IPPB4/415-241/09-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-241/09-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.) oraz w piśmie z dnia 4 maja 2009 r. (data nadania 4 maja 2009 r., data wpływu 6 maja 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-241/09-2/JK z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data nadania 27 kwietnia 2009 r., data otrzymania 29 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów wszystkich członków organów statutowych, bliżej nieokreślonej grupy pracowników i innych osób z tytułu zawarcia polis bezimiennych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów wszystkich członków organów statutowych, bliżej nieokreślonej grupy pracowników i innych osób z tytułu zawarcia polis bezimiennych.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 24 kwietnia 2009 r. Nr IPPB4/415-241/09-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez wskazanie, czy zamiarem Spółki jest uzyskanie interpretacji indywidualnej także w podatku dochodowym od osób fizycznych i uiszczenie dodatkowej opłaty.

Powyższe zostało uzupełnione przez Wnioskodawcę pismem z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.). Dokonując dodatkowej opłaty Spółka wskazała, iż chciałaby uzyskać interpretację indywidualną w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka rozważa możliwość zawarcia umowy ubezpieczenia szkód powstałych w następstwie roszczeń z tytułu odpowiedzialności cywilnej członków władz Spółki, kadry kierowniczej i pracowników (D.).

Wysokość składki zostanie ustalona w oparciu o ocenę ryzyka uwzględniającą sumę ubezpieczenia, okres ubezpieczenia, rodzaj działalności gospodarczej Spółki, jej kondycję finansową, wielkość majątku, historii szkodliwości itp. Składka zostanie określona w kwocie ryczałtowej i nie zostanie rozdzielona na konkretne osoby fizyczne ani zakresy ubezpieczenia.

Przedmiotowa umowa jest umową, którą Spółka jako Ubezpieczający, (zgodnie z możliwością przewidzianą w art. 808 § 1 Kodeksu cywilnego) zawiera na cudzy rachunek, a Ubezpieczony nie jest imiennie wskazany.

Obecnie obowiązujące przepisy podatkowe nie regulują w sposób jednoznaczny kwestii, czy składka, która została opłacona przez Spółkę za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków władz spółki, stanowi przychód Ubezpieczonego członka kierownictwa.

W opinii Spółki istnieje szereg argumentów przemawiających za stanowiskiem, iż składka za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków władz spółki (D.), która została opłacona przez Spółkę, nie stanowi przychodu Ubezpieczonego członka władz, natomiast stanowi koszt tej spółki poniesiony w celu uzyskania jej przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy składka, która zostanie opłacona przez spółkę za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków władz spółki, stanowi jej koszty poniesione w celu uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jednocześnie nie jest przychodem ubezpieczonego członka kierownictwa (nie jest objęta podatkiem dochodowym od osób fizycznych).

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podstawowe argumenty przemawiające za tym, iż składka za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków władz Spółki (D.), która została opłacona przez spółkę, nie stanowi przychodu Ubezpieczonego członka władz, natomiast stanowi koszt spółki poniesiony w celu uzyskania przychodów:

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków władz spółki "D." jest ubezpieczeniem szkód osób trzecich (a nie samego Ubezpieczonego), które mogą powstać w wyniku uchybień Ubezpieczonego podczas wykonywania powierzonych mu obowiązków w związku z pełnieniem przez niego funkcji członka władz. Ubezpieczenie obejmuje roszczenia zgłoszone w okresie ubezpieczenia (lub w okresie dodatkowym) spółki, udziałowców i akcjonariuszy spółki, wierzycieli oraz pozostałych osób trzecich.

Ubezpieczenie ma formułę bezimienną tzn. ubezpieczone osoby fizyczne nie są imiennie wymienione w polisie. Ponadto, w ramach ubezpieczenia D. ochroną objęte są oprócz członków władz aktualnie piastujących funkcje w organach spółki także: członkowie władz, którzy obejmą te funkcje w okresie ubezpieczenia, osoby wcześniej piastujące funkcje, spadkobiercy i współmałżonkowie ww. osób, pracownicy ubezpieczającej spółki i ew. inne kategorie osób zależnie od ustalonych warunków umowy.

Tak szeroko zakreślony zakres podmiotowy wskazuje, iż nie jest możliwe ustalenie zarówno kto będzie ostatecznie objęty ubezpieczeniem, jak i przez jak długi okres (ubezpieczenie chroni wszystkie osoby automatycznie bez konieczności zgłaszania ich do ubezpieczenia) - a to uniemożliwia wskazanie jaki podział składki (składka w polisie ustalona jest w formie zryczałtowanej, łącznej kwoty) przypadnie na każdą z osób objętych ubezpieczeniem.

Ubezpieczeniem objęte są całe składy organów, a także dodatkowy krąg osób.

Składka nie jest uzależniona od liczby Ubezpieczonych. Ubezpieczony pozostaje anonimowy i nigdy nie staje się beneficjentem tego ubezpieczenia. W zawartej umowie ubezpieczenia D., Spółka występuje jako ubezpieczający i jako płatnik składki. Spółka ma jednocześnie bezpośredni interes majątkowy (art. 821 k.c.) w posiadaniu takiego ubezpieczenia ponieważ jest podmiotem uprawniającym do odszkodowania z tej polisy. A zatem, wydatki poniesione na opłacenie składki pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami spółki. Wobec powyższego stanowią koszty poniesione w celu uzyskania przychodów tej spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. Zgodnie z tą zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1, tejże ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze oraz innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 powołanej wyżej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 13 ust. 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych oraz wymienione w pkt 9 art. 13 przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka rozważa możliwość zawarcia umowy ubezpieczenia szkód powstałych w następstwie roszczeń z tytułu odpowiedzialności cywilnej członków władz Spółki, kadry kierowniczej i pracowników (D.). Przedmiotowa umowa jest umową, którą Spółka jako ubezpieczający zawiera na cudzy rachunek, a ubezpieczony nie jest imiennie wskazany. Ponadto w ramach ubezpieczenia D. ochroną objęte są oprócz członków władz aktualnie piastujących funkcje w organach Spółki także: członkowie władz, którzy obejmą te funkcje w okresie ubezpieczenia, osoby wcześniej piastujące te funkcje, spadkobiercy i współmałżonkowie ww. osób, pracownicy ubezpieczającej Spółki i ew. inne kategorie osób zależnie od ustalonych warunków umowy.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem koniecznym do uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód, jest jego otrzymanie lub postawienie do dyspozycji podatnika.

Dla celów podatkowych natomiast nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy (uchwała NSA z dnia 18 listopada 2002 r., sygn. Akt FPS 9/02).

W przedmiotowej sprawie krąg osób ubezpieczonych jest bez wątpienia otwarty - podlegać może zmianom osobowym oraz ilościowym w trakcie trwania ubezpieczenia bez wpływu na wysokość składki finansowanej przez Spółkę.

Ubezpieczenie ma formułę bezimienną tzn. ubezpieczone osoby nie są wymienione w polisie. Nie jest możliwe ustalenie zarówno kto będzie objęty ubezpieczeniem, jak i przez jak długi okres. Ubezpieczenie chroni wszystkie osoby automatycznie bez konieczności zgłaszania ich do ubezpieczenia. Uniemożliwia to wskazanie jaki podział składki przypadnie na każdą z osób objętych ubezpieczeniem.

Z powyższego wynika, że w przypadku gdy osoby ubezpieczone nie zostały wskazane w umowie (składka w polisie ustalona jest w formie zryczałtowanej łącznej kwoty) nie jest możliwe ustalenie przychodu w postaci otrzymania nieodpłatnych świadczeń przez poszczególnych ubezpieczonych, ponieważ brak jest podstaw do przyporządkowania im składek w dacie zawarcia umowy i opłacenia ich przez Spółkę.

Powyższa sytuacja znajduje odzwierciedlenie w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę, gdzie przedmiotowym ubezpieczeniem zostali objęci "członkowie władz aktualnie piastujący funkcje w organach Spółki, członkowie władz, którzy obejmą te funkcje w okresie ubezpieczenia, osoby wcześniej piastujące funkcje, spadkobiercy i współmałżonkowie ww. osób, pracownicy ubezpieczającej Spółki i ew. inne kategorie zależnie od ustalonych warunków umowy".

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz stan prawny należy stwierdzić, iż zapłacone składki nie powodują powstania przychodów po stronie osób fizycznych działających w imieniu pracodawcy z tytułu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl