IPPB4/415-496/09-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-496/09-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2009 r. (data wpływu 22 lipca 2009 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 30 września 2009 r. (data nadania 1 października 2009 r., data wpływu 5 października 2009 r.) na wezwanie z dnia 25 września 2009 r. Nr IPPB4/415-496/09-2/JS (data nadania 25 września 2009 r., data doręczenia 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia daty nabycia nieruchomości i opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia daty nabycia nieruchomości i opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, która nabyła mieszkanie od Spółdzielni Mieszkaniowej. 10 marca 2006 r. został podpisany akt notarialny, w którym Spółdzielnia sprzedała Wnioskodawczyni udział części nieruchomości (działka ewidencyjna wraz z zabudowaną nieruchomością - budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym) za kwotę wskazaną w umowie jako cena zakupionej przez Wnioskodawczynię nieruchomości (lokalu mieszkalnego). Akt ten został zawarty w celu realizacji roszczenia z umowy wstępnej zawartej ze Spółdzielnią. Jednocześnie w tym akcie Wnioskodawczyni udzieliła Spółdzielni pełnomocnictwa do zniesienia współwłasności nieruchomości poprzez ustanowienie odrębnej własności lokali, a w szczególności ustanowienia na rzecz Wnioskodawczyni odrębnej własności zakupionego lokalu. 6 sierpnia 2007 r. w formie aktu notarialnego w imieniu wszystkich współwłaścicieli na podstawie pełnomocnictwa do dokonania zniesienia współwłasności udzielonego we wcześniejszym akcie notarialnym Spółdzielnia oświadczając, że z uwagi na fakt, iż zostały spełnione wymagania ustawy o własności lokali i nie ma przeszkód do ustanowienia odrębnej własności lokali - zniosła bezkosztowo współwłasność nieruchomości ustanawiając odrębność poszczególnych lokali na rzecz ich właścicieli.

Pismem z dnia 25 września 2009 r. Nr IPPB4/415-496/09-2/JS wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego. Powyższe uzupełniono w terminie. Wnioskodawczyni poinformowała, iż przedmiotowa nieruchomość została sprzedana w dniu 13 sierpnia 2009 r. Wnioskodawczyni zameldowana była w przedmiotowej nieruchomości na pobyt stały w okresie od czerwca 2004 r. do 24 września 2009 r. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż w akcie notarialnym z dnia 10 marca 2006 r. nie ma zapisu o nabyciu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Jest natomiast zapis: "Krystian F. działający w imieniu Spółdzielni sprzedaje Joannie Z. udział w wysokości...części nieruchomości za cenę w kwocie... a Joanna Z. oświadcza, że powyższy udział za wskazaną cenę kupuje (...) Stawający oświadczają, że umowa zostaje zawarta w celu realizacji rozliczenia z umowy wstępnej z dnia 6 grudnia 2001 r., wobec czego uzgodniona pomiędzy nimi cena stanowi pełne rozliczenie przypadających na kupującą wpłat na pokrycie kosztów budowy i wkładu budowlanego".

Spółdzielnia miała problem z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie budynku z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Zapisy § 5 pkt 3 aktu notarialnego wskazują, że PINB odmówił wydania pozwolenia na użytkowanie, następnie Spółdzielnia zaskarżyła tą decyzję, a PINB ponownie odmówił wydania pozwolenia. Wstrzymał prowadzenie robót budowlanych i nałożył na Spółdzielnię karę w wysokości 125.000 zł opłaty legalizacyjnej. "W konsekwencji powyższego dotychczas urzędowo nie potwierdzono faktu spełnienia wymagania samodzielności w rozumieniu art. 2 ustawy o własności lokali".

Biorąc pod uwagę powyższe Spółdzielnia nie mogła sprzedać spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu każdemu mieszkańcowi, bo nie mogła wyodrębnić poszczególnych lokali. Sprzedała natomiast udziały w całości nieruchomości z zastrzeżeniem, że każdy z lokatorów może z wyłączeniem innych osób korzystać z części nieruchomości stanowiącej konkretny lokal. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie budynku w dniu 17 kwietnia 2007 r. Spółdzielnia podpisała akt notarialny (w dniu 8 sierpnia 2007 r.) w imieniu wszystkich właścicieli nieruchomości przy ul H. 7 znoszący współwłasność nieruchomości. Zapis § 3 pkt 4 "W dniu 27 kwietnia 2007 r. Prezydent Miasta W. zaświadczeniami potwierdził, że znajdujące się w budynku przy ul. H. 7 lokale mieszkalne stanowią samodzielne lokale stosownie do wymagań art. 2 o własności lokali". § 5 aktu notarialnego: "Artur W. i Dariusz G. działający w imieniu Spółdzielni działającej jako pełnomocnik mocodawców oświadczają, że ponieważ zostały w chwili obecnej spełnione wymagania ustawy o własności lokali i nie ma przeszkód do ustanowienia odrębnej własności lokali znoszą współwłasność nieruchomości".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Który z ww. aktów notarialnych powinien być potraktowany przez Wnioskodawczynię jako dokument potwierdzający nabycie lokalu, celem określenia z której ulgi będzie mogła skorzystać przy sprzedaży mieszkania w 2009. Czy będzie to ulga meldunkowa, czy zobowiązanie do przeznaczenia kwoty uzyskanej ze sprzedaży lokalu na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat.

2.

Jakie oświadczenie i w jakim terminie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym.

3.

Czy kwotę ze sprzedaży mieszkania należy wykazać w rozliczeniu rocznym.

4.

Czy cała kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania niezależnie od zastosowanego zwolnienia będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Fakt nabycia wyodrębnionego lokalu wskazuje drugi z podpisanych aktów w dniu 8 sierpnia 2007 r.. Oświadczenie o spełnieniu warunków do skorzystania z ulgi meldunkowej Wnioskodawczyni będzie musiała złożyć w terminie złożenia zeznania rocznego za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości nabytej w okresie obowiązywania ulgi meldunkowej, czyli jeśli Wnioskodawczyni sprzeda nieruchomość w 2009 r., to oświadczenie do 30 kwietnia 2010 r. Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana wykazywać kwoty ze zbycia mieszkania w rozliczeniu rocznym. Cała kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 10 marca 2006 r. został podpisany akt notarialny, w którym Spółdzielnia sprzedała Wnioskodawczyni udział części nieruchomości (działka ewidencyjna wraz z zabudowaną nieruchomością - budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym) za kwotę wskazaną w umowie jako cena zakupionej przez Wnioskodawczynię nieruchomości (lokalu mieszkalnego). Wnioskodawczyni nabyła udziały w nieruchomości przy ul. H. 7 i stała się jednym z wielu współwłaścicieli.

W tym akcie Wnioskodawczyni udzieliła Spółdzielni pełnomocnictwa do zniesienia współwłasności nieruchomości poprzez ustanowienie odrębnej własności lokali, a w szczególności ustanowienia na rzecz Wnioskodawczyni odrębnej własności zakupionego lokalu. W dniu 8 sierpnia 2007 r. w formie aktu notarialnego w imieniu wszystkich współwłaścicieli na podstawie pełnomocnictwa do dokonania zniesienia współwłasności udzielonego we wcześniejszym akcie notarialnym Spółdzielnia zniosła bezkosztowo współwłasność nieruchomości ustanawiając odrębność poszczególnych lokali na rzecz ich właścicieli.

Współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegającą na tym, iż własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). W myśl art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy Działu IV Księgi drugiej Kodeksu cywilnego, o czym stanowi art. 196 § 2 tej ustawy. Zgodnie z nimi każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Jednym ze sposobów zniesienia współwłasności jest fizyczny podział rzeczy wspólnej między współwłaścicielami. Następuje to w drodze przyznania każdemu ze współwłaścicieli wyodrębnionej (podzielonej) rzeczy wspólnej. Wielkość tej części powinna odpowiadać wielkości udziału we współwłasności. W wyniku podziału fizycznego powstają nowe rzeczy. Zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat. W przypadku, gdy udział danej osoby ulega powiększeniu musi być traktowany w kategorii nabycia, ponieważ w ten sposób ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (nieruchomością), jak i stan jej majątku osobistego.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, iż w przedstawionym stanie faktycznym jeżeli zniesienie współwłasności nastąpiło bez spłat i dopłat (bezkosztowo) to dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego fakt ten nie stanowi nabycia nieruchomości.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy należy podkreślić, iż nabycie prawa własności do przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w 2006 r., zatem pięcioletni termin, określony zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, upłynie z końcem 2011 r.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zatem w świetle powołanych powyżej przepisów prawa należy stwierdzić, że do odpłatnego zbycia nieruchomości w przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

W myśl art. 28 ust. 1-2a cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., podatek od przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) - lub lit. e) ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a: w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Wyliczenie zawarte w tym przepisie ma charakter wyczerpujący, w związku z tym tylko realizacja jednego z powyższych celów pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego przez wnioskodawcę ze sprzedaży nieruchomości.

Jak wskazano w art. 21 ust. 2 ustawy przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli:

a)

budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,

a.

przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na: nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

b.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części - przeznaczonych na cele rekreacyjne,

b)

przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Natomiast w myśl przepisu art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Podsumowując stwierdzić należy, iż nabycie przez Wnioskodawczynię udziału w nieruchomości nastąpiło w 2006 r. Sprzedaż lokalu mieszkalnego przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Przychód uzyskany ze sprzedaży opisanej nieruchomości będzie korzystał ze zwolnienia od 10% podatku dochodowego, jeżeli Wnioskodawczyni uzyskane środki pieniężne przeznaczy w przeciągu 2 lat od dnia sprzedaży na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. W przypadku nie wydatkowania w całości przychodu uzyskanego ze sprzedaży różnica pomiędzy uzyskanym przychodem, a kwotą przeznaczoną na cele wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) winna być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Aby skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) należy w terminie 14 dni od dnia dokonania transakcji sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) złożyć oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży zostanie przeznaczony na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Podkreślenia wymaga, że niezłożenie oświadczenia w terminie 14 dni od daty sprzedaży nie wyłącza możliwości zwolnienia uzyskanego przychodu z podatku, jeżeli podatnik w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) wyda uzyskane pieniądze na cele określone w tym przepisie. Przepis ten reguluje bowiem wyczerpująco warunki zwolnienia od podatku dochodowego dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych. Oznacza to, że art. 28 ust. 2a nie wprowadza kolejnego warunku zwolnienia od podatku, tj. nie uzależnia skorzystania ze zwolnienia od złożenia w przewidzianym terminie stosownego oświadczenia. Złożenie oświadczenia wyłącza możliwość wydania przez organ podatkowy decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego w stosunku do podatnika, który takie oświadczenie złożył, przez okres, w którym ma on prawo wydatkować uzyskany przychód na cele preferowane zwolnieniem przedmiotowym. Jeżeli zaś wydatkowanie przychodów na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) nie nastąpi w przewidzianym terminie, to wówczas stosuje się przepis art. 28 ust. 3 ustawy.

Należy zatem stwierdzić, że naruszenie art. 28 ust. 2 ustawy poprzez niezapłacenie podatku w terminie wynikającym z tego przepisu i niezłożenie oświadczenia nie pozbawia podatników możliwości skorzystania z ustawowego zwolnienia przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych, bowiem warunki do realizacji prawa wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) zawarte zostały w całości w wymienionych przepisach. Zatem stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 28 ust. 2a nie stanowi przesłanki koniecznej do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.

Ponadto zgodnie z art. 28 ust. 4 ustawy w terminie płatności podatku podatnik jest obowiązany złożyć deklarację według ustalonego wzoru.

Należy wskazać, że stosownie do art. 28 ust. 4 cytowanej ustawy, właściwą deklaracją jest deklaracja o osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych objętych zryczałtowanym podatkiem dochodowym (PIT-23), w której należy wykazać zarówno przychód korzystający ze zwolnień przedmiotowych, jak i podlegający opodatkowaniu 10% podatkiem.

Należy dodać, iż cała kwota ze sprzedaży mieszkania będzie zwolniona z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży, przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczony zostanie na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) - lub lit. e) ww. ustawy. O wysokości zwolnienia decyduje jednak ostateczny sposób wydatkowania środków ze sprzedaży mieszkania i jego udokumentowanie.

W tym miejscu organ podatkowy pragnie wyjaśnić, iż powołana we wniosku przez Wnioskodawczynię tzw. ulga meldunkowa nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, z uwagi na to, że jak już wyżej wyjaśniono w przedmiotowej sprawie zastosowanie mają przepisy ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., a nie w brzmieniu od dnia 1 stycznia 2007 r., z którym to dniem zaczęły obowiązywać postanowienia dotyczące tzw. ulgi meldunkowej zawarte w treści art. 21 ust. 1 pkt 126. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy dotyczy bowiem wyłącznie przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości (mieszkania) nabytego po dniu 1 stycznia 2007 r., natomiast Wnioskodawczyni lokal mieszkalny nabyła w 2006 r.

W związku z powyższym pomimo, iż Wnioskodawczyni złożyłaby w urzędzie skarbowym stosowne oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r., warunkujące prawo skorzystania z tej ulgi, Wnioskodawczyni z ulgi tej nie może skorzystać, ponieważ nabycie prawa własności do przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w 2006 r., a zatem przepisy ustawy zawierające w swej treści uregulowania dotyczące ulgi meldunkowej nie mają zastosowania.

Należy wskazać, iż dokumenty (załączniki) dołączone do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl