IPPB4/415-142/11-4/JK - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego przez pracowników zatrudnionych przy realizacji celów i zadań merytorycznych projektów finansowanych ze środków UE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-142/11-4/JK Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu uzyskanego przez pracowników zatrudnionych przy realizacji celów i zadań merytorycznych projektów finansowanych ze środków UE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011 r. (data wpływu 15 lutego 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 10 maja 2011 r. (data nadania 12 maja 2011 r., data wpływu 13 maja 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-142/11-2/JK z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data nadania 29 kwietnia 2011 r., data doręczenia 5 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przez osoby fizyczne zatrudnione do realizacji celów i zadań merytorycznych projektów w ramach programu "Uczenie się przez całe życie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego w ramach programu "Uczenie się przez całe życie" przez osoby fizyczne realizujące zadania merytoryczne oraz zadania pomocnicze projektu.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-142/11-2/JK z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data nadania 29 kwietnia 2011 r., data doręczenia 5 maja 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez dokładne opisanie zdarzenia przyszłego oraz przedstawienie aktualnego ciągu dokumentów (oryginały lub kopie urzędowo poświadczone za zgodność z oryginałem) prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego przez osoby, które przedmiotowy wniosek podpisały.

Pismem z dnia 10 maja 2011 r. (data nadania 12 maja 2011 r., data wpływu 13 maja 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest partnerem dwóch międzynarodowych projektów edukacyjnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej. W przypadku pierwszego z projektów: Wnioskodawca pełni rolę Partnera Wiodącego, tj. Promotora Projektu i wspólnie z pozostałymi partnerami projektu bezpośrednio realizuje cele i zadania projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Beneficjentami końcowymi są lekarze rodzinni z krajów biorących udział w projekcie tj. z Portugalii, Grecji, Słowenii, Danii, Turcji i Polski. Osobami bezpośrednio realizującymi zadania merytoryczne projektu po stronie Wnioskodawcy są osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie.

W przypadku drugiego projektu: podmiotem, który podpisał umowę na realizację projektu z przedstawicielami Unii Europejskiej jest Z. z siedzibą w K. (Partner Wiodący - Promotor Projektu). Instytucja ta zgodnie z procedurą projektów podpisała umowy z pięcioma pozostałymi instytucjami partnerskimi (w tym z Wnioskodawcą w Polsce) i przekazała środki finansowe jako podmiot upoważniony do rozdzielenia bezzwrotnej pomocy związanej z realizacją wyżej wymienionego projektu.

Wnioskodawca, podobnie jak pozostali partnerzy w projekcie, bezpośrednio realizuje cele i zadania projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Beneficjentami końcowymi projektu są lekarze z krajów biorących udział w projekcie tj.: Słowenii, Holandii, Czech, Danii i Polski. Miejsce zamieszkania lekarzy biorących udział w realizowanych projektach to:

A) Polska

Wszyscy lekarze zatrudnieni w ww. projektach posiadają obywatelstwo polskie i stałe miejsce zamieszkania na terenie Polski. Wnioskodawca do realizacji zadań ww. projektów nie będzie zatrudniać osób z innych krajów. Praca wykonywana przez polskich lekarzy w ww. projektach ma charakter naukowo - edukacyjny. Każda z osób zatrudniona w projekcie jest stałym pracownikiem i wykładowcą akademii medycznej (np. C.). Praca w projekcie nie dotyczy udzielania i realizacji świadczeń medycznych, ma charakter pracy koncepcyjnej. Głównymi celami i zadaniami projektu są:

A) opracowanie, implementacja i upowszechnienie matrycy rozwoju kształcenia ustawicznego nauczycieli medycyny rodzinnej na poziomie europejskim. Matryca będzie podstawą do opracowania kursów edukacyjnych dla nauczycieli medycyny rodzinnej na trzech poziomach:

* poziom 1: kurs podstawowy dla nauczycieli medycyny rodzinnej

* poziom 2: kurs zaawansowany dla nauczycieli medycyny rodzinnej

* poziom 3: kurs ekspercki dla nauczycieli medycyny rodzinnej

B) W przypadku drugiego projektu: głównym celem projektu jest poprawa istniejących programów nauczania i treści szkoleniowych zarówno dla lekarzy jak i nauczycieli medycyny rodzinnej w zakresie poprawy jakości praktyk lekarskich poprzez wdrażanie innowacyjnych narzędzi i metod dydaktycznych w istniejące systemy kształcenia ustawicznego w Europie. Proces ten wspierany będzie poprzez opracowane w projekcie i/lub adaptowane nowoczesne narzędzia internetowe i informatyczne (IT), np. internetowe narzędzie do pomiaru poziomu kompetencji LR, narzędzie oceny potrzeb edukacyjnych w zakresie poprawy jakości, moduł internetowego kursu kształcenia na odległość.

Lekarze rodzinni z innych państw realizują zadania projektu na terenie swoich krajów, nie będą realizować zadań projektowych na terytorium Polski. Praca w ww. projektach osób z innych państw będzie opłacana przez ich instytucje krajowe.

Osobami bezpośrednio realizującymi zadania merytoryczne projektu po stronie Wnioskodawcy są osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie. Osobom, które we wskazanych projektach zatrudnione będą na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenia do realizacji konkretnych zadań projektu, wypłacane będzie wynagrodzenie ze środków projektu wchodzącego w skład programu edukacyjnego "Uczenie się przez całe życie".

Wnioskodawca jest beneficjentem projektów finansowanych z bezzwrotnej pomocy, a osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę do bezpośredniej realizacji celów i zadań merytorycznych tych projektów wykonują pracę na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie (płatnych ze środków programu). Z faktu tego wynika, że umowy te zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zwolnione z podatku dochodowego i nie zmieniła się w tej kwestii interpretacja z dnia 20 listopada 2008 r. wydana dla Wnioskodawcę przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (Nr IPPB2/415-1250/08-4/JK). Zgodnie z tą interpretacją, osoby, którym Wnioskodawca zleca wykonanie zadań związanych z realizacją projektu (tj. pracownicy, którzy wykonują czynności merytoryczne) jako osoby bezpośrednio realizujące cele projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy osoby fizyczne zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie do realizacji celów i zadań merytorycznych projektu pierwszego są zwolnione z podatku od osób fizycznych w myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy osoby fizyczne zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie do realizacji celów i zadań merytorycznych projektu drugiego są zwolnione z podatku o osób fizycznych w myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy

Skoro Wnioskodawca w przypadku obu projektów jest członkiem Partnerstwa projektów finansowanych z bezzwrotnej pomocy, a osoby zatrudnione do bezpośredniej realizacji celów i zadań merytorycznych tych projektów wykonują pracę na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie to umowy te zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zwolnione z podatku.

Zwolnienie to dotyczy jedynie czynności merytorycznych projektu, zaś w przypadku pracowników wykonujących czynności pomocniczych (tj. obsługa księgowa, prowadzenie sekretariatu) zwolnienie od podatku nie występuje.

Z podobnym zapytaniem zwrócił się Wnioskodawca do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sierpniu 2008, uzyskując interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPB2/415-1250/08-4/JK z dnia 20 listopada 2008 r.. Zgodnie z tą interpretacją wynagrodzenie pracowników, którym Wnioskodawca zleca wykonanie zadań związanych z realizacją projektu (tj. pracownikom, którzy wykonują czynności merytoryczne) jako osoby bezpośrednio realizujące cele projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wynagrodzenia osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym związane z obsługą techniczną oraz finansową projektu nie są objęte zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że taka sama interpretacja dotyczy również dwóch nowych projektów przedstawionych w niniejszym wniosku. Zwrócono się jednak z prośbą o interpretację w sprawie nowych projektów ze względu na fakt, że w stosunku do projektu, którego dotyczyła interpretacja z dnia 20 listopada 2008 r. (Nr IPPB2/415-1250/08-4/JK), zmianie uległ kraj siedziby Partnera Wiodącego Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

1.

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest partnerem dwóch międzynarodowych projektów edukacyjnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Beneficjentami końcowymi są lekarze rodzinni z krajów biorących udział w projektach. Osobami bezpośrednio realizującymi zadania merytoryczne projektów po stronie Wnioskodawcy są osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie. Osobom tym wypłacane będzie wynagrodzenie ze środków projektu wchodzącego w skład programu edukacyjnego "Uczenie się przez całe życie". Wszyscy lekarze zatrudnieni przez Wnioskodawcę w projektach posiadają obywatelstwo polskie i stałe miejsce zamieszkania na terenie Polski. Do realizacji zadań ww. projektów Wnioskodawca nie będzie zatrudniać osób z innych krajów. Praca wykonywana przez polskich lekarzy w ww. projektach ma charakter naukowo - edukacyjny. Lekarze z innych państw realizują zadania projektu na terenie swoich krajów, nie będą realizować zadań projektowych na terytorium Polski. Praca w ww. projektach osób z innych państw będzie opłacana przez ich instytucje krajowe.

Program "Uczenie się przez całe życie" został ustanowiony decyzją. Jest to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego przewidziany na lata 2007-2013. Celem programu jest rozwój różnych form uczenia się przez całe życie poprzez wspieranie współpracy między systemami edukacji i szkoleń w krajach uczestniczących. Program ten jest finansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach środków przewidzianych do dyspozycji Komisji Europejskiej.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy uznać, iż dochody osób fizycznych zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenia do realizacji celów i zadań merytorycznych obu projektów podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia organu podatkowego należy stwierdzić, iż zostało ono wydane w indywidualnej sprawie osadzonej w określonym stanie faktycznym i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl