IPPB4/415-756/09-2/JK2 - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją programu zapobiegania i walki z przestępczością, refundowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-756/09-2/JK2 Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją programu zapobiegania i walki z przestępczością, refundowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu realizacji Programu Zapobieganie i walka z przestępczością - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu realizacji Programu Zapobieganie i walka z przedsiębiorczością.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wykonuje obowiązki płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników. W 2008 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Komisją Europejską o subwencję na działanie: Przetłumaczenie i przetestowanie modułu ankiety na temat wiktimizacji w ramach programu szczegółowego "Zapobieganie i walka z przestępczością" będącego częścią programu ogólnego dotyczącego bezpieczeństwa i ochrony wolności (Dz. U. UE. L z 2008 r. Nr 221, poz. 34). Umowa została zawarta na okres 18 miesięcy i obowiązuje od 1 września 2008 r. do lutego 2010 r. Finansowanie Komisji Europejskiej wyniesie 70% całkowitej wartości projektu, natomiast wkład własny Wnioskodawcy wyniesie 30% w stosunku do całkowitych kwalifikowanych kosztów jego realizacji.

Pracownicy Wnioskodawcy bezpośrednio zaangażowani do realizacji celów projektu zostali wskazani w załączniku do umowy, natomiast koszty wynagrodzeń pracowników będą wypłacane ze środków krajowych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z umową projekt realizowany jest bezpośrednio przez kilka osób. Poniesione przez Wnioskodawcę koszty wynagrodzeń będą następnie refinansowane przez Komisją Europejską na podstawie złożonego raportu finalnego związanego z rozliczeniem projektu dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwolnienie przedmiotowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ma zastosowanie do dochodów (na podstawie umów cywilnoprawnych) pracowników Wnioskodawcy realizujących bezpośrednio cel projektu na podstawie umowy dotacji z Komisją Europejską...

Zdaniem Wnioskodawcy, do wynagrodzeń pracowników ma zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spełnione bowiem zostały warunki zawarte w powyższym artykule.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 46 powyższej ustawy stanowi, że: wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz,

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wnioskodawca dodaje, iż analogiczne stanowisko zajął WSA, m.in. w orzeczeniach III SA/Wa 2150/07 z dnia 10 kwietnia 2008 r., I SA/Kr 1555/06 z dnia 13 czerwca 2007 r., II SA/Wa 2165/07 z dnia 27 marca 2008 r.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego wynika więc, jeżeli spełnione są łącznie dwie przesłanki:

1.

środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

2.

prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Istotnym warunkiem do zastosowania zwolnienia jest to, aby w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzenie to było finansowane wprost ze środków pomocowych.

Wykładnia prawa podatkowego powinna mieć charakter kompleksowy. Kompleksowość tę można sprowadzać, w najogólniejszym ujęciu, do pewnego logicznego, ściśle ze sobą powiązanego ciągu działań podmiotów dokonujących wykładni, których celem jest ustalenie normy prawnej na podstawie przepisów obowiązujących aktów prawnych. Kompleksowość wykładni prawa podatkowego nie oznacza, że w każdej sytuacji analizowany przepis należy wykładać z uwzględnieniem wszystkich rodzajów wykładni. Niedopuszczalne jest doszukiwanie się znaczenia normy prawnej wbrew jej oczywistemu literalnemu brzmieniu. W szczególności dotyczy to wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, które - jako wyjątki od zasady sprawiedliwości podatkowej, powszechności i równości opodatkowania - powinny być interpretowane według wykładni językowej.

Kluczowym zagadnieniem dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie jest więc to, z jakich środków następuje wypłata wynagrodzeń pracowników Wnioskodawcy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2008 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Komisją Europejską o subwencję na działanie: Przetłumaczenie i przetestowanie modułu ankiety na temat wiktimizacji w ramach programu szczegółowego "Zapobieganie i walka z przestępczością" będącego częścią programu ogólnego dotyczącego bezpieczeństwa i ochrony wolności (Dz. U. UE. L z 2008 r. Nr 221, poz. 34). Umowa została zawarta na okres 18 miesięcy i obowiązuje od 1 września 2008 r. do lutego 2010 r. Finansowanie Komisji Europejskiej wyniesie 70% całkowitej wartości projektu, natomiast wkład własny Wnioskodawcy wyniesie 30% w stosunku do całkowitych kwalifikowanych kosztów jego realizacji.

Pracownicy Wnioskodawcy bezpośrednio zaangażowani do realizacji celów projektu zostali wskazani w załączniku do umowy, natomiast koszty wynagrodzeń pracowników będą wypłacane ze środków krajowych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z umową projekt realizowany jest bezpośrednio przez kilka osób. Poniesione przez Wnioskodawcę koszty wynagrodzeń będą następnie refinansowane przez Komisją Europejską na podstawie złożonego raportu finalnego związanego z rozliczeniem projektu dofinansowania.

Powyższe wskazuje, że dochody osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych nie są finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską, tylko ze środków własnych Wnioskodawcy, a następnie refundowane ze środków bezzwrotnej pomocy. W tej sytuacji dochody te nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż ich wypłata nie pochodziła ze środków pomocowych.

Zgodnie ze słownikową definicją wyrażenia "refundować" oznacza ono zwrócić (pieniądze, środki obrotowe) jako zwrot wydatków, odszkodowanie, restytucję, spłatę, wyrównanie rachunków itp. Źródłem środków, z jakich wypłacane są wynagrodzenia osób realizujących cel programu nie są więc środki bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie nie został więc spełniony jeden z warunków, uzasadniający zwolnienie z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a mianowicie warunek pochodzenia środków, z jakich wypłacane są wynagrodzenia dla osób zatrudnionych przy realizacji programu.

Drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż pracownicy są bezpośrednio zaangażowani do realizacji celów projektu. Z uwagi jednak na to, iż w niniejszym przypadku nie zostało spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), samo spełnienie przesłanki bezpośredniej realizacji celu projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy jest niewystarczające. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie.

Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza czynności wykonywanych przez poszczególne osoby pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy.

Reasumując, należy stwierdzić, iż do dochodów pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych nie może mieć zastosowania zwolnienie z opodatkowania przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie zostało spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń sądowych należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Orzeczenia sądów administracyjnych nie stanowią wiążącej wykładni ani źródła prawa powszechnie obowiązującego, tym samym nie stanowią podstawy wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl