IPPB4/415-774/11-4/JK3

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-774/11-4/JK3

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 9 grudnia 2011 r. (data nadania 12 grudnia 2011 r., data wpływu 13 grudnia 2011 r.) na wezwanie z dnia 30 listopada 2011 r. Nr IPPB4/415-774/11-2/JS (data nadania 1 grudnia 2011 r., data doręczenia 6 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych

* w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania do wyjazdu, który nie został zorganizowany przez biuro podróży (wyjazd "na własną rękę") - jest prawidłowe,

* w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-774/11-2/JS z dnia 30 listopada 2011 r. (data nadania 1 grudnia 2011 r., data doręczenia 6 grudnia 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w związku z zadanym pytaniem Nr 2, tj.: "Czy do form zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych można zaliczyć wczasy pobytowe rodzinne - wykupione przez żołnierza bezpośrednio lub za pośrednictwem biura podróży w domach wczasowych w kraju (np. Wojskowym Domu Wypoczynkowym) lub za granicą (np. wyjazd i pobyt w Chorwacji)..."

Pismem z dnia 9 grudnia 2011 r. (data nadania 12 grudnia 2011 r., data wpływu 13 grudnia 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Dofinansowanie wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych aktualnie regulują dwa przepisy wydane przez Ministra Obrony Narodowej:

* obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. - rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 października 2009 r. w sprawie gratyfikacji urlopowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1392). Gratyfikacja urlopowa żołnierzowi wypłacana jest w związku z art. 87 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593). Wysokość gratyfikacji uwzględnia zarówno żołnierza jak i jego małżonka oraz dzieci pozostające na ich utrzymaniu. Gratyfikacja urlopowa w 2011 r. na jedną osobę wynosi 875 zł. (tyle samo dla żołnierza jak i członków rodziny). Wypłaty gratyfikacji są opodatkowywane.

* obowiązujące od 4 czerwca 2010 r. - rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 87, poz. 565). Świadczenie socjalno bytowe w postaci dofinansowania wypoczynku dzieci żołnierza wypłacane jest w związku z art. 68 ust. 6 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Zgodnie z § 9 ust. 1 przywołanego powyżej rozporządzenia żołnierzowi zawodowemu pozostającemu w związku małżeńskim lub posiadającemu dzieci pozostające na jego utrzymaniu mogą zostać przyznane następujące rodzaje świadczeń socjalno-bytowych:

1.

dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk w tym również wypoczynku połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym;

2.

dopłata do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych;

3.

dopłata do wypoczynku w ramach programu "Tanie wczasy";

4.

pełne pokrycie kosztów wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego.

Forma przyznanego świadczenia uzależniona jest od dochodu w rodzinie żołnierza zawodowego. W przypadku świadczeń z pozycji 1-3 otrzymana dopłata przypadająca na dziecko do lat 18, po udokumentowaniu poniesienia opłaty jest zwalniana z podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości otrzymanego dofinansowania wypoczynku dziecka. Pełne pokrycie kosztów wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego jest opodatkowywane.

Wypoczynek, z którego korzystają lub skorzystają żołnierze lub ich rodziny jest zorganizowany lub realizowany przez podmioty umocowane formalno - prawnie do wykonywania czynności w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy gratyfikacja urlopowa wypłacana żołnierzom zawodowym na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 października 2009 r. w sprawie gratyfikacji urlopowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1 392) w części wynikającej z naliczenia tej należności na członka rodziny żołnierza zawodowego (dziecko lub dzieci do lat 18), może skorzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w tym samym roku podatkowym co dokonana wypłata, dziecko to skorzystało ze zorganizowanego wypoczynku w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowiska a żołnierz poniósł z tego tytułu udokumentowane wydatki.

2.

Czy do form zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych można zaliczyć wczasy pobytowe rodzinne - wykupione przez żołnierza bezpośrednio lub za pośrednictwem biura podróży w domach wczasowych w kraju (np: w Wojskowym Domu Wypoczynkowym) lub za granicą (np: wyjazd i pobyt w Chorwacji).

3.

Czy świadczenie - pełne pokrycie kosztów wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego - realizowane na podstawie rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 87, poz. 565 z późn. zm.) korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, X nie stosuje zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a ustawy do wypłacanych żołnierzom gratyfikacji urlopowych. Po analizie przepisu uznano, że gratyfikacja urlopowa wypłacana jest żołnierzowi niezależnie od tego czy wydatkuje ją na wypoczynek czy nie. Nabycie prawa przez żołnierza do gratyfikacji jest uwarunkowane jedynie nabyciem prawa do urlopu w danym roku kalendarzowym. Jednak by otrzymać gratyfikację żołnierz nie musi nawet wykorzystać tego urlopu. Natomiast dokonanie przedpłaty związanej z wypoczynkiem powoduje jedynie przyśpieszenie terminu wypłaty tejże gratyfikacji. W tym stanie rzeczy trudno bezpośrednio wiązać wypłatę tego świadczenia ze zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a ustawy. Jednak pojawiające się publikacje interpretacji Izb Skarbowych w tej sprawie wywodzące jednak taki związek i uznające słuszność zwolnienia takich wypłat z podatku dochodowego wzbudziły wątpliwości co do słuszności dotychczasowego postępowania departamentu w tej sprawie. W związku z powyższym zadano powyższe pytanie w celu rozwiania wszelkich wątpliwości w tym zakresie.

W opinii Departamentu A wczasy pobytowe rodzinne - wykupione przez żołnierza bezpośrednio lub za pośrednictwem biura podróży w domach wczasowych w kraju (np. w Wojskowym Domu Wypoczynkowym) lub za granicą (np. wyjazd i pobyt w Chorwacji) są wczasami indywidualnymi i nie mają charakteru "zorganizowanego wypoczynku". Głównym organizatorem tego wypoczynku jest żołnierz i jego rodzina niezależnie od bazy wypoczynkowej, na której ten wypoczynek się odbywa. Czasami żołnierz korzysta z pośrednictwa biur podróży, a czasami bezpośrednio zamawia zestaw usług, które składają się na wypoczynek.

Żołnierze mogą miedzy innymi skorzystać z wypoczynku oferowanego przez Oddział Organizacji Wypoczynku Departamentu Spraw Socjalnych M. Oferta wypoczynku budowana jest na bazie wojskowych ośrodków wypoczynkowych (Domy Wczasowe... sp. z o.o.). Wojskowe Domy Wypoczynkowe (WDW) są ośrodkami wypoczynkowymi prowadzącymi działalność gospodarczą powszechnie dostępną również dla osób spoza resortu Obrony Narodowej. Zarówno żołnierz jak i każda osoba cywilna może zarezerwować sobie tam wczasy pobytowe rodzinne. Wykonuje się to indywidualnie w ramach aktualnie dostępnej oferty. Ponadto ofertę wypoczynku przygotowuje się również na podstawie propozycji złożonych przez przedstawicieli państw NATO - członków Międzynarodowego Komitetu Koordynacyjnego Wojskowych Służb Socjalnych (CLIMS). Wypoczynek odbywa się w wojskowych ośrodkach wypoczynkowych bądź szkoleniowych, hotelach i pensjonatach prowadzonych, nadzorowanych lub dzierżawionych przez te armie. Pełna oferta wypoczynku proponowanego przez Oddział Organizacji Wypoczynku Departamentu Spraw Socjalnych M (miejscowości, terminy, ceny itp.) znajduje się na ogólnodostępnej stronie internetowej www.mon.gov.pl, zakładka: baza teleadresowa - ośrodki wypoczynkowe. Organizacja tego wypoczynku polega na stworzeniu oferty, z której żołnierz może fakultatywnie skorzystać. Ponadto w praktyce Departament Administracyjny jako płatnik nie jest w stanie wiarygodnie weryfikować czy wypoczynek świadczony jest przez podmioty, które wykonują usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym jako płatnik podatku nie stosuje zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych do wczasów pobytowych rodzinnych opłaconych przez żołnierza z powodu braku ścisłej definicji zorganizowanego wypoczynku do celów podatkowych i jednoznacznego stanowiska w tej kwestii organów podatkowych.

X. stosuje zwolnienie wynikające z art. 21.ust. 1 pkt 78 lit. a ustawy do dopłat do wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego - realizowanych na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy zawodowych za wyjątkiem pełnego pokrycia kosztów wypoczynku dzieci żołnierza zawodowego. Również w tym przypadku pojawiła się wątpliwość co do słuszności dotychczasowego postępowania departamentu po publikacji interpretacji Izby Skarbowej - sygnatura IPPB4/415-46/09-4/MO, gdyż zwolnienie dotyczy dopłat, natomiast w tym przypadku występuje pełne pokrycie kosztów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 powyższej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że gratyfikacja urlopowa oraz kwota dofinansowania zorganizowanego wypoczynku dzieci stanowią dla żołnierza przychód ze stosunku służbowego. Przychód ten może być jednak w określonych sytuacjach zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie bowiem do art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu-dzieci i młodzieży do lat 18:

a.

z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,

b.

z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z treści ww. przepisu wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

* wypoczynek jest zorganizowany,

* organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,

* wypoczynek ma formę: wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo - sanatoryjnych, rehabilitacyjno - szkoleniowych, leczniczo - opiekuńczych,

* dopłata dotyczy dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18- tego roku życia.

Ponadto, jeżeli dopłata pochodzi z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub udzielana jest zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, korzysta ze zwolnienia niezależnie od jej wysokości. Odrębne przepisy, to w szczególności akty wykonawcze wydawane przez branżowych ministrów dotyczące funkcjonariuszy różnych służb mundurowych. W przypadku Wnioskodawcy jest to Minister Obrony Narodowej.

Z wniosku wynika, iż żołnierzowi zawodowemu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 października 2009 r. (Dz. U. Nr 179, poz. 1392) jest wypłacana gratyfikacja urlopowa (na żołnierza, jego małżonka i dzieci pozostające na utrzymaniu). Oprócz gratyfikacji urlopowej (na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno - bytowych dla żołnierzy zawodowych), po spełnieniu odpowiednich warunków przysługuje żołnierzowi zawodowemu prawo do korzystania z dofinansowania zorganizowanego wypoczynku dzieci. Wypoczynek, z którego korzystają lub skorzystają żołnierze lub ich rodziny jest zorganizowany lub realizowany przez podmioty umocowane formalno - prawnie do wykonywania czynności w tym zakresie.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 października 2009 r. w sprawie gratyfikacji urlopowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1392) gratyfikację urlopową wypłaca się na pisemny wniosek żołnierza, zwany dalej "wnioskiem", po spełnieniu jednego z następujących warunków:

1.

przed rozpoczęciem urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 5 dni roboczych;

2.

po przedstawieniu dowodu dokonania opłaty za lub przedpłaty na odpłatną formę wypoczynku żołnierza, jego małżonka lub dziecka pozostającego na jego utrzymaniu;

3.

po wyznaczeniu lub skierowaniu żołnierza do pełnienia służby poza granicami państwa.

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie świadczeń socjalno - bytowych dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 87, poz. 565) żołnierzowi zawodowemu pozostającemu w związku małżeńskim lub posiadającemu dzieci pozostające na jego utrzymaniu przyznaje się następujące rodzaje świadczeń socjalno-bytowych:

1.

dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również wypoczynku połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym,

2.

dopłata do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych,

3.

dopłata do wypoczynku w ramach programu "Tanie wczasy",

4.

pełne pokrycie kosztów wypoczynku dziecka żołnierza zawodowego.

W myśl § 10 ust. 5 ww. rozporządzenia wypłata dofinansowania, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, następuje na złożony przez żołnierza zawodowego wniosek, do którego załącza się dowód wniesionej opłaty, potwierdzenie przez organizatora pobytu dziecka na wypoczynku lub leczeniu oraz dokumenty potwierdzające wysokość dochodów w rodzinie. (...)

Zatem biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że zarówno dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dziecka do lat 18 (pełne pokrycie kosztów wypoczynku dziecka żołnierza zawodowego) oraz gratyfikacja urlopowa na to dziecko będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do kwestii dotyczącej określenia form zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, co następuje.

Wymienione przez ustawodawcę w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy formy wypoczynku w postaci wczasów, kolonii, obozów czy zimowisk mają na celu uwypuklenie warunku uczestniczenia w formach wypoczynku zorganizowanego przez uprawnione podmioty na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. Intencją ustawodawcy jest bowiem wyłączenie z zakresu przedmiotowego zwolnienia dopłat do niezorganizowanych form wypoczynku, takich na przykład jak wczasy potocznie nazywane "pod gruszą".

Przez zorganizowany wypoczynek należy rozumieć wszelkie formy wypoczynku zorganizowanego (zinstytucjalizowanego) z wyjątkiem takich form jak: "wczasy pod gruszą", wycieczki czy organizowany na "własną rękę" pobyt w hotelach, wynajmowanych pokojach, kwaterach. Tym bowiem formom wypoczynku w żadnym wypadku nie można przypisać przymiotu "zorganizowanych".

Wprowadzając obowiązek zorganizowania wypoczynku przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, ustawodawca nie sprecyzował bliżej tego pojęcia. Powołany przepis nie wskazuje czy ma być to podmiot, który świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy podmiot zajmujący się statutowo tego typu działalnością. Istotne jest to, czy tego typu wypoczynek organizowany jest zgodnie ze specjalnymi regulacjami dotyczącymi organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Tak więc, zasadnicze znaczenie ma formalno - prawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z organizowaniem wypoczynku, określone w dokumentach stanowiących podstawę funkcjonowania danego podmiotu.

Stosownie do § 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.) organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Zgodnie z § 3 tego rozporządzenia wypoczynek może być zorganizowany w formach wypoczynku wyjazdowego, zwanych "placówkami wypoczynku" (kolonie, obozy, zimowiska) i w formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście).

Za definicję powyższych form wypoczynku zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. 2004 r. należy rozumieć:

* wczasy, czyli wypoczynek poza miejscem zamieszkania, którego organizatorzy za opłatą zapewniają noclegi, całodzienne wyżywienie, a niekiedy także rozrywki sportowe i kulturalne,

* kolonie, czyli zorganizowany pobyt dzieci i młodzieży poza miejscem stałego zamieszkania, dla wypoczynku w czasie wakacji,

* obóz, czyli zorganizowany wypoczynek grupy ludzi, często połączonego z uprawianiem sportu, doskonaleniem zawodowym, nauką języków obcych,

* zimowisko, czyli zorganizowany w celach wypoczynkowych pobyt młodzieży poza miastem w czasie ferii zimowych.

Do podmiotów prowadzących działalność w zakresie wypoczynku zaliczyć można zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej np: biura turystyczne, jak również i te, które zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością, m.in.:

a.

podmioty prowadzące działalność agroturystyczną - polegającą na wyjazdach na wieś, do specjalnie przygotowanych na przyjęcie wczasowiczów gospodarstw wiejskich,

b.

szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej wymienione w cyt. wyżej rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej,

c.

kościoły, stowarzyszenia, organizacje charytatywne, fundacje, których działalnością statutową może być organizowanie wypoczynku zorganizowanego.

Na pracowniku składającym wniosek o dofinansowanie wypoczynku ciąży obowiązek przedłożenia stosownych dowodów i udowodnienia prawa do zwolnienia.

Do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niezbędne jest posiadanie dokumentu (faktury VAT, rachunku, dowodu wpłaty k.p., przelewu bankowego, przekazu pocztowego) który zawiera co najmniej:

* nazwę i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego została dokonana wpłata (w razie wątpliwości należy zwrócić się z zapytaniem do usługodawcy, czy świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub czy zajmuje się statutowo tego typu działalnością),

* forma wypoczynku (wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko),

* imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku,

* imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty,

* kwotę i datę dokonania zapłaty.

Ponadto, wskazać należy, że omawiane zwolnienie ma zastosowanie również w przypadku, gdy wypoczynek jest organizowany równocześnie dla dzieci i rodziców. Jednakże zwolnieniu od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 podlega tylko ta część wydatku, która dotyczy dzieci i młodzieży do lat 18.

Wobec powyższego w sytuacji, gdy Wnioskodawca dopłaca do wypoczynku dzieci i młodzieży w wieku do lat 18, zorganizowanego za pośrednictwem biura podróży na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania, dopłaty te będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego niezależnie od ich wysokości na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy. Natomiast wczasy pobytowe - rodzinne wykupione przez żołnierza bezpośrednio nie będą korzystały z ww. zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl