IPPB4/415-7/12-4/MP - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń sfinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, związanych z pobytem dzieci w żłobkach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-7/12-4/MP Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń sfinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, związanych z pobytem dzieci w żłobkach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 4 stycznia 2012 r.) oraz piśmie z dnia 13 marca 2012 r. (data nadania 14 marca 2012 r., data wpływu 19 marca 2012 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 28 lutego 2012 r. Nr IPPB4/415-7/12-2/MP (data nadania 29 lutego 2012 r., data odbioru 7 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń sfinansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń sfinansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 28 lutego 2012 r. Nr IPPB4/415-7/12-2/MP (data nadania 29 lutego 2012 r., data odbioru 7 marca 2012 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wskazanie, w jakim charakterze Wnioskodawca występuje oraz jakiego okresu dotyczy pytanie przyporządkowane do stanu faktycznego, ze wskazaniem konkretnych miesięcy danego roku podatkowego.

Pismem z dnia 13 marca 2012 r. (data nadania 14 marca 2012 r., data wpływu 19 marca 2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z § 211 Regulaminu Gospodarowania Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych Wnioskodawca (dalej: Spółka) w ramach środków ZFŚS dofinansowują pracownikom w formie dopłat żłobki lub kluby dziecięce, do których uczęszczają ich dzieci w wieku do 3 lat. Przyznanie dofinansowania oraz jego wysokość uzależniona jest od wysokości średniego dochodu brutto uzyskanego przez pracownika w poprzednim roku kalendarzowym przypadającego na jednego członka rodziny w stosunku do średniego miesięcznego dochodu brutto wyliczonego dla wszystkich pracowników Spółki, za poprzedni rok kalendarzowy. Jednocześnie dofinansowanie nie może przekroczyć rzeczywistych kosztów żłobka lub klubu dziecięcego. Dofinansowanie żłobka lub klubu dziecięcego, realizowane jest w okresach miesięcznych, tj. po zakończeniu miesiąca w formie zwrotu na konto pracownika przysługującej mu kwoty dofinansowania.

Podstawą do wypłacenia pracownikowi rzeczonego świadczenia jest oświadczenie wydane przez przedmiotowe instytucje o uczęszczaniu dziecka pracownika do żłobka lub klubu dziecięcego oraz o wysokości poniesionych z tego tytułu kosztów. Świadczenie, o którym mowa powyżej nie przysługuje na dziecko pracownika, na które jeden z rodziców wykorzystuje urlop wychowawczy lub przypadku, gdy jeden z rodziców nie pozostaje w zatrudnieniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacane pracownikom przez Spółkę ze środków ZFŚS kwoty, stanowiące dofinansowanie do żłobków lub klubów dziecięcych zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w całości, czy tylko do limitu kwoty 380,00 zł.

Wnioskodawca wskazał, iż pytanie przyporządkowane do stanu faktycznego wskazanego ww. wniosku, dotyczy okresu począwszy od 4 kwietnia 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.f.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do przepisów art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Według Wnioskodawcy, z wyżej cytowanych przepisów jednoznacznie wynika, że do przychodów ze stosunku pracy zalicza się w praktyce wszystkie świadczenia otrzymane przez pracownika, w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż wartość otrzymanych przez pracownika świadczeń socjalnych stanowi przychód z tytułu stosunku pracy.

W opinii Wnioskodawcy, przychód ten jest wolny od opodatkowania. Mianowicie, zakres opodatkowania został ograniczony m.in. poprzez katalog zwolnień zawarty w art. 21 ust. 1 u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Ponadto art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 235; tzw. "ustawa żłobkowa") ustawodawca z dniem 4 kwietnia 2011 r. wprowadził do katalogu zwolnień wskazanego w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych punkt 67a.

Zgodnie z treścią punktu 67a ww. artykułu wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych związane z pobytem dzieci osób uprawnionych do tych świadczeń w żłobkach lub klubach dziecięcych.

W ocenie Spółki w przedstawionym stanie faktycznym, zastosowanie znajdzie przesłanka wynikająca z treści art. 21 ust. 1 pkt 67a u.p.d.o.f. Mianowicie należy zwrócić uwagę, że treść omawianego przepisu mówi tylko i wyłącznie o świadczeniu, co jednoznacznie sugeruje, że zwolnieniem są objęte zarówno świadczenia o charakterze rzeczowym, jak i świadczenia o charakterze pieniężnym. Powyższą tezę można również poprzeć faktem, iż ustawodawca określając zwolnienie, o którym mowa w cyt. art. 21 ust. 1 pkt 67, świadomie użył terminu świadczenia rzeczowe, tym samym wyraźnie ograniczając zakres zwolnienia poprzez wyłączenie świadczeń pieniężnych.

Wnioskodawca podkreślił, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67a u.p.d.o.f., zostało wprowadzone do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w oddzielnym punkcie artykułu. Zasadną więc wydaje się teza, iż intencją ustawodawcy było świadome nadanie przedmiotowemu zwolnieniu odrębnego charakteru. W związku z tym, jak również mając na uwadze wykładnię językową treści ww. przepisu, Wnioskodawca stwierdził, że zwolnienie ma charakter nielimitowany kwotowo. W konsekwencji tego, Wnioskodawca uznał, że nie ma znaczenia wysokość otrzymanego świadczenia, o którym mowa w stanie faktycznym, ponieważ zwolnieniem z opodatkowania jest objęta cała kwota, o ile sfinansowana jest ze środków ZFŚS.

Zdaniem Wnioskodawcy, kolejnym warunkiem wynikającym z treści art. 21 ust. 1 pkt 67a, który powinien zostać spełniony, aby świadczenie Spółki na rzecz pracownika było zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w całości, jest warunek potwierdzenia związku danych świadczeń z finansowaniem działalności socjalnej.

W celu potwierdzenia powyższego Wnioskodawca sięgnął do definicji zawartej w ustawie o ZFŚS. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Jak wynika z powyższego, z funduszu tego mogą być zatem przyznawane dopłaty do czesnego wnoszonego przez pracowników posyłających dzieci m.in. do żłobków czy klubów dziecięcych. W konsekwencji, dofinansowanie (dopłaty) ze środków ZFŚS do żłobków czy też klubów dziecięcych, udzielone uprawnionym pracownikom, przy spełnieniu warunków przewidzianych w ustawie o ZFŚS, może być traktowane jako opieka nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, iż obowiązujące od 4 kwietnia 2011 r. brzmienie przepisów ustawy o ZFŚS dopuszcza przeznaczenie dodatkowych środków z funduszu na tworzenie zakładowych żłobków i klubów dziecięcych (art. 1 ust. 1 ustawy o ZFŚS).

Oznacza to, że pracodawcy nie tylko mogą finansować z funduszu już istniejące placówki, ale także przeznaczyć środki z tego źródła na tworzenie nowych ośrodków opieki nad dziećmi do lat 3. W konsekwencji powyższego, musi zostać udokumentowany fakt ich bezpośredniego związku z pobytem dzieci osób uprawnionych do tych świadczeń (np. pracowników Spółki) w żłobkach lub klubach dziecięcych.

Mając powyższe na uwadze oraz przytoczony na wstępie stan faktyczny, Wnioskodawca stwierdził, że Spółka spełnia omawiany warunek, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 67a u.p.d.o.f.

Reasumując w ocenie Spółki, świadczenie, o którym mowa w przedmiotowym stanie faktycznym, będzie, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 67a u.p.d.o.f., podlegać zwolnieniu nielimitowanemu, tj. nie będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania tylko do limitu kwoty 380 zł; w danym roku podatkowym.

W tym miejscu Wnioskodawca podkreślił, iż wysokość zwolnienia podatkowego, o którym mowa w powyższym zdaniu nie przekracza, wysokości faktycznych wydatków poniesionych przez upoważnione osoby w związku z pobytem ich dzieci w żłobkach lub klubach dziecięcych w danym roku podatkowym. Konsekwentnie więc, Spółka jako płatnik nie jest zobowiązana do pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu zwrotu na konto pracowników przysługujących im kwot przedmiotowego dofinansowania (dopłat).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Biorąc powyższe pod uwagę do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które zostało wypłacone w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach środków ZFŚS dofinansowują pracownikom w formie dopłat żłobki lub kluby dziecięce, do których uczęszczają ich dzieci w wieku do 3 lat. Dofinansowanie nie może przekroczyć rzeczywistych kosztów żłobka lub klubu dziecięcego.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67a) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, związane z pobytem dzieci osób uprawnionych do tych świadczeń w żłobkach lub klubach dziecięcych.

Nowe, nielimitowane zwolnienie dla świadczeń związanych z opieką nad najmłodszymi dziećmi w żłobkach i klubach dziecięcych, to skutek wejścia w dniu 4 kwietnia 2011 r. ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235).

Stosownie do art. 65 pkt 1) ww. ustawy, w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) wprowadza się ww. art. 21 ust. 1 pkt 67a).

Powołany przepis dotyczy świadczeń otrzymywanych przez pracowników na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.

Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów (art. 8 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych działalność socjalną stanowią usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno - oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są określone w regulaminie świadczeń socjalnych i sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych świadczenia dla pracowników związane z pobytem dzieci osób uprawnionych do tych świadczeń w żłobkach lub klubach dziecięcych.

Zatem przekazane pracownikom świadczenia w formie dofinansowania do żłobków lub klubów dziecięcych, sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych będą przychodem zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w całości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl