IPPB4/4160-62/12-2/JK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium naukowego dla wybitnych młodych naukowców, przyznanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/4160-62/12-2/JK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stypendium naukowego dla wybitnych młodych naukowców, przyznanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W związku ze skargą z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.) skierowaną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 21 września 2012 r. Nr IPPB4/415-617/12-2/JK w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) w związku z § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 21 września 2012 r. Nr IPPB4/415-617/12-2/JK, uznając stanowisko Wnioskodawcy - za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał - na wniosek Pana B. L. z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego - zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 21 września 2012 r. Nr IPPB4/415-617/12-2/JK, stwierdzającą nieprawidłowość zajętego przez Wnioskodawcę w ww. wniosku stanowiska.

We wniosku z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 4 Listopada 2011 r. pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Instytutem (Jednostka) została zawarta umowa, której przedmiotem jest finansowanie stypendium naukowego ustanowionego przez Ministra. Środki finansowe przyznane przez Ministra są przekazywane na podstawie odrębnej umowy pomiędzy Jednostką a Stypendystą (Wnioskodawca), zawartej dnia 10 Listopada 2011 r. Zgodnie z jej treścią Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał Jednostce środki finansowe, tytułem stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca. Stypendium zostało przyznane na okres 36 miesięcy, wypłacane zgodnie z umową podpisaną przez Stypendystę z Jednostką, w miesięcznych ratach po 3.830,00 zł każda, w okresie od 4 listopada 2011 r. do 31 października 2014 r. Przekazywane stypendium jest pomniejszone o podatek dochodowy.

W okresie obowiązywania umowy Stypendysta zobowiązany jest do prowadzenia działalności naukowej (a w przypadku jej zaprzestania do zwrotu stypendium).

Stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców przyznawane są na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204), wynikającego z ustawy o finansowaniu nauki z dnia 30 kwietnia 2010 r. (Dz. U. Nr 96, poz. 615). Zgodnie z treścią wspomnianego rozporządzenia, Minister przyznaje ww. stypendia naukowe corocznie, na podstawie wniosków zgłoszonych przez rady naukowe, rady wydziałów, lub inne organy reprezentujące jednostkę naukową, w którym zatrudniony jest młody naukowiec. Przy ocenie wniosków bierze się pod uwagę:

* poziom prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych,

* dotychczasowy dorobek naukowy, w tym nagrody i wyróżnienia krajowe i zagraniczne,

* dotychczasowy dorobek w zakresie zastosowań praktycznych prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych,

* znaczenie prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych dla realizacji celów polityki naukowej, naukowo - technicznej i innowacyjnej państwa,

* stopień w jakim prowadzone badania stanowią istotny wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej,

* prawidłowość wykorzystania przez kandydata wcześniej przyznanych środków finansowych na badania naukowe lub prace rozwojowe,

* udział w realizacji projektów międzynarodowych, w tym projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej,

* udział w stażach i stypendiach zagranicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie przepisów ustawy o finansowaniu nauki korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 39), zwolnione z podatku dochodowego są stypendia otrzymane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Stypendium Ministra dla wybitnych młodych naukowców należy utożsamić z "innymi stypendiami naukowymi i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego". Zgodnie z przytoczonym zapisem, aby omawiane stypendium było zwolnione od podatku, muszą być spełnione trzy warunki:

1.

musi to być stypendium naukowe,

2.

zasady jego przyznawania muszą zostać zatwierdzone przez Ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego,

3.

Minister powinien zasięgnąć opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego

Ad. 1

Przyznane stypendium ma niewątpliwie walor stypendium naukowego, co wynika z zasad konkursowych, wymogów wobec kandydatów w konkursie o stypendium oraz późniejszych obowiązków nałożonych na stypendystę w okresie pobierania stypendium, a także nazwy samego stypendium. Beneficjentami są wybitni młodzi naukowcy, czyli kategoria pracowników naukowych wyróżniająca się nie tylko swoim młodym wiekiem, ale przede wszystkim osiągnięciami naukowymi.

Ad. 2

W przypadku ww. stypendium, Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego nie tylko zatwierdził, ale nawet określił zasady przyznawania stypendium w rozporządzeniu z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo - techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Mamy więc do czynienia z czynnością wykraczającą ponad wymagane zatwierdzenie. W przypadku wydania aktu prawnego, określającego zasady przyznawania stypendiów, przez sam organ uprawniony do zatwierdzania tych zasad, mamy do czynienia z autozatwierdzeniem, gdyż w jednym organie skupiły się kompetencje zarówno ukształtowania regulacji stypendialnej, jak i kontroli prawidłowości tej regulacji.

Ad. 3

Zgodnie z treścią rozporządzenia, które określa kryteria i tryb przyznawania stypendiów dla wybitnych młodych naukowców (część "Ocena skutków regulacji"), "w ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia został skierowany do zaopiniowania do instytucji i organizacji reprezentujących środowisko naukowe", wśród których wymieniona jest także Rada Główna Szkolnictwa Wyższego.

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe stwierdzenia, stanowisko Wnioskodawcy względem pytania jest następujące: stypendium jest zwolnione z podatku.

Identyczne stanowisko przedstawił niedawno Naczelny Sąd Administracyjny, oddalając skargę kasacyjną Ministra Finansów (sygn. akt II FSK 2617/10). Wyrok wydany został w odniesieniu do stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców przyznanego w oparciu o wcześniejsze rozporządzenie (z dnia 21 września 2007 r.), jednak NSA zauważył, że orzeczenie pozostaje aktualne także w obecnym stanie prawnym.

W dniu 21 września 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną Nr IPPB4/415-617/12-2/JK dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego, w której nie podzielił stanowiska Wnioskodawcy. W interpretacji indywidualnej stwierdzono, że uzyskiwane przez Wnioskodawcę stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretację skutecznie doręczono w dniu 2 października 2012 r.

Nie zgadzając się z powyższym stanowiskiem, Strona pismem z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.) złożyła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

W uzasadnieniu złożonego wezwania do usunięcia naruszenia prawa, Skarżący stwierdził, iż dokonana interpretacja przepisów prawa nie jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia. Stypendium naukowe Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla młodych naukowców podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż mieści się w zakresie przedmiotowym innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce. Skarżący podkreśla, że jest to opinia potwierdzona wyrokami w analogicznych sprawach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego. W wydanej interpretacji indywidualnej zwrócono uwagę na dwie kwestie:

* ustawa o zasadach finansowania nauki nie została wymieniona w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jako podstawa do wypłaty wolnych od podatku stypendiów,

* Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przyznając omawiane stypendia dla wybitnych młodych naukowców, realizuje postanowienia ustawy o zasadach finansowania nauki i wydanego na jej podstawie rozporządzenia wykonawczego, czego nie można identyfikować z zatwierdzeniem zasad przyznawania stypendiów.

Z uwagi na fakt, iż stypendium mieści się w zakresie przedmiotowym "innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce", zdaniem Skarżącego nieistotny jest fakt, iż ustawa o zasadach finansowania nauki nie została wymieniona w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do kwestii zasad zatwierdzenia zasad, Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego nie tylko zatwierdził, ale nawet określił zasady przyznawania stypendium w rozporządzeniu z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo - techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Mamy więc do czynienia z czynnością wykraczającą ponad wymagane zatwierdzenie. W przypadku wydania aktu prawnego, określającego zasady przyznawania stypendiów, przez sam organ uprawniony do zatwierdzania tych zasad, mamy do czynienia z autozatwierdzeniem, gdyż w jednym organie skupiły się kompetencje zarówno ukształtowania regulacji stypendialnej, jak i kontroli prawidłowości tej regulacji. Jest to stanowisko reprezentowane także przez WSA we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 605/10), jak i NSA (sygn. akt II FSK 2617/10).

Biorąc powyższe pod uwagę wniesiono o usunięcie naruszenia prawa.

Po dokonaniu analizy zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, co przedstawiono w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa zawartej w piśmie z dnia 24 października 2012 r. Nr IPPB4/415-617/W/12-4/JK. Odpowiedź została skutecznie doręczona w dniu 2 listopada 2012 r.

W dniu 5 grudnia 2012 r. do Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynęła skarga, w której P. Bartłomiej L. zaskarżył stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 21 września 2012 r. Nr IPPB4/415-617/12-2/JK.

Zaskarżonej interpretacji zarzucono błędną wykładnię art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) w zw. z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.).

Mając powyższe na uwadze wniesiono o:

1.

uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej w całości,

2.

zasądzenie zwrotu kosztów procesu.

Uzasadniając powyższe zarzuty, Skarżący opisał dotychczasowy przebieg postępowania wraz z argumentacją zawartą w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 21 września 2012 r. Nr IPPB4/415-617/12-2/JK. Następnie stwierdził, iż dokonana interpretacja przepisów prawa nie jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia. Stypendium naukowe Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla młodych naukowców podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż mieści się w zakresie przedmiotowym innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Odnosząc się do skarżonej interpretacji indywidualnej Skarżący zauważa, że fakt nie wymienienia ustawy o zasadach finansowania nauki w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieistotny w przypadku gdy przedmiotowe stypendium spełnia pozostałe kryteria zaliczenia go do grupy "innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce". Kryterium wspomniane w interpretacji indywidualnej odnosi się jedynie do dwóch pierwszych stypendiów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli stypendiów otrzymywanych na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym, a także o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz stypendiów doktoranckich, uregulowanych Prawem o Szkolnictwie Wyższym.

Naukowy charakter tego stypendium ("stypendium dla wybitnych młodych naukowców") nie ulega wątpliwości, i nie był też podważany w skarżonej interpretacji.

W odniesieniu do kwestii zatwierdzenia zasad przyznawania stypendium, czyli kolejnego z warunków uznania stypendium za zwolnione z podatku, Skarżący podnosi, iż Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego nie tylko zatwierdził, ale nawet określił zasady przyznawania stypendium w rozporządzeniu z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Mamy więc, do czynienia z czynnością wykraczającą ponad wymagane zatwierdzenie. W przypadku wydania aktu prawnego, określającego zasady przyznawania stypendiów, przez sam organ uprawniony do zatwierdzania tych zasad, mamy do czynienia z autozatwierdzeniem, gdyż w jednym organie skupiły się kompetencje zarówno ukształtowania regulacji stypendialnej, jak i kontroli prawidłowości tej regulacji.

Skarżący podkreśla, iż wspomniane rozporządzenie było kierowane do zaopiniowania do instytucji i organizacji reprezentujących środowisko naukowe, w tym Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Świadczy o tym ocena skutków regulacji, dostępna wraz z ww. rozporządzeniem na stronie MNiSzW. Tym samym, zdaniem Skarżącego wszystkie przesłanki do uznania przedmiotowego stypendium za zwolnione od opodatkowania zostały spełnione.

Przedstawione przez Skarżącego stanowisko jest zbieżne ze stanowiskiem reprezentowanym przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 605/10), którego wyrok podtrzymał Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt II FSK 2617/10), a także ze stanowiskiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach (sygn. akt I SA/Ke 326/11) oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku (sygn. akt I SA/Bk 212/12).

Opierając się na powyższych argumentach, Strona stwierdza, że wniesiona skarga jest w pełni zasadna.

Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.), organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów po rozpatrzeniu przedmiotowej skargi z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.) uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku 23 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego - jest prawidłowe.

Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie rozpatrując ponownie przedmiotową sprawę zważył co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2011 r., wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy pozwala wyodrębnić dwie grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy tego przepisu.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych i dotyczy:

* stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 z późn. zm.)

* stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 i 742).

Druga grupa, dotyczy innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (np. szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje społeczne, w ramach prowadzonej przez nie działalności.

W przypadku drugiej grupy stypendiów, aby zachowany został charakter stypendiów (naukowych i za wyniki w nauce), ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek zastosowania omawianego zwolnienia, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Należy przy tym podkreślić, że użyte w analizowanym przepisie pojęcie "zatwierdzone" w odniesieniu do zasad przyznawania omawianych stypendiów oznacza, że dopiero zakończenie procesu zatwierdzania umożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia podatkowego. Jeżeli zatem procedurę zatwierdzania kończy decyzja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo do spraw szkolnictwa wyższego, to możliwość zwolnienia od podatku stypendiów, których dotyczy, istnieje dopiero od dnia jej wydania.

W praktyce stosowania powyższego zwolnienia podatkowego pojawiły się jednak wątpliwości, czy zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały objęte stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, otrzymywane na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.)

Zgodnie z art. 3 ustawy o zasadach finansowania nauki, finansowanie nauki obejmuje finansowanie działań na rzecz realizacji polityki naukowej, naukowo - technicznej i innowacyjnej państwa, w szczególności badań naukowych, prac rozwojowych oraz realizacji innych zadań szczególnie ważnych dla postępu cywilizacyjnego, rozwoju gospodarczego i kulturalnego państwa.

W myśl art. 5 pkt 11 ww. ustawy, środki finansowe na naukę przeznacza się na nagrody za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, minister przyznaje środki finansowe na zadania określone w art. 5 pkt 4-7 oraz pkt 9-11 i 13 w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez uprawnione podmioty, po zasięgnięciu opinii właściwego zespołu, o którym mowa w art. 52 ust. 1-3.

Na mocy art. 28 ust. 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw nauki przyznaje corocznie, na podstawie złożonych wniosków, stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej.

Szczegółowe zasady przyznawania tego rodzaju stypendiów reguluje rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Projekt tego rozporządzenia, w ramach prowadzonych prac legislacyjnych, został zaopiniowany przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego (wcześniej pod nazwą Rada Główna Szkolnictwa Wyższego).

Stosownie do § 4 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia, środki finansowe na wypłatę stypendium są przekazywane jednostce naukowej zatrudniającej osobę, której przyznano stypendium, zwaną dalej "stypendystą", na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministrem a jednostką naukową, w półrocznych ratach. Środki finansowe są wypłacane stypendyście przez jednostkę, o której mowa w ust. 1, w ratach miesięcznych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy jednostką naukową zatrudniającą stypendystę a stypendystą. Kwota przyznanego stypendium nie podlega waloryzacji (§ 4 ust. 3).

Na tle opisanego stanu prawnego w orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalił się jednolity pogląd, że skoro dla objęcia określonego stypendium naukowego zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy, wystarcza samo zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego zasad przyznawania tego stypendium, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, to tym bardziej warunek ten należy uznać za spełniony wówczas, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wydanym przez niego rozporządzeniu, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego w trybie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, o naukowym charakterze tych stypendiów przesądza sama ustawa o zasadach finansowania nauki.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy może mieć zastosowanie również do stypendiów naukowych przyznanych na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki.

Reasumując, uzyskiwane przez Wnioskodawcę stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, po ponownej analizie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz zarzutów zawartych w skardze poprzedzonej wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.) jest prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, należało orzec jak w sentencji.

W odniesieniu do powołanych we wniosku orzeczeń sądowych należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejsze rozstrzygnięcie. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w terminie trzydziestu dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (art. 54 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl