IPPB4/415-657/11-2/JS - Obowiązek płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczący pobierania zryczałtowanego podatku w związku z przyznawaniem nagród w ramach realizacji programów motywacyjno-lojalnościowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-657/11-2/JS Obowiązek płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczący pobierania zryczałtowanego podatku w związku z przyznawaniem nagród w ramach realizacji programów motywacyjno-lojalnościowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest producentem i dystrybutorem szerokiej gamy produktów konsumpcyjnych (artykułów spożywczych oraz artykułów żywnościowych dla zwierząt). Bezpośrednimi odbiorcami produktów Spółki na terenie Polski są m.in. hurtownie, które następnie sprzedają produkty Spółki do punktów sprzedaży detalicznej.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca podejmuje szereg akcji handlowo - marketingowych, które mają na celu wsparcie sprzedaży jego produktów wśród konsumentów i kontrahentów. Jednym z takich działań jest realizacja programów motywacyjno - lojalnościowych (zwanych dalej jako: "Programy"), które należy, zdaniem Wnioskodawcy, zaklasyfikować jako konkursy z perspektywy przepisów Ustawy o p.d.o.f. Uczestnikami Programów są m.in. osoby zatrudnione w punktach sprzedaży detalicznej lub hurtowej (tj. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej). Zgodnie z zasadami określonymi w regulaminach, zadanie konkursowe w Programach polega na zebraniu jak największej liczby punktów przyznawanych za wykonanie określonych czynności (zakupy produktów Spółki i zadania ekspozycyjne). W wyniku rozstrzygnięć Programów zostaną wyłonieni zwycięzcy i finaliści, którzy otrzymają nagrody w postaci punktów podlegających wymianie na nagrody.

Zgodnie z treścią wspomnianych regulaminów, formalnym organizatorem Programów jest Spółka. Jednocześnie, na podstawie porozumienia (zwanego dalej "Porozumieniem") obsługa Programów (zwana dalej: "usługami koordynacji") została zlecona wyspecjalizowanemu podmiotowi trzeciemu - Spółce z o.o. (zwanemu dalej jako: "Koordynator"). Na podstawie Porozumienia, Koordynator zobowiązał się do realizacji zadań związanych z przeprowadzeniem Programów, które obejmują m.in.:

* zakup materiałów promocyjno - reklamowych, towarów, bonów towarowych i usług będących nagrodami w Programach;

* zapewnienie personelu oraz sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia określonych usług koordynacji;

* nadzór, koordynację oraz przeprowadzenie Programów, w tym przekazanie materiałów promocyjno - reklamowych oraz nagród;

* ocenę i rozliczenie Programów, w tym dokonywanie wypłat/wydań nagród w Programie w rozumieniu art. 41 ust. 1 i 4 lub w rozumieniu art. 42a Ustawy o PIT.

Zgodnie z Porozumieniem, Koordynator odpowiada zarówno za przeprowadzenie Programu, jak i za zakupy materiałów i nagród niezbędnych do świadczenia w ramach Programów usług koordynacji. W konsekwencji, Koordynator jest formalnym i faktycznym właścicielem materiałów promocyjnych i nagród w momencie, w którym dokonuje bezpośrednio, bez udziału Spółki, ich przekazań na rzecz Uczestników Programów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy pomimo brzmienia art. 41 ust. 4 Ustawy o p.d.o.f. obowiązki płatnika wynikające z tego przepisu, w związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym, nie będą ciążyć na Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo brzmienia art. 41 ust. 4 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity, Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 z późn. zm., dalej: "Ustawa o p.d.o.f."), obowiązki płatnika wynikające z tego przepisu, w związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym, nie będą ciążyć na Wnioskodawcy.

Zakładając, że zasady Programów spełniają przesłanki pozwalające zakwalifikować je jako konkursy z perspektywy prawa podatkowego, zdaniem Spółki, nagrody wydawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (tj. osobom zatrudnionym w punktach sprzedaży detalicznej lub hurtowej) powinny być opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 2 Ustawy o p.d.o.f.

Zasady wskazujące podmiot będący płatnikiem podatku od nagród przekazywanych w konkursie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz jego obowiązki są regulowane przepisami art. 41 ust. 1 i ust. 7 pkt 1 oraz art. 42 ust. 1 Ustawy o p.d.o.f.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o p.d.o.f., płatnicy (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Ponadto, w myśl art. 42 ust. 1 Ustawy o p.d.o.f., płatnicy, o których mowa powyżej, przekazują kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Dodatkowo, w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 Ustawy O p.d.o.f., jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są wartości pieniężne, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Z interpretacji powyższych przepisów wynika, że płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości nagród jest podmiot, który:

* dokonuje wypłat (świadczeń) lub stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne z tytułu przekazania nagród w konkursie,

* jest faktycznym właścicielem świadczeń (nagród) w momencie ich przekazania,

* jest faktycznym organizatorem konkursu.

W ramach Programów przekazywane są przede wszystkim punkty do wymiany na nagrody rzeczowe oraz nagrody pieniężne. Zgodnie z zakresem obowiązków opisanym w Porozumieniu, Koordynator zobowiązał się do określonych zadań, które de facto polegają na organizacji i przeprowadzeniu obu Programów. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, mimo że w regulaminie formalnie jako organizator Programów została wskazana Spółka, to Koordynator jest ich faktycznym organizatorem. Świadczy za tym także to, że Koordynator zobowiązany jest do zakupu wszelkich świadczeń i przekazywania nagród (zarówno rzeczowych, jak i pieniężnych) wyłonionym zwycięzcom i finalistom. Stąd podmiot ten, w myśl uzgodnień stron, przyznaje, bez pośrednictwa Spółki nagrody zwycięzcom Programu oraz jest również ich faktycznym właścicielem w momencie przekazania. Dodatkowo, zgodnie z ustaleniami Wnioskodawcy i Koordynatora zawartymi w Porozumieniu, Koordynator jest również odpowiedzialny za wypłacenie/wydanie wygranych nagród w Programie w rozumieniu art. 41 ust. 1 i 4 lub w rozumieniu art. 42a Ustawy o PIT.

W świetle powyższych regulacji, jak również w związku z opisanym zakresem obowiązków, zdaniem Spółki, to Koordynator jest płatnikiem 10% zryczałtowanego podatku od nagród wydawanych w Programach Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Przedstawione stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. Zgodnie z postanowieniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 2 kwietnia 2007 r. (sygn. 1472/DPC/415-19/07/PK) wydanej dla podatnika zajmującego się świadczeniem usług promocyjnych i wydającego nagrody na zlecenie klientów na rzecz laureatów konkursu (tu: osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) "Spółka prawidłowo wskazała, iż to na niej jako na podmiocie przekazującym świadczenia w postaci nagród w konkursach ciąży obowiązek poboru tego podatku".

Warto przywołać również stanowisko wyrażone w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12 kwietnia 2006 r. (sygn. ZD/406-4/1/PIT/06), z którego wynika, iż w sytuacji, gdy konkursy są organizowane przez podatnika bądź przez podmiot, który organizuje taki konkurs na zlecenie podatnika (np. agencję reklamową) "podmiotem obowiązanym (płatnikiem), na mocy wskazanych powyżej przepisów, do pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od całej wartości nagrody oraz złożenia stosownej deklaracji, jest podmiot dokonujący wypłaty nagrody".

Podobne stanowisko prezentuje Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27 sierpnia 2004 r. Zgodnie ze wspomnianym pismem, "analiza ww. artykułu (tj. art. 41 ust. 4 Ustawy o p.d.o.f. - przyp. Wnioskodawcy) wskazuje, że obowiązki płatnika zawsze ciążą na podmiocie, który jako właściciel nagrody - wydaje ją lub wypłaca".

Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, że poza obowiązkiem pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku od wartości wydanych nagród, do funkcji płatnika należy również złożenie odpowiedniej deklaracji PIT-8AR zgodnie z art. 42 ust. 1a przedmiotowej Ustawy.

Podsumowując, zdaniem Spółki ustalony przez Wnioskodawcę i Koordynatora zakres obowiązków przy przeprowadzeniu Programów wskazuje, że Spółka nie będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku należnego od wartości przekazywanych nagród. Płatnikiem tego podatku będzie Koordynator, którego przepisy w omawianej sytuacji zobowiązują do:

* pobrania od zwycięzcy lub finalisty będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wartości pieniężnej nagrody przed jej wydaniem;

* wpłacenia pobranego zryczałtowanego podatku do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek;

* złożenia deklaracji PIT-8AR do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przekazano nagrody.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji, należy stwierdzić, iż interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach, w określonych stanach faktycznych i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl