IPPB4/415-965/10-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-965/10-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 22 stycznia 2011 r. (data nadania 23 lutego 2011 r., data wpływu 24 lutego 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-965/10-2/MP z dnia 14 lutego 2011 r. (data nadania 14 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych uczestnikom projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych uczestnikom projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 14 lutego 2011 r. Nr IPPB4/415-965/10-2/MP tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez uzupełnienie braków formalnych.

Powyższe zostało uzupełnione przez Wnioskodawcę pismem z dnia 22 stycznia 2011 r. (data nadania 23 lutego 2011 r., data wpływu 24 lutego 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekty - obecnie pięć projektów - w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

1.

K Strefa Aktywizacji i Zatrudnienia (poddziałanie 7.2.1)

2.

C Strefa Aktywizacji Zatrudnienia (poddziałanie 7.2.1)

3.

C Strefa Aktywizacji i Zatrudnienia (poddziałanie 7.2.1)

4.

M Strefa Aktywizacji i Zatrudnienia (poddziałanie 7.2.1)

5.

Lokalne Strefy Zatrudnienia w powiatach:. (poddziałanie 6.1.1).

Jedną z form pomocy dla osób bezrobotnych objętych ww. projektami jest organizacja szkoleń i kursów zawodowych oraz staży u pracodawców komercyjnych oraz w organizacjach pozarządowych. W trakcie trwania projektu, jego uczestnikom, jako jedna z wielu form wsparcia, są wypłacane stypendia, w wymiarze określonym w każdym z projektów. Beneficjenci tych stypendiów posiadają status uczestnika poszczególnego projektu wynikający z deklaracji uczestnictwa, faktycznego udziału w programie i szkoleniu oraz w przypadku praktyk zawodowych dodatkowej umowy stażowej.

Stypendia wypłacane uczestnikom projektów finansowane są ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Realizację ww. projektów, a co za tym idzie również wypłatę stypendiów, Spółka rozpoczęła w roku 2010.

Wnioskodawca wskazał, iż stypendia są świadczeniami pieniężnymi wypłacanymi uczestnikom projektów jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego ze środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. świadczenia pieniężne otrzymywane przez uczestników projektów korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane powyżej stypendia są świadczeniami pieniężnymi wypłacanymi uczestnikom projektów jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego ze środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W związku z tym korzystają one ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. pkt 137 w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

* środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się między innymi środki pochodzące z funduszy strukturalnych, wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż zwolnieniem objęci są uczestnicy projektu.

Przez uczestników projektu, o których mowa w ww. przepisie należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Uczestnikami nie są natomiast osoby zatrudnione przy realizacji projektu finansowanego z udziałem funduszy strukturalnych.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca realizuje projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:

1.

K Strefa Aktywizacji i Zatrudnienia (poddziałanie 7.2.1)

2.

C Strefa Aktywizacji Zatrudnienia (poddziałanie 7.2.1)

3.

C Strefa Aktywizacji i Zatrudnienia (poddziałanie 7.2.1)

4.

M Strefa Aktywizacji i Zatrudnienia (poddziałanie 7.2.1)

5.

Lokalne Strefy Zatrudnienia w powiatach:... (poddziałanie 6.1.1).

Jedną z form pomocy dla osób bezrobotnych objętych ww. projektami jest organizacja szkoleń i kursów zawodowych oraz staży u pracodawców komercyjnych oraz w organizacjach pozarządowych. W trakcie trwania projektu, jego uczestnikom, są wypłacane stypendia, w wymiarze określonym w każdym z projektów. Beneficjenci tych stypendiów posiadają status uczestnika poszczególnego projektu wynikający z deklaracji uczestnictwa, faktycznego udziału w programie i szkoleniu oraz w przypadku praktyk zawodowych dodatkowej umowy stażowej.

Stypendia wypłacane uczestnikom projektów finansowane są ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Realizację ww. projektów, a co za tym idzie również wypłatę stypendiów, Spółka rozpoczęła w roku 2010.

Wnioskodawca wskazał, iż stypendia są świadczeniami pieniężnymi wypłacanymi uczestnikom projektów jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego ze środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacone w 2010 r. stypendia dla osób bezrobotnych (uczestników projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl