IPPB4/415-784/13-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-784/13-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.) uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2014 r. (data nadania 4 lutego 2014 r., data wpływu 5 lutego 2014 r.) na wezwanie z dnia 22 stycznia 2014 r. Nr IPPB4/415-784/13-2/MS (data nadania 23 stycznia 2014 r., data doręczenia 27 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-784/13-2/MS z dnia 22 stycznia 2014 r. (data nadania 23 stycznia 2014 r., data doręczenia 27 stycznia 2014 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez określenie organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej (nazwa i adres organu podatkowego - Naczelnika Urzędu Skarbowego) oraz doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 3 lutego 2014 r. (data nadania 4 lutego 2014 r., data wpływu 5 lutego 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 5 grudnia 2012 r., dziś nie żyjąca mama Wnioskodawcy, Jadwiga K., wraz z innymi członkami rodziny, uzyskała tytuł prawny do nieruchomości. Własność tej nieruchomości została odebrana rodzinie Wnioskodawcy tzw. "dekretem Bieruta" z dnia 26 października 1945 r. (dokonano wpisu na rzecz Skarbu Państwa Prezydium Rady Narodowej Miasta Stołecznego Warszawy dnia 24 kwietnia 1971 r.). W dniu 3 lutego 2013 r. mama Wnioskodawcy zmarła. Wnioskodawca jest jej jedynym spadkobiercą. Potwierdzone to zostało stwierdzeniem nabycia spadku z dnia 1 marca 2013 r. Obecnie trwa procedura sprzedaży tej nieruchomości. Wnioskodawca zaznacza, że decyzję tę podjęła mama Wnioskodawcy i ona podpisała przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości wraz z innymi członkami rodziny (nie była to więc decyzja Wnioskodawcy). Jako obecny współwłaściciel ww. nieruchomości Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem dotyczącym tego, czy chcąc dokonać sprzedaży nieruchomości w terminie do końca 2013 r. będzie zobligowany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych związanego ze sprzedażą nieruchomości w ciągu pięciu lat od jej nabycia. Zapytanie Wnioskodawcy wynika z uzyskanych przez Niego informacji, że w przypadku gdyby to mama Wnioskodawcy dokonała sprzedaży przed upływem pięciu lat od wydania decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r., nie musiałaby uiszczać ww. podatku. Wnioskodawca stał się jej spadkobiercą w bardzo krótkim czasie od wydania decyzji, wolą zaś mamy Wnioskodawcy było dokonanie sprzedaży.

W uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował, że w skład nieruchomości wchodzi zarówno grunt, na której postawiona była nieruchomość, jak i sam budynek. Budynek stał na gruncie od samego początku zakupu nieruchomości, także w momencie odebrania gruntu na podstawie tzw. "dekretu Bieruta". Niestety w dostępnych dokumentach nie ma informacji, kiedy na tym gruncie wybudowano posesję. Osoba, po której Wnioskodawca dziedziczy, nabyła grunt wraz z nieruchomością drogą licytacji 5 lipca 1905 r.

Mama Wnioskodawcy nie była pierwotnym właścicielem nieruchomości, któremu odebrano do niej prawo własności. Mama Wnioskodawcy nie jest pierwotnym spadkobiercą właściciela, któremu odebrano nieruchomość. Nabyła ona prawa do nieruchomości w następującej kolejności dziedziczenia: pierwotnym właścicielem, któremu odebrano prawa do nieruchomości była Maria vel Marianna G., córka Walentego i Józefy z Z., małżonków K., zmarła 2 maja 1950 r. Spadek po niej nabyli: siostra Anna i brat Roman K. (postanowienie Sadu z 19 listopada 1951 r.,) po 1/2 części. Roman K. zmarł 19 kwietnia 1951 r. Spadek po nim nabyły: córka Helena K. w 42/100 i córka Kazimiera A. 58/100 (postanowienie Sądu Powiatowego z dnia 23 czerwca 1961 r.). Kazimiera A. zmarła 25 października 1985 r. Spadek po niej nabyła w całości Jadwiga A. (postanowienie Sądu Rejonowego z dnia 1985 r.). Pani Jadwiga A., mama Wnioskodawcy, nosiła po mężu nazwisko K. Mama Wnioskodawcy zmarła dnia 3 lutego 2013 r., a spadek po niej w całości dziedziczy Wnioskodawca (Akt poświadczenia dziedziczenia,). Mama Wnioskodawcy w dniu 5 grudnia 2012 r. uzyskała prawo własności w części odpowiadającej udziałom w prawie użytkowania wieczystego, czyli 116/400.

Mama Wnioskodawcy nabyła prawo użytkowania wieczystego, a nastąpiło to na podstawie aktu notarialnego z 31 lipca 2012 r. sporządzonego przez asesora notarialnego Magdalenę R., zastępcę Marka W. - notariusza.

Data przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nastąpiło dnia 28 grudnia 2012 r. (data przedmiotowej decyzji ostatecznej). Przedmiotem dziedziczenia po zmarłej mamie Wnioskodawcy było prawo własności gruntu oraz budynku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy chcąc dokonać sprzedaży nieruchomości w terminie do końca 2013 r. Wnioskodawca będzie zobligowany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych związanego ze sprzedażą nieruchomości w ciągu pięciu lat od jej nabycia.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Pomimo, że jest spadkobiercą mamy, to przy wcześniejszej sprzedaży ww. nieruchomości, tj. przed upływem pięciu lat od daty jej nabycia, nie powinien płacić podatku dochodowego od osób fizycznych. Argumentem jest fakt, że nabycie nieruchomości przy ulicy S. tak naprawdę było odzyskaniem prawa własności. Warto zaznaczyć, że nieruchomość ta została odebrana w 1971 r. przez państwo wbrew decyzji rodziny. Starania o odzyskanie nieruchomości zostały rozpoczęte na początku przemian ustrojowych. Data odzyskania prawa własności (prawa użytkowania wieczystego w prawo własności) nie wynikała zatem z opieszałości rodziny, lecz związana była z tokiem postępowania. I choć śmierć mamy Wnioskodawcy nastąpiła w momencie, kiedy nieruchomość została odzyskana, to w przypadku gdyby prawo własności nie zostało odebrane rodzinie w 1971 r., Wnioskodawca nie musiałby teraz występować z zapytaniem o zapłatę podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) z dnia 29 lipca 1991 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości lub praw decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma zatem moment jego nabycia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że:

* w dniu 3 lutego 2013 r. zmarła mama Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest jej jedynym spadkobiercą,

* w dniu 5 grudnia 2012 r. mama Wnioskodawcy podpisała przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości wraz z innymi członkami rodziny (nie była to decyzja Wnioskodawcy),

* do końca 2013 r. Wnioskodawca chce dokonać sprzedaży nieruchomości.

W myśl przepisu art. 922 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Na spadek składa się ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swej istoty mogą przejść na jego następców prawnych. Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami. Stosownie do art. 924 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy. W myśl art. 925 Kodeksu spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Natomiast sąd postanowieniem stwierdza jedynie fakt nabycia spadku przez spadkobiercę. Oznacza to, że dniem nabycia przez Wnioskodawcę spadku jest data śmierci spadkodawcy. Tym samym Wnioskodawca w dniu 3 lutego 2013 r. nabył w spadku po zmarłej w tym dniu mamie nieruchomość, która pierwotnie przysługiwała spadkodawcy i stanowiła przedmiot przedwstępnej umowy sprzedaży.

Z kolei umowa przedwstępna uregulowana jest w art. 389-390 Kodeksu cywilnego. Polega ona na zobowiązaniu się do zawarcia oznaczonej umowy (umowy przyrzeczonej). W treści umowy przedwstępnej powinny być określone istotne postanowienia umowy przyrzeczonej. Umowę przedwstępną zawiera się wtedy, gdy z jakichkolwiek względów strony nie chcą czy nie mogą zawrzeć jeszcze umowy definitywnej, a jednocześnie chcą zabezpieczyć swoje interesy. Umowa przedwstępna powinna zawierać, co najmniej istotne postanowienia umowy przyrzeczonej.

Odnosząc się zatem do zawartej przez mamę Wnioskodawcy przedwstępnej umowy sprzedaży oraz twierdzenia Wnioskodawcy, że nie powinien on płacić podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości, zauważyć należy, że aby powstał obowiązek podatkowy w podatku dochodowym z tytułu sprzedaży nieruchomości musi nastąpić jej sprzedaż czyli zawarcie umowy sprzedaży i przeniesienie praw własności do przedmiotu transakcji na nabywającego. Tego jednak mama Wnioskodawcy nie zdążyła dopełnić. Podpisała ona jedynie przedwstępną umowę sprzedaży. Samo zawarcie przez mamę Wnioskodawcy przedwstępnej umowy sprzedaży nie spowodowało skutków podatkowych, gdyż w tej sytuacji nie można mówić o przeniesieniu własności nieruchomości, a jedynie o zobowiązaniu do takiego przeniesienia w określonym terminie.

W zakresie ustalenia momentu powstania przychodu, należy uczynić to zgodnie z zapisem art. 21 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Zgodnie z powyższym przepisem zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania. Zgodnie zaś z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości.

Zatem skoro w rozpatrywanej sprawie przed śmiercią mama Wnioskodawcy podpisała jedynie przedwstępną umowę sprzedaży, a więc zmarła przed dniem zawarcia ostatecznej umowy przeniesienia własności nieruchomości na rzecz nabywcy, to stwierdzić należy, że na dzień śmierci spadkodawcy umowa sprzedaży nieruchomości nie została zawarta. Nie zostało zatem przeniesione prawo własności nieruchomości. Czynność prawną polegającą na przeniesieniu prawa własności nieruchomości w wykonaniu przedwstępnej umowy sprzedaży wykona w chwili sprzedaży przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca. Wobec powyższego w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości powstanie bezwzględnie w momencie zawarcia umowy sprzedaży. Skoro sprzedaży dokona Wnioskodawca, to na nim spoczywa zobowiązanie podatkowe.

Dokonując oceny skutków podatkowych sprzedaży do końca 2013 r. przez Wnioskodawcę nieruchomości nabytej w drodze spadku w dniu 3 lutego 2013 r., należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316, z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d powołanej ustawy podatkowej, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Stosownie do art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30 ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Katalog wydatków na własne cele mieszkaniowe określa przepis art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1.

wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

2.

wydatki poniesione na:

a.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,

b.

spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),

c.

spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

- w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 27 ww. ustawy, w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.

Z powyższego wynika, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie otrzymanego przychodu wyłącznie na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, ma charakter wyczerpujący (enumeratywny).

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części - przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, że w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).

Należy również wskazać, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30 ustawy). Natomiast w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy

W związku z powyższym uznać należy, że zawarta przed śmiercią przez mamę Wnioskodawcy przedwstępna umowa sprzedaży nie wywołała żadnego skutku podatkowego, ponieważ poprzez zawarcie tej umowy nie nastąpiło przeniesienie własności nieruchomości na nabywcę. Zatem sprzedaż nieruchomości, nabytej w drodze spadku w 2013 r., przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, będzie stanowić źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochód ze sprzedaży będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e tej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., chyba że wystąpią warunki uprawniające do skorzystania z ulgi na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ten Wnioskodawca winien wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-39, składanym do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpi odpłatne zbycie nieruchomości.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl