IPPB4/415-223/13-2/JK - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprzedaży nieruchomości rolnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-223/13-2/JK Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprzedaży nieruchomości rolnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości rolnej:

* w części dotyczącej przychodu uzyskanego ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego nabytego w 2011 r. - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej przychodu uzyskanego ze sprzedaży części w 1985 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wraz z mężem prowadziła gospodarstwo rolne. Po śmierci męża, która nastąpiła 15 lutego 2011 r. dokonała podziału spadku i podjęła decyzję o sprzedaży części gospodarstwa. Nieruchomość objęta księgą wieczystą (składającą się z działek o Nr 227, 311/3, 311/6 i 496/1) Wnioskodawczyni nabyła do majątku objętego wspólnością ustawową z mężem na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego sporządzonej w Państwowym Biurze Notarialnym dnia 14 maja 1985 r. Nieruchomość objęta księgą wieczystą (składającej się z działek o Nr 312/3 i 312/6) Wnioskodawczyni nabyła do majątku objętego wspólnością ustawową z mężem na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w Państwowym Biurze Notarialnym dnia 4 lipca 1985 r.

Mąż zmarł 15 lutego 2011 r., a spadek po nim w dniu 7 marca 2011 r. na podstawie aktu dziedziczenia Nr A. 964/2011 nabyły Wnioskodawczyni oraz dwie córki po 1/3 części. Do wymienionej umowy działu spadku zostały wydane 3 zaświadczenia z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 18 marca 2011 r. z których wynika, że nabycie spadku po zmarłym mężu było zwolnione od podatku.

Przedmiotem sprzedaży były grunty, które Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyli przed jego śmiercią w całości w ramach małżeńskiej wspólności majątkowej. Natomiast w chwilą śmierci męża dziedziczeniu i działowi spadku podlegał udział wynoszący 1/2 części z całości gruntu każdej ze sprzedanych nieruchomości, tj. objętych KW Nr x/2 oraz KW Nr y/2, zgodnie z treścią aktu notarialnego z dnia 28 marca 2011 r. - Umowa dział spadku. Tym samym, Wnioskodawczyni (posiadając jednocześnie swój udział wynoszący 1/2), jako spadkobierczyni ustawowa odziedziczyła udział wynoszący 1/6, a w ramach działu spadku przypadły jej pozostałe udziały każdej z córek (2x1/6), wobec czego stała się właścicielką całości sprzedanych nieruchomości. Strony oświadczyły, że działu spadku dokonują bez spłat i dopłat. Wartość nieruchomości nabytych w wyniku działu spadku przekroczyła udział jaki Wnioskodawczyni nabyła w spadku.

W dniu 12 września 2012 r. aktem notarialnym Wnioskodawczyni sprzedała nieruchomości. Do aktu dołączono wypis z rejestru gruntów z dnia 31 lipca 2012 r. znak 6621.2.2162.2012 przedstawiając położenie w miejscowości Cz. P. działki Nr 311/3, 311/6, 312/3 i 312/6). Obszar 1,0534 ha w skład których wchodzą jedynie użytki gruntowe oznaczone jako "grunty orne". Na podstawie pisma Wójta Gminy z dnia 3 sierpnia 2012 r. informuje, że zgodnie z ustaleniami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy zatwierdzonego uchwałą z dnia 30 grudnia 2003 r.:

* działki Nr 311/6 i 312/6 przeznaczone są w całości pod tereny rolne,

* działki Nr 311/3 i 312/3 przeznaczone są w całości pod tereny składów działalności produkcyjnej i rzemiosła.

Zbywane działki są niezabudowane, mają bezpośredni dostęp do drogi publicznej. Przedstawiciele spółki akcyjnej oświadczyli, że nieruchomość objętą niniejszą umową sprzedaży w chwili zawarcia aktu notarialnego wejdzie w skład gospodarstwa rolnego stanowiącego własność spółki akcyjnej w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany w wyniku dokonanej sprzedaży będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód uzyskany w wyniku sprzedaży gospodarstwa rolnego zwolniony będzie z podatku dochodowego. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są przychody uzyskane w wyniku sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Przesłanka ta została przez Wnioskodawczynię spełniona, ponieważ wskazane w akcie notarialnym grunty, przedmiot sprzedaży, wchodziły w skład gospodarstwa rolnego, które prowadziła. Druga przesłanka uprawniająca do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym to cel nabycia gruntów. Kupujący w akcie notarialnym oświadczył, że nabyte grunty wejdą w skład prowadzonego gospodarstwa rolnego, nie utracą zatem charakteru. Notariusz, będący płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych zastosował zwolnienie od tego podatku. Ponadto, kupująca spółka w zakresie swojej działalności wymienia działalność związaną z uprawami rolnymi, chowem i hodowlą zwierząt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się prawidłowe w części dotyczącej przychodu uzyskanego ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego nabytego w 2011 r., natomiast w części dotyczącej przychodu uzyskanego ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego nabytego w 1985 r. za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujące zamiany.

Przepis cytowanego art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, formułuje generalną zasadę, że nie płaci się podatku dochodowego, jeśli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub ich części bądź udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat. W związku z tym, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części bądź udziału w nieruchomości do dnia sprzedaży upłynęło 5 lat, sprzedaż nie podlega w ogóle opodatkowaniu.

Z powyższego wynika zatem, iż w przypadku sprzedaży nieruchomości bądź jej części decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Stosunki majątkowe między małżonkami zostały uregulowane przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.).

W myśl art. 31 § 1 ww. ustawy z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Wspólność ustawowa jest wspólnością łączną. Wspólność ta ustaje jednak z chwilą ustania małżeństwa (np. w wyniku śmierci jednego ze współmałżonków). Z tą też chwilą współwłasność łączna przekształca się we współwłasność w częściach ułamkowych. Jak wynika z art. 43 § 1 Kodeksu oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Powyższe oznacza, że z chwilą śmierci jednego z małżonków posiadane prze niego udziały w majątku wspólnym wchodzą w skład masy spadkowej po tym małżonku i podlegają dziedziczeniu.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy (spadkodawców) ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Tak więc istotnym z punktu widzenia prawa jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.

Natomiast stosownie do treści art. 1035 Kodeks cywilny, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Do momentu zniesienia tej współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku. Jednak zgodnie z art. 1036 Kodeksu cywilnego, istnieje możliwość rozporządzenia przez spadkobierców prawem lub rzeczą należącą do spadku, mimo istnienia współwłasności, jeśli następuje to za zgodną wolą wszystkich spadkobierców.

Z instytucją działu spadku mamy do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. W wyniku działu spadku prawa majątkowe objęte spadkiem przyznane poszczególnym spadkobiercom, stosownie do wielkości ich udziałów, przechodzą na nich, ustaje więc wspólność majątku spadkowego. Umowa o dział spadku lub prawomocne orzeczenie sądowe o dziale spadku stanowią tytuł własności rzeczy, które w dziale przypadły poszczególnym spadkobiercom i nie zmieni tego fakt, że dział spadku jest czynnością wtórną do nabycia spadku.

Jeżeli zatem, udział w nieruchomości nabytej przez spadkobiercę w wyniku podziału jest zgodny z udziałem posiadanym przed działem spadku - nie następuje nabycie skutkujące opodatkowaniem, ponieważ w ten sposób nie ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (nieruchomością), jak i stan jej majątku osobistego. Dział spadku, w wyniku którego udział w nieruchomości nie zwiększył się, zmienia wyłącznie charakter własności. Jednakże nabycie nieruchomości w drodze działu spadku w części przekraczającej udział spadkowy (nawet wówczas, jeżeli nabycie to następuje nieodpłatnie) stanowi o nowej dacie nabycia nieruchomości w tej części, która przekracza udział nabyty w spadku.

Z treści wniosku wynika, iż w dniu 12 września 2012 r. Wnioskodawczyni sprzedała część gospodarstwa rolnego (tekst jedn.: działek o Nr 311/6, 312/6, 311/3 i 311/6). Nieruchomość objęta księgą wieczystą (składającą się z działek Nr 227, 311/3, 311/6 i 496/1) Wnioskodawczyni nabyła do majątku objętego wspólnością ustawową z mężem na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego sporządzonej w dniu 14 maja 1985 r. Nieruchomość objęta księgą wieczystą KW (składającej się z działek Nr 312/3 i 312/6) Wnioskodawczyni nabyła do majątku objętego wspólnością ustawową z mężem na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w dniu 4 lipca 1985 r. Mąż zmarł 15 lutego 2011 r., a spadek po nim w dniu 7 marca 2011 r. na podstawie aktu dziedziczenia Nr 964/2011 nabyły Wnioskodawczyni oraz dwie córki po 1/3 części. Aktem notarialnym z dnia 28 marca 2011 r. została zawarta umowa dział spadku. Dziedziczeniu i działowi spadku podlegał udział wynoszący 1/2 części w całości gruntu każdej ze sprzedanych nieruchomości. W wyniku spadku po mężu Wnioskodawczyni (posiadając jednocześnie swój udział wynoszący 1/2) jako spadkobierczyni ustawowa odziedziczyła udział wynoszący 1/6, a w ramach działu spadku przypadły jej pozostałe udziały każdej z córek (2x1/6), wobec czego stała się właścicielką całości sprzedanych nieruchomości. Wartość nieruchomości nabytych w wyniku działu spadku przekroczyła udział jaki Wnioskodawczyni nabyła w spadku. Działu spadku dokonano bez spłat i dopłat.

Dokonując zatem oceny skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, Wnioskodawczyni nabyła gospodarstwo rolne w następujących datach:

* w dniu 14 maja 1985 r. oraz w dniu 4 lipca 1985 r. do majątku wspólnego małżonków,

* w dniu 15 lutego 2011 r., tj. w dacie śmierci męża, kiedy to uzyskała wraz z dwiema córkami prawo do spadku po nim,

* w dniu 28 marca 2011 r., tj. w dniu nabycia udziałów od córek w drodze działu spadku.

Zatem bieg terminu pięcioletniego, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, winien być liczony stosownie do nabycia udziałów, od końca roku 1985 oraz roku 2011.

Biorąc powyższe pod uwagę, sprzedaż nieruchomości w 2012 r., w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawczyni nabytemu jako współwłasność małżeńska (tekst jedn.: działki nabyte w 1985 r.) nie będzie stanowiła źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ została dokonana po upływie 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie.

Natomiast sprzedaż przez Wnioskodawczynię w 2012 r. części przedmiotowej nieruchomości nabytej w spadku oraz w dziale spadku (tekst jedn.: w dniu 15 lutego 2011 r. oraz w dniu 28 marca 2011 r.) będzie stanowiło źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, zaś dochód uzyskany z tej sprzedaży będzie opodatkowany według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono bowiem m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy jego obliczenia.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy). Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Natomiast zgodnie z art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Uszczegółowiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia, użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1.

użytki rolne,

2.

grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,

3.

grunty zabudowane i zurbanizowane,

4.

użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,

5.

nieużytki, oznaczone symbolem - N,

6.

grunty pod wodami,

7.

tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że dla zaistnienia zwolnienia w nim przewidzianego muszą zaistnieć łącznie powyższe przesłanki. Musi zatem nastąpić sprzedaż całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego oraz nie może nastąpić utrata charakteru rolnego tych gruntów w związku z ich sprzedażą.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu.

Należy także zauważyć, iż art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, iż transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego, bądź niektóre z nich. Sprzedać całości lub części gospodarstwa rolnego następuje wyłącznie w sytuacji, gdy łącznie wszyscy współwłaściciele sprzedają gospodarstwo rolne lub jego część.

Z treści wniosku Wnioskodawczyni wynika, iż w dniu 12 września 2012 r. sprzedała część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Do aktu notarialnego sprzedaży dołączono wypis z rejestru gruntów, z którego wynika, iż w skład sprzedanych działek rolnych o pow. 1,0534 ha wchodzą jedynie użytki gruntowe oznaczone jako "grunty orne". Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonego uchwałą w dniu 30 grudnia 2003 r. działki Nr 311/6 i 312/6 przeznaczone są w całości pod tereny rolne, natomiast działki Nr 311/3 i 312/3 przeznaczone są w całości pod tereny składów działalności produkcyjnej i rzemiosła. Kupujący w akcie notarialnym oświadczył, że nabyte grunty wejdą w skład prowadzonego gospodarstwa rolnego, stanowiącego Jego własność w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Ponadto, kupująca spółka w zakresie swojej działalności wymienia działalność związaną z uprawami rolnymi, chowem i hodowlą zwierząt.

Powyższe okoliczności wskazują na spełnienie przesłanek uprawniających do przedmiotowego zwolnienia, przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości rolnej przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego stwierdzić należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży gospodarstwa rolnego w części nabytego przez Wnioskodawczynię w spadku po zmarłym mężu i w dziale spadku, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W niniejszej sprawie zaznaczyć jednak należy, iż zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Ponadto, okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, iż przychód uzyskany ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego nabytego w dniu 15 lutego 2011 r. w spadku po zmarłym mężu oraz w dniu 28 marca 2011 r. w wyniku działu spadku będzie podlegał opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli zostaną spełnione wszystkie przesłanki, o których mowa w tym przepisie.

W powyższej części stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Natomiast przychód uzyskany ze sprzedaży gospodarstwa rolnego w części odpowiadający udziałowi Wnioskodawczyni, który został nabyty w 1985 r. jako współwłasność małżeńska nie będzie stanowił źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu, z uwagi na upływ 5 - letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, zatem do tej części przychodu nie ma zastosowania zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W powyższej kwestii stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl