IPPB4/415-74/09-4/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-74/09-4/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data nadania 28 kwietnia 2009 r., data wpływu 4 maja 2009 r.,) na wezwanie z dnia 21 kwietnia 2009 r. Nr IPPB4/415-74/09-2/SP (data nadania 21 kwietnia 2009 r., data doręczenia 26 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia w związku z realizacją projektu w ramach Siódmego Programu Ramowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia w związku z realizacją projektu w ramach Siódmego Programu Ramowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest realizatorem projektu europejskiego w ramach Siódmego Programu Ramowego (kopia umowy przetłumaczonej na język polski przez tłumacza przysięgłego w załączeniu).

Projekt jest realizowany od 1 października 2008 r. W styczniu 2009 r. zostały wypłacone po raz pierwszy wynagrodzenia w ramach umowy o dzieło z konta dewizowego, na które środki w euro zostały przelane przez koordynatora projektu. Od wynagrodzeń tych został naliczony podatek dochodowy.

Pismem z dnia 21 kwietnia 2009 r. Nr IPPB4/415-74/09-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

- wskazanie właściwego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) Wnioskodawcy,

- doprecyzowanie stanu faktycznego w następującym zakresie:

* kto jest beneficjentem projektu.

* kto jest bezpośrednim realizatorem projektu.

* skąd pochodzą środki pieniężne na wypłatę wynagrodzenia w ramach umowy o dzieło.

* z kim podpisana jest umowa o dzieło.

* kto wypłaca Wnioskodawcy wynagrodzenie za realizacje projektu europejskiego.

- przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do zadanych pytań.

Pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek odnośnie doprecyzowania stanu faktycznego o następujące informacje:

a.

beneficjentem projektu jest Politechnika, Instytut Fizyki reprezentowany przez Wnioskodawcę

b.

realizatorem projektu jest Instytut Fizyki Politechniki,

c.

środki pieniężne na wypłatę wynagrodzenia w ramach umowy o dzieło pochodzą z Komisji Wspólnot Europejskich (" Komisji Europejskiej") za pośrednictwem Unione Regionale delle Camere di Commercio Industria, Artigianato e Agrocoltura del Veneto (UCV)

d.

umowa o dzieło jest podpisana z Rektorem i Kwestorem Politechniki

e.

wynagrodzenie za realizację projektu europejskiego wypłaca Wnioskodawcy kwestura Politechniki ze środków przekazanych na odrębne konto walutowe przez Komisję Europejską.

Wnioskodawca nie ustosunkował się w całości do wezwania i wniosek nie został uzupełniony w zakresie przedstawienia własnego stanowiska odnośnie pytania Nr 2, a zatem interpretacja indywidualna zostanie wydana w zakresie pytania Nr 1. W zakresie pytania Nr 2 wniosek pozostawiony zostanie bez rozpatrzenia.

Dodatkowo należy nadmienić, iż w uzupełnieniu został podany błędny Nr NIP. Należy wyjaśnić, iż poprawny Nr NIP składa się z 10 cyfr, natomiast Wnioskodawca zarówno we wniosku ORD-IN jak i w uzupełnieniu podał Nr NIP składający się z 11 cyfr.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy wynagrodzenia uzyskiwane w trakcie realizacji projektu Siódmego programu Ramowego są w Polsce zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy Wnioskodawca może odzyskać naliczony i pobrany w styczniu podatek dochodowy przed zakończeniem roku kalendarzowego 2009.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - art. 21 ust. 1) nie powinien płacić podatku od wynagrodzeń uzyskiwanych w związku z realizacją Projektu Europejskiego

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca jest realizatorem projektu europejskiego w ramach Siódmego Programu Ramowego "P" Nr umowy X (kopia umowy przetłumaczonej na język polski przez tłumacza przysięgłego w załączeniu).

Projekt jest realizowany od 1 października 2008 r. W styczniu 2009 r. zostały wypłacone po raz pierwszy wynagrodzenia w ramach umowy o dzieło z konta dewizowego, na które środki w euro zostały przelane przez koordynatora projektu G. Od wynagrodzeń tych został naliczony podatek dochodowy. Beneficjentem projektu jest Politechnika, Instytut Fizyki reprezentowany przez Wnioskodawcę, realizatorem projektu jest Instytut Fizyki Politechniki. Środki pieniężne na wypłatę wynagrodzenia w ramach umowy o dzieło pochodzą z Komisji Wspólnot Europejskich (" Komisji Europejskiej") za pośrednictwem Unione Regionale delle Camere di Commercio Industria, Artigianato e Agrocoltura del Veneto (UCV). Umowa o dzieło jest podpisana z Rektorem i Kwestorem Politechniki. Wynagrodzenie za realizację projektu europejskiego wypłaca Wnioskodawcy kwestura Politechniki ze środków przekazanych na odrębne konto walutowe przez Komisję Europejską.

Siódmy Program Ramowy jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

Program ten został utworzony na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) i jest bezpośrednio finansowany przez Komisje Europejską.

Dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska, natomiast Politechnika, Instytut Fizyku jest beneficjentem pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie pracownika bezpośrednio realizującego cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że środki pieniężne na wypłatę wynagrodzenia w ramach umowy o dzieło pochodzą z Komisji Wspólnot Europejskich (" Komisji Europejskiej") za pośrednictwem Unione Regionale delle Camere di Commercio Industria, Artigianato e Agrocoltura del Veneto (UCV). Wynagrodzenia te są wypłacone z konta dewizowego, na które środki w euro zostały przelane przez koordynatora projektu G.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdyby wynagrodzenie nie było finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko byłoby np. wypłacane ze środków Politechniki a następnie następowałaby refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenie to nie spełniałoby warunków do zwolnienia go z podatku dochodowego. W takiej sytuacji Politechnika jako płatnik miałaby obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostałby fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programów ramowych badań.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca - płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. z tytułu umowy o dzieło.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez Wnioskodawcę tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na Wnioskodawcy - jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia - w ewentualnym postępowaniu podatkowym - że bezpośrednio realizuje cele programu.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenia z tytułu umowy o dzieło uzyskiwane w trakcie realizacji projektu w ramach Siódmego Programu Ramowego będą co do zasady korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że Wnioskodawca w istocie będzie bezpośrednio realizować cele projektu objętego bezzwrotną pomocą.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Pana do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl