IPPB4/415-185/14-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-185/14-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2014 r. (data wpływu 7 marca 2014 r.) oraz w piśmie z dnia 23 maja 2014 r. (data nadania 28 maja 2014 r., data wpływu 30 maja 2014 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 19 maja 2014 r. Nr IPPB4/415-185/14-2/MS (data nadania 19 maja 2014 r., data doręczenia 22 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu stypendium stażowego otrzymanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-185/14-2/MS z dnia 19 maja 2014 r. (data nadania 19 maja 2014 r., data doręczenia 22 maja 2014 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 23 maja 2014 r. (data nadania 28 maja 2014 r., data wpływu 30 maja 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Funduszu Społecznego Priorytet IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", Działanie 9.2 "Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego" Zespół szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych oraz Zespół Szkół Nr 2 przystąpiły do projektu "Zwiększenie potencjału szkół zawodowych". Osoby biorące udział w projekcie to 140 uczniów ww. szkół. Celem projektu jest jest m.in. podniesienie umiejętności i wiedzy uczniów, zwiększenie świadomości dotyczącej realizacji ścieżki edukacyjno - zawodowej oraz wsparcie dla osób zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu edukacji lub problemami w nauce, aktywizacja współpracy pomiędzy pracodawcami, a szkołami, a także zdobycie doświadczenia zawodowego oraz umiejętności interpersonalnych. Cele projektu będą realizowane m.in. poprzez staże, które będą zorganizowane w zakładach pracy, tj. hotelach, restauracjach, salonach fryzjerskich. W trakcie odbywania stażu każdy z uczestników będzie podlegał opiece dydaktycznej. Jednym z zadań ujętych w budżecie projektu jest wypłata stypendiów dla uczniów odbywających staże w wysokości nie większej niż 1.600 zł na ucznia - uczestnika projektu. Stypendia będą finansowane w około 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w około 15% z dotacji budżetu państwa. Stypendia stażowe otrzymują uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, którzy są uczestnikami projektu, do których bezpośrednio skierowana jest pomoc w ramach projektu współfinansowanego z udziałem środków europejskich.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego można uznać, że wypłacone uczniom stypendia, za okres odbytego stażu będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy od wypłaconego stypendium powinno się odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych od części finansowanej z budżetu Unii Europejskiej, czy od pełnej kwoty.

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendia które wypłaci uczestnikom projekt, tj. uczniom szkół ponadgimnazjalnych, którzy w ramach projektu odbędą staż korzystają w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzonym z dniem 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Zespół Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych oraz Zespół Szkół Nr 2 przystąpiły do projektu "Zwiększenie potencjału szkół zawodowych". Celem projektu jest m.in. podniesienie umiejętności i wiedzy uczniów, zwiększenie świadomości dotyczącej realizacji ścieżki edukacyjno - zawodowej oraz wsparcie dla osób zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu edukacji lub problemami w nauce, aktywizacja współpracy pomiędzy pracodawcami, a szkołami, a także zdobycie doświadczenia zawodowego oraz umiejętności interpersonalnych. Cele projektu będą realizowane m.in. poprzez staże. W trakcie odbywania stażu każdy z uczestników będzie podlegał opiece dydaktycznej. Jednym z zadań ujętych w budżecie projektu jest wypłata stypendiów dla uczniów odbywających staże w wysokości nie większej niż 1.600 zł na ucznia. Stypendia będą finansowane w około 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w około 15% z dotacji budżetu państwa. Stypendia stażowe otrzymują uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, którzy są uczestnikami projektu, do których bezpośrednio skierowana jest pomoc w ramach projektu współfinansowanego z udziałem środków europejskich.

Zauważyć należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie - jak wynika z treści wniosku - uczestnikami przedmiotowego projektu są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wypłacane uczniom szkół ponadgimnazjalnych (tekst jedn.: uczestnikom projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) stypendium - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl