IPPB4/415-958/12-5/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-958/12-5/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 1 lutego 2013 r. (data nadania 1 lutego 2013 r., data wpływu 4 lutego 2013 r.), na wezwanie z dnia 24 stycznia 2013 r. Nr IPPB4/415-958/12-2/MP (data nadania 24 stycznia 2013 r., data odbioru 28 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczeń wypłacanych przez Fundację w związku z organizacją spotkania z Mentorem w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczeń wypłacanych przez Fundację.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 24 stycznia 2013 r. Nr IPPB4/415-958/12-2/MP (data nadania 24 stycznia 2013 r., data odbioru 28 stycznia 2013 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wyjaśnienie, w jakim charakterze występuje Wnioskodawca, doprecyzowanie stanu faktycznego, wyjaśnienie, czy pytania dotyczą jedynie osób nie będących pracownikami Fundacji oraz wskazanie jakiego okresu podatkowego (rok) dotyczą pytania przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 1 lutego 2013 r. (data nadania 1 lutego 2013 r., data wpływu 4 lutego 2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja (dalej: Wnioskodawca) została ustanowiona celem działania na rzecz nauki poprzez wspieranie uznanych przez środowisko naukowców i zespołów badawczych, wspieranie transferu polskich osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej oraz wspomaganie inicjatyw inwestycyjnych, służących nauce w Polsce. W ramach realizacji zadań statutowych, Wnioskodawca uruchomił projekt, którego celem jest doskonalenie kwalifikacji w zakresie zarządzania projektami i zespołami badawczymi, rozwój umiejętności z obszaru komunikacji naukowej i kształtowanie postaw proinnowacyjnych. Projekt ten został w całości sfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Działanie 4.2. Środki na sfinansowanie projektu Fundacja otrzymuje w formie zaliczek, bądź w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (uprzednio Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego). Z otrzymanych środków Fundacja pokrywa przede wszystkim koszty szkoleń i konferencji oraz koszty ponoszone przez uczestników projektu bądź inne osoby, np. ekspertów, mentorów, którzy służą swoim doświadczeniem i wiedzą uczestnikom projektu.

Projekt jest adresowany przede wszystkim do laureatów i stypendystów Fundacji mieszkających w Polsce, tj. do pracowników sektora B+R i doktorantów. O udział w projekcie w charakterze uczestnika mogą ubiegać się więc przede wszystkim laureaci lub stypendyści reprezentujący wszystkie dziedziny nauki, laureaci i stypendyści programów Wnioskodawcy z ubiegłych lat lub ewentualnie inni pracownicy sektora B+R.

W ramach działań w projekcie prowadzony jest m.in. program Mentoring, którego celem jest umożliwienie młodym naukowcom pracującym w Polsce nawiązania kontaktów i współpracy mentoringowej z doświadczonymi uczonymi z zagranicy o uznanym dorobku naukowym. Mentorowanym może zostać osoba ze stopniem naukowym doktora, która jest laureatem bądź stypendystą Fundacji. Mentorem może zostać wskazana przez Mentorowanego osoba, uznana w międzynarodowym środowisku naukowym. Podstawą relacji mentoringowej jest plan współpracy opracowany wspólnie przez Mentora i Mentorowanego. Plan musi obejmować okres nie krótszy niż 12 miesięcy i nie dłuższy niż 24 miesiące.

Spotkania Mentora z Mentorowanym mogą odbywać się:

* w Polsce (Mentor przyjeżdża z zagranicy na spotkanie z Mentorowanym);

* za granicą (Mentorowany wyjeżdża za granicę na spotkanie z Mentorem).

Zasady i warunki udziału Mentorowanego w programie Mentoring są każdorazowo określane w umowie Mentorowanego z Fundacją (Umowa udziału w programie Mentoring Fundacji, dalej jako: "Umowa z Mentorowanym"). Wnioskodawca nie zawiera analogicznej umowy z Mentorem.

Zasadą jest, że w ramach projektu Fundacja pokrywa częściowo koszty związane z organizacją spotkań Mentorowanego z Mentorem w ramach programu Mentoring. Wydatki, które podlegają refundacji przez Fundację to koszty noclegu, wyżywienia, biletów lotniczych (kolejowych lub autobusowych), koszty dojazdów (do i z dworca/portu lotniczego) oraz przejazdu transportem lokalnym na miejscu spotkania, a także koszty ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wydatków.

W tym zakresie Wnioskodawca opracował "Zasady ustalania należności z tytułu wyjazdów zagranicznych przysługujących uczestnikom, ekspertom i mentorom zaangażowanym w realizację projektu" oraz "Szczegółowe zasady finansowania spotkań w ramach programu Mentoring FNP".

Generalnie wewnętrzne uregulowania przyjęte w tym zakresie przez Fundację bazują na obowiązujących przepisach, tj.:

* w przypadku wyjazdu Mentorowanego za granicę na spotkanie z Mentorem, Fundacja pokrywa koszty diet i innych wydatków związanych z zagraniczną podróżą Mentorowanego do wysokości limitów określonych w przepisach Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991, z późn. zm.) (dalej jako: "Rozporządzenie w sprawie podróży zagranicznych");

Fundacja nie przewiduje wypłat powyżej limitów kwot wskazanych w Rozporządzeniu w sprawie podróży zagranicznych.

* w przypadku przyjazdu Mentorów z zagranicy do Polski, Fundacja refunduje wysokość ponoszonych przez Mentora kosztów do wysokości przewidzianej w Decyzji Komisji Europejskiej z dnia 23 marca 2009 r. C (2009) 1942 (not published) (dalej jako: Decyzja Komisji") dotyczącej wyjazdów zagranicznych w ramach programów ramowych UE. Fundacja refunduje wspomniane wydatki w oparciu o Decyzję Komisji ze względu na brak innego dokumentu obowiązującego dla funduszy europejskich ustalającego wysokość per diem na przyjazdy do Polski z zagranicy.

Zgodnie z Umową z Mentorowanym, Fundacja z tytułu uczestnictwa w Programie Mentoring pokrywa koszty udziału w spotkaniach wyłącznie jednej osoby - Mentorowanego albo Mentora. Wydatki są refundowane na podstawie złożonego w terminie 14 dni od daty zakończenia danego spotkania sprawozdania merytorycznego i finansowego oraz dołączonych do niego oryginałów poniesionych wydatków. Należy wskazać, że bez względu na to, czy spotkanie dotyczy wyjazdu Mentorowanego za granicę, czy przyjazdu Mentora do Polski, rozliczenie kosztów spotkania jest zawsze obowiązkiem Mentorowanego. Równocześnie, refundacja poniesionych kosztów następuje zawsze na konto Mentorowanego (zarówno w przypadku, gdy świadczenia dotyczą przysługujących Mentorowanemu diet i innych należności tytułem zwrotu kosztów związanych z podróżą zagraniczną, jak również, gdy świadczenia dotyczą wydatków związanych z pobytem Mentora w Polsce).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż "Umowa udziału w programie Mentoring Fundacji" nie jest umową o pracę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, Poz. 94). Zgodnie z art. 22 Kodeksu pracy przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. W "Umowie udziału w programie Mentoring Fundacji" żaden z powyższych warunków nie występuje, w szczególności Mentorowany nie zobowiązuje się do wykonywania pracy (udział w Mentoringu nie jest pracą), i to tym bardziej pracy pod kierownictwem Fundacji, ani też Fundacja nie jest zobowiązana do zapłaty wynagrodzenia na rzecz Mentorowanego (zwrot kosztów nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy).

"Umowa udziału w programie Mentoring" nie jest umową o dzieło w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 627 Kodeksu cywilnego przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. W "Umowie udziału w programie Mentoring Fundacji" żaden z powyższych warunków nie występuje, w szczególności Mentorowany nie zobowiązuje się do wykonania dzieła. W świetle orzecznictwa oraz komentarzy udziału Mentorowanego w programie Mentoring nie można uznać za wykonanie dzieła. Przyjmuje się bowiem, że starania przyjmującego zamówienie doprowadzić w przyszłości mają do konkretnego, indywidualnie oznaczonego rezultatu, a wykonanie oznaczonego dzieła jest zwykle określonym procesem pracy lub twórczości o możliwym do wskazania momencie początkowym i końcowym. Dzieło jest w każdym wypadku wytworem przyszłym, który w momencie zawarcia umowy nie istnieje. Podobnie orzecznictwo stoi na stanowisku, że istotą umowy o dzieło jest osiągnięcie określonego, zindywidualizowanego rezultatu w postaci materialnej lub niematerialnej.

"Umowa udziału w programie Mentoring Fundacji" nie jest umową zlecenia w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 734 Kodeksu cywilnego przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. Przedmiotem zlecenia jest zatem dokonanie określonej czynności prawnej. Przedmiotem zlecenia może być przy tym zarówno czynność prawna jednostronna (np. złożenie oferty, wypowiedzenie umowy), jak i dwustronna (np. zawarcie umowy sprzedaży) czy wielostronna (np. zawarcie umowy spółki). Na podstawie "Umowy udziału W programie Mentoring Fundacji" Mentorowany nie zobowiązuje się do wykonania czynności prawnej, ale czynności faktycznych tj. udziału w programie Mentoring. Udziału w tym programie nie można uznać za wykonanie przez Mentorowanego czynności prawnej na rzecz Fundacji.

Zgodnie z art. 750 Kodeksu cywilnego do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Jednakże "Umowa udziału w programie Mentoring Fundacji" nie jest również umową o świadczenie usług w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Mentorowany poprzez udział w programie Mentoring nie wykonuje żadnych usług na rzecz Fundacji czy Mentora. Podobnie Fundacja nie wykonuje żadnych usług na rzecz (na zlecenie) Mentorowanego. Przyjmuje się, że umowa o świadczenie usług może dotyczyć dokonania jednej usługi, większej - określonej liczby usług, bądź też dotyczyć stałego świadczenia usług określonego rodzaju. Zlecający usługę powierza jej wykonanie danej osobie w zaufaniu do jej umiejętności, kwalifikacji, wiedzy i innych walorów. Zazwyczaj takimi umowami będą umowy o świadczenie usług zawierane z podmiotami świadczącymi je w zakresie swojej działalności gospodarczej lub zawodowej. Tytułem przykładu można wskazać: umowy o doradztwo, umowy konsultingowe, umowy o świadczenie usług reklamowych, umowy o świadczenie pomocy prawnej, umowy o sprawowanie nadzoru inwestorskiego.

Wnioskodawca uznał, iż "Umowa udziału w programie Mentoring Fundacji" jest umową nienazwaną (nie wymienioną wprost w przepisach kodeksu cywilnego). "Umowy udziału w programie Mentoring Fundacji" nie można zaklasyfikować do żadnej umowy nazwanej (wprost wymienionej w przepisach Kodeksu cywilnego). Tym niemniej do "Umowy udziału w programie Mentoring Fundacji" znajdują zastosowanie ogólne przepisy o zobowiązaniach z Kodeksu cywilnego.

Wnioskodawca przytoczył przepis art. 21 ust. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który (zarówno w brzmieniu obowiązującym w 2012 r., jak i obecnie) (dalej jako: "ustawa o PIT"), wskazuje, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ma zastosowanie, jeśli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione m.in. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw.

W związku z powyższym Wnioskodawca poinformował, iż Mentorowany nie zalicza przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca wskazał, że co do zasady Fundacja pokrywa sama wszystkie koszty (wyżywienia, noclegów, etc.) i to Fundacja otrzymuje faktury w takim przypadku Mentorowany nie mógłby zaliczyć takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Jeśli natomiast zdarza się, że Mentorowany sam ponosi określone wydatki i są one następnie refundowane przez Wnioskodawcę, ma on obowiązek przekazać Fundacji oryginały dowodów poniesionych wydatków (faktury VAT i inne). Taki obowiązek wynika z § 3 pkt 8 "Umowy udziału w programie Mentoring Fundacji".

Natomiast w odniesieniu do drugiego warunku, o którym mowa w art. 21 ust. 13 ustawy o PIT, którego spełnienie jest wymagane dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PIT, tj. aby wydatki te zostały poniesione m.in. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, Wnioskodawca potwierdził, że warunek ten również jest spełniony.

Diety i inne należności wypłacane przez Fundację na rzecz Mentorowanych są ponoszone w celu realizacji zadań statutowych Fundacji działającej na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

Zadaniem statutowym Fundacji jest m.in. działanie na rzecz nauki poprzez wspieranie uznanych przez środowisko naukowców i zespołów badawczych, wspieranie transferu polskich osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej oraz wspomaganie inicjatyw inwestycyjnych, służących nauce w Polsce. Program Mentoring, w ramach którego Fundacja pokrywa częściowo wydatki ponoszone przez Mentorowanych, stanowi realizację celów statutowych Fundacji. Jego celem jest doskonalenie kwalifikacji w zakresie zarządzania projektami i zespołami badawczymi, rozwój umiejętności z obszaru komunikacji naukowej i kształtowanie postaw proinnowacyjnych.

Zatem wydatki Fundacji w tym zakresie są ponoszone w celu określonym w art. 21 ust. 13 ustawy o PIT, tj. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw.

W związku z faktem, że w ramach projektu Fundacja pokrywa koszty związane z organizacją spotkań Mentorowanego z Mentorem, tj. m.in. koszty ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wydatków, Wnioskodawca doprecyzował, iż Beneficjentem polisy jest zawsze osoba niebędąca pracownikiem Wnioskodawcy. Fundacja pokrywając koszty ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków ma na celu wyłącznie ochronę interesów Wnioskodawcy jako zabezpieczenia przed ewentualnymi, nieprzewidzianymi wydatkami związanymi ze zwrotem udokumentowanych kosztów będących następstwem nieszczęśliwego wypadku. Polisy stanowią zabezpieczenie przed ewentualnymi wydatkami związanymi ze zwrotem udokumentowanych kosztów leczenia za granicą oraz wydatków poniesionych na nabycie leków, a także obejmują ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, ubezpieczenie bagażu podróżnego, a w sporadycznych przypadkach także opóźnienie dostarczenia bagażu. Polisa oferowana przez firmę obsługującą kwestie związane z podróżami uczestników projektu jest produktem oferowanym w pakiecie i nie ma możliwości wykupienia wyłącznie konkretnego zakresu ubezpieczenia. Pakiet podstawowy polisy obejmuje: koszty leczenia i transportu, NNW oraz ubezpieczenie bagażu podróżnego, a pakiet rozszerzony ma w opcji jeszcze dodatkowy zakres opóźnienia dostarczenia bagażu.

Wnioskodawca przytoczył również treść art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT, który stanowi, że zwolnione z podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, przez uczestników projektu należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Przedmiotowym zwolnieniem objęci są zatem ostateczni odbiorcy świadczenia.

W analizowanym stanie faktycznym uczestnikami projektu, będącymi ostatecznymi odbiorcami świadczeń, są Mentorowani. Mentorowani - uczestnicy projektu - są rekrutowani z osób wskazanych jako grupy docelowe projektu. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, grupę docelową projektu stanowią "doktoranci, pracownicy jednostek naukowych lub podmiotów działających na rzecz nauki, szczególnie beneficjenci FNP w ramach działania 1.2 POIG oraz pracownicy NCN i NCBIR zaangażowani w finansowanie badań naukowych". We wniosku o dofinansowanie w sposób szczegółowy został opisany proces rekrutacji uczestników projektu (proces zakłada weryfikację kryteriów formalnych i merytorycznych spełnianych przez uczestników projektu). Mentorowani podpisują Deklarację uczestnictwa w projekcie, deklarując chęć wzięcia udziału w Projekcie realizowanym przez Fundację w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV, Działanie 4.2. "Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym", współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Mając powyższe na uwadze, uczestnikiem projektu jest Mentorowany - tj. osoba, która spełniła kryteria udziału w projekcie (programie Mentoring), została zakwalifikowana przez Fundację do udziału w projekcie i podpisała deklarację uczestnictwa.

Na koniec Wnioskodawca wskazał, iż pytania dotyczą jedynie osób niebędących pracownikami Fundacji oraz dotyczą stanu faktycznego, który zaistniał w 2012 r. i będzie kontynuowany w latach kolejnych, aż do zakończenia programu Mentoring.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy świadczenia wypłacane przez Fundację na rzecz Mentorowanego w związku z odbywaną przez niego podróżą zagraniczną są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) do wysokości określonej w tym przepisie.

2.

Czy świadczenia wypłacane przez Fundację na rzecz Mentorowanego w związku z organizacją spotkania z Mentorem w Polsce są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy zwolnienia z opodatkowania świadczeń wypłacanych przez Fundację na rzecz Mentorowanego w związku z organizacją spotkania z Mentorem w Polsce (pyt. Nr 2). Natomiast w odniesieniu do zwolnienia z opodatkowania świadczeń wypłacanych przez Fundację na rzecz Mentorowanego w związku z odbywaną przez niego podróżą zagraniczną, zostanie wydana odrębna interpretacja (pyt. Nr 1).

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 2

Jedną z form realizacji założeń Programu Mentoring jest organizacja spotkań Mentorowanego z Mentorem w Polsce (Mentor przyjeżdża na takie spotkania z zagranicy). Wnioskodawca pragnie wskazać, że przyjazd Mentora do Polski na spotkanie z Mentorowanym przypomina udział na zasadzie wolontariatu, ponieważ dla Mentora spotkanie z Mentorowanym w Polsce nie wiąże się z żadnym wynagrodzeniem. Niemniej jednak podróż i pobyt w Polsce wymagają poniesienia określonych wydatków. Zatem, żeby umożliwić Mentorowanemu odbycie spotkania z Mentorem w Polsce, Fundacja przekazuje uczestnikowi projektu, tj. Mentorowanemu, pomoc finansową w postaci zwrotu kosztów pobytu Mentora w Polsce w wysokości równowartości per diem wynikającej z Decyzji Komisji.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT stanowi, że zwolnione z podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, Poz. 1240, z późn. zm.) (dalej jako: "ustawa o Finansach Publicznych").

Zgodnie z art. 2 pkt 5 oraz art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b tej ustawy.

Mając powyższe na uwadze, do środków europejskich w rozumieniu ustawy o finansach publicznych zalicza się również środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego (środki z funduszy strukturalnych), z których finansowany jest projekt, w ramach którego realizowany jest Program Monitoring.

Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Przedmiotowym zwolnieniem objęci są zatem ostateczni odbiorcy świadczenia. W analizowanym stanie faktycznym uczestnikami projektu, będącymi ostatecznymi odbiorcami świadczeń, są Mentorowani.

Takie rozumienie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT potwierdzają organy podatkowe. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lipca 2010 r. (sygn. IBPBII/1/415-460/10/BJ) wskazał, że: " (...) stypendia szkoleniowe i stażowe otrzymane w 2010 r. przez osoby bezrobotne (uczestników projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, iż wnioskodawca jako płatnik nie jest obowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. stypendiów".

Analogiczne stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 25 lutego 2011 r. (sygn. IPPB4/415-965/10-4/MP). Zdaniem Dyrektora", (...) stypendia dla osób bezrobotnych (uczestników projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle wyżej wskazanych przepisów prawa i stanowisk organów podatkowych, środki przekazane przez Fundację Mentorowanemu na zorganizowanie przyjazdu i pobytu w Polsce Mentora stanowią pomoc udzieloną uczestnikowi projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych i tym samym korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl