżonków należą m.in. przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił (art. 33 pkt 1 ww. ustawy). Innymi słowy sam fakt, że między małżonkami istnieje wspólność ustawowa nie czyni małżonków współwłaścicielami majątku osobistego jednego z nich. Co do zasady zatem przedmioty nabyte w spadku stanowią majątek odrębny małżonka. Natomiast ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków, ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością (art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Zgodnie natomiast z art. 43 § 1 tejże ustawy, oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Powyższe przepisy ww. ustawy określają charakter prawny majątkowej wspólności ustawowej małżonków jako współwłasności łącznej co znaczy, że udziały w tej wspólności nie są określone w okresie jej trwania. Inaczej mówiąc z bezudziałowego charakteru małżeńskiej wspólności ustawowej wynika bezudziałowy charakter współposiadania składników majątku wspólnego.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy, uznać należy, że skoro sprzedany udział w nieruchomości stanowi majątek odrębny Wnioskodawcy, a uzyskany ze sprzedaży tego udziału przychód zostanie wydatkowany na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego stanowiącego wspólny majątek dorobkowy małżonków i jego remont, nie ma w tej sytuacji przeszkód prawnych, aby przychód ten, co do zasady, korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości Wnioskodawca zamierza wydatkować na własne cele mieszkaniowe, tj.: na spłatę rat kredytu hipotecznego zaciągniętego dnia I6 września 2002 r. w Bank S.A. na zakup mieszkania wniesionych do banku po dacie sprzedaży udziału w odziedziczonej nieruchomości przed 31 grudnia 2016 r., a także na: remont łazienki, tj. zakup i instalacja ściennej baterii wannowej z prysznicem i termostatem oraz muszli klozetowej, remont przedsionka w postaci zainstalowania szafy wnękowej "na wymiar" (umocowana na stałe do podłogi, ściany i sufitu), remont kuchni, tj. zakup sprzętu AGD: zmywarka do zabudowy meblowej oraz zlewozmywak do zabudowy (+ bateria zlewozmywakowa) oraz meble do zabudowy ww. sprzętu (bez szafek wiszących ponad blatem kuchennym) + malowanie ścian, remont pokojów mieszkania w postaci naprawy, cyklinowania i lakierowania parkietów, zainstalowania szafy wnękowej oraz regałów na książki "na wymiar" (umocowane na stałe do podłogi, ściany i sufitu) oraz zainstalowania klimatyzacji stałej wspomagającej wentylację mieszkania.

Odnosząc się do powyższego, należy wskazać, że z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że okolicznością decydującą o możliwości skorzystania ze zwolnienia wynikającego z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości bądź udziału w niej i określonych praw majątkowych w terminie nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym została ona dokonana, na własne cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy.

Tym samym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż środków uzyskanych z tej sprzedaży wyłącznie na cele mieszkaniowe podatnika określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z literalnej treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, że zwolnienie z opodatkowania dotyczy przychodu ze sprzedaży nieruchomości bądź udziału w niej, jeżeli ten właśnie przychód ze sprzedaży tej nieruchomości podatnik wydatkuje na warunkach określonych w ustawie. Nie chodzi zatem o to, aby na własne cele mieszkaniowe podatnik wydatkował jakiekolwiek środki, ale wydatkować ma środki uzyskane wyłącznie ze sprzedaży danej nieruchomości. Aby zaś mówić, że w dacie wydatkowania podatnik wydatkował środki ze sprzedaży, to do tej sprzedaży musi przecież dojść przed wydatkowaniem. Inaczej środki, którymi posługuje się podatnik w danym czasie nie są środkami ze sprzedaży skoro sprzedaży jeszcze nie było w momencie, kiedy było wydatkowanie na własne cele mieszkaniowe. Tym samym, za wydatek na cel mieszkaniowy mogą być uznane jedynie te wydatki, które zostały dokonane po zawarciu umowy sprzedaży udziału w nieruchomości, sfinansowane środkami uzyskanymi ze sprzedaży udziału w nieruchomości.

Z treści art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy wyraźnie wynika, że wydatkiem poniesionym na cel mieszkaniowy może być spłata kredytu oraz odsetek od kredytu zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia na cel określony w pkt 1, tj.m.in. na nabycie lokalu mieszkalnego. Innymi słowy ważny jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Środki przeznaczone na ww. cele mieszkaniowe czyli m.in. na spłatę kredytu oraz odsetek od tego kredytu - muszą pochodzić ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Istotne jest również, aby spłacany kredyt zaciągnięty był przed dniem uzyskania przychodu ze sprzedaży i aby kredyt ten zaciągnięty był przez osobę, która uzyskuje przychód ze sprzedaży.

Zatem, dochód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości wydatkowany na spłatę rat kredytu hipotecznego zaciągniętego w dniu 16 września 2002 r. na zakup mieszkania, wniesione do Bank po dacie sprzedaży odziedziczonego udziału w nieruchomości, będzie zwolniony od opodatkowania na warunkach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, z treści art. 21 ust. 1 pkt 131 oraz ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy wynika, że do analizowanego zwolnienia uprawnia wydatkowanie środków ze zbycia udziału w nieruchomości, począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, między innymi na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.

Podkreślić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "remont", zatem właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.). Przepis art. 3 pkt 7 ww. ustawy stanowi, że przez sformułowanie "roboty budowlane" należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, zaś w myśl art. 3 pkt 8 poprzez "remont" należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Pojęcie remontu wyczerpująco wyjaśnił również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 marca 1998 r., I SA/Gd 886/96 stwierdzając: "za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia technicznego takich jak: dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji."

W związku z tym wskazać należy, że wydatkiem na własne cele mieszkaniowe będą wydatki poniesione na: zakup i instalację ściennej baterii wannowej z prysznicem i termostatem oraz muszli klozetowej, na zakup i montaż zlewozmywaka wraz z baterią zlewozmywakową, na remont nawierzchni podłogi oraz glazury na ścianach w kuchni, malowanie ścian, na naprawę, cyklinowanie i lakierowanie parkietów w pokojach mieszkania oraz na instalację klimatyzacji.

Przy czym, podkreślić należy, że wydatki na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winny być udokumentowane rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami, z których w sposób nie budzący żadnych wątpliwości będzie wynikało kto, kiedy i jaki wydatek poniósł, tj. czy środki uzyskane ze sprzedaży faktycznie przeznaczone zostały na cele mieszkaniowe, czy też wydatki na cele mieszkaniowe poczynione zostały z innych źródeł.

W przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przez podatnika przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania wydatku poniesionego na cele określone w art. 21 ust. 25 ww. ustawy. Nie mniej w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skoro Wnioskodawca zamierza skorzystać ze zwolnienia winny liczyć się z koniecznością wykazania faktu wydatkowania środków ze sprzedaży udziału w nieruchomości na cele mieszkaniowe. Organ podatkowy dla celów podatkowych weryfikując możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego uprawniony jest żądać od podatników udowodnienia poniesienia wydatków poprzez przedłożenie rzetelnych i wiarygodnych dowodów, z których w sposób nie budzący żadnych wątpliwości będzie wynikało kto, kiedy i jaki wydatek poniósł tj. czy środki uzyskane ze sprzedaży udziału w nieruchomości faktycznie przeznaczone zostały przez podatnika na cele mieszkaniowe. Takimi dokumentami mogą być m.in. umowy sprzedaży, faktury VAT bądź też inne dokumenty, które ten fakt mogą potwierdzić.

Nie będzie stanowić wydatku na własne cele mieszkaniowe wydatek poniesiony na zakup sprzętu AGD oraz zabudowy stałej w formie mebli na wymiar. Wydatki te stanowią bowiem wydatki na zakup wyposażenia mieszkania i jako takie nie mogą być traktowane na równi z wydatkami remontowo - budowlanymi. Umeblowanie (nawet to w trwałej zabudowie) nie może być podstawą do zastosowania ulgi w odniesieniu do tych wydatków, bowiem jest to jedynie element wyposażenia mieszkania, zatem nie ma charakteru prac budowlanych - tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 kwietnia 2006 r., sygn. akt II FSK 639/05. Wykonanie zabudowy stałej w postaci mebli na wymiar (szafki dolne do zabudowy AGD, regały na książki "na wymiar", zabudowa szafami wnękowymi) oraz zakup sprzętu AGD, tj. zmywarka do zabudowy meblowej, nie jest zatem wydatkiem związanym z remontem lokalu mieszkalnego, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowisko, że wykonanie zabudowy stałej polegającej na wyposażeniu mieszkania w komplet mebli na wymiar, nie jest wydatkiem związanym z remontem lokalu potwierdził również Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 lutego 2013 r., sygn. akt I SA/Go 3/13.

Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że zbycie udziału w nieruchomości nabytego w spadku w 1994 r. nie będzie stanowiło źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ pięcioletniego terminu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych. Dochód uzyskany ze sprzedaży w 2014 r. udziału w nieruchomości nabytego w spadku w 2013 r. będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podstawą obliczenia podatku będzie dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym, określonym w art. 19 ust. 1 ustawy a kosztami uzyskania przychodów, określonych w art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki wskazane przez Wnioskodawcę nie będą podlegały odliczeniu od przychodu uzyskanego ze sprzedaży odziedziczonego udziału w nieruchomości, jako koszty odpłatnego zbycia bądź koszty uzyskania przychodu. Dochód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości odziedziczonego po ojcu jednakże może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, jeśli zostaną wydatkowane w ciągu dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, na własne cele mieszkaniowe, wymienione enumeratywnie w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy. Za cele mieszkaniowe można zatem uznać udokumentowane rzetelnymi dowodami wskazane przez Wnioskodawcę wydatki poniesione na spłatę rat kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania wniesione po dacie sprzedaży odziedziczonego udziału w nieruchomości, a także na zakup i instalację ściennej baterii wannowej z prysznicem i termostatem oraz muszli klozetowej, na zakup i montaż zlewozmywaka wraz z baterią zlewozmywakową, na remont nawierzchni podłogi oraz glazury na ścianach w kuchni, malowanie ścian, na naprawę, cyklinowanie i lakierowanie parkietów w pokojach mieszkaniaoraz na instalację klimatyzacji. Za cele mieszkaniowe nie można natomiast uznać wydatków poniesionych na zakup zmywarki do zabudowy meblowej w kuchni oraz zabudowę stałą w formie mebli na wymiar. Dochód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości oraz dochód wydatkowany na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawczyni winien wykazać w zeznaniu podatkowym (PIT-39) złożonym do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano zbycia. Od dochodu do którego nie ma zastosowanie zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, Wnioskodawca jest zobowiązany obliczyć 19% podatek, wykazać go w zeznaniu podatkowym i odprowadzić do właściwego urzędu skarbowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl