IPPB4/415-202/08-4/PJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-202/08-4/PJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.) oraz piśmie z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 29 stycznia 2009 r. Nr IPPB4/415-202/08-2/PJ o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na mocy postanowienia Sądu Rejonowego w T z dnia 28 listopada 2007 r. sygn. akt I NS......7 Wnioskodawca nabył spadek wraz z rodzeństwem tj. J M, M Ł i W S - wszyscy po 1/3 części, również w odniesieniu do gospodarstwa rolnego, po zmarłej matce A N.

Spadkobiercy stali się współwłaścicielami gospodarstwa rolnego zapisanego w rejestrze gruntów obrębu W, powiat t, woj. m, o numerach działek: 1992, 1993, 1997, 2001/1, 2004 o łącznej powierzchni 1,78 ha, w tym: grunty orne, łąki trwałe, rowy, grunty rolne zabudowane w części działki nr 2001/1 (dom mieszkalny, stodoła i stajnia).

Aktem notarialnym z dnia 16 czerwca 2008 r. Nr 5965/2008 spadkobiercy sprzedali swoje udziały po 1/3 części następująco:

M i G małżonkom K - działka Nr 1992, 1993, 1997 o łącznej powierzchni 0,44 ha, na powiększenie gospodarstwa rolnego,

M S - działka Nr 2001/1 i 2004 o łącznej powierzchni 1,34 ha wraz z zabudowaniami, stanowiące gospodarstwo rolne, których własność przeniesiono aktem notarialnym z dnia 16 lipca 2008 r. Nr 7163/2008.

Po sprzedaży wymienione wyżej grunty nie utraciły charakteru rolnego i nadal stanowią gospodarstwo rolne.

Wnioskodawca w załączeniu przesłał kserokopię następujących dokumentów:

* Postanowienie Sądu.

* Wypis z rejestru gruntów.

* Zawiadomienie o zmianach danych ewidencyjnych gruntów.

a.

Zaświadczenie Urzędu Gminy W (GP........, GP/........., PO..........).

* Akty notarialne sporządzone w Kancelarii Notarialnej w T.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 29 stycznia 2009 r. Nr IPPB4/415-202/08-2/PJ, Wnioskodawca wskazał, iż spadkodawca zmarł w dniu. maja 2007 r.

Wnioskodawca doprecyzował, iż z aktu notarialnego z dnia 16 czerwca 2008 r. Nr 5965/2008 sporządzonego w T dotyczącego sprzedaży gruntów oraz z wypisów rejestru gruntów Starostwa Powiatowego w T wynika:

* Nabywca - małżonkowie K M i G nabyli użytki rolne - działki gruntu Nr 1992, 1993, 1997 o powierzchni 0,44 ha na powiększenie własnego gospodarstwa rolnego (którego obszar wynosił 1,48 ha).

* Nabywca - S M nabył użytki rolne - działki gruntu Nr 2001/1 i 2004 o powierzchni 1,34 ha od spadkobierców A oraz działkę Nr 2001/2 o powierzchni 0,10 ha od małżonków K M i G (łącznie nabył 1,44 ha).

W świetle przepisów o podatku rolnym, zdaniem Wnioskodawcy ww. nabywcy utworzyli gospodarstwo rolne na nabytych działkach.

Po sprzedaży opisanych wyżej gruntów, Urząd Gminy W wydał zaświadczenie potwierdzające aktualny stan faktyczny:

* Zaświadczenie z dnia 27 listopada 2008 r. L. dz. PO........ stwierdzające, że M S posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 1,44 ha.

* Zaświadczenie z dnia 27 listopada 2008 r. GP........ stwierdzające, że Gmina nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, a w opisie zaświadczenia podając, że funkcja i przeznaczenie nie zostały zmienione.

Z wymienionych i opisanych dokumentów wynika, że sprzedane grunty spadkowe nadal stanowią gospodarstwo rolne, będące własnością osoby fizycznej i wskutek sprzedaży grunty te nie utraciły charakteru rolnego, gdyż nie nastąpiły zmiany ich przeznaczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy przychód ze sprzedaży gospodarstwa rolnego z zabudowaniami podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać, że sprzedaż opisanego gospodarstwa rolnego jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ sprzedane grunty nie utraciły charakteru rolnego i po sprzedaży nadal stanowią gospodarstwo rolne będące własnością osoby fizycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

* nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

* spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Oznacza to zarazem, iż nowe zasady opodatkowania mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nabył w formie spadku po zmarłej matce, udział w wysokości 1/3 gospodarstwa rolnego o powierzchni 1,78 ha składający się z działki Nr 1992, 1993, 1997, 2001/1, 2004. Grunty te stanowią grunty orne, łąki trwałe, rowy i grunty rolne zabudowane.

Nabycie działki miało miejsce w 2007 r., dlatego też będą miały zastosowanie przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2007 r.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż o zachowaniu charakteru rolnego, sprzedanych w 2008 r. działek, świadczą następujące okoliczności (wynikające m.in. z treści aktu notarialnego oraz z wypisów rejestrów gruntu):

* Działki o Nr 1992, 1993, 1997 - powiększyły własne gospodarstwo rolne nabywców gruntu.

* Działki o Nr 2001/1 i 2004 - ich nabycie skutkowało utworzeniem gospodarstwa rolnego przez nabywcę.

Sprzedaż w formie aktu notarialnego nastąpiła w 2008 r. Z treści zaświadczenia z dnia 27 listopada 2008 r. wydanego przez Urząd Gminy W wynika, iż gmina nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, jak również zaświadczono, że funkcja i przeznaczenie gruntów nie zostało zmienione.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie jednak do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia gruntów rolnych. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego gruntu.

Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego lub leśnego. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania.

Należy podkreślić, iż wszelkie ulgi i zwolnienia stanowią wyjątek od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, dlatego przy stosowaniu przepisów wprowadzających określone ulgi i zwolnienia z opodatkowania, nie należy stosować wykładni rozszerzającej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem sprzedaży było gospodarstwo rolne, w którego skład wchodziły grunty orne, łąki trwałe, rowy i grunty rolne zabudowane.

Jednocześnie wskazano również, że w związku ze sprzedażą gruntów nie nastąpi utrata charakteru rolnego działek Nr 1992, 1993, 1997, których nabycie związane było z okolicznością powiększenia gospodarstwa rolnego, w ramach posiadanego przez nabywców gruntu.

Również w przypadku zbywanych gruntów o numerach działek: 2001/1 i 2004, nie nastąpi utrata charakteru rolnego działek, gdyż ich zakup przyczynił się do utworzenia przez nabywcę gospodarstwa rolnego.

Zarówno w pierwszym przypadku, gdy zakup gruntów związany był z powiększeniem gospodarstwa rolnego, jak również w drugim przypadku, związanym z utworzeniem gospodarstwa rolnego, zostały pozytywnie spełnione przesłanki, warunkujące utworzenie gospodarstwa rolnego, w myśl ustawy o podatku rolnym.

Powyższe okoliczności w powiązaniu z zaświadczeniem wydanym przez Urząd Gminy, iż "funkcja i przeznaczenie gruntów nie zostało zmienione", odzwierciedlają aktualny stan prawny.

Powołane przez Wnioskodawcę okoliczności wskazują na spełnienie przesłanki uprawniającej do przedmiotowego zwolnienia, przewidzianego w art. 21 ust. pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z faktu, iż Wnioskodawca wykazał, iż w wyniku sprzedaży nie nastąpiła utrata charakteru rolnego przedmiotowych działek, które stanowiły gospodarstwo rolne składające się z gruntów ornych, łąk trwałych, rowów i gruntów rolnych zabudowanych.

Reasumując, należy stwierdzić, że przychód ze sprzedaży gruntu składającego się z działek Nr 1992, 1993, 1997, 2001/1 i 2004, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo wskazać należy, iż okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży utraciła czy też nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę.

Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.

Podkreślenia wymaga, że w niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym. W przypadku, gdy przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcy i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl