IPPB4/415-569/13-4/JK2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-569/13-4/JK2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 4 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce, zwolnienia oraz sposobu opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną - obywatelem Polskim. W Polsce, Wnioskodawczyni posiada centrum interesów osobistych. W Polsce Wnioskodawczyni posiada powiązania rodzinne (męża oraz z córkę, a także wnuka). W Polsce Wnioskodawczyni posiada kilka nieruchomości, w tym dom rodzinny, mieszkanie własnościowe, działki rekreacyjne, rachunki bankowe oraz oszczędności. Wnioskodawczyni posiada w Polsce lekarza pierwszego kontaktu, a także stomatologa. Wnioskodawczyni jest również wspólnikiem w spółce kapitałowej, a także wiceprezesem zarządu w spółce kapitałowej, która ma siedzibę w Polsce. W Polsce, Wnioskodawczyni w 2013 r. od 1 stycznia do 31 sierpnia prowadził również działalność gospodarczą, jakkolwiek w trakcie całego tego okresu nie uzyskała z tego tytułu żadnego przychodu. Od 1 września 2013 r. Wnioskodawczyni zawiesiła prowadzoną działalność, Wnioskodawczyni jest również urzędnikiem służby cywilnej i obecnie przebywa na bezpłatnym urlopie trwającym do maja 2015 r.

Wnioskodawczyni ma wynajęte mieszkanie w Chorwacji na czas przebywania poza granicami Polski w związku ze świadczeniem pracy eksperckiej przy Projekcie Przygotowania Dokumentów Programowych i Towarzyszących Projektów Inwestycyjnych ("Projekt"). Ostatecznym beneficjentem Projektu jest Republika Chorwacji, a w szczególności Ministerstwo Gospodarki Chorwacji.

Wnioskodawczyni jest obecnie zatrudniony jako ekspert przez spółkę z siedzibą oraz miejscem zarządu w Wielkiej Brytanii (Spółka).

Wnioskodawczynię zatrudniono wyłącznie do świadczenia usług doradczych, w imieniu Spółki, na rzecz Unii Europejskiej reprezentowanej przez Biuro Unii Europejskiej w Z (Biuro U). Usługi te związane są z realizacją przez Spółkę w Chorwacji Projektu, w ramach którego realizowane jest wsparcie eksperckie w postaci doradztwa przy przygotowaniu dokumentów programowych tzw. programów operacyjnych 2014-2020 oraz sporządzaniu i weryfikacji dokumentacji dla Projektu. Projekt jest finansowany ze środków I przedakcesyjnego programu pomocowego Unii Europejskiej. Umowa jaka łączy Wnioskodawczynię i Spółkę, przewiduje bezpośrednią realizację Projektu przez Wnioskodawczynię. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni jest wypłacane na podstawie kontraktu cywilnoprawnego zawartego przez Wnioskodawczynię ze Spółką. Umowa ta nie stanowi umowy nazwanej w rozumieniu polskiego Kodeksu Cywilnego a jest zawarta pod prawem szkockim. Umowa ta ma charakter zbliżony do umowy zlecenia (a także w pewnym stopniu do umowy o dzieło) zdefiniowanej w Kodeksie Cywilnym. Nie jest to umowa zawarta w ramach działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawczyni nie posiada ona na terenie Chorwacji stałej placówki w rozumieniu art. 5 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, ze względu na wykonywanie usług doradczych w ramach działalności wykonywanej osobiście (na podstawie kontraktu cywilnoprawnego) nie zaś w ramach działalności gospodarczej. Wnioskodawca wykonuje i będzie wykonywał czynności w pomieszczeniach należących do chorwackiego Ministerstwa Gospodarki, na sprzęcie udostępnionym przez Ministerstwo i Spółkę.

Realizacja Projektu jest konsekwencją wygrania przetargu przez konsorcjum, w skład którego wchodzi Spółka oraz pięć innych spółek, oraz zawarcia umowy pomiędzy Spółką, stojącą na czele tego konsorcjum z chorwacką agencją C a Biurem UE ("Umowa z 24 grudnia 2012 r."). Umowa z 24 grudnia 2012 r. jest w całości finansowana ze środków Unii Europejskiej, wygranie przetargu dało konsorcjum, w skład którego wchodzi Spółka bezpośredni dostęp do środków z Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 4 Umowy z 24 grudnia 2012 r., Wnioskodawczyni nie jest traktowana jako podwykonawca Projektu.

Wnioskodawczyni jest ekspertem biorącym udział w realizacji Projektu. Odpowiedzialna jest za całościową koordynację jednego z dwóch komponentów Projektu i kontrolę jakości we wdrażaniu projektu. Sprawować będzie również nadzór nad jakością części wyprodukowanych dokumentów w związku z Projektem.

Wynagrodzenie na rzecz Wnioskodawczyni jest wypłacane przez Spółkę wyłącznie ze środków pochodzących z Umowy z 24 grudnia 2012 r.

Wnioskodawczyni uczestniczy w Projekcie od dnia 25 lutego 2013 r., który jest dniem rozpoczęcia realizacji Projektu. Realizacja Projektu będzie trwała 24 miesiące. W związku z realizacją Projektu, Wnioskodawczyni będzie przebywała w Chorwacji przez okres 440 dni. Okres realizacji Projektu będzie obejmował lata 2013-2015, podczas których Wnioskodawczyni przez znaczącą część roku będzie przebywała w Chorwacji. Najbliższa rodzina Wnioskodawczyni (tekst jedn.: mąż, córka a także wnuk) będzie przebywała w tym okresie w Polsce. W roku 2013, 2014 i 2015 r. Wnioskodawczyni będzie przebywała w Chorwacji dłużej niż 183 dni (w każdym roku dłużej niż 183 dni). W związku z wykonywanymi usługami Wnioskodawczyni otrzymała chorwacki numer identyfikacji podatkowej, tzw. "OIB".

Po zakończeniu Projektu, Wnioskodawczyni zamierza powrócić na stałe do Polski. W latach 2013 - 2015 Wnioskodawczyni może uzyskać dochody na terenie Polski. Mogą to być dochody z działalności wykonywanej osobiście oraz najmu. Wnioskodawczyni nie może wykluczyć uzyskania na terenie Polski również dochodów z innych tytułów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o PIT, Wnioskodawczyni będzie podlegała nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT w Polsce pomimo tego, że w okresie realizacji Projektu może przebywać w Polsce mniej niż 183 dni w roku podatkowym (kalendarzowym).

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, wynagrodzenie Wnioskodawczyni zatrudnionej przez Spółkę wyłącznie do świadczenia usług doradczych w związku z realizacją Projektu wypłacane przez Spółkę wyłącznie ze środków pochodzących z Umowy z 24 grudnia 2012 r. (finansowanej ze środków programu pomocowego Unii Europejskiej) przeznaczonych na realizację Projektu, będzie korzystało na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT ze zwolnienia od podatku PIT.

3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawczyni do pytania oznaczonego Nr 2 we wniosku za nieprawidłowe, wynagrodzenie Wnioskodawczyni zatrudnionego przez Spółkę wyłącznie do świadczenia usług doradczych w związku z realizacją Projektu wypłacane przez Spółkę wyłącznie ze środków pochodzących z Umowy z 24 grudnia 2012 r. (finansowanej ze środków programu pomocowego Unii Europejskiej) przeznaczonych na realizację Projektu, będzie korzystało z tzw. wyłączenia z progresją od podatku PIT w Polsce na podstawie art. 23 ust. 1 lit. a) Umowy z Chorwacją.

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy sposobu opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego w związku z realizacją projektu (pyt. Nr 3). Natomiast w odniesieniu do ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce (pyt. Nr 1) oraz zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego w związku z realizacją projektu (pyt. Nr 2), zostały wydane odrębne interpretacje.

Zdaniem Wnioskodawczyni.

Ad. 3

W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawczyni do pytania Nr 2 za nieprawidłowe, wynagrodzenie Wnioskodawcy wypłacane przez Spółkę w związku ze świadczeniem doradztwa w związku z realizacją Projektu wypłacane przez Spółkę wyłącznie ze środków pochodzących z Umowy z 24 grudnia 2012 r. (finansowanej ze środków programu pomocowego Unii Europejskiej) przeznaczonych na realizację Projektu, będzie korzystało z tzw. wyłączenia z progresją od podatku PIT w Polsce na podstawie art. 23 ust. 1 lit. a) Umowy z Chorwacją.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 Umowy z Chorwacją dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, z wyjątkiem następujących przypadków, gdy taki dochód może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie:

a.

osoba dla wykonywania swojej działalności posiada zwykle stałą placówkę w drugim Umawiającym się Państwie; w takim przypadku dochód może być opodatkowany w tym drugim Państwie, lecz tylko w takim zakresie, w jakim dochód może być przypisany tej stałej placówce; lub

b.

osoba przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy przekraczające łącznie 183 dni wdanym roku kalendarzowym; w takim przypadku opodatkowany wdanym Państwie może być dochód w nim osiągnięty"

Zdaniem Wnioskodawczyni do dochodów osiąganych przez niego w ramach kontraktu cywilnoprawnego opisanego w stanie faktycznym niniejszego wniosku, należy zastosować zasady przewidziane ww. artykule Umowy z Chorwacją. Zgodnie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) opisanym we wniosku, Wnioskodawca będzie przebywać na terenie Chorwacji powyżej 183 dni w latach 2013, 2014, 2015. W związku z powyższym wynagrodzenie z tytułu usług doradczych wykonywanych przez Wnioskodawcę w Chorwacji w latach 2013-2015, z uwagi na pobyt przekraczający 183 dni podlega/będzie podlegać opodatkowaniu zarówno w państwie rezydencji (Polska) jak też w państwie źródła (Chorwacja). Jednocześnie w Polsce w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę tzw. wyłączenia z progresją przewidzianą w art. 23 ust. 1 lit. a Umowy z Chorwacją. Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. a Umowy z Chorwacją "w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania (...) w Polsce podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący: a) Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania (...) w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Chorwacji, to Polska, z zastrzeżeniem postanowień art. 23 ust. 1 lit. b) (dotyczy dochodów z art. 10 "Dywidendy", art. 11 "Odsetki" i art. 12 "Należności licencyjne" Umowy z Chorwacją), zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania. Polska przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę, jaka byłaby zastosowania, gdyby zwolniony dochód nie był wyłączony spod opodatkowania."

W opinii Wnioskodawczyni, nie sposób uznać, że Jej wynagrodzenie zatrudnionej przez Spółkę wyłącznie do świadczenia doradztwa w związku z realizacją Projektu wypłacane przez Spółkę wyłącznie ze środków pochodzących z Umowy z 24 grudnia 2012 r. stanowią dochody z art. 10 "Dywidendy", art. 11 "Odsetki" i art. 12 "Należności licencyjne" Umowy z Chorwacją. Wobec powyższego, wynagrodzenie Wnioskodawczyni będzie korzystało z tzw. wyłączenia z progresją od podatku PIT w Polsce na podstawie art. 23 ust. 1 lit. a Umowy z Chorwacją. Umowa z Chorwacją przewiduje, że Polska będzie mogła zastrzec sobie prawo do uwzględniania wysokości dochodów zagranicznych dla potrzeb ustalenia stawki podatkowej. Innymi słowy, będzie to zatem oznaczało, że w Polsce przy obliczaniu podatku PIT od pozostałego dochodu Wnioskodawczyni można zastosować stawkę, jaka byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód Wnioskodawczyni (wynagrodzenie Wnioskodawczyni zatrudnionej przez Spółkę wyłącznie do świadczenia usług doradczych w związku z realizacją Projektu) nie był wyłączony spod opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest obywatelem Polski. W Polsce, Wnioskodawczyni posiada centrum interesów osobistych, powiązania rodzinne (męża, córkę, wnuka), kilka nieruchomości, rachunki bankowe oraz oszczędności. Wnioskodawczyni posiada w Polsce lekarza pierwszego kontaktu, a także stomatologa. Wnioskodawczyni jest również wspólnikiem w spółce kapitałowej, a także wiceprezesem zarządu w spółce kapitałowej, która ma siedzibę w Polsce. W Polsce, Wnioskodawczyni w 2013 r. od 1 stycznia do 31 sierpnia prowadził również działalność gospodarczą, jakkolwiek w trakcie całego tego okresu nie uzyskała z tego tytułu żadnego przychodu. Od 1 września 2013 r. Wnioskodawczyni zawiesiła prowadzoną działalność, Wnioskodawczyni jest również urzędnikiem służby cywilnej i obecnie przebywa na bezpłatnym urlopie trwającym do maja 2015 r. Wnioskodawczyni ma wynajęte mieszkanie w Chorwacji na czas przebywania poza granicami Polski w związku ze świadczeniem pracy eksperckiej. Wnioskodawczyni jest obecnie zatrudniona jako ekspert przez spółkę z siedzibą oraz miejscem zarządu w Wielkiej Brytanii (Spółka). W związku z realizacją Projektu, Wnioskodawczyni będzie przebywała w Chorwacji przez okres 440 dni. Okres realizacji Projektu będzie obejmował lata 2013-2015, podczas których Wnioskodawczyni przez znaczącą część roku będzie przebywała w Chorwacji. Najbliższa rodzina Wnioskodawczyni (tekst jedn.: mąż, córka a także wnuk) będzie przebywała w tym okresie w Polsce. W roku 2013, 2014 i 2015 r. Wnioskodawczyni będzie przebywała w Chorwacji dłużej niż 183 dni (w każdym roku dłużej niż 183 dni). W związku z wykonywanymi usługami Wnioskodawczyni otrzymała chorwacki numer identyfikacji podatkowej, tzw. "OIB". Wnioskodawczyni nie posiada w Chorwacji stałej placówki w rozumieniu art. 5 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Chorwacją.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni posiadać będzie w Polsce miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w związku z posiadaniem centrum interesów życiowych w tym kraju, a zatem podlegać będzie w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że dochód, który Wnioskodawczyni uzyskuje/będzie uzyskiwać w związku z realizacją Projektu wypłacany przez Spółkę zagraniczną ze środków programu pomocowego Unii Europejskiej jest, w świetle ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochodem uzyskiwanym z tytułu samodzielnej działalności. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 14 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republika Chorwacji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 19 października 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 78, poz. 370).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 cyt. Umowy, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, z wyjątkiem następujących przypadków, gdy taki dochód może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie:

a.

osoba dla wykonywania swojej działalności posiada zwykle stałą placówkę w drugim Umawiającym się Państwie; w takim przypadku dochód może być opodatkowany w tym drugim Państwie, lecz tylko w takim zakresie, w jakim dochód może być przypisany tej stałej placówce; lub

b.

osoba przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy przekraczające łącznie 183 dni w danym roku kalendarzowym; w takim przypadku opodatkowany w danym Państwie może być tylko dochód w nim osiągnięty.

Z treści wyżej przytoczonego przepisu art. 14 ust. 1 cyt. Umowy wynika, że dochód, osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, jeżeli osoba ta nie dysponuje zwykle stałą placówką w Chorwacji dla wykonywania swej działalności, bądź też pobyt tej osoby w Chorwacji nie przekroczy łącznie 183 dni w danym roku kalendarzowym. W takim przypadku wynagrodzenie tej osoby podlega opodatkowaniu tylko w Polsce zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast jeśli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce posiada w Chorwacji stałą placówkę i/lub Jej pobyt w Chorwacji przekroczy 183 dni w danym roku, wówczas dochód z tytułu wykonywania wolnego zawodu lub działalności o samodzielnym charakterze podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Chorwacji.

Z opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawczyni nie posiada w Chorwacji stałej placówki w rozumieniu art. 5 umowy, Jego pobyt w Chorwacji w latach 2013 - 2015 przekroczy 183 dni w każdym roku kalendarzowym.

W związku z powyższym, wynagrodzenie z tytułu usług doradczych wykonywanych przez Wnioskodawczynię w Chorwacji w latach 2013 - 2015, z uwagi na pobyt przekraczający 183 dni w każdym roku kalendarzowym, podlega/podlegać będzie opodatkowaniu zarówno w państwie rezydencji (w Polsce), jak i w państwie źródła (tekst jedn.: w Chorwacji). Jednocześnie w Polsce - w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu - należy zastosować określoną w art. 23 ust. 1 pkt a) umowy metodę zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu (tzw. metodę wyłączenia z progresją).

W myśl art. 23 ust. 1 pkt a) ww. Umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Chorwacji, to Polska, z zastrzeżeniem postanowień lit. b, zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania. Polska przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę, jaka byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie był wyłączony spod opodatkowania.

Wobec powyższego, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami ww. Umowy może być opodatkowany w Chorwacji, to Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, ale może przy obliczaniu podatku od pozostałej części dochodu lub majątku takiej osoby stosować stopę podatkową, która byłaby zastosowana w sytuacji, gdyby zwolniona część dochodu lub majątku nie podlegała takiemu zwolnieniu.

Zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zasadę opodatkowania przedstawioną w wyżej przywołanym art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach albo chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego np. łącznie z małżonkiem. W przeciwnym razie, podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

W rezultacie, dochody uzyskane przez Wnioskodawczynię w latach 2013 - 2015 (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny), w związku ze świadczeniem usług doradczych w Chorwacji będą zwolnione z opodatkowania w Polsce, ale będą miały wpływ na podatek od dochodów podlegających opodatkowaniu i wykazaniu w zeznaniu podatkowym w Polsce (z tytułu dochodów uzyskanych na terenie Polski), tj. należy uwzględnić te dochody do ustalenia stopy procentowej, według której Wnioskodawczyni powinna obliczyć podatek należny od ww. dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Ponadto organ podatkowy nadmienia, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) różni się od stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl