IPPB4/415-313/11-2/JS - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego przez rezydenta niemieckiego z tytułu sprzedaży samochodu osobowego w Polsce, nabytego uprzednio w drodze dziedziczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-313/11-2/JS Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego przez rezydenta niemieckiego z tytułu sprzedaży samochodu osobowego w Polsce, nabytego uprzednio w drodze dziedziczenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży samochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży samochodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 1996 r. Wnioskodawczyni mieszka na stałe z rodziną w RFN. Tam znajduje się centrum Jej interesów życiowych. Wnioskodawczyni wraz z mężem pracuje i opodatkowuje swoje dochody z pracy w Niemczech. Wnioskodawczyni ma dwoje dzieci, które mieszkają razem z Nią i Jej mężem. Synowie uczęszczają do szkoły. Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie i niemieckie. Do Polski przyjeżdża na kilka dni w roku, aby odwiedzić rodzinę. Obecnie w kraju mieszka Jej matka. W dniu 28 sierpnia 2010 r. zmarł w Polsce ojciec Wnioskodawczyni, który miał stałe zamieszkanie w kraju. Po śmierci ojca Wnioskodawczyni złożyła wniosek do Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku, który to wydał postanowienie z dnia 28 września 2010 r. ustanawiające Wnioskodawczynię jako jedyną spadkobierczynię, ponieważ Jej rodzice byli rozwiedzeni.

Zgłoszenie spadku Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym w wymaganym terminie. Decyzją Urzędu Skarbowego została zwolniona od podatku spadków i darowizn, jako osoba znajdująca się w I grupie podatkowej. W skład masy spadkowej wchodzi m.in. samochód osobowy, który Wnioskodawczyni sprzedała za pośrednictwem Komisu Samochodowego mającego siedzibę w Polsce. Zbycie samochodu nastąpiło przed upływem 6 - ciu miesięcy od daty nabycia spadku. W Krajowej Informacji Podatkowej w Warszawie Wnioskodawczyni otrzymała informację, że podatek od zbycia samochodu powinna zapłacić w miejscu zamieszkania tj. w Niemczech, ponieważ jest to majątek ruchomy. Natomiast US w Katowicach miał wątpliwości i zasugerował żeby Wnioskodawczyni złożyła PIT-36 i zapłaciła podatek w urzędzie. Wnioskodawczyni tak uczyniła, tzn. w dniu 29 marca 2011 r. złożyła ww. PIT, a w dniu 30 marca 2011 r. dokonała przelewu kwoty 4.844 zł na rachunek bankowy Urzędu. Jednocześnie Urząd Skarbowy w Katowicach zasugerował zwrócenie się o indywidualną interpretację w przedmiotowej sprawie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jakim państwie należy opodatkować zbycie samochodu osobowego.

Jako osoba fizyczna mająca centrum interesów życiowych w RFN Wnioskodawczyni powinna odprowadzać podatek od zbycia samochodu osobowego w kraju rezydencji podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a tej ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni od 1996 r. mieszka na stałe z rodziną w RFN. Tam znajduje się centrum Jej interesów życiowych. Wnioskodawczyni wraz z mężem pracuje i opodatkowuje swoje dochody z pracy w Niemczech. Wnioskodawczyni ma dwoje dzieci, które mieszkają razem z Nią i Jej mężem. Synowie uczęszczają do szkoły. Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie i niemieckie. Do Polski przyjeżdża na kilka dni w roku, aby odwiedzić rodzinę. Obecnie w kraju mieszka Jej matka.

Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży samochodu, który został nabyty w drodze spadku po ojcu w dniu 28 sierpnia 2010 r. Zbycie samochodu nastąpiło przed upływem 6 - ciu miesięcy od daty nabycia spadku.

Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w Umowie zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 4 ust. 1, w rozumieniu niniejszej Umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Przedmiotowa Umowa nie zawiera w swej treści uregulowań dotyczących opodatkowania przychodu ze sprzedaży samochodu. Wobec powyższego skutki podatkowe przedmiotowej sprzedaży należy rozpatrzyć w oparciu o art. 22 ust. 1 Umowy - "Inne dochody".

W świetle art. 22 ust. 1 Umowy, dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie.

Jak wynika z Komentarza do Modelowej Konwencji w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (OECD) umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - do artykułu określającego opodatkowanie innych dochodów, wyłączne prawo do opodatkowania należy do państwa miejsca zamieszkania lub siedziby. Reguła ustalona w ust. 1 art. 22 ma zastosowanie niezależnie od tego, czy państwo miejsca zamieszkania lub siedziby korzysta z prawa do opodatkowania, czy też nie; w związku z tym państwo inne niż państwo miejsca zamieszkania lub siedziby nie może pobierać podatku od dochodu uzyskiwanego w tym Umawiającym się Państwie nawet wtedy, gdy taki dochód nie jest opodatkowany w pierwszym państwie.

Inny dochód może być opodatkowany wyłącznie w państwie rezydencji na podstawie wewnętrznego prawa podatkowego tego państwa.

Należy wyjaśnić, iż tekst Modelowej Konwencji stanowi wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni posiada stałe miejsce zamieszkania w Niemczech. W związku z powyższym zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. Umowy kwota uzyskana ze sprzedaży samochodu osobowego, podlega opodatkowaniu tylko w państwie miejsca zamieszkania Wnioskodawczyni, czyli w Niemczech.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl