IPPB4/4160-23/12-5/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/4160-23/12-5/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W związku ze skargą z dnia 29 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) skierowaną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 29 lutego 2012 r. Nr IPPB4/415-920/11-2/MP w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów naukowych, doręczoną w dniu 8 marca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) w związku z § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 29 lutego 2012 r. Nr IPPB4/415-920/11-2/MP, uznając stanowisko Wnioskodawcy - za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał - na wniosek Pana Łukasza M., z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów naukowych - zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 29 lutego 2012 r. Nr IPPB4/415-920/11-2/MP, stwierdzając nieprawidłowość zajętego przez Wnioskodawcę w ww. wniosku stanowiska.

We wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawiono następujący stan faktyczny.

Decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 października 2011 r. na podstawie art. 28 ust. 2 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 i Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) przyznane zostało stypendium naukowe dla wybitnego młodego naukowca.

W dniu 2 listopada 2011 r. została zawarta umowa pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Instytutem, w zakresie finansowania stypendium naukowego ustanowionego decyzją Ministra dla wybitnego naukowca, określająca szczegółowe warunki finansowania i rozliczania stypendium. Do zasad przyznawania, finansowania i rozliczania stypendium oraz praw, obowiązków i współdziałania stron umowy, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615 i Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. z 2010 r. Nr 179, poz. 1204), oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. k.p.a. (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

Wnioskodawca wskazał, iż środki finansowe będą przekazywane przez Ministerstwo na rachunek bankowy Instytutu, który występuje jako płatnik stypendium. Okres finansowania stypendium wynosi 36 miesięcy. Stypendium będzie wypłacane stypendyście przez Instytut na podstawie umowy zawartej ze stypendystą w dniu 4 listopada 2011 r., w wysokości 3.830,00 zł do 10-ego dnia każdego miesiąca. Instytut otrzymał środki na pokrycie stypendium, które zostało wypłacone za okres listopad i grudzień br. z potrąceniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę stypendium podlega zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendium dla wybitnych młodych naukowców, przyznawane i wypłacane na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki i rozporządzenia wykonawczego, wypełnia kryteria zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako "inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Według Wnioskodawcy "innymi stypendiami naukowymi" są wszystkie "inne stypendia naukowe" ustanawiane na "innej" podstawie prawnej niż przepisy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Zdanie Wnioskodawcy, znajduje potwierdzenie w poprzednich postanowieniach w tej sprawie stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygnatura: IPPB1/415-936/08-4/JK), postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego (sygnatura: 1471/DPF/415/105/06/07/MJ), postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga (sygnatura: 1434/SD-DF/415/25/AP/07).

Stypendium dla Wnioskodawcy zostało przyznane i jest wypłacane na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 i Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455) oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. z 2010 r. Nr 179, poz. 1204). W myśl art. 28 ust. 2 tej ustawy minister przyznaje corocznie stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej. Z kolei właśnie na podstawie delegacji ustawowej wyrażonej w art. 28 ust. 6 ustawy Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego określił w rozporządzeniu z dnia 9 września 2010 r. kryteria i tryb przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

Jak wskazano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (data orzeczenia: 9 września 2010 r., sygnatura: I SA/Wr 605/10) "W przypadku wydania aktu prawnego, określającego zasady przyznawania stypendiów, przez sam organ, uprawniony do zatwierdzania tych zasad, mamy faktycznie do czynienia z autozatwierdzeniem, gdyż w jednym organie skupiły się kompetencje zarówno ukształtowania regulacji stypendialnej, jak i kontroli prawidłowości tej regulacji." Stanowisko to podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach (data orzeczenia: 18 sierpnia 2011 r., sygnatura: I SA/Ke 326/11): "Zakres zaś znaczeniowy pojęcia "określenie zasad" (rozporządzeniem) obejmuje i niejako konsumuje zakres znaczeniowy użytego w art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. pojęcia "zatwierdzenie zasad". Możemy tu mówić o samozatwierdzeniu tych zasad."

Na podstawie art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego współdziała z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego, a w szczególności: wyraża z własnej inicjatywy opinie we wszystkich sprawach dotyczących szkolnictwa wyższego, nauki, kultury i oświaty; może również zwracać się w tych sprawach do organów władzy publicznej, jednostek naukowych i uczelni, w tym o udzielenie wyjaśnień i informacji, zawiadamiając o tym ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i ministra właściwego do spraw nauki oraz innych ministrów; sporządza opinie w sprawach przedstawionych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, ministra właściwego do spraw nauki oraz inne organy władzy i administracji publicznej lub z inicjatywy własnej; opiniuje projekty aktów prawnych dotyczących szkolnictwa wyższego oraz rozwoju nauki i innowacyjności. Projekty ustawy o zasadach finansowania nauki i rozporządzenia wykonawczego były opiniowane w toku długotrwałych prac nad tzw. reformą nauki przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego (druk sejmowy Nr 1637) (na podstawie ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw, nazwa Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego została zmieniona na Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego).

Według WSA we Wrocławiu, "przedmiotowe stypendium ma bez wątpienia walor stypendium naukowego, gdyż jego beneficjantami są wybitni młodzi naukowcy, to jest kategoria pracowników naukowych wyróżniająca się nie tylko swoim młodym wiekiem, ale przede wszystkim osiągnięciami naukowymi."

Przywołane powyżej wyroki WSA we Wrocławiu oraz WSA w Kielcach uchylały zaskarżone interpretacje innych organów podatkowych stwierdzających, że stypendium nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych (Wyrok WSA w Kielcach: "Tym samym, zaskarżona interpretacja została wydana z naruszeniem tegoż przepisu (art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f.), które to naruszenie miało wpływ na wynik sprawy i uzasadnia uchylenie zaskarżonego aktu." Wyrok WSA we Wrocławiu: "W świetle powyższych rozważań należało stwierdzić, że skarżona interpretacja została wydana z naruszeniem art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f., które to naruszenie miało wpływ na wynik sprawy i uzasadnia uchylenie zaskarżonego aktu.").

Reasumując, według Wnioskodawcy stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców przyznawane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f.

W interpretacji indywidualnej z dnia 29 lutego 2012 r. Nr IPPB4/415-920/11-2/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów nie podzielił stanowiska Wnioskodawcy i stwierdził, że uzyskiwane przez Wnioskodawcę stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretację skutecznie doręczono w dniu 8 marca 2012 r.

Nie zgadzając się z powyższym stanowiskiem, Strona pismem z dnia 11 marca 2012 r. (data wpływu do tut. organu 14 marca 2012 r.) złożyła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Po dokonaniu analizy zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, co przedstawiono w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa zawartej w piśmie z dnia 3 kwietnia 2012 r. Nr IPPB4/415-920/W/11-4/MP.

Odpowiedź na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa doręczono w dniu 6 kwietnia 2012 r.

Wnioskodawca, pismem z dnia 29 kwietnia 2012 r. (data stempla pocztowego 30 kwietnia 2012 r., data wpływu 2 maja 2012 r.), wniósł skargę na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 lutego 2012 r. Nr IPPB4/415-920/11-2/MP.

Zaskarżonej interpretacji Strona Skarżąca zarzuciła naruszenie przepisów prawa, polegające na:

1.

art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) poprzez uchybienie ustawowemu obowiązkowi zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów,

2.

art. 14c § 1 powołanej wyżej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) poprzez pominięcie istoty wniosku i wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie stypendiów stażowych w sytuacji, gdy wniosek dotyczył stypendium naukowego przyznanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnego młodego naukowca, który nie jest stażystą a otrzymane stypendium nie jest stypendium stażowym,

3.

art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez stwierdzenie, że stypendium przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnego młodego naukowca nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, Strona wniosła o uchylenie skarżonej interpretacji i zasądzenie zwrotu kosztów postępowania od Ministra Finansów.

W przedmiotowej skardze Skarżący opisał dotychczasowy przebieg postępowania administracyjnego podkreślając przy tym, iż w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa organ poinformował, iż brak jest podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania stypendiów stażowych.

Skarżący wskazał, iż złożył wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie odnoszącym się do stypendium naukowego przyznawanego decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego młodym wybitnym naukowcom. Zaznaczył we wniosku, że praktyka Urzędów Skarbowych w tym zakresie jest niejednolita.

Odmienne niż zaprezentowane w skarżonej indywidualnej interpretacji stanowisko wynika ze stanowiska: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie - sprawa IPPB1/415-936/08-4/JK, postanowienia Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego - sprawa 1471/DPF/415/105/06/07/MJ, postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Praga - sprawa 1434/SD-DF/415/25/AP/07.

Strona wskazała również na wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych we Wrocławiu (z dnia 9 września 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 605/10) i w Kielcach (z dnia 18 sierpnia 2011 r. sygn. akt I SA/Ke 326/11) uchylające uprzednie indywidualne interpretacje Ministra Finansów i świadczące jednoznacznie, że stypendia naukowe przyznawane dla wybitnych młodych naukowców zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Skarżący zarzuca skarżonemu stanowisku Ministra Finansów rażące naruszenie art. 14a § 1 powołanej wcześniej Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z tym przepisem Minister Finansów zobowiązany został ustawą do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, dokonując w szczególności ich interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów.

We wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji Skarżący, uzasadniając swoje stanowisko, wskazał na praktykę organów podatkowych przywołując postanowienia Naczelników Urzędów Skarbowych - Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego oraz Urzędu Skarbowego dla Warszawy Pragi, a także stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (w sprawach powołanych wyżej). Skarżący przywołał również powołane wyżej wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych we Wrocławiu i w Kielcach.

Według Strony, wydana przez upoważniony organ, czyli przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie indywidualna interpretacja nie dość, że sprzeczna jest ze stanowiskiem tegoż Dyrektora wyrażonym w sprawie IPPB1/415-936/08-4/JK oraz z powołanymi postanowieniami Naczelników Urzędów Skarbowych - to nie zapewnia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego do czego zobowiązany jest wydając interpretację indywidualną upoważniony przez Ministra Finansów organ - w tym przypadku Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle powyższego, w ocenie Skarżącego, trudno uznać, by skarżona indywidualna interpretacja przepisu prawa podatkowego była zgodna z prawem.

Strona podnosi, że wobec sprzeczności nawet tylko stanowiska prezentowanego przez organ upoważniony przez Ministra Finansów, tj. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sprawie niniejszej i w powołanej wyżej sprawie IPPB1/415-936/08-4/JK pewnym staje się fakt nierówności obywateli wobec prawa, a tym samym naruszenie art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto Skarżący wskazuje na naruszenie art. 14c § 1 powołanej wyżej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, który stanowi, że interpretacja indywidualna powinna zawierać ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Wnioskodawca wnosił o wydanie indywidualnej interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. w odniesieniu do przyznanego mu decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego stypendium dla wybitnych młodych naukowców - a otrzymał interpretację odnosząca się do stypendium stażowego. Wobec czego brak jest odniesienia do stanowiska prezentowanego przez Skarżącego we wniosku o indywidualną interpretację. Uprawniony organ dwukrotnie - nawet po wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa - powtórzył, iż brak jest podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji odnoszącej się do stypendium stażowego, pomimo, że we wniosku wyraźnie podano, iż sprawa dotyczy stypendium naukowego dla wybitnych młodych naukowców a nie stypendium stażowego. Nie było przedmiotem wniosku stypendium stażowe, o jakim mowa w skarżonej interpretacji indywidualnej.

W tych warunkach zdaniem Strony, uzasadnione wątpliwości budzi prawdziwość deklarowanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie ponownej analizy sprawy z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa. W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa nie odniesiono się w ogóle do zarzutów zgłoszonych przez Skarżącego.

Wątpliwości te uzasadnione są tym bardziej, że upoważniony przez Ministra Finansów organ zobowiązany jest do poszanowania przepisów m.in. art. 120 Ordynacji podatkowej - zasada działania organów na podstawie prawa, art. 121 § 1 tejże Ordynacji - zasada prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych.

Skarżący podnosi, że skarżoną indywidualną interpretacją naruszony został art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez stwierdzenie, że stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnego młodego naukowca nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania.

W myśli art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2011 r., wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Z indywidualnej interpretacji powołanego przepisu wydanej przez upoważniony organ - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie - wynika, że stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców jako, że wypłacane są na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.), a więc na podstawie ustawy niewskazanej w powołanym przepisie prawa podatkowego i że nie można utożsamiać tych stypendiów ze stypendiami naukowymi, których zasady zostały zatwierdzone przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego - nie korzystają ze zwolnienia od opodatkowania.

Stypendium dla Skarżącego zostało przyznane i jest wypłacane na podstawie powołanej wyżej ustawy o zasadach finansowania nauki oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe i naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

W oparciu o art. 28 ust. 2 tej ustawy Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznaje corocznie stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 28 ust. 6 tejże ustawy Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego określił w powołanym rozporządzeniu kryteria i tryb przyznawania takich stypendiów. Z druku sejmowego Nr 1637 wynika, że Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego współdziałała z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego zarówno przy pracach nad ustawą o finansowaniu nauki jak i przy pracach nad powołanym rozporządzeniem wykonawczym.

Z powyższego wynika, że stypendia naukowe przyznawane młodym wybitnym naukowcom na podstawie powołanych powyżej ustawy o finansowaniu nauki i rozporządzenia określającego kryteria i tryb przyznawania tego typu stypendium należy traktować jako wymienione w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f., gdyż są to inne stypendia naukowe, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Główne) Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Powołane wyżej rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 09.09.2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe i naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204,.określa "zasady przyznawania" tych stypendiów.

Według Strony, jest niekwestionowanym faktem to, że rozporządzenie to było opiniowane przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Spełnione zatem zostały przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 39 pozwalające na stwierdzenie, że stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców - jako inne stypendia naukowe - są wolne od podatku dochodowego.

Organ, który wydał skarżoną indywidualną interpretację art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f. tego nie dostrzegł.

Powołanymi wyżej wyrokami Wojewódzkich Sądów Administracyjnych we Wrocławiu i w Kielcach uchylone zostały zaskarżone indywidualne interpretacje upoważnionych przez Ministra Finansów organów stwierdzających, że stypendium naukowe dla młodego wybitnego naukowca nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych i interpretacje te zostały wydane z naruszeniem art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f.

Pismem z dnia 30 maja 2012 r. Nr IPPB4/4160-23/12-2/MP Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przekazał skargę wraz z odpowiedzią na skargę i aktami sprawy do WSA w Warszawie.

Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.), organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów po rozpatrzeniu przedmiotowej skargi z dnia 29 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko Skarżącego przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów naukowych - jest prawidłowe.

Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie rozpatrując ponownie przedmiotową sprawę zważył co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2011 r., wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy pozwala wyodrębnić dwie grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy tego przepisu.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych i dotyczy:

* stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 z późn. zm.)

* stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 i 742).

Druga grupa, dotyczy innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (np. szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje społeczne, w ramach prowadzonej przez nie działalności.

W przypadku drugiej grupy stypendiów, aby zachowany został charakter stypendiów (naukowych i za wyniki w nauce), ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek zastosowania omawianego zwolnienia, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Należy przy tym podkreślić, że użyte w analizowanym przepisie pojęcie "zatwierdzone" w odniesieniu do zasad przyznawania omawianych stypendiów oznacza, że dopiero zakończenie procesu zatwierdzania umożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia podatkowego. Jeżeli zatem procedurę zatwierdzania kończy decyzja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo do spraw szkolnictwa wyższego, to możliwość zwolnienia od podatku stypendiów, których dotyczy, istnieje dopiero od dnia jej wydania.

W praktyce stosowania powyższego zwolnienia podatkowego pojawiły się jednak wątpliwości, czy zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały objęte stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, otrzymywane na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.)

Zgodnie z art. 3 ustawy o zasadach finansowania nauki, finansowanie nauki obejmuje finansowanie działań na rzecz realizacji polityki naukowej, naukowo - technicznej i innowacyjnej państwa, w szczególności badań naukowych, prac rozwojowych oraz realizacji innych zadań szczególnie ważnych dla postępu cywilizacyjnego, rozwoju gospodarczego i kulturalnego państwa.

W myśl art. 5 pkt 11 ww. ustawy, środki finansowe na naukę przeznacza się na nagrody za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, minister przyznaje środki finansowe na zadania określone w art. 5 pkt 4-7 oraz pkt 9-11 i 13 w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez uprawnione podmioty, po zasięgnięciu opinii właściwego zespołu, o którym mowa w art. 52 ust. 1-3.

Na mocy art. 28 ust. 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw nauki przyznaje corocznie, na podstawie złożonych wniosków, stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej.

Szczegółowe zasady przyznawania tego rodzaju stypendiów reguluje rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Projekt tego rozporządzenia, w ramach prowadzonych prac legislacyjnych, został zaopiniowany przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego (wcześniej pod nazwą Rada Główna Szkolnictwa Wyższego).

Stosownie do § 4 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia, środki finansowe na wypłatę stypendium są przekazywane jednostce naukowej zatrudniającej osobę, której przyznano stypendium, zwaną dalej "stypendystą", na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministrem a jednostką naukową, w półrocznych ratach. Środki finansowe są wypłacane stypendyście przez jednostkę, o której mowa w ust. 1, w ratach miesięcznych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy jednostką naukową zatrudniającą stypendystę a stypendystą. Kwota przyznanego stypendium nie podlega waloryzacji (§ 4 ust. 3).

Na tle opisanego stanu prawnego w orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalił się jednolity pogląd, że skoro dla objęcia określonego stypendium naukowego zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy, wystarcza samo zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego zasad przyznawania tego stypendium, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, to tym bardziej warunek ten należy uznać za spełniony wówczas, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wydanym przez niego rozporządzeniu, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego w trybie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, o naukowym charakterze tych stypendiów przesądza sama ustawa o zasadach finansowania nauki.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy może mieć zastosowanie również do stypendiów naukowych przyznanych na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki.

Reasumując, uzyskiwane przez Wnioskodawcę stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, po ponownej analizie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz zarzutów zawartych w skardze poprzedzonej wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) jest prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, należało orzec jak w sentencji.

W odniesieniu do powołanych we wniosku postanowień, interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądowych należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejsze rozstrzygnięcie. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w terminie trzydziestu dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (art. 54 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl