IPPB4/415-347/11-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-347/11-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data nadania 27 czerwca 2011 r., data wpływu 29 czerwca 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-347/11-2/MP z dnia 13 czerwca 2011 r. (data nadania 13 czerwca 2011 r., data doręczenia 21 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu zwrotu nakładów poniesionych na wybudowanie garażu oraz wystawienia korekty PIT-8C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu zwrotu nakładów poniesionych na wybudowanie garażu oraz wystawienia korekty PIT-8C.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W marcu 2011 r. Wnioskodawca wraz z małżonką otrzymali PIT-8C wystawiony przez A. w W., na łączną kwotę 11.728,00 zł W części D tego formularza wymieniono rodzaj przychodu - zwrot nakładów na wybudowanie garażu. W 1996 r. Wnioskodawca wybudował z własnych środków finansowych boks garażowy położony w kompleksie 45 garaży na gruncie będącym własnością Skarbu Państwa administrowanym przez A.

W dniu 6 października 2009 r. Wnioskodawca wygrał przetarg nieograniczony na zakup wspomnianego garażu wraz z działką ewidencyjną Nr 73/45 oraz udział w działce wspólnej Nr 73/6 gruntu za wylicytowaną kwotę 34.340,00 zł. Sfinalizowanie transakcji nastąpiło w dniu 5 stycznia 2010 r. w postaci aktu notarialnego. Zatem Wnioskodawca zakupił z małżonką, na zasadach wspólności ustawowej, działkę zabudowaną boksem garażowym i udział w działce wspólnej stanowiącej drogę dojazdową za łączną cenę 34.340,00 zł. Na podstawie weryfikacji przedstawionych przez Wnioskodawcę dokumentów, dotyczących potwierdzenia sfinansowania budowy garażu z Jego własnych środków, od wylicytowanej ceny została odliczona wartość tych nakładów zgodnie z protokołem komisji przetargowej. Na fakturze nabycia widnieje opis następującej treści: "sprzedaż nieruchomości za wylicytowaną kwotę 34.340,00 zł pomniejszonej o wartość nakładów na budowę boksu garażowego w kwocie 11.728,00 zł". Odliczona wartość 11.728,00 zł jest to wartość rynkowa wybudowanego przez Wnioskodawcę garażu, określona w operacie szacunkowym z dnia 22 sierpnia 2008 r. zaktualizowana w dniu 20 lipca 2009 r., sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego powołanego przez A.

Według Wnioskodawcy kwota ta nie jest Jego przychodem w 2010 r., gdyż nie otrzymał jej od A. jako ulgi w kosztach zakupu, lecz stanowi część poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów na budowę, ulepszenia (nowy dach, ocieplenie, instalacja odwadniająca, wzmocnienie i zabezpieczenie drzwi, wybrukowanie podjazdu), na koszt własny. Wnioskodawca zaznacza, że A. nie ponosiła żadnych kosztów w utrzymaniu garaży mimo, że pobierała comiesięczny czynsz dzierżawny. Ponadto wystawiła wybudowany przez Wnioskodawcę garaż do publicznej licytacji bez prawa pierwokupu.

W przekonaniu Wnioskodawcy A. sprzedała na wolnym rynku garaż, nie stanowiący jej własności, a następnie zdecydowała o wystawieniu informacji podatkowej PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w zaistniałej sytuacji, słuszne było wystawienie przez A. w W. informacji podatkowej PIT-8C, jako przychody Wnioskodawcy i Jego małżonki na łączną kwotę 11.728,00 zł.

2.

Czy A. powinna wystawić korektę do PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, A. niesłusznie wystawiła informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C, gdyż kwota 11.728,00 zł nie jest przychodem, ponieważ na wybudowanie i wykupienie garażu nikt nie dał Wnioskodawcy żadnych środków finansowych. Zatem A. powinna wystawić korektę do PIT-8C, gdyż przedmiotowy garaż został wybudowany w 100% z własnych środków finansowych Wnioskodawcy. Ponadto, od 1995 r. tylko Wnioskodawca ponosił całkowite koszty utrzymania garażu i otaczającej działki, płacąc jednocześnie miesięczny czynsz dzierżawny wraz z podatkiem od nieruchomości. Poniesione koszty na budowę garażu zostały udokumentowane przez okazanie A. dowodów wpłat. Wykupując od A. garaż wraz z udziałem w gruncie, Wnioskodawca zapłacił kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy wartością nieruchomości a nakładami poniesionymi na budowę.

W ocenie Wnioskodawcy, kwota ta nie jest przychodem, gdyż nie spowodowała dla Niego przysporzenia majątkowego. W związku z tym nie powinna spowodować obowiązku podatkowego.

Wnioskodawca poinformował, iż po otrzymaniu informacji PIT-8C zwrócił się do A. o jego korektę i dotychczas nie otrzymał odpowiedzi. Wnioskodawca uważa, że wystawienie PIT-8C było bezzasadne, tym bardziej że A. potraktowała przepisy prawa podatkowego wybiórczo wystawiając PIT-8C tylko niektórym kupującym, mimo że wszyscy wykupili garaże na takich samych warunkach.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie tylko nie miał żadnego przychodu w przedmiotowym roku podatkowym, a wręcz przeciwnie, poniósł koszty na wykup gruntu zabudowanego garażem.

Skoro garaż był wystawiony do publicznego przetargu nieograniczonego, to mógłby być sprzedany innemu nabywcy, a wówczas Wnioskodawca otrzymałby od A. zwrot kosztów poniesionych na budowę tego garażu. Wtedy kwota 11.728 zł byłaby Jego przychodem podlegającym opodatkowaniu według skali podatkowej na 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów - zgodnie z ust. 1a cyt. art. 9.

Dochodem ze źródła przychodów, stosownie do ust. 2 cyt. art. 9 ustawy, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Koszty uzyskania przychodów reguluje art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia źródła przychodów, m.in. w pkt 9 inne źródła. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, zgodnie z art. 20 ust. 1, uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jednocześnie stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Powyższa definicja przychodów ma charakter ogólny i znajduje zastosowanie, o ile w przepisach szczególnych ustawodawca nie uregulował tej kwestii odmiennie.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym mającym konkretny wymiar finansowy. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe. Do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się kwot uzyskanych z tytułu różnego rodzaju zwrotów własnych nakładów poczynionych za inny podmiot.

Stosownie do art. 917 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez ugodę strony czynią sobie wzajemne ustępstwa w zakresie istniejącego między nimi stosunku prawnego w tym celu, aby uchylić niepewność co do roszczeń wynikających z tego stosunku lub zapewnić ich wykonanie albo uchylić spór istniejący lub mogący powstać.

Na podstawie art. 694 ustawy - Kodeks cywilny do dzierżawy stosuje się odpowiednio przepisy o najmie.

Zgodnie z art. 676 ww. ustawy, jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, w dniu 5 stycznia 2010 r. w postaci aktu notarialnego Wnioskodawca zakupił z małżonką, na zasadach wspólności ustawowej, działkę zabudowaną boksem garażowym i udział w działce wspólnej stanowiącej drogę dojazdową za łączną cenę 34.340,00 zł. Wnioskodawca wskazał, iż w 1996 r. wybudował z własnych środków finansowych boks garażowy położony w kompleksie 45 garaży na gruncie będącym własnością Skarbu Państwa administrowanym przez Q. obecnie A. Na podstawie weryfikacji przedstawionych przez Wnioskodawcę dokumentów, dotyczących potwierdzenia sfinansowania budowy garażu z Jego własnych środków, od wylicytowanej ceny została odliczona wartość tych nakładów zgodnie z protokołem komisji przetargowej.

W marcu 2011 r. Wnioskodawca wraz z małżonką otrzymali PIT-8C wystawiony przez A. w W., na łączną kwotę 11.728,00 zł W części D tego formularza wymieniono rodzaj przychodu - zwrot nakładów na wybudowanie garażu.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny i powyższe unormowania, kwota nakładów, zwróconych Wnioskodawcy za budowę garażu nie mieści się w pojęciu przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 w związku z art. 20 ustawy, gdyż nie powoduje przysporzenia majątkowego po stronie najemcy, a zatem nie podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z zatrzymaniem przez wydzierżawiającego ulepszeń dokonanych przez dzierżawcę za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu. Zbycie rzeczy dzierżawionej nie powoduje zakończenia stosunku dzierżawy, lecz jedynie zmianę po stronie wydzierżawiającego. Z chwilą zbycia przedmiotu dzierżawy, stosunek dzierżawy między zbywcą a dzierżawcą ustaje, a zbycie rzeczy wydzierżawionej oznacza zwrot rzeczy oraz to, że pierwotny wydzierżawiający wyraził wolę zatrzymania ulepszeń.

Aby transakcja kupna garażu przez wydzierżawiającego mogła dojść do skutku najemca wybrał zatrzymanie ulepszeń dokonanych przez dzierżawcę za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu.

Zapłata polegała na wzajemnym potrąceniu należności w kwocie 11.728,00 zł tytułem zwrotu nakładów poniesionych na wybudowanie budynku garażowego i nastąpiła przy zawarciu aktu notarialnego.

W takim przypadku A. nie miała obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast z § 2 tego artykułu wynika, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Dlatego też powołane wyżej przepisy znajdują zastosowanie do korekt deklaracji PIT-8C.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że wartość nakładów poniesionych na budowę garażu przez Wnioskodawcę w kwocie, jaka przypada na Wnioskodawcę w wystawionym PIT-8C, nie będzie stanowiła dla Niego przysporzenia majątkowego, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym, pod warunkiem, że otrzymana wartość pieniężna z tego tytułu jest jedynie zwrotem kosztów poniesionych na wybudowanie garażu.

Mając powyższe na względzie A. nie słusznie wystawiła Wnioskodawcy informację PIT-8C, tym samym zachodzi konieczność korekty ww. informacji.

Dodatkowo należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - wydana na podstawie złożonego wniosku interpretacja jest wiążąca dla Pana, jako występującego z wnioskiem. Jeżeli natomiast Pana żona, jest zainteresowana otrzymaniem interpretacji indywidualnej, może wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w swojej, indywidualnej sprawie.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl