IPPB4/415-565/13-5/JK2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-565/13-5/JK2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.), w piśmie z dnia 14 listopada 2013 r. (data nadania 14 listopada 2013 r., data wpływu 15 listopada 2013 r.) oraz w piśmie z dnia 18 listopada 2013 r. (data nadania 19 listopada 2013 r., data wpływu 22 listopada 2013 r.) uzupełniającymi braki formalne na wezwanie z dnia 6 listopada 2013 r. Nr IPPB4/415-565/13-2/JK2 (data nadania 7 listopada 2013 r., data doręczenia 12 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2012 rok - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2012 rok.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 6 listopada 2013 r. Nr IPPB4/415-565/13-2/JK2 (data nadania 7 listopada 2013 r., data doręczenia 12 listopada 2013 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismami z dnia 14 listopada 2013 r. (data nadania 14 listopada 2013 r., data wpływu 15 listopada 2013 r.) oraz z dnia 18 listopada 2013 r. (data nadania 19 listopada 2013 r., data wpływu 22 listopada 2013 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła powyższe w terminie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

W kwietniu 2013 r. Wnioskodawczyni wraz mężem dokonała rozliczenia podatku za rok 2012, składając PIT-37. W PIT-37 wykazali ulgę na dwoje dzieci i odliczyli z tego tytułu kwotę 2224,08 zł. Jedno z dzieci ma 10 lat, natomiast drugie w dniu 17 września 2012 r. skończyło 18 lat. Córka w 2012 r. była uczennicą LO. W lipcu i sierpniu, czyli na wakacjach między drugą a trzecią klasą liceum podjęła pracę na umowę zlecenia. Była ona wtedy osobą niepełnoletnią. Od 1 września 2012 r. wróciła do szkoły, aby kontynuować naukę i do końca roku 2012 nie podjęła żadnej pracy. We wrześniu stała się osobą pełnoletnią, więc w kwietniu 2013 r. samodzielnie złożyła PIT-37. Pracując jako nieletnia przekroczyła limit dla uczącej się młodzieży pracującej (pełnoletniej 3089 zł). Według stanu wiedzy Wnioskodawczyni i jej męża limit ten nie dotyczy nieletnich. Ponieważ rozliczając się PIT- 37 Wnioskodawczyni i jej mąż nie mieli do końca pewności jak postąpić w tym przypadku, zadzwonili do Urzędu Skarbowego. Po uzyskaniu informacji, że ulga jednak przysługuje, dokonali pełnego odliczenia. W dniu 27 sierpnia Wnioskodawczyni wraz z mężem odebrała z Urzędu Skarbowego. wezwanie w celu złożenia wyjaśnień dotyczących odliczenia. Naczelnik Urzędu Skarbowego. zdecydował, że ulga w pełnym wymiarze Im nie przysługuje. W dniu 28 sierpnia 2013 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem dopłacili kwotę 371 zł + 16 zł odsetek na konto urzędu i złożyli korektę PIT-37.

Wnioskodawczyni poinformowała, że ani Ona, ani Jej mąż, ani Jej córka nie uzyskali w roku 2012 dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też działów specjalnych produkcji rolnej oraz nie pracowali poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wspólne rozliczane dochody (męża i Wnioskodawczyni) były z tytułu umowy o pracę. Córka miała w okresie wakacyjnym umowę zlecenie. Po wakacjach wróciła do LO kontynuować naukę i w roku 2012 nie podjęła żadnej innej pracy. W okresie wakacyjnym, a więc w czasie tych 2 miesięcy, w czasie których pracowała, była osobą nieletnią. Córka Wnioskodawczyni w 2012 r. była uczennicą III LO i była na Jej i męża utrzymaniu. W dalszym ciągu mieszka z Nimi i jest przez Nich utrzymywana. Na Wnioskodawczyni i jej mężu ciąży obowiązek alimentacyjny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy można dokonać pełnej kwoty odliczenia na starsze dziecko, jeżeli:

* pracowała Ona tylko w okresie wakacyjnym (lipiec, sierpień);

* w tym okresie pozostawała uczennicą LO (praca między drugą a trzecią klasą);

* w trakcie pracy była osobą nieletnią (pełnoletniość uzyskała 17 września 2012 r.);

* poza wskazanym okresem wakacyjnym nie pracowała już w żadnym innym okresie w 2012 r., czyli jako osoba pełnoletnia nie podjęła stosunku pracy;

* w kwietniu 2013 r. samodzielnie, już jako osoba pełnoletnia złożyła zeznanie podatkowe za 2012 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo do ulgi w wysokości 1112,04 zł na starsze dziecko, ponieważ:

* jako uczennica pozostawała na utrzymaniu Wnioskodawczyni i Jej męża;

* pracowała jako nieletnia tylko w okresie wakacyjnym, a nieletnich pracujących limit w wysokości 3089,00 zł nie dotyczy;

* nie kontynuowała pracy w 2012 r. jako osoba pełnoletnia;

* poza lipcem i sierpniem, nie pracowała w żadnym innym okresie w 2012 r., a z całą pewnością nie podjęła pracy, jako osoba dorosła i jako taka nie uzyskała żadnego dochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zasady korzystania z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu za rok 2012 określa art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r. Zgodnie z art. 27f ust. 1 ww. ustawy od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską,

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Stosownie do art. 27f ust. 2 odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2.

wstąpiło w związek małżeński.

Zgodnie z art. 27f ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Z przepisu art. 27f ust. 4 ww. ustawy wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Według art. 27f ust. 5 cyt. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka,

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Natomiast art. 27f ust. 6 powyższej ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Treść art. 27f ust. 6 w powiązaniu z art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 wskazuje, że odliczenie kwoty określonej w ust. 2 przysługuje podatnikowi, który utrzymywał dzieci pełnoletnie:

* bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

* do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że starsza córka Wnioskodawczyni w lipcu i sierpniu 2012 r. jako osoba nieletnia podjęła pracę na umowę zlecenie uzyskując z tego tytułu dochód przekraczający kwotę 3089 zł. Po wakacjach córka wróciła do LO kontynuować naukę i w roku 2012 nie podjęła żadnej innej pracy. W dniu 17 września 2012 r. córka Wnioskodawczyni ukończyła 18 lat. Ani Wnioskodawczyni, ani Jej mąż, ani Jej córka nie uzyskali w roku 2012 dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też działów specjalnych produkcji rolnej oraz nie pracowali poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wspólne rozliczane dochody Wnioskodawczyni i jej męża były z tytułu umowy o pracę. Na Wnioskodawczyni i jej mężu ciąży obowiązek alimentacyjny.

Jak już wyżej wskazano warunkiem do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej, oprócz osiągnięcia przez rodzica dochodów opodatkowanych według skali podatkowej, jest również - jak wynika z przepisów powyżej powołanych - fakt nieuzyskiwania przez dziecko w roku podatkowym dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub 30b, przekraczających kwotę, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże wyjaśnić należy, że kryterium dochodowe, ograniczające wysokość rocznego dochodu do 3.089 zł, z wyjątkiem renty rodzinnej, dotyczy dochodu dziecka pełnoletniego (do ukończenia 25 roku życia). Brak jest natomiast takiego warunku w odniesieniu do dziecka małoletniego.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że przychód osiągnięty przez córkę Wnioskodawczyni przed uzyskaniem przez nią pełnoletniości nie pozbawia Wnioskodawczyni prawa do ulgi prorodzinnej. W konsekwencji, w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje Jej prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za cały rok 2012.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Interpretacja dotyczy tylko Pani jako Wnioskodawczyni. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pani małżonka.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. Nr z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl