IPPB4/415-148/13-4/JK2

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-148/13-4/JK2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2013 r. (data wpływu 1 marca 2013 r.) oraz w piśmie z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data nadania 27 kwietnia 2013 r., data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 18 kwietnia 2013 r. Nr IPPB4/415-148/13-2/JK2 (data nadania 18 kwietnia 2013 r., data doręczenia 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia wypłaconego odszkodowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia wypłaconego odszkodowania.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-148/13-2/JK2 z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data nadania 18 kwietnia 2013 r., data doręczenia 22 kwietnia 2013 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data nadania 27 kwietnia 2013 r., data wpływu 29 maja 2013 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła powyższe w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 29 grudnia 2005 r. Wnioskodawczyni wraz z innymi współwłaścicielami nieruchomości przejętej pod drogę publiczną wniosła o ustalenie i wypłatę odszkodowania z tytułu zajęcia nieruchomości pod drogę publiczną. Sprawa została rozpatrzona przez Prezydenta miasta dnia 25 lipca 2012 r., który na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o ustroju m.st. Warszawy w zw. z art. 4 pkt 9b (1), art. 129 ust. 1, art. 130 oraz art. 132 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz na podstawie art. 73 ustawy - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną oraz art. 104 k.p.a. wydał decyzję o ustaleniu i wypłacie odszkodowania na rzecz Wnioskodawczyni i pozostałych współwłaścicieli przedmiotowej nieruchomości. Przed przejęciem nieruchomości pod drogę publiczną nie było prowadzone postępowanie wywłaszczeniowe w stosunku do tej nieruchomości. Wypłata odszkodowania nastąpiła przelewem z dniem 5 września 2012 r.

W uzupełnieniu z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) Wnioskodawczyni wskazała, iż nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w drodze spadku po Janie K., który zmarł w dniu 23 lutego 2001 r. Wojewoda z dniem 25 stycznia 2010 r., stwierdził nabycie przedmiotowej nieruchomości przez powiat warszawski z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. Przejęcie nieruchomości z mocy prawa nastąpiło z dniem 1 stycznia 1999 r. przez powiat warszawski (przed tym terminem powiat warszawski jedynie był we władaniu przedmiotowej nieruchomości), nabycie nieruchomości pod drogę publiczną nastąpiło na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawę reformującą administrację publiczną. W odpowiedzi na pytanie czy cena nabycia nieruchomości była o co najmniej 50% niższa od wysokości uzyskanego odszkodowania Wnioskodawczyni poinformowała, iż nie dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odszkodowanie wypłacone na rzecz właściciela nieruchomości, przejętej pod drogę publiczną jest objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odszkodowanie wypłacone na rzecz właściciela nieruchomości, przejętej pod drogę publiczną jest objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie natomiast do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 29 powołanej powyżej ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Jak wskazano we wniosku, w dniu 29 grudnia 2005 r. Wnioskodawczyni wraz z innymi współwłaścicielami nieruchomości przejętej pod drogę publiczną wniosła o ustalenie i wypłatę odszkodowania z tytułu zajęcia nieruchomości pod drogę publiczną. Prezydent miasta dnia 25 lipca 2012 r. na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o ustroju m.st. Warszawy w zw. z art. 4 pkt 9b (1), art. 129 ust. 1, art. 130 oraz art. 132 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz na podstawie art. 73 ustawy - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną oraz art. 104 k.p.a. wydał decyzję o ustaleniu i wypłacie odszkodowania na rzecz Wnioskodawczyni i pozostałych współwłaścicieli przedmiotowej nieruchomości. Nabycie przez Wnioskodawczynię nieruchomości nastąpiło w drodze spadku po spadkodawcy, który zmarł w dniu 23 lutego 2001 r. Przejęcie nieruchomości z mocy prawa nastąpiło z dniem 1 stycznia 1999 r. przez powiat warszawski. Nabycie nieruchomości pod drogę publiczną nastąpiło na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawę reformującą administrację publiczną.

Stosownie do treści art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.

Odszkodowanie, o którym mowa powyżej wypłaca:

* gmina w odniesieniu do dróg będących w dniu 31 grudnia 1998 r. drogami gminnymi,

* Skarb Państwa w odniesieniu do pozostałych dróg (art. 73 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 73 ust. 4 ww. ustawy odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2 będzie ustalane i wypłacane według zasad i trybu określonych w przepisach o odszkodowaniach za wywłaszczone nieruchomości, na wniosek właściciela nieruchomości złożony w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. Po upływie tego okresu roszczenie wygasa. Podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania stanowi wartość nieruchomości według stanu z dnia wejścia w życie ustawy, przy czym nie uwzględnia się wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego trwałymi nakładami poczynionymi po utracie przez osobę uprawnioną prawa do władania gruntem (art. 73 ust. 5 ww. ustawy).

Kwestie odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.). Tak więc odszkodowanie, o którym mowa w art. 73 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną jest odszkodowaniem wypłaconym stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Natomiast z analizy art. 21 ust. 1 pkt 29 cytowanej ustawy wynika, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało, w sytuacji gdy łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

1.

nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie dwóch lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,

2.

cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

W przypadku, gdy spełniony będzie tylko jeden z warunków albo gdy żaden z nich nie zostanie spełniony, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Analizując powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość w drodze spadku, co nie pozwala na ustalenie ceny jej nabycia.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę, uznać należy, że nie została spełniona co najmniej jedna z przesłanek wyłączających zastosowanie analizowanego zwolnienia, co oznacza, że odszkodowanie, które otrzymała Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Interpretacja dotyczy tylko Pani jako Wnioskodawczyni. Nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych spadkobierców nieruchomości. W związku z powyższym w celu uzyskania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przez pozostałych spadkobierców nieruchomości, winni Oni złożyć odrębne wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej i uiścić stosowną opłatę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. Nr z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl