IPPB4/415-428/14-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-428/14-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2014 r. (data wpływu 27 maja 2014 r.), uzupełnione o opłatę w dniu 1 września 2014 r. na wezwanie z dnia 21 sierpnia 2014 r. Nr IPPB4/415-428/14-3/JK (data nadania 22 sierpnia 2014 r., data doręczenia 25 sierpnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie zwrotu wydatków poniesionych na budowę pierwszego własnego mieszkania (pyt. Nr 8) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie finansowego wsparcia w związku z nabyciem nowego mieszkania oraz zwrot wydatków poniesionych na budowę pierwszego własnego mieszkania.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 21 sierpnia 2014 r. Nr IPPB4/415-428/14-3/JK (data nadania 22 sierpnia 2014 r., data doręczenia 25 sierpnia 2014 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez dokonanie stosownej opłaty od wniosku w odniesieniu do liczby stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych występujących we wniosku.

W dniu 1 września 2014 r. Wnioskodawczyni uzupełniła powyższe w terminie, dokonując stosownej opłaty od wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Dnia 27 lutego 2013 r. Wnioskodawczyni kupiła wraz z A. Ł. (osoby niepozostające w związku małżeńskim) mieszkanie - o powierzchni 41,72 m2. Prawa zostały nabyte na zasadach współwłasności w częścich ułamkowych po 1/2 każdy. Ale we wstępnym akcie notarialnym (przed odbiorem lokalu) Wnioskodawczyni jest właścicielem w 100%. Mieszkanie o powierzchni 41,72 m2 posiada balkon o powierzchni 5,40 m2, w sumie 47,12 m2. Pozwolenie na budowę wydano w dniu 16 listopada 2012 r. Zakończenie budowy i wydanie decyzji na użytkowanie budynku ma nastąpić do 31 lutego 2014 r., ale nie później niż do 30 czerwca 2014 r. Cena lokalu to 305.000 zł brutto. Cena zawiera podatek od towarów i usług (VAT). Mieszkanie kupione jest od developera. Dodatkowo za garaż zapłacono 20.000 zł. Oboje współwłaściciele mają po 28 lat. Jest to ich pierwsze, własne mieszkanie, nie byli i nie są właścicielami innych lokali mieszkalnych, ani budynków mieszkalnych. Na mieszkanie Wnioskodawczyni wzięła kredyt dnia 12 maja 2013 r. w wysokości 148.975 zł (zakup mieszkania w budowie od developera na własność kwota 147.500 zł koszty wliczone w kredyt 1.475 zł). Na początku współwłaściciele wpłacili zaliczkę w wysokości 10.000 zł, pozostałe 295.000: 2 = 147.500 zł każdy. Wnioskodawczyni wpłaciła 147.500 zł, A. Ł. 147.500 zł ze środków własnych. Za garaż zapłacono 20.000 zł. Koszty zostały rozłożone po 50% na każdego. Mieszkanie od 2014 r. współwłaściciele będą remontować i wykańczać, ponieważ developer odda lokal w stanie developerskim bez wykończenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawczyni może wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie wkładu własnego na podstawie ustawy z dnia 27 września 2013 r.

2. Czy jest jakiś punkt z ustawy którego Wnioskodawczyni nie spełnia.

3. Z jakiego okresu należy przyjąć do obliczeń "wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych.

4. Czy należy się Wnioskodawczyni finansowe wsparcie w oparciu o wyżej cytowaną ustawę.

5. Kiedy Wnioskodawczyni może złożyć wniosek.

6. Jeśli tak, to w jakiej wysokości. Jak ją obliczyć.

7. Jeśli nie, to czy istnieje inna pomoc dla młodych z której można skorzystać na zakup nowego mieszkania.

8. Czy można skorzystać ze zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania.

9. Która ustawa jest właściwa.

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy pytania Nr 8 odnośnie zwrotu wydatków poniesionych na budowę pierwszego własnego mieszkania. W zakresie pytań 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 9 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, tak. Można skorzystać ze zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 1304) - z dniem 1 stycznia 2014 r. - straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468, z późn. zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej "zwrotem wydatków".

W myśl art. 20 ust. 3 ww. ustawy, o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli:

1.

wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z:

a.

budową domu jednorodzinnego albo,

b.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;

2.

przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.;

3.

powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:

a.

75 m2 i 100 m2,

b.

85 m2 i 110 m2 - w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 2;

4.

osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, nie ukończyła 36 lat;

5.

do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była:

a.

właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,

b.

osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,

c.

właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalnych,

- z wyłączeniem domu jednorordzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 21 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r.

Stosownie do art. 22 pkt 1 ww. ustawy, prawo do zwrotu wydatków przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 20 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli osoba fizyczna od 1 stycznia 2014 r. poniesie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego albo nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny, po spełnieniu wszystkich warunków przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, może ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni dnia 27 lutego 2013 r. zakupiła na współwłasność lokal mieszkalny od developera. Pozwolenie na budowę wydano w dniu 16 listopada 2012 r. Zakończenie budowy i wydanie decyzji na użytkowanie budynku ma nastąpić do 31 lutego 2014 r., ale nie później niż do 30 czerwca 2014 r. Oboje współwłaściciele mają po 28 lat. Jest to ich pierwsze, własne mieszkanie, nie byli i nie są właścicielami innych lokali mieszkalnych, ani budynków mieszkalnych. Mieszkanie od 2014 r. współwłaściciele będą remontować i wykańczać, ponieważ developer odda lokal w stanie developerskim bez wykończenia.

W rozpatrywanej sprawie należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 20 ust. 3 ustawy. Z regulacji tego przepisu jednoznacznie wynika, że przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, ma być realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi zabraniają skorzystania ze zwrotu poniesionych wydatków w przypadku, gdy nie zostaną spełnione - mimo spełnienia innych warunków - warunki zawarte w art. 20 ust. 3 pkt 1 i 2 tej ustawy. Z taką zaś sytuacją mamy do czynienia w niniejszej sprawie.

Oznacza to, że o zwrot wydatków na nowych zasadach mogą ubiegać się jedynie te osoby, które realizowały m.in. budowę budynku mieszkalnego bądź przebudowę budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny, na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po 1 stycznia 2014 r. Tymczasem Wnioskodawczyni warunków tych nie spełnia. Wnioskodawczyni jedynie zakupiła w 2013 r. lokal mieszkalny od developera, który wybudował ten lokal. Po oddaniu do użytkowania Wnioskodawczyni będzie go remontować i wykańczać. Ponadto, pozwolenie na budowę zostało wydane w dniu 16 listopada 2012 r., natomiast z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nie wynika by pozwolenie to było wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawczyni.

Skoro Wnioskodawczyni nie spełnia warunków przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, tj. warunków zawartych w art. 20 ust. 3 pkt 1 i 2 ww. ustawy, to nie jest uprawniona do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych po 1 stycznia 2014 r.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie zwrotu wydatków poniesionych na budowę pierwszego własnego mieszkania jest nieprawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacja dotyczy tylko Pani jako Wnioskodawczyni. Nie wywołuje skutków prawnych dla drugiego współwłaściciela mieszkania Pana A. Ł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl