IPPB4/415-290/09-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-290/09-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku płatnika i obowiązku sporządzenia imiennej informacji o wysokości przychodów (dochodów) z tytułu należności wypłacanych przez zagranicznych emitentów/depozytariuszy na rzecz klientów będącymi zagranicznymi osobami fizycznymi przez podmiot pełniący funkcję agenta płatności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku płatnika i obowiązku sporządzenia imiennej informacji o wysokości przychodów (dochodów) z tytułu należności wypłacanych przez zagranicznych emitentów/depozytariuszy na rzecz klientów będącymi zagranicznymi osobami fizycznymi przez podmiot pełniący funkcję agenta płatności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, rezydent podatkowy w Luksemburgu, rozpoczyna działalność gospodarczą na terytorium Polski za pośrednictwem oddziału otwartego na podstawie paszportu europejskiego. Oddział został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 19 lutego 2009 r. Dodatkowo, Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem w Polsce (w dniu 16 marca 2009 r. wystawiona została decyzja w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej NIP-4). Wydana Spółce decyzja obejmuje działalność znajdującego się w Polsce Oddziału.Planowany zakres działalności Oddziału obejmuje usługi w zakresie bankowości prywatnej oferowane na rzecz osób fizycznych oraz osób prawnych. Wśród klientów Oddziału będących osobami fizycznymi mogą znaleźć się między innymi osoby nieposiadające miejsca zamieszkania w Polsce, zarówno prowadzące jak i nieprowadzące na terenie Polski działalności gospodarczej (dalej "Klienci indywidualni")

W ramach prowadzonej działalności, Oddział zamierza świadczyć na rzecz swoich Klientów m.in. usługi polegające na doradztwie inwestycyjnym i zarządzaniu powierzonymi mu aktywami oraz pośrednictwie w inwestycjach.

Jedną z usług oferowanych przez Oddział jest pośrednictwo przy lokowaniu środków pieniężnych m.in.:

* w dłużne papiery wartościowe emitowane przez podmioty niebędące polskimi rezydentami podatkowymi (dalej "Zagraniczni Emitenci") takie jak m.in. obligacje, obligacje zerokuponowe, obligacje skarbowe, weksle własne, certyfikaty depozytowe oraz

* na rachunkach prowadzonych poza terenem Polski przez podmioty niebędące polskimi rezydentami podatkowymi (dalej "Zagraniczni Depozytariusze") takie jak np. rachunki na żądanie/terminowe.

W ramach oferowanych usług pośrednictwa przy nabyciu dłużnych papierów wartościowych Oddział nabywać będzie od Zagranicznych Emitentów papiery dłużne we własnym imieniu, ale na rzecz swoich Klientów. Analogicznie w przypadku środków ulokowanych na rachunkach prowadzonych przez Zagranicznych Depozytariuszy, Oddział lokować będzie powierzone mu przez Klientów środki we własnym imieniu, ale na rzecz Klientów. Nabyte na rzecz Klientów zagraniczne papiery dłużne (w postaci zdematerializowanej) będą przetrzymywane przez Zagranicznych Depozytariuszy współpracujących z Oddziałem w poszczególnych państwach/jurysdykcjach. W zależności od regulacji prawnych obowiązujących w poszczególnych państwach, w których zlokalizowani będą depozytariusze, operacje na aktywach należących do Klientów Oddziału mogą być księgowane na wspólnym koncie rozrachunkowym prowadzonym przez depozytariusza w danym kraju, bez udostępniania temu depozytariuszowi danych Klientów Oddziału, będących właścicielami papierów dłużnych, jeżeli konieczność udostępnienia tych danych nie będzie wynikać z przepisów prawa (np. związanych z koniecznością poboru podatku u źródła).

W związku z wyemitowanymi dłużnymi papierami wartościowymi/lokatami na rachunkach Zagranicznych Depozytariuszy, Zagraniczni Emitenci/Zagraniczni Depozytariusze będą dokonywać na rzecz Oddziału wypłat odsetek lub przychodów zrównanych podatkowo z odsetkami (np. kuponów i innych płatności wynikających z praw związanych z dłużnymi papierami wartościowymi/z ulokowanymi na rachunkach środkami), które będą należne Klientom. Oddział będzie zatem odbiorcą tych należności i będzie je wypłacał Klientom.

W ramach świadczonych usług Spółka będzie odpowiedzialna w głównej mierze za czynności administracyjne, takie jak:

* dokonywanie na rzecz Klientów rozliczeń transakcji zakupu i sprzedaży dłużnych papierów wartościowych/transakcji ulokowania środków na rachunkach Zagranicznych Depozytariuszy,

* prowadzenie kont rozrachunkowych dla każdego z Klientów, na których księgowane będą wszelkie operacje dotyczące aktywów będących własnością danego Klienta powierzonych Oddziałowi w celu zarządzania lub nabytych za pośrednictwem Oddziału,

* przekazywanie do Klientów odsetek wypłaconych przez Zagranicznych Emitentów/Zagranicznych Depozytariuszy.

Obowiązek dokonania faktycznej wypłaty wynagrodzenia w postaci odsetek, kuponów oraz innych płatności z tytułu nabytych na rzecz Klientów dłużnych papierów wartościowych/ulokowanych środków będzie spoczywał każdorazowo na Zagranicznych Emitentach/Zagranicznych Depozytariuszach. Oddział jedynie zapewniać będzie Klientom obsługę praw związanych z posiadanymi przez nich dłużnymi papierami wartościowymi/lokatami u Zagranicznych Depozytariuszy (tj. będzie pełnił rolę podmiotu otrzymującego i przekazującego Klientom należności odsetkowe), nie będzie jednak źródłem powstania tych praw (przekazywanych należności odsetkowych, kuponów i innych świadczeń związanych z nabytymi na rzecz Klientów dłużnymi papierami wartościowymi).

Tytułem do przekazania przez Oddział na rzecz Klientów praw związanych z nabytymi na ich rzecz dłużnymi papierami wartościowymi/środkami ulokowanymi u Zagranicznych Depozytariuszy (odsetkami, kuponami oraz innych świadczeń) będą umowy pomiędzy Oddziałem a Klientami dotyczące świadczenia usług pośredniczenia w obrocie. Oznacza to, iż Oddział, jako agent płatności, będzie pośredniczył w przekazywaniu Klientom korzyści wynikających z posiadanych przez nich praw. Źródłem odsetek, kuponów i innych świadczeń będą natomiast dłużne papiery wartościowe emitowane przez Zagranicznych Emitentów poza granicami Polski/rachunki prowadzone przez Zagranicznych Depozytariuszy. W tym sensie, środki wypłacane do Klientów nie będą środkami wygenerowanymi przez Oddział.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z płatnościami przekazywanymi rzez Oddział z tytułu należności, o których mowa w art. 30a (art. 29 ust. 1) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wypłacanych przez Zagranicznych Emitentów/Zagranicznych Depozytariuszy na rzecz Klientów będącymi osobami fizycznymi, o których mowa w art. 3 ust. 2a ww. ustawy - w opisanym stanie faktycznym na Oddziale będą spoczywały obowiązki wskazane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym w szczególności opisane w art. 41 oraz 42 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym na Oddziale nie będą spoczywały obowiązki wskazane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym w szczególności te opisane w art. 41 oraz 42. W konsekwencji, Oddział nie będzie miał obowiązku ani pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazywanych Klientom należności odsetkowych a wypłacanych przez Zagranicznych Emitentów/Zagranicznych Depozytariuszy (art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ani też na Oddziale nie będą spoczywać obowiązki związane ze sporządzaniem i przesyłaniem jakichkolwiek informacji/deklaracji o wysokości uzyskanych przez Klientów dochodów z tego tytułu (w szczególności art. 42 ww. ustawy). Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, płatnikami są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułów wskazanych w ustawie podatkowej. Z kolei, na mocy art. 41 ust. 4 ustawy, w przypadku dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, m.in. z odsetek, dyskonta od papierów wartościowych lub z innych przychodów od środków pieniężnych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 tego przepisu (tj. m.in. osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych.

Zdaniem Spółki, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązki płatnika wyłącznie na podmioty, które:

a.

dokonują płatności na rzecz podatników polskiego zryczałtowanego podatku dochodowego;

b.

stanowią jednocześnie źródło powstania wypłacanych należności.

W konsekwencji, w opisanym stanie faktycznym, prawidłowa identyfikacja płatnika powinna być dokonana zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi podatku pobieranego u źródła, a ponadto powinna uwzględniać przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie uznawania osób fizycznych nieposiadających w Polsce miejsca zamieszkania za podatników polskiego podatku dochodowego. Zdaniem Wnioskodawcy, w strukturze, w której uczestniczy Oddział i jego Klienci, to Zagraniczni Emitenci/Depozytariusze są źródłem powstania należności wypłacanych Klientom, a Oddział, jako agent płatności pełniący jedynie funkcje techniczne przy dokonywaniu rozliczeń pomiędzy Zagranicznymi Emitentami/Zagranicznymi Depozytariuszami, a Klientami - nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W stosunku do osób fizycznych nieposiadających miejsca zamieszkania w Polsce (podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu) przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mają zastosowanie jedynie do dochodów osiąganych na terytorium RP, których źródła są tu zlokalizowane. Wynika to wprost z art. 3 ust. 2a ww. ustawy, zgodnie z którym: "osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy)". W odniesieniu do odsetek, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa, co należy rozumieć pod pojęciem dochodów osiąganych na terytorium RP. Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądów administracyjnych: "nie ulega jednak wątpliwości, iż chodzi o dochody, których źródło znajduje się na terytorium RP" (wyrok WSA z dnia 30 maja 2007 r., sygn. akt I SA/Lu 631/06 oraz wyrok NSA z dnia 3 lutego 1999 r., sygn. akt III SA 1584/98). Istotne jest przy tym rozróżnienie między dochodami osiąganymi na terytorium RP, a dochodami wypłacanymi na terytorium RP. Wnioskodawca podkreśla brak tożsamości znaczeniowej pomiędzy tymi związkami frazeologicznymi, w stosunku do osób, na których spoczywa w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy, opodatkowaniu podlegają wyłącznie dochody osiągane na terytorium Polski a nie dochody osiągane poza terytorium Polski, a tylko wypłacane w Polsce.

Jak bowiem wskazał WSA w wyroku z dnia 11 września 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 586/08: "Nie można pojęcia "dochody osiągane" utożsamiać z pojęciem "dochody wypłacane, pochodzące, otrzymywane z terytorium Polski". Pod pojęciem "terytorium, z którym wiąże się osiąganie dochodów" należy rozumieć miejsce, gdzie dokonują się czynności lub położone są nieruchomości (źródło), które generują dochód i są jego przyczyną sprawczą. Czynnością taką nie jest wypłata pieniędzy, wypłata jest elementem finalnym całego procesu osiągania dochodu". Z kolei jak stwierdził NSA w wyroku z dnia 3 lutego 1999 r. "obowiązek podatkowy może być zależny lub niezależny od miejsca położenia źródeł przychodu. Nigdy jednak ustawodawca nie uzależnia go od miejsca wypłaty wynagrodzenia, czy tez miejsca wykonania zobowiązania w rozumieniu przepisów prawa cywilnego. (...) Skoro zatem źródłem przychodu jest gra, której organizatorem i dokonującym wypłat jest podmiot niemiecki mający siedzibę w Niemczech, trafnie przyjęły organy podatkowe, że przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 nie może mieć w sprawie zastosowania."

Z powyższych orzeczeń wynika, iż miejscem uzyskania dochodów jest miejsce pierwotnego powstania przysporzenia (ich źródło), a nie miejsce, w którym jest jedynie realizowana wypłata tego wzbogacenia. W świetle powyższego Wnioskodawca podkreśla, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są m.in. kapitały pieniężne. Z kolei w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. odsetki od pożyczek, odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą oraz odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych. Wnioskodawca zaznacza, że w stanie faktycznym wniosku powyższe należności odsetkowe są prawami związanymi z dłużnymi papierami wartościowymi, nabytymi od Zagranicznych Emitentów/ze środkami ulokowanymi na rachunkach Zagranicznych Depozytariuszy i co do zasady ich powstanie i byt prawny regulowany będzie przepisami państwa emisji/lokaty. W konsekwencji, również w przypadku przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w tym również przychodów z należności odsetkowych, należy odróżnić terytorium, z którego dochody są osiągane (terytorium źródła dochodów) od terytorium, z którego dokonywana jest jedynie techniczna czynność wypłaty dochodów osiągniętych skądinąd (terytorium przekazania dochodów).

W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku, źródłem odsetek, kuponów i innych świadczeń przekazywanych przez Oddział Klientom indywidualnym, będą dłużne papiery wartościowe, emitowane przez Zagranicznych Emitentów/rachunki prowadzone przez Zagranicznych Depozytariuszy zlokalizowane poza granicami Polski. Obowiązek dokonania faktycznej wypłaty należności odsetkowych z tytułu nabytych na rzecz Klientów dłużnych papierów wartościowych/ulokowanych środków, będzie bowiem każdorazowo spoczywał na Zagranicznych Emitentach/Zagranicznych Depozytariuszach. Stąd też, to nie podmiot dokonujący technicznego udostępnienia środków, ale podmiot wypłacający wynagrodzenie o charakterze odsetkowym (w rozumieniu strony stosunku zobowiązaniowego, który z określonych tytułów, jako dłużnik, jest zobowiązany do wypłaty) będzie źródłem powstawania dochodu Klientów Oddziału. Źródło to, jednak będzie każdorazowo zlokalizowane poza terytorium RP. Wskazówki interpretacyjne, co do określenia źródła powstania różnego rodzaju należności odsetkowych można znaleźć również w Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku (dalej Konwencja Modelowa) oraz w komentarzu Komitetu Spraw Podatkowych OECD. Z art. 11 ust. 5 Modelowej Konwencji oraz Komentarza do tej Konwencji jasno wynika, że odsetki powstają (mają swoje źródło) w tym państwie, w którym podmiot zobowiązany do ich wypłaty (ang. "payer") ma miejsce zamieszkania lub siedzibę. W tym kontekście Spółka wskazuje na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 8 sierpnia 2006 r. (sygn. 1471/DPZ/423/24/06/IK), w którym organ podatkowy stwierdził, że: " (...) wskutek nabycia obligacji odsetkowych obligatariusz przenosi własność środków pieniężnych na emitenta obligacji, który zobowiązany jest do ich zwrotu poprzez wykup obligacji w terminie wykupu i wypłatę okresowego wynagrodzenia w postaci odsetek obliczonych od wartości nominalnej obligacji (...). Tym samym, tytułem płatności odsetek (realizacji dyskonta) jest pożyczka zaciągnięta przez emitenta inkorporowana w dłużne papiery wartościowe." W świetle powyższego nie budzi wątpliwości, że w sytuacji gdy Klientami Oddziału są osoby fizyczne nieposiadające w Polsce miejsca zamieszkania oraz gdy źródło dochodów (odsetek i innych przychodów zrównanych z nimi podatkowo) uzyskiwanych przez Klientów umiejscowione jest poza granicami Polski, to Klienci nie będą podatnikami z tytułu przekazywanych im przez Oddział należności odsetkowych, wypłacanych przez Zagranicznych Emitentów/Zagranicznych Depozytariuszy. W konsekwencji do dochodów przekazywanych Klientom nie będą miały zastosowania polskie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym również art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1a i ust. 2 pkt 2.

Zdaniem Spółki, Oddział nie dokonuje wypłat z tytułu odsetek i innych przychodów zrównanych z nimi podatkowo. Tytułem do wypłat dokonywanych przez Oddział na rzecz Klientów są bowiem umowy pomiędzy Oddziałem a Klientami, zobowiązujące Oddział jedynie do przekazywania należności odsetkowych, a nie praw wynikających z dłużnych papierów wartościowych nabytych na rzecz Klientów u Zagranicznych Emitentów/środkami finansowymi zdeponowanymi u Zagranicznych Depozytariuszy.

Powyższe pomocniczo potwierdza zmiana brzmienia art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2004 r. na mocy ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956). Do końca 2003 r. art. 41 ust. 4 ww. ustawy obowiązywał w brzmieniu: "Płatnicy wymienieni w ust. 1 oraz podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia gier i zakładów wzajemnych, do prowadzenia rachunków podatników albo do gromadzenia środków pieniężnych podatnika w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu (...)". Tym samym, zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującą w 2003 r., płatnikami były nie tylko podmioty dokonujące wypłaty z tytułów określonych w tym przepisie, ale dodatkowo podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia, m.in. rachunków podatników albo gromadzenia środków pieniężnych podatnika w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania.

Zmiana treści art. 41 ust. 4 ww. ustawy dokonana z dniem 1 stycznia 2004 r., a polegająca na usunięciu z hipotezy tego przepisu pewnej grupy podmiotów, m.in. "podmiotów uprawnionych na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia rachunków podatników albo do gromadzenia środków pieniężnych podatnika w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania" oznacza, że od dnia 1 stycznia 2004 r. podmiotami zobowiązanymi do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych są wyłącznie podmioty dokonujące wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu odsetek, dyskonta od papierów wartościowych lub innych przychodów od środków pieniężnych. Co więcej od dnia 1 stycznia 2004 r. podmiotami zobowiązanymi do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych nie są już podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia rachunków podatników albo gromadzenia środków pieniężnych podatnika w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, a takim podmiotem będzie właśnie Oddział. Wnioskodawca uważa, iż od dnia 1 stycznia 2004 r. płatnikami, o których mowa w art. 41 ww. ustawy są jedynie podmioty zobowiązane do dokonywania wypłat z tytułu odsetek, dyskonta od papierów wartościowych lub innych przychodów od środków pieniężnych. Zawarte w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określenie "z tytułu" jednoznacznie wskazuje bowiem, że płatnikiem jest podmiot zobowiązany do dokonania wypłaty z określonego tytułu prawnego, będący równocześnie źródłem tej płatności.

W świetle powyższego, Oddział nie jest płatnikiem w odniesieniu do przedmiotu płatności w rozumieniu art. 41 ust. 4 w związku z ust. 1 ww. ustawy, gdyż Oddział - jako agent płatności pełniący jedynie funkcje techniczne przy dokonywaniu rozliczeń pomiędzy Zagranicznymi Emitentami/Zagranicznymi Depozytariuszami a Klientami, nie jest zobowiązany do realizacji zobowiązań wobec Klientów wynikających z praw związanych z nabytymi na rzecz Klientów dłużnymi papierami wartościowymi/zdeponowanymi środkami finansowymi. Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowisku organów podatkowych wyartykułowanym w interpretacjach prawa podatkowego. Przykładowo, w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 8 sierpnia 2006 r., sygn. 1471/DPF/415/48/06/PP, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdził, iż: "W przedstawionym stanie faktycznym Bank nie jest zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych za jego pośrednictwem przez emitentów obligacji wypłat z tytułu odsetek. Bank pośredniczy tylko w wypłacie tych dochodów, natomiast tytuł (zobowiązanie) do realizacji przedmiotowych świadczeń pozostaje po stronie emitenta omawianych papierów wartościowych".

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone m.in. w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 1 czerwca 2006 r., sygn. 1472/DPC/423-18/06/PK wydanym przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Również w doktrynie prawa podatkowego przyjmuje się, że: "podmiot maklerski będący pośrednikiem przy wypłacie dochodu pomiędzy dłużnikiem podatnika a podatnikiem (poprzez rachunek inwestycyjny lub w inny sposób) nie jest płatnikiem podatku dochodowego. Rolę płatnika tego podatku - zarówno w odniesieniu do osób prawnych jak i osób fizycznych, pełni dłużnik podatnika (...)" - M. Rudnicki, Ł. Blak w: Monitor Podatkowy nr 5/2007 str. 21. Zdaniem Wnioskodawcy na Oddziale nie będą również spoczywać żadne obowiązki informacyjne w odniesieniu do przekazywanych Klientom płatności, w tym szczególności obowiązki związane ze sporządzaniem i przesyłaniem informacji/deklaracji o wysokości uzyskanych przez Klientów dochodów z tytułu nabytych na rzecz Klientów u Zagranicznych Emitentów dłużnych papierów wartościowych/środków ulokowanych u Zagranicznych Depozytariuszy na podstawie art. 42 ust. 1a oraz ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym Oddział występuje jedynie w roli otrzymującego i przekazującego Klientom należności stanowiące płatności odsetkowe, a powstałe u Zagranicznych Emitentów/Depozytariuszy. Oznacza to, że Oddział nie pełni roli źródła powstania tego dochodu. Przekazanie Klientom płatności odsetkowych stanowi jedynie czynność techniczną. Podmiotem faktycznie wypłacającym ww. należności są każdorazowo Zagraniczni Emitenci/Depozytariusze - tj. podmioty prawnie zobowiązane do realizacji na rzecz Klientów świadczeń odsetkowych. Potwierdza to, że źródła dochodów Klientów są zlokalizowane poza terytorium Polski. W konsekwencji pośrednictwo Oddziału w przekazaniu środków od Zagranicznych Emitentów/Depozytariuszy do Klientów nie stanowi wypłaty z tytułu odsetek bądź innych przychodów zrównanych z nimi podatkowo. Na Oddziale nie będą zatem ciążyć obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym wskazane w art. 41 oraz art. 42.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę postanowień Naczelników Urzędów Skarbowych oraz wyroków sądowych należy stwierdzić, iż zapadły one w indywidualnych sprawach osób, które się o nie ubiegają i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację, ponadto nie są sprzeczne z niniejszą interpretacją i potwierdzają stanowisko w niej zawarte.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl