IPPB4/415-746/13-6/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-746/13-6/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2014 r. (data nadania 16 stycznia 2014 r., data wpływu 20 stycznia 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 13 stycznia 2014 r. Nr IPPB4/415-746/13-2/JK (data nadania 14 stycznia 2014 r., data doręczenia 16 stycznia 2014 r.) oraz pismem z dnia 27 stycznia 2014 r. (data nadania 29 stycznia 2014 r., data wpływu 3 lutego 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 24 stycznia 2014 r. Nr IPPB4/415-746/13-4/JK (data nadania 24 stycznia 2014 r., data doręczenia 27 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej uregulowania przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne,

* prawidłowe - w części dotyczącej zwrotu składek na ubezpieczenie zdrowotne.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uregulowania przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zwrotu składek na ubezpieczenia zdrowotne.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 13 stycznia 2014 r. Nr IPPB4/415-746/13-2/JK (data nadania 14 stycznia 2014 r., data doręczenia 16 stycznia 2014 r.) oraz pismem z dnia 24 stycznia 2014 r. Nr IPPB4/415-746/13-4/JK (data nadania 24 stycznia 2014 r., data doręczenia 27 stycznia 2014 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, przeformułowanie pytań, które winny być związane z przepisami prawa podatkowego oraz dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy, będącej przedmiotem rozpatrzenia wniosku, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do przeformułowanych pytań, a także dostarczenie oryginału pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa, z którego wynika prawo Pani B. G. do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Pismem z dnia 16 stycznia 2014 r. (data nadania 16 stycznia 2014 r., data wpływu 20 stycznia 2014 r.) oraz pismem z dnia 27 stycznia 2014 r. (data nadania 29 stycznia 2014 r., data wpływu 3 lutego 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. braki w terminie.

We wniosku i jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

Z. nadesłał pismo do Wnioskodawcy z informacją, że w wyniku analizy konta byłego zleceniobiorcy stwierdzono nieprawidłowości w dokumentach zgłoszeniowych i rozliczeniowych. Wyjaśnili, że zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy z dnia 13 października 1998 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia - obowiązkowo podlegają ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym, jeśli jednocześnie wykonują pracę na podstawie umowy o pracę i kwota podstawy wymiaru składek z tego tytułu w przeliczeniu na okres jednego miesiąca jest niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia. Ww. osoba w okresie od 14 września 2007 r. do 31 grudnia 2011 r. zgłoszona była do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu zawarcia z Wnioskodawcą "umowy zlecenia", jednocześnie w tym czasie była zatrudniona, ale wynagrodzenie z tytułu o pracę za ww. okres było niższe niż kwota obowiązującego minimalnego wynagrodzenia, a zatem z tytułu wykonywania umowy zlecenia winna podlegać obowiązkowo ubezpieczeniu społecznemu. Po korektach list płac i deklaracji Z. okazało się, że została nadpłacona składka zdrowotna i podatek, a powstała niedopłata składki społecznej. Są to korekty lat ubiegłych, przeniesiono na jedną ogólną listę na rok i miesiąc, w którym zostały dokonane korekty, czyli październik 2013 r. Ww. osoba, źle złożyła oświadczenie o dochodach i z jej winy powstał błąd. Osoba ta ma oddać składki społeczne po stronie podatnika (w ratach po 100 zł miesięcznie). Kwota jaką powinna oddać to 1.357,94 zł po pomniejszeniu o nadpłaty z lat ubiegłych pozostaje kwota 1.145,79 zł. W dniu korekty Płatnik zapłacił do Z. składki społeczne po stronie płatnika jak i podatnika. Wnioskodawca ponadto poinformował, że nadpłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne nie zostały zwrócone do ręki byłemu zleceniobiorcy tylko pomniejszone o tę właśnie składkę od głównej kwoty do zwrotu składek społecznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca powinien byłemu zleceniobiorcy jako były Płatnik wystawić PIT-11 czy Informację z poinformowaniem o rozliczeniu się z zaistniałej sytuacji, ponieważ Płatnik za tę osobę zwrócił składki społeczne do Z. za korektę listy płac z lat ubiegłych i osoba ta zwróci do kwoty już pomniejszonej o składkę zdrowotną.

2. Jeżeli Wnioskodawca wystawi PIT-11 lub Informację za rok 2013, to jakie należy wpisać kwoty jakie Zleceniobiorca ma doliczyć do swojego zeznania podatkowego, jeżeli pomniejszona składka zdrowotna jest w kwocie 105,23 zł odliczona i 16,92 zł pracownika i osoba ta oddała w 2013 r. kwotę 200 zł, a reszta jego długu przechodzi na rok 2014... Łączny koszt długu wynosi 1.357,94 zł za niedopłacone składki społeczne.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Podatku nie rusza się za lata ubiegłe, bo w tamtych latach na tamten stan był prawidłowo naliczony, ale robiąc korektę list płac i przenosząc je na rok bieżący wychodzą wszystkie nadpłaty i niedopłaty nawet podatku.

Jeśli chodzi o zwrócone składki społeczne, które po części zostały odliczone lub zwrócone, to należy wystawić "informację" do zeznania podatkowego składanego za rok 2013 o doliczeniu: - do podatku kwoty 105,23 zł (tekst jedn.: kwota nadpłaconej składki zdrowotnej odliczonej),

* do składki społecznej kwotę zwróconą przez byłego pracownika.

W roku 2015 ponownie wystawić informację za rok 2014 o doliczeniu do składki społecznej resztę kwoty zwróconej przez podatnika.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określone zostały źródła przychodów, wśród których wymieniono:

* w ust. 1 pkt 2 działalność wykonywaną osobiście,

* w ust. 1 pkt 9 inne źródła.

Przepis art. 13 pkt 8 lit. a ww. ustawy stanowi, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 1a ww. ustawy, zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o której mowa w ust. 1.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. (...) (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

W myśl art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. (...) (PIT-4R).

Z kolei ust. 2. art. 42 ustawy wynika, że w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1.

w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11);

2.

w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Stosownie do treści art. 42a cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Biorąc pod uwagę zacytowane przepisy prawa należy stwierdzić, że ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzania w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji m.in. zleceniobiorcom, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w wyniku kontroli Z. przeprowadzonej u Wnioskodawcy stwierdzono nieprawidłowości w dokumentach zgłoszeniowych i rozliczeniowych. Zakwestionowany został sposób rozliczeń z osobą, która była zatrudniona u Wnioskodawcy na podstawie umowy zlecenia. Z tytułu zawarcia powyższej umowy osoba ta w okresie od 14 września 2007 r. do 31 grudnia 2011 r. zgłoszona była do ubezpieczenia zdrowotnego, będąc jednocześnie zatrudnioną na umowę o pracę. Z uwagi jednak na fakt, że uzyskane w tym okresie wynagrodzenie było niższe niż kwota obowiązującego minimalnego wynagrodzenia, były zleceniobiorca powinien podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu zawartej umowy zlecenia. W związku z powyższym, powstała nadpłata składki zdrowotnej oraz niedopłata składki społecznej. Wnioskodawca jako płatnik zapłacił do Z. -u zaległe składki społeczne powstałe zarówno po stronie płatnika jak i podatnika, natomiast były zleceniobiorca zwróci płatnikowi w ratach kwotę odprowadzonych za nią składek społecznych. Natomiast nadpłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne nie zostały zwrócone byłemu zleceniobiorcy, tylko została pomniejszona o tę składkę, kwota składki społecznej, którą ma zwrócić były zleceniobiorca.

W odniesieniu do niedopłaconych składek społecznych należy w pierwszej kolejności wskazać, że jak wynika z postanowień art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) składki na ubezpieczenia emerytalne zleceniobiorców finansują z własnych środków, w równych częściach, ubezpieczeni i płatnicy składek.

W konsekwencji na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem ubezpieczonego (byłego zleceniobiorcy) jest wyłącznie ta część należności uiszczonej przez płatnika składek, którą zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych powinien zapłacić ubezpieczony i której w roku ich opłacenia ubezpieczony nie zwrócił płatnikowi składek. Zatem przychodem zleceniobiorcy jest kwota zapłaconych przez płatnika składek społecznych pomniejszona o kwotę składek zwróconą płatnikowi przez byłego zleceniobiorcę w roku otrzymania.

W przypadku byłych zleceniobiorców, którzy nie zwrócili płatnikowi zapłaconych za nich składek w roku podatkowym, w którym płatnik zapłacił za ubezpieczonego tę składkę, przychód zleceniobiorcy (podatnika) należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek od powyższej kwoty, a jedynie obowiązek sporządzenie informacji PIT-8C stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z art. 26 ust. 1 ustawy, wynika że podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot:

* składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących (art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy),

* dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika (art. 26 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy).

Zatem odliczenie, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy, może mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zleceniobiorca w roku podatkowym dokonał zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika. W omawianym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z taką sytuacją. Były zleceniobiorca nie dokonał bowiem zwrotu uprzednio otrzymanego świadczenia, wręcz przeciwnie wpłacił w 2013 r. niedopłatę składek na ubezpieczenie społeczne. Tym samym, do dokonanej wpłaty, o którą pomniejszono przychód do opodatkowania, nie może mieć zastosowania art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy.

W przypadku, gdy przedmiotowego zwrotu pozostałej części składek społecznych były zleceniobiorca dokona po upływie roku, za który płatnik składek wystawił informację PIT-8C, to o kwotę zapłaconych (zwróconych) składek zleceniobiorca będzie miał prawo pomniejszyć swój dochód do opodatkowania stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy.

W odniesieniu do nadpłaconych składek zdrowotnych wskazać należy, że na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy, podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 45 ust. 1 ww. ustawy wynika, że podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Sytuacja zwrotu składek na ubezpieczenia zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych została uregulowana przez ustawodawcę w art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z brzmienia art. 45 ust. 3a cytowanej ustawy, wynika, że jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Jak zatem wynika z zacytowanego art. 45 ust. 3a ww. ustawy, w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne to podatnik (zleceniobiorca) obowiązany jest doliczyć do podatku kwoty uprzednio odliczone i dokonać tego w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym składki zostały mu zwrócone. Zwrot ten nie rodzi jednak obowiązku dokonania przez podatnika korekty złożonego zeznania podatkowego za rok, którego dotyczy nadpłata przedmiotowej składki zdrowotnej.

W stanie faktycznym, Wnioskodawca wskazał, że nadpłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne nie zostały zwrócone byłemu zleceniobiorcy, tylko została pomniejszona o tę składkę, kwota składki społecznej, którą ma zwrócić były zleceniobiorca. Zaznaczyć należy, że pod pojęciem zwróconych składek należy rozumieć zarówno składki zwrócone bezpośrednio Wnioskodawcy, jak również zaliczane na poczet bieżących zobowiązań na ubezpieczenie społeczne. Środki te są bowiem w całości nienależne i były zleceniobiorca mógł nimi w całości dysponować. Zatem, pomniejszenie kwoty podlegającej zwrotowi na rzecz zleceniobiorcy stanowi swoistą formę zwrotu składki na ubezpieczenia zdrowotne.

Stąd też, mając na uwadze stan faktyczny sprawy należy wyjaśnić, że w takiej sytuacji, rola płatnika sprowadza się co do zasady jedynie do pośredniczenia w wypłacie na rzecz zleceniobiorcy kwoty przekazanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z tytułu nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że skoro były zleceniobiorca odliczył od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne, a następnie otrzymał zwrot kwoty nienależnie zapłaconych przez Niego w tych latach składek, to składając zeznanie podatkowe za rok podatkowy, w którym otrzymał zwrot składek będzie zobowiązany doliczyć do podatku kwotę zwróconych składek (uprzednio odliczonych), na podstawie art. 45 ust. 3a ustawy.

Należy zauważyć, że w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej jaki dokument winien sporządzić płatnik w sytuacji zwrotu składek społecznych i zdrowotnych. Należy przyjąć, że ma tu zastosowanie ogólna reguła, według której dowodem może być wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno - technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

Podsumowując, przychód byłego zleceniobiorcy w postaci zapłaconej przez Wnioskodawcę zaległej składki społecznej pomniejszony o kwotę zwróconą płatnikowi należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Tym samym, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek od powyższej kwoty, a jedynie obowiązek sporządzenie informacji PIT-8C za 2013 r. stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia informacji o kwocie zwróconej w 2013 r. przez byłego zleceniobiorcę składki społecznej. Informację taką Wnioskodawca jako płatnik powinien wystawić w kolejnych latach, gdy były zleceniobiorca będzie zwracał zapłaconą przez płatnika składkę społeczną. Jednakże informacja ta będzie dotyczyła odliczenia zapłaconej kwoty od dochodu, a nie jak wskazał Wnioskodawca - doliczenia do składki społecznej.

Zatem, w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Wnioskodawca jako płatnik powinien poinformować na piśmie byłego zleceniobiorcę o zwróconych składkach na ubezpieczenie zdrowotne, oraz o obowiązku doliczenia do podatku kwot uprzednio odliczonych od podatku składek zdrowotnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w tej części jest prawidłowe.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, to na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy. Zatem tutejszy organ nie dokonuje oceny stanowiska w odniesieniu do kwot wskazanych we wniosku.

Tut. organ nie ma bowiem możliwości przeprowadzania ewentualnych przeliczeń, z uwagi na fakt, że przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Prawidłowość bądź nieprawidłowość wyliczeń podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy w toku, np. postępowania kontrolnego, postępowania podatkowego, czy też czynności sprawdzających. Kwestia wyliczeń nie należy do kompetencji tut. organu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. Nr 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach-art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl