IPPB4/415-545/13-6/JK2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-545/13-6/JK2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu 22 sierpnia 2013 r.) oraz w piśmie z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 6 listopada 2013 r. Nr IPPB4/415-545/13-2/JK2 (data nadania 6 listopada 2013 r., data doręczenia 8 listopada 2013 r.) oraz w piśmie z dnia 21 listopada 2013 r. (data nadania za pośrednictwem fax-u - 21 listopada 2013 r., data wpływu 22 listopada 2013 r., data nadania za pośrednictwem poczty - 21 listopada 2013 r., data wpływu 25 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego oraz prawa do ulgi odsetkowej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 6 listopada 2013 r. Nr IPPB4/415-545/13-2/JK2 (data nadania 6 listopada 2013 r., data doręczenia 8 listopada 2013 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzeń przyszłych.

Pismem z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawczyni jest obywatelem Polski, pracownikiem spółki kapitałowej z siedzibą w Polsce w Spółce zatrudniony jest również małżonek Wnioskodawczyni. Dotychczas Wnioskodawczyni oraz małżonek rozliczali się w Polsce jako osoby mające dla celów podatkowych miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Od sierpnia 2013 r. Wnioskodawca oraz jego małżonek podejmą pracę w ukraińskim przedstawicielstwie Spółki. Praca będzie wykonywana na terytorium Ukrainy na podstawie umowy o pracę, zawartej z Przedstawicielstwem zgodnie z przepisami obowiązującymi na Ukrainie. Planowany okres zatrudnienia Wnioskodawczyni oraz małżonka w Przedstawicielstwie to 3 lata, a pierwsze wynagrodzenie od Przedstawicielstwa Wnioskodawczyni otrzyma pod koniec sierpnia 2013 r. W okresie zatrudnienia w Przedstawicielstwie, Wnioskodawczyni oraz małżonek będą przebywać na urlopie bezpłatnym w Spółce. Wnioskodawczyni 22 lipca 2013 r. wyjechała z Polski na Ukrainę. Małżonek wraz z dwojgiem dzieci dołączą do niej w sierpniu 2013 r. (planowana data to 15 sierpnia 2013 r.). Wnioskodawczyni oraz małżonek wystąpili już do właściwych władz podatkowych na Ukrainie o nadanie Im numeru identyfikacji podatkowej. W okresie będącym przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni jest i będzie rezydentem podatkowym Ukrainy, stosownie do przepisów podatkowych obowiązujących w tym kraju. W okresie pobytu na Ukrainie, Wnioskodawczyni wraz z rodziną będzie mieszkać w wynajętym przez Wnioskodawczyni oraz małżonka mieszkaniu. Małoletnie dzieci Wnioskodawczyni będą uczęszczać do szkoły na Ukrainie. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem będą posiadać rachunek bankowy w banku ukraińskim, przy czym w okresie pobytu na Ukrainie Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem utrzymają posiadane rachunki bankowe w Polsce. Wnioskodawczyni ani małżonek nie prowadzą i nie zamierzają prowadzić na terenie Polski działalności gospodarczej, nie są wspólnikami żadnych polskich spółek. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem jest właścicielem nieruchomości mieszkalnej. Wnioskodawca wraz z małżonkiem nie podjęli decyzji o wynajęciu posiadanej nieruchomości.

W związku ze spłatą odsetek od kredytu, Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem korzystają, na zasadzie prawa nabytych, z odliczenia podatkowego w ramach tzw. ulgi odsetkowej, o której mowa w art. 26b ustawy o p.d.o.f. w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. Kredyt hipoteczny, został zaciągnięty przez Wnioskodawczynię oraz męża w celu sfinansowania budowy budynku mieszkalnego. Kredyt został udzielony przez bank P. na podstawie umowy kredytowej "własny kąt hipoteczny P." z 19 listopada 2004 r., uzupełnionej aneksem z 6 września 2005 r. Inwestycja mieszkaniowa, w zakresie której zaciągnięty zostały kredyt hipoteczny w PKO Bank Polski, dotyczyła budowy budynku mieszkalnego, realizowanej przez Wnioskodawczynię i męża. Pozwolenie na rozpoczęcie prowadzenie budowy zostało wydane 11 października 2004 r. Powyższa inwestycja została zakończona w 2006 r. (zawiadomienie o zakończeniu budowy i potwierdzenie odbioru budynku do użytkowania wydane przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 14 lipca 2006 r.).

Odsetki od kredytu nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu i nie zostały zwrócone Wnioskodawczyni w jakiejkolwiek formie.

Zarówno Wnioskodawczyni, jak również mąż, nie korzystali i nie korzystają z odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, przeznaczonych na następujące cele:

a.

zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego;

b.

budowę budynku mieszkalnego;

c.

wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej;

d.

zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej;

e.

nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne;

f.

przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu;

g.

systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

W rocznym zeznaniu podatkowym złożonym za 2006 r. Wnioskodawczyni po raz pierwszy skorzystała z "ulgi odsetkowej", o której mowa w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w związku z wyjazdem i podjęciem pracy na Ukrainie Wnioskodawczyni będzie podlegać w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, wskutek czego nie będzie miała obowiązku opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych od Przedstawicielstwa za pracę na Ukrainie od momentu zamieszkania na Ukrainie małżonka wraz dziećmi.

2. Czy pomimo utraty statusu osoby podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, Wnioskodawczyni zachowa prawo do korzystania z tzw. ulgi odsetkowej, o której mowa w z art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Niniejsza interpretacja dotyczy obowiązku podatkowego (pyt. Nr 1). Natomiast wniosek w zakresie prawa do ulgi odsetkowej (pyt. Nr 2) zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem. br>

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z wyjazdem i podjęciem pracy na Ukrainie Wnioskodawca będzie podlegać w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, wskutek czego nie będzie miała obowiązku opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych od Przedstawicielstwa za pracę na Ukrainie od momentu zamieszkania na Ukrainie małżonka wraz dziećmi.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm. - dalej: p.d.o.f.), jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jednocześnie zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o p.d.o.f., osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). br>

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy o p.d.o.f., za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 4a ustawy o p.d.o.f. przepisy dotyczące ograniczonego i nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. br>

W konsekwencji, ocena czy Wnioskodawczyni po wyjeździe i podjęciu na Ukrainie będzie posiadała miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu 3 ust. 1a ustawy o p.d.o.f., a tym samym będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, powinna zostać dokonana z uwzględnieniem postanowień właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Kijowie w dniu 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269 - dalej: polsko-ukraińska konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania)"określenie osoba miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu uzyskiwanego tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w danym Państwie.br>

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 2 polsko-ukraińskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeżeli postanowień ust. 1 osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określony według następujących zasad:

a.

osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania, jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek jej interesów życiowych);

b.

jeżeli nie można ustalić, w którym Umawiającym się Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiających się Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle zazwyczaj przebywa;

c.

jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem;

d.

jeżeli jest ona obywatelem obu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, począwszy od chwili przyjazdu na Ukrainę członków jej najbliższej rodziny, co nastąpi najprawdopodobniej 15 sierpnia 2013 r., centrum interesów osobistych i gospodarczych Wnioskodawczyni zostanie przeniesione z Polski na Ukrainę. Tym samym, począwszy od tego momentu Wnioskodawca powinien zostać uznany za osobę nie mającą miejsca zamieszkania na terytorium Polski podlegającą w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy o p.d.o.f. br>

Wniosek ten potwierdzają, według Wnioskodawczyni, następujące okoliczności:

* przeprowadzka na Ukrainę wraz z rodziną na planowany okres 3 lat;

* wynajęcie mieszkania na Ukrainie, w którym Wnioskodawczyni będzie mieszkała wraz z małżonkiem i dziećmi w czasie swojego pobytu na Ukrainie;

* zawarcie umowy o pracę przez Wnioskodawczynię oraz małżonka z Przedstawicielstwem i wykonywanie pracy na rzecz tego podmiotu na terytorium Ukrainy;

* urlop bezpłatny w Spółce na planowany okres pobytu na Ukrainie, edukacja dzieci w szkole na Ukrainie;

* w okresie pobytu na Ukrainie Wnioskodawczyni nie będzie prowadzić żadnej aktywności zawodowej na terytorium Polski.

Jako osoba podlegająca w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy o p.d.o.f., Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do opodatkowania w Polsce wyłącznie dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski.

W konsekwencji, stosownie do art. 15 ust. 1 polsko-ukraińskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania dochody Wnioskodawczyni za pracę w Przedstawicielstwie, wykonywaną na terytorium Ukrainy, które zostaną uzyskane od momentu przeniesienia centrum interesów osobistych i gospodarczych Wnioskodawcy na Ukrainę, w tym wynagrodzenie od Przedstawicielstwa otrzymane pod koniec sierpnia 2013 r., nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl