IPPB4/415-496/10-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-496/10-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.) oraz w piśmie z dnia 6 września 2010 r. (data nadania 7 września 2010 r., data wpływu 9 września 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data nadania 23 sierpnia 2010 r., data odbioru 31 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, realizującej projekt stypendialny o nazwie Marie Curie realizowanego w ramach 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej:

* na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

* na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, realizującej projekt stypendialny o nazwie Marie Curie realizowanego w ramach 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni bierze udział w realizacji wyjazdowego stypendium badawczo-szkoleniowego Marie Curie (Marie Curie Outgoing International Fellowship). Projekt realizowany jest w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej i finansowany z bezzwrotnych funduszy Komisji Europejskiej. Partnerem wiodącym projektu jest U. Beneficjentem ostatecznym projektu jest Wnioskodawczyni. Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta pomiędzy U. a Komisją Europejską, następnie została zawarta pomiędzy U. a Wnioskodawczynią. Stypendium trwa 3 lata i odbywa się dwuetapowo, w Centrum Medycznym Uniwersytetu Columbia w Stanach Zjednoczonych oraz szpitalu. U. w W. jest jednocześnie instytucją uprawnioną, zgodnie z zasadami ustanowionymi przez Komisję Europejską, do przekazywania środków finansowych na rzecz wynagrodzenia otrzymywanego przez Wnioskodawczynię w ramach stypendium. W czasie trwania stypendium Wnioskodawczyni jest zatrudniona przez U. w W. na podstawie umowy o pracę. i U. podczas realizacji projektu pobierał zaliczki na podatek dochodowy i wystawiał PIT-11, zatem praca Wnioskodawczyni została zarejestrowana w urządzeniach księgowych U. Ww. projekt był realizowany w latach 2008 i 2009.

Natomiast zapytanie przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego dotyczy roku 2008.

Pismem z dnia 23 sierpnia 2010 r. wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnieniu wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz wskazanie jakiego okresu dotyczy zapytanie. Wnioskodawczyni pismem z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 9 września 2010 r.) uzupełniła powyższe w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody Wnioskodawczyni, uzyskane tytułem realizacji stypendium Marie Curie, są w Polsce zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 lub art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawczyni, realizowany przez Nią program stypendialny szkoleniowo-badawczy finansowany jest w całości z funduszy pochodzących z Unii Europejskiej w ramach 6-go Programu Ramowego UE. W związku z tym są to środki bezzwrotne, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. środki są przekazywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż kwestia przekazywania środków finansowych w projektach Marie Curie była już rozstrzygana przez Ministra Finansów w piśmie z dnia 27 czerwca 2003 r. kierowanym do Izb Skarbowych (sygnatura PB5/I/IMD-033-21-1128/03), w którym zostało stwierdzone, iż nie uchybia prawu zwolnienia od podatku fakt, że ww. środki są transferowane na rachunek instytucji obowiązanej przekazać je stypendyście. Ponadto Wnioskodawczyni podkreśla, że jako podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Wobec powyższego w opinii Wnioskodawczyni należy przyjąć, iż stan faktyczny w danej sprawie odpowiada dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, a więc dochód taki podlega zwolnieniu od podatku dochodowego. Zasady przyznawania stypendiów w programie Marie Curie zostały zatwierdzone decyzją Ministra Edukacji Narodowej i Sportu DSW-2-0412-06/ZM/2004, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, zawartej w stanowisku Nr 36/2004 z dnia 22 kwietnia 2004 r.

Wnioskodawczyni uważa, iż uzasadnione wobec powyższego wydaje się więc również stanowisko wskazujące na możliwość zwolnienia od podatku dochodu uzyskanego ze stypendium na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy.

Na potwierdzenia swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołała różnego rodzaju pisma, zawierające stanowisko w sprawach dotyczących zwolnienia od podatku dochodowego stypendystów Marie Curie, m.in.:

Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie-sygn. DPB-2.38-415003-18/07

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku-sygn. Bl/415-0234/07

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Hajnówce-sygn. PD-I/423-2/07

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rzeszowie-sygn. IUS.XVIl/415/44/06

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczecinie-sygn. PO2/415/321/32/EG/O6.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, realizującej projekt stypendialny o nazwie Marie Curie realizowanego w ramach 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania przedmiotowego wynagrodzenia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać za prawidłowe.

W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną, i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawczyni bierze udział w realizacji wyjazdowego stypendium badawczo-szkoleniowego Marie Curie (Marie Curie Outgoing International Fellowship). Projekt realizowany jest w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej i finansowany z bezzwrotnych funduszy Komisji Europejskiej. Partnerem wiodącym projektu jest U. Beneficjentem ostatecznym projektu jest Wnioskodawczyni. Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta pomiędzy Warszawskim U. a Komisją Europejską, następnie została zawarta pomiędzy U. a Wnioskodawczynią. Stypendium trwa 3 lata i odbywa się dwuetapowo, w Centrum Medycznym Uniwersytetu Columbia w Stanach Zjednoczonych oraz szpitalu U. U. w W. jest jednocześnie instytucją uprawnioną, zgodnie z zasadami ustanowionymi przez Komisję Europejską, do przekazywania środków finansowych na rzecz wynagrodzenia otrzymywanego przez Wnioskodawczynię w ramach stypendium. W czasie trwania stypendium Wnioskodawczyni jest zatrudniona przez U. w W. na podstawie umowy o pracę. U. podczas realizacji projektu pobierał zaliczki na podatek dochodowy i wystawiał PIT-11, zatem praca Wnioskodawczyni została zarejestrowana w urządzeniach księgowych U. Ww. projekt był realizowany w latach 2008 i 2009. Zapytanie przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego dotyczy roku 2008.

Zatem mając na uwadze powyższe - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego wynagrodzenia pracownika bezpośrednio realizującego cele programu jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia. Drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków pozyskanych z 6 Programu Ramowego Badań w ramach programu stypendialnego Marie Curie. Jeżeli więc wynagrodzenie Wnioskodawczyni istotnie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską to oznacza, że została spełniona przesłanka niezbędna do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej. W sytuacji jednak gdyby wynagrodzenie nie było finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko byłoby np. wypłacane ze środków podmiotu wypłacającego, a następnie następowałaby refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenie to nie spełniałoby warunków do zwolnienia z podatku dochodowego.

W związku z powyższym należy uznać, że uzyskany przez Wnioskodawczynię dochód może korzystać z przedmiotowego zwolnienia pod warunkiem spełniania dwóch obligatoryjnych przesłanek wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mianowicie wynagrodzenie Wnioskodawczyni zostało sfinansowane ze środków 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej i Wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z środków bezzwrotnej pomocy.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawczyni w odniesieniu do możliwości zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, realizującej projekt stypendialny o nazwie Marie Curie, realizowanego w ramach 6. Programu Ramowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 należy uznać za prawidłowe.

Natomiast w zakresie możliwości zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, realizującej projekt stypendialny o nazwie Marie Curie realizowanego w ramach 6. Programu Ramowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią tego przepisu wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Przepis ten, ma zastosowanie do sytuacji, w której o zatwierdzenie zasad przyznawania stypendium występuje podmiot będący organizatorem i fundatorem danej akcji stypendialnej, przy czym nie ma znaczenia, czy jest to instytucja polska, zagraniczna, czy organizacja mająca charakter międzynarodowy. Powołana decyzja została wydana na wniosek Dyrektora Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN, jednak dotyczy stypendiów finansowanych przez Komisję Europejską w ramach 6. Programu Ramowego oraz stypendiów Wspólnotowego Centrum Badawczego. Jak wynika z uzasadnienia decyzji, warunkiem ubiegania się o stypendium jest między innymi przedstawienie przez uczelnie, instytuty naukowe, przedsiębiorstwa oraz inne organizacje, a także indywidualnych naukowców różnego rodzaju projektów badawczych i szkoleniowych. Ocena wniosków dokonywana jest w Brukseli przez niezależnych ekspertów wybieranych przez Komisję Europejską spośród krajów Unii Europejskiej i krajów stowarzyszonych. Zatem ostateczne zatwierdzenie danych projektów (a więc także przyznanie świadczenia) następuje w Brukseli.

Zauważyć jednak należy, iż z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest zatrudniona przez Uniwersytet Medyczny w Warszawie na podstawie umowy o pracę. Zatem świadczenie otrzymywane przez Wnioskodawczynię nie mieści się w dyspozycji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy. Tym samym brak jest podstaw do zastosowania w opisanym we wniosku stanie faktycznym sprawy zwolnienia przedmiotowego wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl