IPPB4/415-83/12-2/SP - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń pieniężnych uzyskanych w ramach stypendium naukowego dla młodych naukowców, przyznanego przez organizację międzynarodową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-83/12-2/SP Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń pieniężnych uzyskanych w ramach stypendium naukowego dla młodych naukowców, przyznanego przez organizację międzynarodową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2012 r. (data wpływu 31 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń pieniężnych uzyskanych w ramach stypendium naukowego dla młodych naukowców przyznanego przez międzynarodową organizację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń pieniężnych uzyskanych w ramach stypendium naukowego dla młodych naukowców przyznanego przez międzynarodową organizację.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2011 r. Wnioskodawczyni zostało przyznane przez międzynarodową organizację U. stypendium naukowe dla młodych naukowców finansowane przez amerykańskie towarzystwo A. Laureaci wyżej wymienionego stypendium wyłaniani są w drodze wysoce konkurencyjnej procedury aplikacyjnej: złożone aplikacje są oceniane przez czterech niezależnych naukowców o światowej renomie, a proces oceny oprócz oceny złożonego wniosku (oryginalność i naukowa wartość projektu, dotychczasowe osiągnięcia kandydata, ranga ośrodka naukowego itp.) obejmuje rozmowę kwalifikacyjną z kandydatami. Stypendium otrzymują jedynie wyróżniający się wybitni kandydaci, o czym niewątpliwie świadczy fakt, że wyłanianych jest jedynie 4-6 laureatów w ciągu roku.

Celem niniejszego stypendium naukowego jest umożliwienie młodym doktorom (posiadającym już jednak pewne doświadczenie podokotorskie) realizacji projektu badawczego w jednym z wiodących ośrodków naukowych na świecie, a przez to zdobycie przez stypendystę doświadczenia umożliwiającego mu rozwój niezależnej samodzielnej kariery naukowej po powrocie do kraju.

W przypadku Wnioskodawczyni, stypendium zostało przyznane na realizację przez okres 12 miesięcy projektu naukowego na Uniwersytecie w O (W). Stypendium jest przekazywane w miesięcznych ratach. W czasie realizacji projektu na Uniwersytecie w O i otrzymywania stypendium Wnioskodawczyni przebywa na urlopie bezpłatnym z Jej macierzystego Instytutu, gdzie jest zatrudniona na stanowisku asystenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki pieniężne uzyskane w ramach wyżej wymienionego stypendium są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane środki pieniężne można zakwalifikować jako stypendium naukowe zwolnione z opodatkowania, gdyż:

* głównym celem stypendium jest realizacja oryginalnego projektu badawczego, co świadczy o naukowym charakterze stypendium;

* proces aplikacyjny obejmujący ocenę wniosku przez czterech niezależnych naukowców o światowej renomie niewątpliwie spełnia kryteria Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

* jednym z celi stypendium jest przygotowanie laureata do rozpoczęcia samodzielnej kariery naukowej, co w przypadku polskich realiów oznacza uzyskanie stopnia doktora habilitowanego, tak więc stypendium ma na celu umożliwienie zdobycia materiałów i doświadczenia koniecznych do otwarcia przewodu habilitacyjnego laureata po powrocie do kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w 2011 r. Wnioskodawczyni zostało przyznane stypendium na realizację przez okres 12 miesięcy projektu naukowego na Uniwersytecie w O (W). Przedmiotowe stypendium naukowe dla młodych naukowców przyznane jest przez międzynarodową organizację a finansowane przez amerykańskie towarzystwo. Celem niniejszego stypendium naukowego jest umożliwienie młodym doktorom (posiadającym już jednak pewne doświadczenie podokotorskie) realizacji projektu badawczego w jednym z wiodących ośrodków naukowych na świecie, a przez to zdobycie przez stypendystę doświadczenia umożliwiającego mu rozwój niezależnej samodzielnej kariery naukowej po powrocie do kraju.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja miedzy Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisana w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. Konwencji, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Wskazać należy, iż pobyt Wnioskodawczyni w Wielkiej Brytanii związany z realizacją przez okres 12 miesięcy projektu naukowego na Uniwersytecie w Oksfordzie (Wielka Brytania) ma charakter tymczasowy i nie pociągnie za sobą zmiany statusu podatkowego w Polsce.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 Konwencji, profesor, nauczyciel lub pracownik badawczy, który przebywa w Umawiającym się Państwie wyłącznie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uczelni, w szkole pomaturalnej, szkole lub innej uznanej placówce oświatowej tego Umawiającego się Państwa, i który ma lub bezpośrednio przed przybyciem miał miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, będzie zwolniony od podatku w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie, z tytułu wynagrodzenia za takie nauczanie lub prowadzenie prac badawczych, przez okres nieprzekraczający dwóch lat od dnia jego pierwszego przybycia w tym celu, pod warunkiem, że takie wynagrodzenie podlega opodatkowaniu w drugim Umawiającym się Państwie.

Zwolnienie, o którym mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, nie ma zastosowania do wynagrodzenia uzyskiwanego w zamian za prowadzenie prac badawczych, jeżeli takie prace badawcze nie są podejmowane w interesie publicznym, lecz głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub określonych osób (art. 19 ust. 2 Konwencji).

Z powyższego wynika, iż dochód osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania w Polsce lub osoby, która bezpośrednio przed tym przybyciem miała miejsce zamieszkania w Polsce, uzyskiwany z tytułu prowadzenia prac badawczych w Wielkiej Brytanii, podlega zwolnieniu od opodatkowania w Wielkiej Brytanii przez okres nieprzekraczający dwóch lat licząc od dnia pierwszego przybycia podatnika do Wielkiej Brytanii w tym celu, pod warunkiem, iż dochód ten podlega opodatkowaniu w państwie rezydencji, tj. w Polsce.

Zwolnienie przedmiotowych dochodów w Wielkiej Brytanii na podstawie art. 19 ust. 1 ww. Konwencji, powoduje, iż dochody te podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1 powołanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przychód z tytułu stypendium jest zakwalifikowany do przychodów z innych źródeł.

Wobec tego, że ogólnej definicji pojęcia stypendium nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. "Stypendium" oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Internetowy Słownik Języka Polskiego określa stypendium jako "pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy". Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów wydanych przez właściwego ministra w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów naukowych oraz inne stypendia naukowe, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Zwolnienie to dotyczy także stypendiów i innych świadczeń pomocy materialnej otrzymanych od zagranicznych podmiotów, pod warunkiem że świadczenia te spełniają przesłanki określone w powołanych na wstępie przepisach, przykładowo mają zastosowanie do stypendiów otrzymanych na podstawie obowiązujących w innym państwie przepisów regulujących stopnie naukowe i tytuły naukowe.

Biorąc powyższe pod uwagę, jeżeli spełnione zostały wszystkie ww. warunki, to uzyskane przez Wnioskodawczynię dochody ze stypendium w 2011 r. będą korzystały w Polsce ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl