IPPB4/415-185/09-2/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-185/09-2/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty otrzymanej od Spółdzielni w skutek wycofania wkładów budowlanych na lokale mieszkalne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty otrzymanej od Spółdzielni w skutek wycofania wkładów budowlanych na lokale mieszkalne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 13 czerwca 2007 r. aktem notarialnym Wnioskodawczyni otrzymała od swoich rodziców darowiznę w postaci ekspektatywy spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych w budynku wybudowanym przez Spółdzielnię Mieszkaniową Lokatorsko-Własnościową "G." w R.

W połowie 2008 r. Wnioskodawczyni wycofała wkład budowlany na ww. lokale mieszkalne i dostała od Spółdzielni zwrot pieniędzy za te wkłady budowlane. Wnioskodawczyni podkreśla, iż wkładów budowlanych nie sprzedała, lecz zwróciła do Spółdzielni, za co dostała zwrot pieniędzy. Pieniądze za zwrot wkładów budowlanych na lokale mieszkalne wypłacane były przez Spółdzielnię w ratach. Ostatnia rata wpłynęła na konto Wnioskodawczyni w lutym 2009 r.

W lutym 2009 r. Wnioskodawczyni otrzymała listem poleconym od Spółdzielni kserokopię PIT-14 (oryginał został wysłany do urzędu skarbowego) potwierdzający fakt wycofania ze Spółdzielni, podarowanego uprzednio przez rodziców, wkładu budowlanego na lokale mieszkalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymany od Spółdzielni PIT-14 Wnioskodawczyni powinna uwzględnić w swoim rocznym zeznaniu podatkowym za 2008 rok oraz czy zobowiązana jest odprowadzić podatek od kwoty otrzymanej od Spółdzielni wskutek wycofania wkładów budowlanych na lokale mieszkalne. Jeśli tak, to w jakiej wysokości i w jakiej formie. Jeśli nie, to na jakiej podstawie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Według Wnioskodawczyni PIT-14 został wysłany przez Spółdzielnię do urzędu skarbowego informacyjnie, gdyż istnieje obowiązek poinformowania o tym urzędu.

Wnioskodawczyni sądzi, że w Jej przypadku PIT-14 nie powinien być uwzględniony w rocznym rozliczeniowi podatkowym oraz że nie trzeba odprowadzać podatku od kwoty otrzymanej wskutek wycofania wkładów budowlanych na lokale mieszkalne, ponieważ nie była to sprzedaż, a zwrot. Według oceny Wnioskodawczyni, otrzymana kwota jest wolna od podatku, w jakiejkolwiek postaci.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. c) ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r., podatnikom ponoszącym w roku podatkowym wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej, przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku dochodowego na zasadach określonych w ust. 2-17.

Natomiast w świetle art. 27a ust. 13 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków wymienionych wyżej, a następnie wycofał ze spółdzielni wniesiony wkład - do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tego tytułu.

Przepis ten ma również zastosowanie do wymienionych w nim zdarzeń powstałych po dniu 1 stycznia 2002 r., co wynika z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że wyżej wymieniony art. 27 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje zastosowanie wyłącznie w przypadku wycofania - uprzednio odliczonego - wkładu ze spółdzielni mieszkaniowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni otrzymała od swoich rodziców darowiznę w postaci ekspektatywy spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych w budynku wybudowanym przez Spółdzielnię Mieszkaniową Lokatorsko-Własnościową. W połowie 2008 r. Wnioskodawczyni wycofała wkład budowlany na ww. lokale mieszkalne i dostała od Spółdzielni zwrot pieniędzy za te wkłady budowlane. Wkładów budowlanych Wnioskodawczyni nie sprzedała, lecz zwróciła do Spółdzielni, za co dostała zwrot pieniędzy. Pieniądze za zwrot wkładów budowlanych na lokale mieszkalne wypłacane były przez Spółdzielnię w ratach. Ostatnia rata wpłynęła na konto Wnioskodawczyni w lutym 2009 r. W tym samym miesiącu Wnioskodawczyni otrzymała listem poleconym od Spółdzielni kserokopię PIT-14.

Przepisy art. 78 § 1 i § 2 z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) stanowią, że zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:

1.

fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;

2.

fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.

Spółdzielnia tworzy także inne fundusze własne przewidziane w odrębnych przepisach oraz w jej statucie (art. 78 § 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 20 § 2 ww. ustawy, statut może przewidywać wnoszenie przez członków wkładów na własność spółdzielni lub do korzystania z nich przez spółdzielnię na podstawie innego stosunku prawnego. W tym wypadku statut powinien określać charakter i zakres przysługującego spółdzielni prawa do wkładów, wysokość wkładów oraz ich rodzaj, jeżeli są to wkłady niepieniężne, terminy ich wnoszenia, zasady wyceny i zwrotu w wypadku likwidacji spółdzielni, wystąpienia członka lub ustania członkostwa z innych przyczyn, a także w innych wypadkach przewidzianych w statucie.

W świetle powyższego więc, spółdzielnie tworzą fundusz wkładów odrębny od funduszu udziałowego. Wkłady członkowskie należy natomiast odróżniać od udziałów wnoszonych przez członków spółdzielni.

Stosownie do art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych.

W sprawach nieuregulowanych w ustawie prawa i obowiązki członków spółdzielni dotyczące w szczególności wnoszenia i ustalania wysokości wkładu mieszkaniowego i budowlanego określają postanowienia statutu spółdzielni (art. 8 pkt 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Mając na względzie powyższe, wkład mieszkaniowy (budowlany) stanowi formę, w jakiej członek spółdzielni uczestniczy w pokrywaniu kosztów budowy budynku (lokalu). Wydatki na wkłady mieszkaniowe do spółdzielni wpłacane są natomiast w celu uzyskania spółdzielczego prawa do lokalu lub odrębnej własności lokalu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.), spółdzielnie mieszkaniowe są obowiązane sporządzić za rok kalendarzowy, w trzech egzemplarzach, według ustalonego wzoru, imienne informacje o wysokości wycofanego wkładu budowlanego lub mieszkaniowego wniesionego do spółdzielni od dnia 1 stycznia 1992 r., chyba że podatnik złoży spółdzielni oświadczenie, że wycofany wkład budowlany nie był odliczony od jego dochodu lub od podatku. W terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym spółdzielnie przekazują jeden egzemplarz informacji osobom, które wycofały ze spółdzielni wkład budowlany lub mieszkaniowy, a drugi egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.

Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymany od Spółdzielni PIT-14 nie podlega uwzględnieniu w rocznym zeznaniu podatkowym za 2008 r. i Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana odprowadzić podatku dochodowego od kwoty otrzymanej od Spółdzielni wskutek wycofania wkładów budowlanych na lokale mieszkalne, o ile Wnioskodawczyni nie korzystała z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu poniesionych wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczonych na wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl