IPPB4/415-945/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-945/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2010 r. (data wpływu 8 grudnia 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 2 lutego 2011 r. (data nadania 2 lutego 2011 r., data wpływu 3 lutego 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPP2/443-939/10-2/KG, IPPB4/415-945/10-2/JK z dnia 25 stycznia 2011 r. (data nadania 25 stycznia 2011 r., data doręczenia 28 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Postanowieniem Sądu Rejonowego Wydział Cywilny z dnia 16 grudnia 2008 r. oraz aktem notarialnym Nr VVV/09 z dnia 27 marca 2009 r. Wnioskodawca nabył udział w spadku po zmarłym w dniu 5 września 2008 r. bracie synu a, stale zamieszkałym w P. Wchodzące w skład spadku gospodarstwo rolne Wnioskodawca nabył udziałem w wysokości 2/5 (dwóch piątych) części nieruchomości rolnej położonej we wsi K. gmina P. stanowiącej zabudowaną działkę gruntu Nr 218/3 o powierzchni 1,8079 ha oraz niezabudowane działki gruntu Nr 218/2 i 45/1 o łącznej powierzchni 1.8339 ha oraz udział w wysokości 2/10 (dwóch dziesiątych) części nieruchomości rolnej położonej we wsi K gmina P. stanowiącej niezabudowane działki gruntu Nr 45/2 i 45/3 o łącznej powierzchni 1,94 ha.

Wnioskodawca informuje, że w 2010 r. dokonano:

1.

aktem notarialnym Nr XX/2010 z dnia 30 kwietnia 2010 r. sprzedaży działki gruntu rolnego Nr 45/1 o powierzchni 1,07 ha. Kupujący nieruchomość tę włączył do prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego, nie zmieniając dotychczasowego sposobu użytkowania działki.

2.

aktem notarialnym Nr XXX/2010 z dnia 30 kwietnia 2010 r. i Nr XXX/2010 z dnia 7 maja 2010 r. zostały sprzedane udziały współwłaścicielowi do 1/2 części w niezabudowanych działkach gruntu ornego Nr 45/2 i 45/3 o powierzchni 1,94 ha. Kupujący, działkę gruntu rolnego włączy do prowadzonego przez siebie gospodarstwa nie zmieniając dotychczasowego sposobu użytkowania.

3.

aktem notarialnym Nr XX/10 z dnia 12 lipca 2010 r. dokonano sprzedaży nieruchomości rolnej Nr 218/2 z możliwością zabudowy o powierzchni 0,7639 ha. Osoba kupująca deklarowała zachowanie dotychczasowego sposobu użytkowania.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 25 stycznia 2011 r., (data nadania 25 stycznia 2011 r., data doręczenia 28 stycznia 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez szczegółowe doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 2 lutego 2011 r. (data nadania 2 lutego 2011 r., data wpływu 3 lutego 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

Wnioskodawca poinformował, iż nie prowadził żadnej działalności gospodarczej na dziedziczonej nieruchomości i nie prowadzi obecnie, gdyż w dniu 30 kwietnia 2010 r. i 7 maja 2010 r. aktami notarialnymi Nr XX/10 i Nr XX/2010 działki te zostały sprzedane i posiadają nowych właścicieli. Wnioskodawca nie był i nie jest podatnikiem VAT. Nigdy nie prowadził działalności gospodarczej w żadnej formie prawnej. Przedmiotowe niezabudowane nieruchomości (grunty rolne) nie były przedmiotem dzierżawy ani innej umowy o podobnych charakterze, jak też nie były udostępnione odpłatnie lub nieodpłatnie innym osobom. Po śmierci brata w dniu 5 września 2008 r. - który był właścicielem i uprawiał rolniczo te nieruchomości, do dnia sprzedaży uprawą tych gruntów zajmowała się żona zmarłego brata K. W związku z tym nieruchomości nie były udostępnione osobom trzecim.

Charakter przedmiotowych nieruchomości określony został w Zaświadczeniu Urzędu Miejskiego w P. z dnia 24 kwietnia 2010 r. z którego wynika, że zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy P (Uchwała Nr XXXI/221/2001 Rady Miejskiej z dnia 28 grudnia 2001 r. Dz. Urz. z 2002 r. Nr 15, poz. 441) działki Nr 45/1, 45/2 i 45/3 położone we wsi P - przeznaczone są w części pod zabudowę zagrodową (zapis planu M4) a pozostała część działek stanowi grunt rolny bez prawa zabudowy. Niniejszy zapis znajduje się w aktach notarialnych Nr XX/2010 str. 3 i Nr 1327/2010 str. 3, które zostały załączone do wniosku. Ponadto Wnioskodawca dołączył do uzupełnienia aktualne zaświadczenie z U.M w P. z dnia 1 lutego 2011 r. świadczące o tym, że działki o Nr 45/1, 45/2 i 45/3 położone w miejscowości P (obręb geodezyjny K) stanowią tereny niezabudowane w części przeznaczone pod zabudowę zagrodową, a w części przeznaczone pod uprawy rolne bez prawa zabudowy. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy P grunty ww. działek przyległych do drogi gminnej o głęb. ok. 1000 m od drogi mogą być przewidziane pod zabudowę zagrodową, pozostała część działek przeznaczona jest pod uprawy polowe bez prawa zabudowy. A więc są to tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Działka rolna Nr 218/2 niezabudowana, położna w m. P, gm. P zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego leży na terenie przeznaczonym pod uprawy rolne z dopuszczeniem prawa zabudowy - zapis planu RP1. Aktem notarialnym Nr XX/10 z dnia 12 lipca 2010 r. działka ta została sprzedana Panu G. Działka w dalszym ciągu użytkowana jest rolniczo przez nowego właściciela. Na jesieni 2010 r. została zaorana i obsiana zbożem, a w związku z tym nie utraciła charakteru rolnego. Nowy właściciel w ciągu najbliższego okresu nie planuje zmienić sposobu użytkowania działki. Do Wydziału Inwestycji i Rolnictwa Urzędu Miejskiego do dnia 1 lutego 2011 r. nie wpłynęły żadne dokumenty (podania, wniosku) od nowego nabywcy, które miałyby na celu zmienić charakter rolny gruntu. Wnioskodawca stwierdza, że obecnie, ani w najbliższej przyszłości, działka Nr XX/2 nie utraci charakteru rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przedmiotowe sprzedane grunty rolne na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT są zwolnione z podatku PIT.

2.

Czy sprzedane grunty rolne na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT są zwolnione z podatku VAT.

3.

W przypadku stwierdzenia, że zachodzi ustawowa konieczność płacenia podatku Wnioskodawca zwraca się z prośbą o podanie terminu, w którym należy rozliczyć się z Urzędem Skarbowym.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Na podstawie analizy ustawy o VAT, ustawy o PIT, ustawy o podatku rolnym oraz planu zagospodarowania przestrzennego gminy Piaski, Wnioskodawca uważa, że będące przedmiotem interpretacji indywidualnej nieruchomości rolne stanowiące do chwili sprzedaży integralną część gospodarstwa rolnego są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek w zakresie ustawy o podatku o podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, sprzedaż ta nie jest źródłem przychodu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego wynika zatem, iż w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż postanowieniem Sądu Rejonowego Wydział Cywilny z dnia 16 grudnia 2008 r. oraz aktem notarialnym Nr VV/09 z dnia 27 marca 2009 r. Wnioskodawca nabył udział w spadku po zmarłym w dniu 5 września 2008 r. bracie S. Wchodzące w skład spadku gospodarstwo rolne Wnioskodawca nabył udziałem w wysokości 2/5 (dwóch piątych) części nieruchomości rolnej położonej we wsi K gmina P stanowiącej zabudowaną działkę gruntu Nr 218/3 o powierzchni 1,8079 ha oraz niezabudowane działki gruntu Nr 218/2 i 45/1 o łącznej powierzchni 1.8339 ha oraz udział w wysokości 2/10 (dwóch dziesiątych) części nieruchomości rolnej położonej we wsi K gmina P stanowiącej niezabudowane działki gruntu Nr 45/2 i 45/3 o łącznej powierzchni 1,94 ha. Wnioskodawca informuje, że w 2010 r. dokonano:

1.

aktem notarialnym Nr XX/2010 z dnia 30 kwietnia 2010 r. sprzedaży działki gruntu rolnego Nr XX/1 o powierzchni 1,07 ha. Kupujący nieruchomość tę włączył do prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego, nie zmieniając dotychczasowego sposobu użytkowania działki.

2.

aktem notarialnym Nr XX/2010 z dnia 30 kwietnia 2010 r. i Nr XX/2010 z dnia 7 maja 2010 r. zostały sprzedane udziały współwłaścicielowi do 1/2 części w niezabudowanych działkach gruntu ornego Nr XX/2 i XX/3 o powierzchni 1,94 ha. Kupujący, działkę gruntu rolnego włączy do prowadzonego przez siebie gospodarstwa nie zmieniając dotychczasowego sposobu użytkowania.

3.

aktem notarialnym Nr XX/10 z dnia 12 lipca 2010 r. dokonano sprzedaży nieruchomości rolnej Nr 218/2 z możliwością zabudowy o powierzchni 0,7639 ha. Osoba kupująca deklarowała zachowanie dotychczasowego sposobu użytkowania. Działka w dalszym ciągu użytkowana jest rolniczo przez nowego właściciela. Na jesieni 2010 r. została zaorana i obsiana zbożem, a w związku z tym nie utraciła charakteru rolnego. Nowy właściciel w ciągu najbliższego okresu nie planuje zmienić sposobu użytkowania działki. Do Wydziału Inwestycji i Rolnictwa Urzędu Miejskiego do dnia 1 lutego 2011 r. nie wpłynęły żadne dokumenty (podania, wniosku) od nowego nabywcy, które miałyby na celu zmienić charakter rolny gruntu. Wnioskodawca stwierdza, że obecnie, ani w najbliższej przyszłości, działka Nr 218/2 nie utraci charakteru rolnego.

W związku z powyższym do opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości mają zatem zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r..

Natomiast zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z treści art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, iż za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość ww. nakładów, w myśl art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; przy czym zwolnienie to nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Z powołanego przepisu wynika, że dla zaistnienia zwolnienia w nim przewidzianego muszą zaistnieć łącznie dwie przesłanki. Pierwsza z nich ma charakter pozytywny i polega na sprzedaży całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Druga zaś przesłanka ma charakter negatywny, a mianowicie nie może nastąpić utrata charakteru rolnego tych gruntów w związku z ich sprzedażą.

Rozpatrując pierwszą przesłankę o charakterze pozytywnym należy w pierwszej kolejności odnieść się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 922 Kodeksu, spadek - to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. Stosownie do zapisu art. 924 i 925 Kodeksu, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia.

Zatem spadkobiercy nabywają spadek z chwilą jego otwarcia, z tą chwilą powstaje między nimi wspólność majątku spadkowego. Wspólność ta powstaje ex lege i dotyczy całego majątku spadkowego traktowanego jako całość. Spadkobierca ma udział w spadku, a nie w poszczególnych składnikach spadku.

Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym przedmiotem sprzedaży był nabyty wcześniej w drodze spadku udział w gospodarstwie rolnym.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gruntów rolnych. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej. Natomiast zgodnie z art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, iż transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa bądź niektóre z nich.

Stosownie do art. 46 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Zgodnie z powyższym możemy wyróżnić: nieruchomości gruntowe, nieruchomości budynkowe i lokalowe.

Gospodarstwo rolne jest swoistego rodzaju nieruchomością gruntową. Jak zostało wskazane powyżej spadkobierca ma udział w spadku, przez co posiada również udział w nieruchomości. Zatem w przedmiotowej sprawie sprzedaż udziału w gospodarstwie rolnym należy traktować jako sprzedaż części gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego, pierwsza przesłanka została przez Wnioskodawcę spełniona.

Natomiast odnosząc się do kwestii spełnienia drugiej z wymienionych przesłanek należy stwierdzić, że dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Chodzi tu o faktyczną a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego. Utrata charakteru rolnego następuje, więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Utrata charakteru rolnego może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Ustawodawca warunkuje zastosowanie zwolnienia przedmiotowego od tego, by nie zmienił się charakter zbywanego gruntu, a nie jego status prawny. O tym, jaki charakter ma dany grunt decyduje, natomiast sposób jego faktycznego wykorzystania.

Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym, w wyniku sprzedaży nieruchomości nie utraciły charakteru rolnego. Kupujący nie zmienili dotychczasowego sposobu użytkowania nieruchomości. Nieruchomości w dalszym ciągu użytkowane są rolniczo przez nowych właścicieli.

Reasumując, w świetle wyżej cytowanych przepisów należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży ww. części gospodarstwa rolnego korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego.

Należy jednocześnie podkreślić, iż organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby ocenę spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę. Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcę w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 4 grudnia 2010 r. (data wpływu 8 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 1 stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz 1 stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, a zatem podlega opłacie w wysokości 80 zł. Opłata dokonana w dniu 4 grudnia 2010 r. została uiszczona w kwocie 120,00 zł, tj. w wysokości wyższej niż należnej. Tym samym, różnica w kwocie 40 zł zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na adres wskazany we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie - Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl