IPPB4/415-544/10-4/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-544/10-4/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 1 lipca 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 4 października 2010 r. (data nadania 4 października 2010 r., data wpływu 8 października 2010 r.) na wezwanie z dnia 23 września 2010 r. (data nadania 23 października 2010 r., data doręczenia 27 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu udostępnienia własnych aplikacji mobilnych przez internet i powierzchni reklamowej w mobilnej aplikacji dla podmiotu zagranicznego - jest:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej zakwalifikowania uzyskanych przychodów do działalności wykonywanej osobiście, obowiązku odprowadzania w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy oraz uwzględnienia 20% kosztów uzyskania przychodu,

* prawidłowe - w części dotyczącej zasad przeliczania uzyskanych przychodów w walutach obcych.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu udostępnienia własnych aplikacji mobilnych przez internet i powierzchni reklamowej w mobilnej aplikacji dla podmiotu zagranicznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca mieszkający w Polsce w roku 2009 otrzymywał dochody od podmiotu zagranicznego z USA w związku z:

* udostępnieniem własnych - stworzonych przez siebie - aplikacji mobilnych przez internet oraz gier na urządzenia mobilne typu iphone/ipod/ipad.

* udostępnianiem powierzchni reklamowej w aplikacji mobilnej.

Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej, a jedynie na podstawie tzw. programu partnerskiego udostępniał ww. instrumenty.

Płatność była otrzymywana przelewem na rachunek bankowy w walucie obcej lub poprzez konto PayPal.

Pismem z dnia 23 września 2010 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego w następującym zakresie:

1.

Czy zawarł Pan umowy z podmiotem zagranicznym.

2.

Co jest przedmiotem programu partnerskiego.

3.

Czy w wyniku udostępnienia aplikacji mobilnych przez internet oraz gier na urządzenia mobilne typu iphone/ipod/ipad nastąpiło przeniesienie praw autorskich do ww. instrumentów na podmiot zagraniczny z USA.

4.

Czy Wnioskodawca uczestnicząc w programie partnerskim opisane we wniosku instrumenty udostępnił tylko w celu korzystania z nich.

5.

Wyjaśnienie, co należy rozumieć pod pojęciem "aplikacja mobilna" oraz pod pojęciem "udostępnienie własnych - stworzonych przez siebie - aplikacji mobilnych przez internet".

Powyższe zostało uzupełnione w terminie.

Pismem z dnia 4 października 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o następujące informacje:

Ad. 1.

Z podmiotem zagranicznym Wnioskodawca zawarł umowę.

Ad. 2.

Przedmiotem programu partnerskiego jest wyznaczenie Spółki A. do przedstawicielstwa do spraw wprowadzania na rynek i dostarczania aplikacji licencjonowanych dla urządzeń iphone użytkownikom końcowym za pośrednictwem sklepów internetowych S. w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

Szczegółowo:

1.

wprowadzenie w imieniu Wnioskodawcy aplikacji licencjonowanych na rynek oraz pozyskiwanie zamówień na nie od użytkowników końcowych,

2.

świadczenie na rzecz Wnioskodawcy usług hostingowych celem umożliwienia przechowywania aplikacji licencjonowanych oraz dostępu użytkowników końcowych,

3.

sporządzania kopii, formatowanie i przygotowanie aplikacji licencjonowanych do nabywania i pobierania przez użytkowników końcowych,

4.

zezwalanie użytkownikom końcowym na uzyskanie dostępu do kopii aplikacji licencjonowanych celem nabywania przez powyższych użytkowników od Wnioskodawcy,

5.

wystawianie faktury na cenę zakupu płatną przez użytkownika końcowego za aplikacje licencjonowane,

6.

korzystanie ze zrzutów ekranu lub fragmentów aplikacji licencjonowanych o długości do 30 sekund, znaków handlowych i graficznych związanych z aplikacjami licencjonowanymi.

Ad. 3.

W wyniku udostępnienia aplikacji mobilnych przez internet oraz gier na urządzenia mobilne typu iphone/ipad/ipod nie nastąpiło przeniesienie praw autorskich do ww. instrumentów na podmiot zagraniczny z USA.

Ad. 4.

Instrumenty opisane we wniosku są udostępniane użytkownikom końcowym na podstawie umowy dla deweloperów aplikacji dla urządzeń iphone z formą A. Na podstawie tej umowy użytkownik końcowy może zainstalować to co oferuje Wnioskodawca na każdym swoim smartphonie od A. Nie może tego nikomu odsprzedać, itd. Gry stworzone przez Wnioskodawcę nie są użytkownikowi końcowemu odsprzedawane a jedynie licencjonowane. Wszelkie prawa autorskie do gry zachowuje Wnioskodawca.

Ad. 5.

"Aplikacja mobilna" - tzn. program komputerowy/gra komputerowa działająca na urządzeniu typu smartphone (iphone, ipad, ipod, telefony z systemem operacyjnym ANDROID NP MOTOROLA DROID LUB HTC DESIRE).

"Udostępnienie własnych - stworzonych przez siebie - aplikacji mobilnych przez internet" - tzn. Wnioskodawca, który jest autorem gry własnoręcznie zaprogramowanej za pomocą narzędzi programistycznych takich jak XCODE, służących do pisania w określonym języku programowania, testowania na symulatorze danego urządzenia, wyłapywania błędów. Po zakończeniu tego procesu dokonywana jest kompilacja oraz podpisanie gry własnym unikalnym kluczem developera, który Wnioskodawca otrzymał od A. (licencja deweloperska to umożliwia). Następnie firma A. ocenia grę pod katem jakości i różnych wewnętrznych wymogów. Kiedy gra zostanie zatwierdzona, firma A umieszcza ją w swoim sklepie S., który dostępny jest poprzez program Itunes.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

W jaki sposób Wnioskodawca powinien rozliczyć dochody uzyskane od podmiotu zagranicznego.

2.

Czy takie dochody powinien traktować jako dochody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście.

3.

Jaki powinien być zastosowany kurs waluty dla tych dochodów.

4.

Czy zaliczki na podatek dochodowy powinny być odprowadzane w trakcie roku do 20-go dnia następnego miesiąca po miesiącu otrzymania.

5.

Czy właściwe było uwzględnienie 20% kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podatnik w ww. sprawie zajął następujące stanowisko:

Dochody uzyskiwane od kontrahenta zagranicznego to dochody uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście.

Przelicznik waluty - z dnia otrzymania wpłaty wg kursu kupna banku z których usług korzysta, średni NBP z dnia poprzedzającego wpływ w przypadku wpływu waluty na konto PayPal.

Zaliczki na podatek dochodowy powinny być odprowadzane w trakcie roku do 20-go dnia następnego miesiąca po miesiącu otrzymania wpłaty.

Przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy podatnik zastosował 20% koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej zakwalifikowania uzyskanych przychodów do działalności wykonywanej osobiście, obowiązku odprowadzania w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy oraz uwzględnienia 20% kosztów uzyskania przychodu oraz za prawidłowe w części dotyczącej zasad przeliczania uzyskanych przychodów w walutach obcych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z przepisu art. 4a ww. ustawy wynika, iż art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca mieszkający w Polsce w roku 2009 otrzymywał dochody od podmiotu zagranicznego z USA w związku z udostępnieniem własnych - stworzonych przez siebie - aplikacji mobilnych przez internet oraz gier na urządzenia mobilne typu iphone/ipod/ipad oraz udostępnianiem powierzchni reklamowej w aplikacji mobilnej.

Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej, a jedynie na podstawie tzw. programu partnerskiego udostępniał ww. instrumenty.

Płatność była otrzymywana przelewem na rachunek bankowy w walucie obcej lub poprzez konto PayPal.

Z podmiotem zagranicznym Wnioskodawca zawarł umowę. Przedmiotem programu partnerskiego jest wyznaczenie Spółki A. do przedstawicielstwa do spraw wprowadzania na rynek i dostarczania aplikacji licencjonowanych dla urządzeń iphone użytkownikom końcowym za pośrednictwem sklepów internetowych S. w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

W wyniku udostępnienia aplikacji mobilnych przez Internet oraz gier na urządzenia mobilne typu iphone/ipad/ipod nie nastąpiło przeniesienie praw autorskich do ww. instrumentów na podmiot zagraniczny z USA.

W powyższej sprawie ma zatem zastosowanie umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki.

Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1976 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178) nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania dochody w związku z udostępnieniem własnych - stworzonych przez siebie - aplikacji mobilnych przez internet oraz gier na urządzenia mobilne typu iphone/ipod/ipad oraz udostępnianiem powierzchni reklamowej w aplikacji mobilnej. Oznacza to, iż dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 umowy ("Ogólne zasady opodatkowania").

Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej umowy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (w Polsce) może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo (w USA) z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa (z USA) i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Powyższe oznacza, że kwoty otrzymane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu udostępnieniem własnych - stworzonych przez siebie - aplikacji mobilnych przez internet oraz gier na urządzenia mobilne typu iphone/ipod/ipad oraz udostępnianiem powierzchni reklamowej w aplikacji mobilnej mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w Polsce jak i w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Jednakże w celu wyeliminowania podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania przewidzianą w art. 20 ust. 1 umowy (metoda zaliczenia).

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. umowy zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczenie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

Jednocześnie jednak stosownie do art. 5 ust. 2 ww. umowy postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a.

prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b.

przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 tej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. działalność wykonywaną osobiście (np. umowy zlecenia, o dzieło - pkt 2), pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3), najem, dzierżawę (pkt 6), prawa majątkowe (pkt 7) oraz inne źródła (pkt 9).

Należy podkreślić, że w przypadku niemożności jednoznacznego zaliczenia danego przychodu do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, przychód ten należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w pkt 9 tego przepisu.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i do tej kategorii można zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Korzyści takie pojawiają się nie tylko wówczas, gdy podatnikowi zostają przekazane środki pieniężne, ale również wtedy, kiedy zmniejszone zostaną jego zobowiązania, których nie musi już realizować z własnego majątku.

Przychody w walutach obcych, jak wynika z treści art. 11 ust. 3 ustawy, z zastrzeżeniem art. 14 i art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast, jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe zastosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3 zdanie pierwsze, lub bank nie ogłasza kursu walut, do przeliczenia przychodu uzyskanego przez podatnika na złote, stosuje się kurs średni walut obcych ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (art. 11 ust. 4 ww. ustawy).

Przenosząc przepisy ustawy na grunt opisanego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż przychód z tytułu udostępnieniem własnych - stworzonych przez siebie - aplikacji mobilnych przez internet oraz gier na urządzenia mobilne typu iphone/ipod/ipad oraz udostępnianiem powierzchni reklamowej w aplikacji mobilnej przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - jeżeli czynność ta nie wypełnia przesłanek działalności gospodarczej określonej w art. 5a pkt 6 ustawy - należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy. Z opisanego we wniosku o interpretację stanu faktycznego wynika bowiem, że umowę stanowiącą podstawę do udostępnienia aplikacji mobilnych oraz powierzchni reklamowej na stronie internetowej należy zaliczyć do umów nienazwanych - stosunki prawne regulowane umową kreowane są przez strony w sposób dowolny oraz odpowiadający stronom i nie można jej jednoznacznie przypisać cech umowy najmu (dzierżawy) czy umowy zlecenia.

Odnosząc się do kosztów uzyskania przychodów, należy zauważyć, iż w myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca poniesie wydatki związane z osiąganiem przychodów z tytułu udostępnieniem własnych - stworzonych przez siebie - aplikacji mobilnych przez internet oraz gier na urządzenia mobilne typu iphone/ipod/ipad oraz udostępnianiem powierzchni reklamowej w aplikacji mobilnej, to wydatki te będą stanowiły koszt uzyskania przychodu. Zaznaczyć należy, że aby wydatki te mogły być zaliczone jako koszty uzyskania przychodu, to ich poniesienie winno być udowodnione (udokumentowane) za pomocą np. rachunków czy też faktur. Jeżeli wnioskodawca nie będzie ponosił żadnych wydatków lub wydatki nie będą w żaden sposób udokumentowane, to wówczas dochód będzie równy przychodowi z wyżej wymienionego tytułu.

Podatek dochodowy należy ustalić zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30e oraz art. 44 ust. 4, pobiera się od podstawy jego obliczenia według określonej w tym przepisie skali podatkowej.

Zgodnie z art. 27 ust. 9 ww. ustawy jeżeli podatnik, mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym. Przepisy art. 11 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

W przypadku podatnika, mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio (art. 27 ust. 9a ww. ustawy).

W myśl art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Ponadto, w świetle art. 45 ust. 4 pkt 1 w terminie określonym w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1, a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników.

Nadmienić przy tym należy, iż właściwy jest w takim przypadku formularz PIT-36, który przeznaczony jest dla podatników, którzy m.in. uzyskali przychody z innych źródeł, opodatkowanych na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, od których ani płatnik, ani podatnik w ciągu roku podatkowego nie miał obowiązku odprowadzania zaliczek.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu udostępnieniem własnych - stworzonych przez siebie - aplikacji mobilnych przez internet oraz gier na urządzenia mobilne typu iphone/ipod/ipad oraz udostępnianiem powierzchni reklamowej w aplikacji mobilnej (pod warunkiem, iż czynności te nie będą nosiły znamion działalności gospodarczej) należy zakwalifikować jako przychody osiągnięte z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochód ten podlega zatem opodatkowaniu - łącznie z pozostałymi dochodami osiągniętymi przez Wnioskodawcę - wg skali określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Należy go wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36, w części D, poz. 7 - inne źródła.

Wnioskodawca dokonując obliczenia należnego za rok zobowiązania winien więc wziąć pod uwagę skumulowane dochody, uwzględniając kwotę wolną od podatku.

Reasumując, należy stwierdzić, iż:

* uzyskane przychody od podmiotu zagranicznego Wnioskodawca powinien traktować jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

* Wnioskodawca winien zastosować kurs z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał Wnioskodawca, i mających zastosowanie przy kupnie walut w przypadku wpływu przychodu na konto bankowe, natomiast kurs średni walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu w przypadku wpływu na konto PayPal.

* W stosunku do przychodów z innych źródeł nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek miesięcznych w trakcie roku.

* Do przychodów z innych źródeł nie mają zastosowanie 20% koszty uzyskania przychodów. Zatem niewłaściwe było uwzględnienie kosztów w takiej wysokości.

Dodatkowo należy dodać, iż uzyskany przez Wnioskodawcę przychód podlega wykazaniu w zeznaniu rocznym PIT-36 i opodatkowaniu wraz z innymi przychodami (dochodami) z zastosowaniem metody proporcjonalnego odliczenia.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl