IPPB4/415-261/13-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-261/13-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 19 kwietnia 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 19 czerwca 2013 r. (data nadania 19 czerwca 2013 r., data wpływu 20 czerwca 2013 r.), na wezwanie z dnia 12 czerwca 2013 r. Nr IPPB4/415-261/13-2/MP (data nadania 13 czerwca 2013 r., data odbioru 17 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłaty z polisy ubezpieczeniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłaty z polisy ubezpieczeniowej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. Nr IPPB4/415-261/13-2/MP (data nadania 13 czerwca 2013 r., data odbioru 17 czerwca 2013 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz jednoznaczne przedstawienie własnego stanowiska.

Pismem z dnia 19 czerwca 2013 r. (data nadania 19 czerwca 2013 r., data wpływu 20 czerwca 2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 1994 r. Wnioskodawca wykupił polisę ubezpieczeniową w firmie X. (tzw. trzeci filar) i w konsekwencji płacił składki przez kolejne 15 lat. W dniu 4 sierpnia 2012 r. zakończył się termin ważności tej polisy (ubezpieczenie SENIOR do 65 roku życia) i zaproponowano Wnioskodawcy jednorazowy zwrot Jego składek lub dożywotnią wypłatę świadczenia (renty) z tytułu umowy ubezpieczenia. Wnioskodawca wybrał drugi wariant. W centrum informacyjnym M. A. dowiedział się, że świadczenia te zwolnione są z opodatkowania. Wnioskodawca uzyskał również pisemne potwierdzenie tej informacji, ale dodano tam klauzulę, że M. A. nie jest upoważnione do wypowiadania się w kwestiach dotyczących podatku dochodowego. Wnioskodawca skontaktował się z Krajową Izbą Podatkową i w dniu 10 kwietnia 2013 r. uzyskał informację, że świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia są zwolnione z opodatkowania. Stwierdzenie to było oparte na dwóch aktach prawnych: art. 21 ust. 1 pkt 4 oraz art. 24 ust. 15.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Jego polisa ubezpieczeniowa ma pełną nazwę "SENIOR", ubezpieczenie na dożycie do 65 roku życia. Zgodnie z informacją ustną, którą Wnioskodawca uzyskał od Towarzystwa Ubezpieczeniowego X., polisa SENIOR nie jest związana z funduszami kapitałowymi. Towarzystwo podtrzymało swoją opinię, że renta Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu, a w związku z tym nie będzie On otrzymywał PIT-ów. Ponadto, w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia "SENIOR" (rozdz. 9, art. 28, pkt 2) jest zapis, że należności, opłaty i podatki związane z wypłatą świadczeń są uiszczane przez Towarzystwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłaty świadczeń z tytułu umowy ubezpieczenia są zwolnione z opodatkowania (tzw. trzeci filar).

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle uzyskanych informacji, renta SENIOR wypłacana przez X. nie powinna podlegać opodatkowaniu, tj. nie powinna być ujęta w zeznaniu podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:

a.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,

b.

dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15.

Dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy (art. 24 ust. 15 ww. ustawy).

Stosownie do art. 829 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) ubezpieczenie osobowe może w szczególności dotyczyć:

1.

przy ubezpieczeniu na życie - śmierci osoby ubezpieczonej lub dożycia przez nią oznaczonego wieku,

2.

przy ubezpieczeniu następstw nieszczęśliwych wypadków - uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku.

W myśl natomiast art. 831 § 1 Kodeksu cywilnego, ubezpieczający może wskazać jedną lub więcej osób uprawnionych do otrzymania sumy ubezpieczenia w razie śmierci osoby ubezpieczonej; może również zawrzeć umowę ubezpieczenia na okaziciela. Ubezpieczający może każde z tych zastrzeżeń zmienić lub odwołać w każdym czasie.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy zatem stwierdzić, iż co do zasady należności z tytułu ubezpieczenia na życie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie, z wyjątkiem dochodów z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z ubezpieczeniem związanym z funduszami kapitałowymi, jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy, że świadczenie wypłacone Wnioskodawcy z tytułu umowy ubezpieczenia nie obejmujące dochodu z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej, w związku z ubezpieczeniem związanym z funduszami kapitałowymi podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, nie występuje obowiązek wykazywania tego dochodu w rocznym zeznaniu podatkowym.

Końcowo nadmienić należy, iż wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, tut. organ, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl