IPPB4/415-983/10-8/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-983/10-8/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 15 lutego 2011 r. (data nadania 15 lutego 2011 r., data wpływu 17 lutego 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-983/10-2/JK z dnia 10 lutego 2011 r. (data nadania 10 lutego 2011 r., data doręczenia 11 lutego 2011 r.) oraz pismem z dnia 27 marca 2011 r. (data nadania 29 marca 2011 r., data wpływu 31 marca 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-983/10-5/JK z dnia 18 marca 2011 r. (data nadania 18 marca 2011 r., data doręczenia 23 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia uzyskanych dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko oraz zastosowanie odliczenia tytułem ulgi prorodzinnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia uzyskanych dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko oraz zastosowanie odliczenia tytułem ulgi prorodzinnej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 10 lutego 2011 r. Nr IPPB4/415-983/10-2/JK (data nadania 10 lutego 2011 r., data doręczenia 11 lutego 2011 r.) oraz pismem z dnia 18 marca 2011 r. Nr IPPB4/415-983/10-5/JK (data nadania 18 marca 2011 r., data doręczenia 23 marca 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wskazanie właściwego numeru identyfikacji podatkowej, wskazanie przedmiotu wniosku, doprecyzowanie stanu faktycznego, sprecyzowanie pytania przyporządkowanego do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do zadanego pytania, uzupełnienie informacji poprzez złożenie oświadczenia, że elementy stanu faktycznego nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, oraz uiszczenie stosownej opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych oraz przesłanie kserokopii wpłaty.

Pismem z dnia 15 lutego 2011 r. (data nadania 15 lutego 2011 r., data wpływu 17 lutego 2011 r.) oraz pismem z dnia 27 marca 2011 r. (data nadania 29 marca 2011 r., data wpływu 31 marca 2011 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła ww. braki w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest matką samotnie wychowującą dziecko, które obecnie jest studentem studiów dziennych (do 25-tego roku życia). W roku 2009 w okresie wakacji od czerwca 2009 r. do września 2009 r. (włącznie) dziecko podjęło pracę na podstawie "umowy o pracę" na czas określony i uzyskało dochód. Za przepracowany czas dziecko osiągnęło przychód w wysokości 3.966,78 zł, z tego podwyższone koszty uzyskania przychodu z tytułu dojazdu do zakładu znajdującego się poza miejscem zamieszkania - 417,18 zł, oraz składki na ubezpieczenie społeczne - 543,85 zł = kwota podlegająca opodatkowaniu 3.005,75 zł W roku 2010 rozliczając się za rok 2009 Wnioskodawczyni odliczyła ulgę na dziecko wraz z ulgą z tytułu osoby samotnie wychowującej dziecko przyjmując za dochód dziecka przychód - koszty uzyskania przychodu - składki na ubezpieczenie społeczne = dochód będący podstawą do naliczania podatku. Wnioskodawczyni uważała, że to jest dochód uzyskany przez dziecko i może rozliczać swój PIT-37 jako matka samotnie wychowująca dziecko z wszelkimi ulgami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni mogła odliczyć ulgę prorodzinną oraz rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca studiujące dziecko, które w okresie wakacji podjęło pracę na podstawie umowy o pracę.

Zdaniem Wnioskodawczyni,

Wnioskodawczyni może rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko oraz skorzystać z ulgi prorodzinnej, ponieważ kwota podlegająca opodatkowaniu, nie przekracza kwoty do wartości której można osiągnąć dochód, czyli kwota do opodatkowania wyniosła (podstawa obliczenia podatku) 3.006,00 zł, tj. mniej niż kwota 3.089,00 zł.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, samotnie wychowującym w roku podatkowym dzieci:

1.

małoletnie,

2.

bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3.

do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

- podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do art. 6 ust. 5 ww. ustawy, za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich albo odbywa karę pozbawienia wolności.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 i 10 ww. ustawy, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym oraz w przypadku, gdy podatnik wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i 4, złoży po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1 tejże ustawy.

Ponadto, w myśl art. 27f ust. 1 ww. ustawy, od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską,

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Stosownie do art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (tj. w 2009 r. wynosi 92,67 zł), za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2.

wstąpiło w związek małżeński.

Z przepisu art. 27f ust. 6 ww. ustawy wynika, że powyższe przepisy stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Jak wynika z powyższego z ulgi o której mowa powyżej mogą skorzystać podatnicy wychowujący w roku podatkowym dzieci (art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

* bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

* do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Zatem aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ww. ustawy należy:

* osiągnąć dochody opodatkowane według skali podatkowej, określonej w art. 27f ww. ustawy,

* wychowywać w roku podatkowym dzieci własne lub przysposobione m.in. dzieci do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym jeżeli w roku dzieci te nie uzyskiwały dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej,

* wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest matką samotnie wychowującą dziecko, które obecnie jest studentem studiów dziennych. W roku 2009, w okresie wakacji, dziecko podjęło pracę na zasadzie umowy o pracę na czas określony i uzyskało dochód podlegający opodatkowaniu. W roku 2010 rozliczając się za rok 2009 Wnioskodawczyni odliczyła ulgę na dziecko wraz z ulgą z tytułu osoby samotnie wychowującej dziecko przyjmując za dochód dziecka przychód - koszty uzyskania przychodu - składki na ubezpieczenie społeczne = dochód będący podstawą do naliczania podatku.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny należy stwierdzić, iż skorzystanie z ulgi prorodzinnej oraz z możliwości preferencyjnego sposobu opodatkowania przewidzianego dla osoby samotnie wychowującej dzieci uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania. Jednym z tych warunków jest, aby dzieci uczące się w szkołach nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W 2009 r. wysokość dochodu nie powodującego zapłaty podatku wynosiła 3.089 zł. Kwotę dochodu nie powodującą obowiązku zapłaty oblicza się według zasad wynikających ze skali podatkowej tj. na podstawie kwoty zmniejszającej podatek, która w 2009 r. wynosiła 556 zł 02 gr. Oznacza to, że po obliczeniu 18% podatku dochodowego zgodnie ze skalą podatkową, od dochodu w wysokości 3.089 zł nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego, bowiem obliczony podatek będzie równy kwocie zmniejszającej podatek.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w roku 2009 w okresie wakacji od czerwca 2009 r. do września 2009 r. (włącznie) dziecko (do 25-tego roku życia) podjęło pracę na podstawie "umowy o pracę" na czas określony i uzyskało przychód w wysokości 3.966,78 zł, podwyższone koszty uzyskania przychodu z tytułu dojazdu do zakładu znajdującego się poza miejscem zamieszkania wynosiły, 417,18 zł. Zatem dochód z tego tytułu wyniósł kwotę 3.549,60 zł.

Wobec powyższego Wnioskodawczyni, nie przysługuje prawo do rozliczenia przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci, jak również nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej, bowiem uzyskanie przez córkę dochodu ze stosunku pracy w wysokości 3.549,60 zł, uniemożliwia rozliczenie na zasadach preferencyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl