IPPB4/415-584/11/13-7/S/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-584/11/13-7/S/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, sygn. akt III SA/Wa 179/12 z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2013 r.) - stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. Organu 1 sierpnia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 21 września 2011 r. (data nadania 22 września 2011 r., data wpływu 26 września 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 8 września 2011 r. Nr IPPB4/415-584/11-2/JK (data nadania 12 września 2011 r., data doręczenia 19 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości:

* w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - za prawidłowe,

* w części dotyczącej wspólnego rozliczenia małżonków - za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 8 września 2011 r. Nr IPPB4/415-584/11-2/JK (data nadania 12 września 2011 r., data doręczenia 19 września 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej, wskazanie okresu podatkowego (rok) będącego przedmiotem zapytania, dokładne sprecyzowanie pytań, które winny być przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy w nawiązaniu do przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej, uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w odniesieniu do zadanych pytań będących przedmiotem niniejszej interpretacji.

Pismem z dnia 21 września 2011 r. (data nadania 22 września 2011 r., data wpływu 26 września 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

W dniu 8 maja 2007 r. żona Wnioskodawcy będąc stanu wolnego podpisała umowę na wybudowanie i zakup lokalu mieszkalnego przy w G. ze Spółdzielnią Mieszkaniową i deweloperem oraz zaciągnęła kredyt w Banku na sfinansowanie tego zakupu. Z treści umowy kredytowej z Bankiem wynika, że został on zaciągnięty na zakup lokalu mieszkalnego na rynku pierwotnym; adres nieruchomości ul. P. w G. W dniu 27 grudnia 2008 r. Wnioskodawca zawarł związek małżeński. Dnia 19 czerwca 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę majątkową małżeńską rozszerzającą wspólność ustawową. Aktem notarialnym z dnia 9 września 2010 r. między małżonkami a deweloperem została zawarta finalna umowa przenosząca własność lokalu mieszkalnego znajdującego się w G. (umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności lokalu oraz udział w lokalu). Dnia 14 lipca 2009 r. małżonkowie wspólnie sprzedali nieruchomość przy ul. K. w B. za 395.000 zł (nieruchomość tę Wnioskodawca nabył będąc stanu wolnego 7 lipca 2006 r.) Pieniądze ze zbycia tej nieruchomości małżonkowie postanowili przeznaczyć na ich dalsze wspólne cele mieszkaniowe w okresie 2 lat od zbycia ww. nieruchomości. Z ostatecznym rozliczeniem podatku dochodowego małżonkowie postanowili wstrzymać się do lipca 2011 r. kiedy to mijają dokładnie 2 lata.

Od dnia 15 lipca 2009 r. do 4 kwietnia 2011 r. małżonkowie wydali 59.768,10 zł na spłatę kredytu zaciągniętego w Banku na zakup nieruchomości przy ul. P. oraz dodatkowo ok. 9.000 zł do 14 lipca 2011 r. (małżonkowie są nieprecyzyjni, bo trudno przewidzieć kurs franka szwajcarskiego), czyli łącznie ok. 68.768,10 zł. Przy czym, Wnioskodawca wskazał, iż formalnie nie przystępował jako współkredytobiorca do spłaty kredytu zaciągniętego w Banku, ale małżonkowie posiadają od 19 czerwca 2006 r. umowę majątkową małżeńską rozszerzającą wspólność ustawową. Sporządzenie nowej umowy kredytowej w banku lub aneksu wiązało się z dodatkowymi kosztami, których małżonkowie nie chcieli ponosić. Środki na spłatę kredytu pochodziły jednak ze wspólnych pieniędzy ze sprzedaży nieruchomości w B. Na wykończenie budowy wspólnego domu małżonków mieszczącego się przy ul. M. w L. oraz mieszkania w G., ul. P. wydali 70.061,54 zł.

W dniu 16 października 2009 r. Wnioskodawca kupił wspólnie z żoną mieszkanie w Wielkiej Brytanii. Mieszkanie kosztowało 155.000 funtów plus dodatkowe koszty manipulacyjne. Wkład własny wyniósł 39.949,80 funtów (co stanowiło kwotę równoważną 184.647,97 zł wyliczoną według tabeli średniego kursu NBP na dzień 16 października 2009 r.). Pozostałą część tj. 117.092,84 funtów pożyczono od Banku. Kredyt w Banku małżonkowie zaciągnęli w dniu 16 października 2009 r., a z umowy kredytowej wynika wprost, że został on zaciągnięty na kupno mieszkania. Od dnia nabycia ww. nieruchomości do 14 lipca 2011 r. na spłatę kredytu małżonkowie przeznaczyli 11.393,35 funtów (19 rat po 599,65 funtów) - co stanowi kwotę równoważną 52.616,95 zł wyliczoną według tabeli średniego kursu NBP na każdy dzień spłaty.

Zatem przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości w B. małżonkowie przeznaczyli na wszystkie wymienione cele, tj. kredyt w Banku, wykończenie budowy domu w L. i mieszkania w G., na zakup mieszkania w Wielkiej Brytanii oraz na spłatę kredytu zaciągniętego w Banku. Łączna kwota poniesionych wydatków na wspólne cele mieszkaniowe pomiędzy 14 lipca 2009 r. a 14 lipca 2011 r. wyniesie ok. 376.094,56 zł.

395.000 zł (cena sprzedaży ww. nieruchomości) - 376.094,56 zł (poniesione wydatki)=18.905,44 zł.

Kwota 18.905,44 z; stanowi zatem podstawę do naliczenia 10% podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości. Kwota do zapłaty: 1.890,54 zł.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż w kredyt w Banku na zakup mieszkania w G. został zaciągnięty na terytorium RP, a kredyt w innym Banku został zaciągnięty w Wielkiej Brytanii. Małżonkowie nie odliczali i nie odliczają odsetek od kredytu na podstawie art. 26b. Sprzedaż mieszkania w B. miała miejsce w dniu 14 lipca 2009 r., ale od czerwca 2009 r. (małżonka nawet wcześniej - od lipca 2006 r.) oboje mieszkają i rozliczają się w Wielkiej Brytanii. Od czerwca 2009 r. do chwili obecnej miejscem zamieszkania Wnioskodawcy jest Wielka Brytania, tam wraz z żoną płaci podatek dochodowy. Małżonkowie posiadają certyfikaty rezydencji potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii. W okresie będącym przedmiotem zapytania, ani Wnioskodawca, ani żona nie uzyskiwali dochodów na terenie Polski (z wyjątkiem dochodu ze sprzedaży ww. nieruchomości w B.). W ciągu roku Wnioskodawca nie przebywał na terytorium Polski dłużej niż 183 dni. Od momentu zawarcia rozszerzającej umowy majątkowej istnieje między małżonkami nieprzerwanie wspólność majątkowa małżeńska. Przez cały okres podatkowy, który jest przedmiotem zapytania, małżonkowie pozostają w związku małżeńskim i pozostaje między nimi wspólność majątkowa. O ile wiadomo, w przypadku małżonków nie mają zastosowania przepisy art. 30e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym. W okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania na terytorium RP małżonkowie nie osiągnęli żadnych przychodów podlegających opodatkowaniu (z wyjątkiem dochodu ze sprzedaży ww. nieruchomości w B.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca może uwzględnić koszty poniesione na zakup mieszkania na terenie Wielkiej Brytanii w całościowym rozliczeniu podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości.

2.

Czy Wnioskodawca może dokonać wspólnego rozliczenia podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości wspólnie z żoną.

W uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawca wskazał, iż pomimo, że jedna z nieruchomości została nabyta w Wielkiej Brytanii, tj. poza terytorium RP, to koszty poniesione na jej zakup powinny, zdaniem Wnioskodawcy, zostać uwzględnione jako wspólne cele mieszkaniowe małżonków w rozliczeniu podatku od sprzedaży nieruchomości. Nieruchomość ta znajduje się bowiem na terenie Unii Europejskiej, a po akcesji Polski do UE nie można uzależniać prawa do zwolnienia z opłat podatkowych od tego, czy nabyta nieruchomość jest położona w Polsce, czy w innym kraju UE. Wnioskodawca uważa, że powinien mieć możliwość rozliczenia wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe wspólnie z żoną.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wydał na podstawie ww. wniosku interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Nr IPPB4/415-584/11-4/JK z dnia 5 października 2011 r., w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W powyższej interpretacji stwierdzono, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. warunkujący zwolnienie od podatku dochodowego nie będzie miał zastosowania do przychodu ze sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce w sytuacji przeznaczenia tych przychodów na nabycie nieruchomości położonej w Wielkiej Brytanii, bowiem przychód ten nie zostanie przeznaczony na cel wymieniony w tym przepisie. Przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przeznaczony na zakup mieszkania w Wielkiej Brytanii będzie podlegał opodatkowaniu według zasad przewidzianych w treści art. 28 ustawy. Odnosząc się natomiast do możliwości wspólnego rozliczenia małżonków ze sprzedaży nieruchomości wskazano, iż każdy z małżonków jest odrębnie podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości. Tym samym, Wnioskodawca nie może dokonać rozliczenia podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości wspólnie z żoną.

Interpretacja została doręczona w dniu 17 października 2011 r.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem, pismem z dnia 22 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) wezwano tut. Organ do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na powyższe, pismem z dnia 10 listopada 2011 r. Nr IPPB4/415-584/W/11-6/JK (skutecznie doręczonym w dniu 16 listopada 2011 r.) stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, podtrzymując argumentację zawartą w interpretacji.

W dniu 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 14 grudnia 2011 r.) Skarżący złożył za pośrednictwem tut. Organu skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na wydaną interpretację indywidualną Nr IPPB4/415-584/11-4/JK z dnia 5 października 2011 r.

Wyrokiem z dnia 8 listopada 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 179/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną z dnia 5 października 2011 r. Nr IPPB4/415-584/11-4/JK.

Na wstępie, Sąd wskazał, iż skarga jest zasadna, a jej zarzuty zasługują na uwzględnienie. Podstawą prawną wydania interpretacji indywidualnej jest art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U.2012.749, dalej powoływana jako Op.), zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną.

W sprawie zastosowanie znajduje art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) u.p.d.o.f. w myśl którego źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujących zamiany.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) u.p.d.o.f., nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w u.p.d.o.f. w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

W sprawie niniejszej nabycie nieruchomości nastąpiło w lipcu 2006 r., zatem dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego stanu faktycznego, należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Stosownie do art. 28 ust. 2 u.p.d.o.f. - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. - podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten płatny jest bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada, o której mowa powyżej nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) u.p.d.o.f., którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) u.p.d.o.f. a więc:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Organ podkreślił, że z brzmienia powyższego przepisu bezsprzecznie wynika, że zwolnienie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy, uwarunkowane jest nabyciem określonych nieruchomości jedynie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zdaniem Sądu, rację ma skarżący, powołując się na wadliwość wydanej w stosunku do niego interpretacji, gdyż w analogicznej sprawie orzekał już Naczelny Sąd Administracyjny. W wyroku z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie II FSK 2059/09 Sąd ten stwierdził, że po dniu akcesji Polski do Unii Europejskiej, przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych powinien być interpretowany w sposób wyłączający dyskryminację podatnika w zależności od tego, czy nabyta nieruchomość położona jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy w innym państwie członkowskim Unii.

Odnosząc to trafne stanowisko do sprawy niniejszej Sąd stwierdził, że pomimo, iż jedna z nieruchomości Skarżącego została nabyta w Wielkiej Brytanii, tj. poza terytorium RP, to koszty poniesione na jej zakup powinny zostać uwzględnione jako wspólne cele mieszkaniowe w całościowym rozliczeniu podatku od sprzedaży nieruchomości. Nieruchomość ta bowiem znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a po akcesji Polski do UE nie można uzależniać prawa do zwolnienia z opłat podatkowych od tego, czy nabyta nieruchomość jest położona w Polsce czy innym kraju UE. Zdaniem Sądu, trafnie zatem Skarżący podkreślał, że po akcesji Polski do Unii Europejskiej, przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a u.p.d.o.f. powinien być interpretowany w sposób wyłączający dyskryminację podatnika.

Nawet, jeżeli nabyta przez Skarżącego nieruchomość znajduje się w Wielkiej Brytanii powinna być - dla celów prawidłowej wykładni art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a u.p.d.o.f. - traktowana tak samo jak nieruchomość, położona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy w innym państwie członkowskim Unii.

Mając powyższe na uwadze, Sąd uchylił zaskarżoną interpretację na podstawie art. 146 § 1 p.p.s.a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 listopada 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 179/12 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej wspólnego rozliczenia małżonków uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze. zm.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stosownie do art. 3 ust. 2b pkt 4 ww. ustawy, uważa się w szczególności dochody (przychody) z położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 6 ust. 1 Konwencji Rzeczypospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), dochód, osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Określenie "majątek nieruchomy" ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do stałych lub zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych: statki morskie i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego (art. 6 ust. 2 Konwencji).

W związku z powyższym wobec osoby nieposiadającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, która uzyskuje dochód z nieruchomości położonej na terytorium Polski mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujących zamiany.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

W sprawie niniejszej nabycie nieruchomości nastąpiło w lipcu 2006 r., zatem dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego stanu faktycznego, należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. - podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten płatny jest bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada, o której mowa powyżej nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 28 ust. 2a ww. ustawy).

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z brzmienia powyższego przepisu bezsprzecznie wynika, że zwolnienie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy, uwarunkowane jest nabyciem określonych nieruchomości jedynie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże na mocy Traktatu o przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej z dniem 1 maja 2004 r. zaczęło obowiązywać w Polsce prawo Unii Europejskiej, które obowiązuje bądź bezpośrednio, bądź wymaga wdrożenia do krajowego porządku prawnego. Na porządek prawny Unii Europejskiej składa się prawo pierwotne oraz prawo wtórne, uzupełniane orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). Podstawową zasadą prawa wspólnotowego, ustaloną w orzecznictwie ETS, jest zasada nadrzędności, która przewiduje, że prawo pierwotne oraz akty wydane na jego podstawie będą stosowane przed prawem krajowym.

ETS stwierdził w swym orzeczeniu, że uchybia zobowiązaniom, które na nim ciążą na mocy art. 18 WE, 39 WE i 43 WE, jak również art. 28 i 31 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), państwo członkowskie, które utrzymuje w mocy przepisy podatkowe, które uzależniają skorzystanie ze zwolnienia od opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości służących jako własne i stałe miejsce zamieszkania podatnika lub członków jego gospodarstwa domowego od warunku, by uzyskane przychody zostały ponownie zainwestowane w nabycie nieruchomości położonej na terytorium kraju.

W istocie podatnik, który decyduje się dokonać sprzedaży posiadanej przez siebie nieruchomości mieszkalnej położonej w tym państwie członkowskim w celu przeniesienia miejsca swego zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego i nabycia tam innej nieruchomości przeznaczonej na mieszkanie w ramach wykonywania prawa każdego obywatela Unii do swobodnego przemieszczania się i przebywania na terytorium państw członkowskich - które znalazło szczególny wyraz w art. 43 WE w zakresie dotyczącym swobody podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej oraz w art. 39 WE w zakresie dotyczącym swobody przemieszczania się pracowników - bądź praw przyznanych na mocy art. 28 porozumienia o EOG dotyczącego swobodnego przepływu pracowników i art. 31 porozumienia o EOG dotyczącego swobody podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej, powinien być przez prawo krajowe traktowany w ten sam sposób, w jaki zostałaby potraktowana w razie nabycia lokalu mieszkalnego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że pomimo, iż jedna z nieruchomości Wnioskodawcy została nabyta w Wielkiej Brytanii, tj. poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to koszty poniesione na jej zakup winny być uwzględnione jako wspólne cele mieszkaniowe w całościowym rozliczeniu podatku od sprzedaży nieruchomości. Nieruchomość ta bowiem znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a po akcesji Polski do UE nie można uzależniać prawa do zwolnienia z opłat podatkowych od tego, czy nabyta nieruchomość jest położona w Polsce czy w innym kraju Unii.

Po akcesji Polski do Unii Europejskiej, przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinien być interpretowany w sposób wyłączający dyskryminację podatnika. Nawet jeżeli nabyta nieruchomość znajduje się w Wielkiej Brytanii powinna być - dla celów prawidłowej wykładni art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy - traktowana tak samo jak nieruchomość, położona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy w innym państwie członkowskim Unii.

W związku z powyższym, mając na uwadze stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 listopada 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 179/12 oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, w przypadku gdy przychód ten został przeznaczony na nabycie nieruchomości w Wielkiej Brytanii.

Odnosząc się natomiast do możliwości wspólnego rozliczenia małżonków ze sprzedaży nieruchomości należy wskazać, iż w świetle art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest osoba fizyczna, a nie małżonkowie. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tejże ustawy - małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów. Zasadą ustawową jest zatem, iż małżonkowie są podatnikami każdy z osobna, a w szczególnych przypadkach ustawa zezwala na łączne opodatkowanie małżonków, nie powoduje to jednak, że małżonkowie stają się jednym podatnikiem, gdyż podatnikiem nadal pozostaje osoba fizyczna. Zaznaczyć jednakże należy, iż w przypadku dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie znajduje zastosowania art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ dochody z tego tytułu zostały wyłączone z możliwości łącznego opodatkowania. Zatem każdy z małżonków jest odrębnie podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości. Tym samym Wnioskodawca nie może dokonać rozliczenia podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości wspólnie z żoną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl