IPPB4/415-384/13-4/JK2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-384/13-4/JK2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) oraz w piśmie (data nadania 5 lipca 2013 r., data wpływu 8 lipca 2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 28 czerwca 2013 r. Nr IPPB4/415-384/13-2/SP (data nadania 28 czerwca 2013 r., data doręczenia 1 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych udzielonej pomocy przez Fundację dla dzieci i młodzieży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych udzielonej pomocy przez Fundację dla dzieci i młodzieży.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 28 czerwca 2013 r. Nr IPPB4/415-384/13-2/SP (data nadania 28 czerwca 2013 r., data doręczenia 1 lipca 2013 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem (data nadania 5 lipca 2013 r., data wpływu 8 lipca 2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja została ustanowiona oświadczeniem złożonym przez Fundatorów w akcie notarialnym sporządzonym w dniu 28 kwietnia 2010 r. przez notariusza w Warszawie. Celem statutowym Fundacji jest zabezpieczenie potrzeb edukacyjnych osób uczących się do 25 roku życia. Zgodnie z postanowieniem punktu 2.4 Statutu, Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

1.

przyznawanie indywidualnej pomocy finansowej lub rzeczowej osobom fizycznym oraz prawnym oraz jednostkom organizacyjnym realizującym cele Fundacji;

2.

prowadzenie działań kampanii informacyjnych mających na celu szerzenie zasad solidarności społecznej;

3.

udzielanie szeroko pojętej pomocy społecznej obejmującej w szczególności:

* wsparcie osób i rodzin poszkodowanych w trakcie pełnienia służby publicznej w przezwyciężeniu trudnej sytuacji życiowej, doprowadzenie - w miarę możliwości - do ich życiowego usamodzielniania i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka;

* finansowanie wypoczynku letniego lub zimowego dzieci i młodzieży z rodzin osób poszkodowanych w trakcie pełnienia służby publicznej;

* wsparcie finansowe rozwoju zainteresowań i talentów podopiecznych.

Dla realizacji celu statutowego Fundacja może prowadzić odpłatną lub nieodpłatną działalność pożytku publicznego na zasadach i z zachowaniem ograniczeń określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873). Obie te formy działalności będą rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów.

O pomoc Fundacji mogą ubiegać się dzieci i młodzież, znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej, których co najmniej jedno z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób, na których ciążył obowiązek alimentacyjny w stosunku do tych osób, zginęło bądź doznało ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (rozumianego jako całkowita i trwała niezdolność do wykonywania jakiejkolwiek działalności zarobkowej) pełniąc służbę publiczną (także wskutek wystąpienia klęsk żywiołowych lub katastrof), w tym dzieci ofiar katastrofy lotniczej samolotu TU-154 w Smoleńsku z dnia 10 kwietnia 2010 r.

Regulamin przyznawania Pomocy dzieciom, sporządzony został w oparciu o Statut Fundacji oraz ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

Szczegółowe kryteria udzielania pomocy tym osobom zostały ustalone w Regulaminie przyznawania pomocy przez Fundację. Pomoc obejmuje współfinansowanie kosztów związanych z nauką i edukacją Beneficjentów, a w szczególności: czesne (przedszkola, szkoły), opłaty za internat/akademik (w sytuacji, gdy beneficjent pobiera naukę w miejscowości innej niż adres zameldowania), koszty podróży i pobytu na stypendiach zagranicznych, opłaty za zajęcia dodatkowe, w tym kursy, naukę języków obcych, zajęcia sportowe i artystyczne, koszty uczestnictwa w kołach naukowych i kołach zainteresowań, koszty materiałów i pomocy naukowych, w tym podręczników, koszty wyjazdów, obozów połączonych z nauką (dla uczniów i studentów), koszty dojazdów do szkoły i na dodatkowe zajęcia edukacyjne, koszty terapii wspierających radzenie sobie z emocjami (ADHD, terapia sensoryczna itp.), koszty pomocy logopedycznej, koszty związane z pomocą w razie trwałej niemożności uczestniczenia w zajęciach szkolnych (choroba, wypadek) - indywidualny tryb nauki, składki na Komitet Rodzicielski, koszty tutoringu, koszty doradztwa edukacyjnego, dofinansowanie pomocy psychologicznej. Pomoc przyznawana jest na wniosek osoby ubiegającej się o Pomoc. Pomoc Fundacji możliwa jest w czterech zakresach:

1. Współfinansowanie edukacji. Fundacja wspiera podopiecznych współfinansując do 80% ich wydatków na edukację. W ramach rocznych limitów finansowych uzależnionych od wieku i etapu edukacji beneficjenta finansowane mogą być m.in. wydatki na zakup pomocy naukowych, kursów, wyjazdów połączonych z nauką, zajęć pozalekcyjnych, czesnego w szkołach czy na uczelniach. Szczegółowe zasady tej pomocy określone są w regulaminie przyznawania pomocy;

2. Tutoring edukacyjny. Wsparcie Fundacji odbywa się również przez udział podopiecznych w programie tutoringu edukacyjnego "Tutor". Tutoring to przemyślane wsparcie, kształtowanie i planowanie procesu edukacji zgodnie z predyspozycjami i zainteresowaniami podopiecznego, będące wynikiem jego indywidualnej pracy z tutorem.

3. Praktyki i staże. Fundacja oferuje również pomoc w uzyskaniu praktyk i staży dla podopiecznych - studentów w firmach Fundatorów.

4. Pomoc psychologiczna. Fundacja oferuje wsparcie w postaci opieki psychologicznej dla beneficjentów Fundacji oraz wszystkich dzieci z rodzin smoleńskich, którzy nie ukończyli 25 roku życia. Program obejmuje refinansowanie kosztów opieki psychologicznej rozumianej jako indywidualne spotkania z psychologiem, warsztaty grupowe, wyjazdy terapeutyczne czy inne formy w zależności od potrzeb beneficjentów. Kwota dofinansowania dla jednego Beneficjenta wynosi maksymalnie 2000 zł rocznie. Pomoc jest świadczona po podpisaniu umowy pomocowej między beneficjentem (lub jego opiekunem prawnym) oraz Fundacją.

Pomoc Fundacji jest realizowana na rzecz Beneficjenta na jeden z dwóch wybranych sposobów przewidzianych w Regulaminie, w postaci zwrotu kwoty stanowiącej równowartość 80% (osiemdziesiąt procent) wartości udokumentowanych wydatków, przy czym suma pomocy w roku kalendarzowym nie może przekroczyć rocznego limitu przewidzianego w Regulaminie. W wyjątkowych wypadkach Fundacja na uzasadniony wniosek Beneficjenta może przyznać beneficjentowi opisaną powyżej kwotę z góry. Zasady wypłaty środków finansowych szczegółowo określa Regulamin przyznawania pomocy oraz umowa z beneficjentem. Próg dochodu na osobę w gospodarstwie domowym Potencjalnego beneficjenta, po przekroczeniu którego Pomoc nie jest przyznawana, wynosi 3197,85 PLN brutto miesięcznie na osobę w gospodarstwie domowym.

Beneficjent zobowiązany jest spożytkować środki finansowe przyznane w ramach Pomocy zgodnie z ich przeznaczeniem określonym w Umowie terminie oraz ma obowiązek przestrzegać poniższych zasad:

(a) wszystkie wydatki powinny być udokumentowane fakturami lub dowodami wpłat, wystawianymi na Beneficjenta lub jego opiekuna prawnego;

(b) w wyjątkowych przypadkach, o ile Fundacja wyrazi na to zgodę, podstawą do rozliczenia wydatków może być pisemne oświadczenie Beneficjenta,

(c) wszystkie wydatki pokrywane z Pomocy, powinny być poczynione w okresie, na który przyznana została Pomoc. W uzasadnionych przypadkach, na uzasadniony wniosek Beneficjenta, okres ten może zostać przedłużony.

W oparciu o otrzymane od Fundacji wzory dokumentów, Beneficjent przygotowuje roczne sprawozdanie z efektów Pomocy i przekazuje je Fundacji w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu kończącym okres pomocy. Zarząd Fundacji może podjąć decyzję o cofnięciu części bądź całości Pomocy, od której nie przysługuje odwołanie, a wtedy Beneficjent zobowiązany jest zwrócić otrzymaną Pomoc w kwocie i terminie określonym w decyzji Zarządu Fundacji. Środki finansowe przekazywane na podstawie umów zawieranych z beneficjentami pomocy nie stanowią darowizn w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego lecz inne nieodpłatne świadczenie.

Fundacja uzupełnieniu wniosku poinformowała, iż jej celami statutowymi są:

I. W pierwszej kolejności przyznanie indywidualnej pomocy finansowej osobom niepełnoletnim, a także osobom pełnoletnim pobierającym naukę (nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia) znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej, oraz udzielanie pomocy społecznej osobom, których co najmniej jedno z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób na których ciążył obowiązek alimentacyjny w stosunku do tych osób, zginęło w dniu 10 kwietnia 2010 r. w Smoleńsku, na skutek katastrofy lotniczej samolotu Tu-154.

II. Celem Fundacji jest ponadto działanie na rzecz oraz udzielanie pomocy społecznej innym osobom niepełnoletnim a także osobom pełnoletnim pobierającym naukę (nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia), które znajdą się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej w wyniku śmierci lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu co najmniej jednego z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób, na których ciążył wobec tych osób obowiązek alimentacyjny, pod warunkiem, że śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu zostały odniesione w trakcie pełnienia służby publicznej (w tym wskutek wystąpienia klęsk żywiołowych lub katastrof).

III. Celem Fundacji jest zabezpieczenie potrzeb edukacyjnych osób wspomnianych w punktach I i II.

Wyżej wskazane cele mieszczą się w definicji pomocy społecznej wynikającej z ustawy o pomocy społecznej, a przytaczanej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dodatkowo Statut Fundacji podkreśla, że Fundacja udziela pomocy beneficjentom poprzez:

1.

przyznawanie indywidualnej pomocy finansowej lub rzeczowej osobom fizycznym oraz prawnym oraz jednostkom organizacyjnym realizującym cele Fundacji;

2.

prowadzenie działań i kampanii informacyjnych mających na celu szerzenie zasad solidarności społecznej;

3.

udzielanie szeroko pojętej pomocy społecznej obejmującej w szczególności:

* wsparcie osób i rodzin poszkodowanych w trakcie pełnienia służby publicznej w przezwyciężeniu trudnej sytuacji życiowej, doprowadzenie - w miarę możliwości - do ich życiowego usamodzielniania i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka; finansowanie wypoczynku letniego lub zimowego dzieci i młodzieży z rodzin osób poszkodowanych w trakcie pełnienia służby publicznej;

* wsparcie finansowe rozwoju zainteresowań i talentów podopiecznych.

W statucie Fundacji wśród celów statutowych Fundacji znajduje się zapis o pomocy społecznej, tj. realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisana w stanie faktycznym Pomoc Fundacji dla dzieci i dorosłych uczących się do 25 roku życia korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielana pomoc dzieciom i młodzieży znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej, których co najmniej jedno z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób, na których ciążył obowiązek alimentacyjny w stosunku do tych osób, zginęło bądź doznało ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (rozumianego jako całkowita i trwała niezdolność do wykonywania jakiejkolwiek działalności zarobkowej) pełniąc służbę publiczną (także wskutek wystąpienia klęsk żywiołowych lub katastrof), w tym dzieci ofiar katastrofy lotniczej samolotu TU-154 w Smoleńsku z dnia 10 kwietnia 2010 r., należy uznać za pomoc społeczną. W związku z tym, świadczenia Fundacji udzielane tym osobom korzysta ze zwolnienia z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji "pomocy społecznej" należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).

Z przepisów tej ustawy wynika, iż pomoc społeczna jest instytucją polityki państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracujące w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ww. ustawy). Ponadto organy administracji rządowej i samorządowej, mogą zlecać realizacje zadań z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej (art. 25 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy). Z przepisów tej ustawy wynika, iż organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej, jeżeli umożliwiają przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych tym, którzy nie są wstanie sami ich pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczna organizacji pozarządowych wspiera te osoby w ich wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem pomocy społecznej organizacji pozarządowych jest także zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym przez podejmowanie działań zmierzających do usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Wobec tego pomoc finansowa oraz wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe, których statuty przewidują tego rodzaju działalność, według Wnioskodawcy może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile statut organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje. Zwolnienie dotyczy przede wszystkim świadczeń enumeratywnie wymienionych w ustawie o pomocy społecznej, tj. zasiłków: stałego, okresowego, celowego i specjalnego zasiłku celowego, zasiłku i pożyczki na ekonomiczne usamodzielnienie oraz świadczeń niepieniężnych, których ogólnie zakreślonym celem jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych. W sytuacji gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego a statut (fundacji) przewiduje możliwość udzielania pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje, wówczas zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia na rzecz beneficjentów są przychodami "z innych źródeł", podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem. Przychody te korzystają jednak ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z postanowieniami statutu Fundacja świadczy pomoc społeczną dzieciom i młodzieży znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej i majątkowej. Fundacja ma ustalone kryteria udzielania pomocy społecznej zapisane w regulaminie przyznawania pomocy (Regulamin w załączeniu). Pomoc udzielana dzieciom i młodzieży w ramach opisanych w stanie faktycznym czterech programów (Współfinansowanie edukacji, Tutoring edukacyjny, Praktyki i staże, Pomoc psychologiczna) jest pomocą społeczną w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej. Należy zatem uznać, że wszystkie świadczenia Fundacji na rzecz dzieci i młodzieży podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem udzielane świadczenia przez Fundację korzystają ze zwolnienia z podatku i Fundacja nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C dla swoich podopiecznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w pkt 9 wymienia inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Treść zacytowanego przepisu wskazuje, że zwolnieniem objęte są świadczenia bez względu na formę, w jakiej ich udzielono, pieniężną czy niepieniężną. Warunkiem do zastosowania zwolnienia jest, aby świadczenia zostały udzielone przez podmioty, których celem jest prowadzenie działalności w zakresie pomocy społecznej.

Kwestie pomocy społecznej reguluje ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 182).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy, pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 3 ust. 1-4 ww. ustawy, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie sytuacjom, o których mowa w art. 2 ust. 1, przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Rodzaj, forma i rozmiar świadczenia powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy. Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i mieszczą się w możliwościach pomocy społecznej.

Ponadto, jak stanowi art. 25 ust. 1 ww. ustawy, organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej "organami", mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej "podmiotami uprawnionymi".

Z powołanej powyżej normy wnika, iż organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej.

Natomiast świadczenia udzielone w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe, których statuty przewidują tego rodzaju działalność, mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile statut takiej organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu ta pomoc przysługuje.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że celami statutowymi Fundacji są:

* przyznanie indywidualnej pomocy finansowej osobom niepełnoletnim, a także osobom pełnoletnim pobierającym naukę (nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia)) znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej, oraz udzielanie pomocy społecznej osobom, których co najmniej jedno z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób na których ciążył obowiązek alimentacyjny w stosunku do tych osób, zginęło w dniu 10 kwietnia 2010 r. w Smoleńsku, na skutek katastrofy lotniczej samolotu TU-154;

* działanie na rzecz oraz udzielanie pomocy społecznej innym osobom niepełnoletnim a także osobom pełnoletnim pobierającym naukę (nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia), które znajdą się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej w wyniku śmierci lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu co najmniej jednego z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób, na których ciążył wobec tych osób obowiązek alimentacyjny, pod warunkiem, że śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu zostały odniesione w trakcie pełnienia służby publicznej (w tym wskutek wystąpienia klęsk żywiołowych lub katastrof).

* zabezpieczenie potrzeb edukacyjnych osób wyżej wymienionych. Wyżej wskazane cele mieszczą się w definicji pomocy społecznej wynikającej z ustawy o pomocy społecznej. W statucie Fundacji wśród celów statutowych Fundacji znajduje się zapis o pomocy społecznej, tj. realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.

Dla realizacji celu statutowego Fundacja może prowadzić odpłatną lub nieodpłatną działalność pożytku publicznego na zasadach i z zachowaniem ograniczeń określonych w ustawie z dnia 4 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873). O pomoc Fundacji mogą ubiegać się dzieci i młodzież, znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej, których co najmniej jedno z rodziców, opiekunów prawnych lub innych osób, na których ciążył obowiązek alimentacyjny w stosunku do tych osób, zginęło bądź doznało ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (rozumianego jako całkowita i trwała niezdolność do wykonywania jakiejkolwiek działalności zarobkowej) pełniąc służbę publiczną (także wskutek wystąpienia klęsk żywiołowych lub katastrof), w tym dzieci ofiar katastrofy lotniczej samolotu TU-154 w Smoleńsku z dnia 10 kwietnia 2010 r. Regulamin przyznawania pomocy dzieciom, sporządzony został w oparciu o statut Fundacji oraz ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Szczegółowe kryteria udzielania pomocy tym osobom zostały ustalone w Regulaminie przyznawania pomocy przez Fundację. Środki finansowe przekazywane na podstawie umów zawieranych z beneficjentami pomocy nie stanowią darowizn w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego.

Uwzględniając powyższe okoliczności faktyczne i prawne, należy uznać, że świadczenia udzielane przez Fundację na rzecz dzieci i młodzieży korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Fundacja nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C dla swoich podopiecznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl