IPPB4/415-130/09-2/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-130/09-2/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób zatrudnionych w Fundacji, którzy realizowali cele Programu EQUAL, w części sfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób zatrudnionych w Fundacji, którzy realizowali cele Programu EQUAL, w części sfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja z siedzibą w W. (dalej: Fundacja) pełniła funkcję Krajowej Struktury Wsparcia (dalej: KSW) w Programie Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (dalej: Program EQUAL). Powyższe pełnienie funkcji KSW wynikało z powierzenia Fundacji, stosownie do postanowień zawartych w Programie EQUAL, przez właściwego ministra (Ministra Gospodarki i Pracy, Ministra Rozwoju Regionalnego), który pełnił rolę Instytucji Zarządzającej, wyłącznego prawa do realizacji działań związanych z Pomocą techniczną.

Powierzenie tej funkcji nastąpiło ma podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 189, poz. 1948 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 214, poz. 2172) - dalej zwanymi łącznie: rozporządzeniami - a takie umowy między właściwym ministrem a Fundacją.

Wyżej wskazane rozporządzenia określały, że Program EQUAL jest realizowany przez Partnerstwa na rzecz rozwoju, Instytucję Zarządzającą i KSW, tj. Fundację.

Stosownie do ww. rozporządzeń głównym celem Programu EQUAL było stworzenie większej liczby miejsc pracy i zapewnienie szerokiego do nich dostępu, a także m.in. wypracowanie, przetestowanie, a następnie upowszechnianie i włączanie do głównego nurtu polityki nowych innowacyjnych rozwiązań dotyczących rynku pracy.

Program EQUAL był realizowany w czterech Działaniach oraz pięciu Tematach.

Działanie 1 obejmowało utworzenie lub konsolidację efektywnego Partnerstwa na rzecz rozwoju oraz jego strategii z uwzględnieniem ponadnarodowej współpracy, która wnosić miała wartość dodaną do działań realizowanych przez partnerstwa krajowe.

Kolejna faza realizacji Programu EQUAL (Działanie 2) odnosiła się do wdrażania programu prac określonego w Umowie o Partnerstwie na rzecz Rozwoju oraz w Umowie o Partnerstwie Ponadnarodowym.

Działanie 3 służyło wykorzystywaniu rezultatów i doświadczeń Partnerstw na Rzecz Rozwoju dla upowszechnienia informacji i oddziaływania na proces opracowywania polityki oraz praktykę organizacji i instytucji (tzw. proces włączenia rezultatów do głównego nurtu polityki krajowej i europejskiej - mainstreaming).

Działanie 4 to Pomoc techniczna, świadczona przez Krajową Strukturę Wsparcia (tj. Fundację) oraz Instytucję Zarządzającą dla Programu EQUAL przez cały okres wdrażania Programu EQUAL, także przed rozpoczęciem Działania 1. Pomoc techniczna była przeznaczona na realizację działań wdrażających Programu EQUAL przez Krajową Strukturę Wsparcia (Fundację) i Instytucję Zarządzającą Programu EQUAL. Pomoc techniczna Programu EQUAL realizowana była w ramach Priorytetu - "Zwalczanie dyskryminacji i nierówności rynku pracy" i obejmowała działania realizowane przez Instytucję Zarządzającą EQUAL (właściwego ministra) oraz Fundację jako Krajową Strukturę Wsparcia.

Wdrażanie Programu EQUAL oparte było na podejściu tematycznym (5 Tematów). Celem podejścia tematycznego było poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów wspólnych dla różnych rodzajów dyskryminacji i nierówności. Partnerstwa na rzecz rozwoju były beneficjentami końcowymi Programu EQUAL, w rozumieniu Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych. Rozwiązania wypracowane przez Partnerstwa na rzecz rozwoju w wyniku realizacji działań były upowszechniane na różnych poziomach realizacji polityki rynku pracy. Partnerstwa na rzecz rozwoju udostępniały swoja rezultaty właściwym instytucjom, tj. Instytucji Zarządzającej i Fundacji, jako Krajowej Strukturze Wsparcia. Fundacja jako KSW stworzyła m.in. system monitorowania Programu EQUAL, system szkoleń dla Partnerstw na Rzecz Rozwoju dotyczących zarządzania i wdrażania ich programów działania, przygotowała metodologiczne narzędzia związana z zarządzaniem, wdrażaniem, monitorowaniem i włączaniem rezultatów do głównego nurtu polityki. Fundacja ponadto przygotowała i upowszechniała informacje o Programie EQUAL poprzez seminaria, publikacje, media, zgodnie ze strategią informacyjna Programu EQUAL, a także opracowała poradniki i materiały pomocnicze dla Partnerstw na Rzecz Rozwoju, utworzyła i prowadziła Krajowe Sieci Tematyczne odpowiedzialne za zapewnienie wdrażania rezultatów Programu EQUAL w obszarach tematycznych oraz włączanie rezultatów projektów (najlepszych praktyk) do głównego nurtu polityki (mainstreaming). Ponadto Fundacja organizowała seminaria, warsztaty i konferencje związane z identyfikowaniem, sprawdzaniem i upowszechnianiem dobrych praktyk i włączaniem rezultatów do głównego nurtu polityk Unii Europejskiej. Fundacja dokonała także wyboru rezultatów wypracowanych przez Partnerstwa na rzecz rozwoju do upowszechniania, zorganizowała szkolenia, doradzała Partnerstwom na rzecz rozwoju, a także promowała Program EQUAL poprzez publikacja i inne działania medialne, jak również włączała rezultaty Programu EQUAL do głównego nurtu polityki poprzez organizację platform wymiany doświadczeń - tzw. Krajowe Sieci Tematyczne. Wszystkie powyższe działania były przewidziane w Programie EQUAL jako działania i cele KSW.

Program EQUAL był w 75% finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% przez budżet państwa. Fundacja otrzymywała powyższe środki na podstawie wniosków o płatność, tak jak beneficjenci końcowi Programu EQUAL. Realizując zadania i cele określone dla KSM w Programie EQUAL, Fundacja zatrudniała pracowników wypełniających czynności określone dla Krajowej Struktury Wsparcia. Wynagrodzenia osób zatrudnionych w Fundacji w ramach pełnienia funkcji KSW były finansowane w wysokości 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz 25% ze środków z budżetu państwa. Pracownicy Fundacji w ramach KSW realizowali cela i zadania RSW wskazane w Programie EQUAL dla Krajowej Struktury Wsparcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia osób zatrudnionych w Fundacji, którzy realizowali cele Programu EQUAL wyznaczone w Programie EQUAL dla Krajowej Struktury Wsparcia, w części finansowanej ze środków EFS, tj. w wysokości 75%, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wynagrodzenia pracowników Fundacji, realizujących cele Programu EQUAL w zakresie wyznaczonym dla Krajowej Struktury Wsparcia, które zostały sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 75% korzystają w części sfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Według ww. przepisu zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli spełnione są obie z poniższych przesłanek:

a.

środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zdaniem Wnioskodawcy przesłanka pochodzenia środków przeznaczonych na wynagrodzenia jest spełniona, ponieważ środki finansowe przeznaczone na Program EQUAL w Polsce pochodzą w wysokości 75% z budżetu Unii Europejskiej, jako środki Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 września 2008 r. sygn. akt II FSK 874/07 - niepublikowany czy Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 marca 2008 r. sygn. akt II SA/Wa 2165/07 - niepublikowany) sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia w przypadku instytucji zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176).

W tym przypadku kluczowe znaczenie na ustalenie źródła środków składających się na bezzwrotną pomoc, czyli podmiotu który ostatecznie ponosi ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy. Fundacja otrzymała ww. środki finansowe od Ich dysponenta Ministra Rozwoju Regionalnego - Instytucji Zarządzającej Programu EQUAL - na realizację "Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006", przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. (Dz. U. Nr 189, poz. 1948 oraz Dz. U. Nr 241, poz. 2172).

Druga z wymienionych przesłanek jest też naszym zdaniem spełniona. Wynagrodzenia pracowników Fundacji wdrażających cele Programu EQUAL wyznaczone dla Fundacji jako KSW były finansowane z Pomocy technicznej, która jako Działanie 4 wypełniała cele Programu EQUAL, wskazane w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. Z 2004 r. Nr 189, poz. 1948 z późn. zm.), a także rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 214, poz. 2172). Przy czym Pomoc techniczna zawarta była w Priorytecie - Zwalczanie dyskryminacji i nierówności na rynku pracy - Programu EQUAL. W myśl ww. rozporządzeń w ten Priorytet wpisywały się także pozostałe Tematy Programu EQUAL, których cele wypełniały również inne podmioty wskazane w Programie EQUAL. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie ww. rozporządzeń zadania przypisane Pomocy technicznej były związane bezpośrednio z realizacją celów Programu EQUAL. Fundacja realizując w ramach KSW cele i działania wskazane w ww. rozporządzeniach, bezpośrednio realizowała cele Programu EQUAL. Realizując powyższe cele Fundacja zatrudniła na podstawie umowy o pracę osoby fizyczne, które wykonywały tylko i wyłącznie prace wynikające z realizacji zadań finansowanych ze środków Programu EQUAL. Tym samym Wnioskodawca uważa, że wynagrodzenia pracowników wdrażających Program EQUAL powinny korzystać w wysokości 75% ze zwolnienia, o którym mowa powyżej. Należy zaznaczyć, że wykonywane przez Fundację działania, były przewidziane w Programie EQAUL i każde z działań realizowało określony w tym Programie cel zakreślony dla KSW. W związku z tym, że w Programie EQUAL zostały przewidziane określone cele do zrealizowania przez KSW, to pracownicy Fundacji wykonując wyłączne zadania KSW, bezpośrednio realizowali określone w Programie EQUAL cele. Bowiem prawo do zwolnienia mają ci podatnicy, którzy bezpośrednio realizują cele zapisane w programie i na rzecz których wypłacane są środki, Bezpośredniość realizacji celu należy odczytywać, nie tylko z pozycji wypełnianej funkcji przewidzianej w danym programie, lecz tego również, że dany cel został zapisany w programie. W rozważanym przypadku ustawa nie zawiera określeń główny cel, lecz zawiera określenie bezpośredniej realizacji celu. Jeżeli Program EQUAL miał kilka celów i jeden lub kilka z nich były realizowane przez wskazane w tym programie podmioty - w tym przypadku Fundację jako KSW to bezpośredniość realizacji celu, o której mowa w ustawie należy odczytywać w odniesieniu do celów wskazanych w Programie EQUAL. Fundacja jako KSW realizowała cele wskazane dla niej w Programie EQUAL, a tym samym realizowała bezpośrednio cel wskazany w Programie w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy. Przy czym Fundacja nie była podmiotem, któremu podatnik bezpośrednio realizujący cel zlecił na podstawie umowy realizowanie określonych czynności, bowiem Fundacja jako podmiot wyraźnie wskazany w przywołanych wyżej rozporządzeniach realizowała określone w tychże rozporządzeniach cele Programu EQUAL. Fundacja jako osoba prawna dla realizacji celu musiała się posługiwać pracownikami. Realizacja celu wskazanego w Programie, w przypadku osoby prawnej odbywała się więc przy pomocy pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i dlatego ich wynagrodzenia korzystają ze wskazanego wyżej zwolnienia (tak też orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 stycznia 2009 r. w sprawie sygn. akt II FSK 1457/07 - niepublikowanym). Pracownicy Fundacji realizowali cele zapisane w Programie EQUAL jako cele Krajowej Struktury Wsparcia i tym samym bezpośrednio realizowali cele wskazane w Programie EQUAL, co skutkuje zastosowaniem zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 przywołanej wyżej ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wynika, że zwolnione od podatku są środki ze źródeł wymienionych w tym przepisie, przyznane podatnikom, którzy są beneficjentami takiej pomocy, i bezpośrednimi wykonawcami celu, jakiemu ta pomoc ma służyć, przy czym zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów uzyskiwanych przez osoby zatrudnione (bez względu na rodzaj umowy) przez wykonawców zadań finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, któremu beneficjent zlecił wykonanie określonych czynności. Przepis ten wyraźnie wskazuje również, że chodzi tu o pomoc przyjętą przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, która ewentualnie może być wypłacona za pośrednictwem innego podmiotu.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącymi od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja z siedzibą w W. (dalej: Fundacja) pełniła funkcję Krajowej Struktury Wsparcia (dalej: KSW) w Programie Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (dalej: Program EQUAL). Powyższe pełnienie funkcji KSW wynikało z powierzenia Fundacji, stosownie do postanowień zawartych w Programie EQUAL, przez właściwego ministra (Ministra Gospodarki i Pracy, Ministra Rozwoju Regionalnego), który pełnił rolę Instytucji Zarządzającej, wyłącznego prawa do realizacji działań związanych z Pomocą techniczną. Głównym celem Programu EQUAL było stworzenie większej liczby miejsc pracy i zapewnienie szerokiego do nich dostępu, a także m.in. wypracowanie, przetestowanie, a następnie upowszechnianie i włączanie do głównego nurtu polityki nowych innowacyjnych rozwiązań dotyczących rynku pracy.

Program EQUAL był w 75% finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% przez budżet państwa. Fundacja otrzymywała powyższe środki na podstawie wniosków o płatność, tak jak beneficjenci końcowi Programu EQUAL. Realizując zadania i cele określone dla KSM w Programie EQUAL, Fundacja zatrudniała pracowników wypełniających czynności określone dla Krajowej Struktury Wsparcia. Wynagrodzenia osób zatrudnionych w Fundacji w ramach pełnienia funkcji KSW były finansowane w wysokości 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz 25% ze środków z budżetu państwa. Pracownicy Fundacji w ramach KSW realizowali cela i zadania RSW wskazane w Programie EQUAL dla Krajowej Struktury Wsparcia.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 - 2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:

* sektorowe programy operacyjne,

* regionalne programy operacyjne,

* inne programy operacyjne,

* strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych. Strategia wykorzystania Funduszu Spójności jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych.

Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE. Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się jako refundację części poniesionych wydatków, tj. najpierw inwestycja potem dotacja. Oznacza to, że środki finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego zostają przekazywane dopiero po zakończeniu inwestycji.

Jak wyżej zauważono, środki z funduszy strukturalnych przekazywane są faktycznie dopiero po zakończeniu inwestycji, w związku z czym niezbędne jest krótkoterminowe finansowanie w kwocie przewidywanej dotacji, ponieważ wymóg realizacji inwestycji z własnych środków w wielu przypadkach może okazać się poważnym utrudnieniem, a nierzadko przeszkodą nie do pokonania dla ubiegającego się o dotację. Stąd finansowanie wydatków ponoszonych w ramach realizacji określonego zadania dokonywane jest ze źródeł krajowych tzw. prefinansowanie. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację zadania (projektu) z krajowych funduszy, także publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot (w części współfinansowanej). Zwrócone środki zasilą źródło finansowania krajowego.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa, to nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie określone w ww. przepisie nie ma więc zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), m.in. na wynagrodzenia, wypłacane w ramach Działań Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. Z tych względów, przychody ze stosunku pracy otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku. W związku z powyższym, od wypłacanych przychodów ze stosunku pracy, płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, na zasadach określonych w art. 32 ustawy.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenia osób zatrudnionych w Fundacji, którzy realizowali cele Programu EQUAL wyznaczone w Programie EQUAL dla Krajowej Struktury Wsparcia, w części finansowanej ze środków EFS, tj. w wysokości 75%, nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), gdyż pomoc pochodząca z funduszy strukturalnych stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę orzeczenia sądowego, stwierdzić należy, iż zapadł on w indywidualnej sprawie i co do zasady wiąże stronę postępowania w konkretnej sprawie oraz nie stanowi źródła prawa i nie posiada mocy formalnie wiążącej tak do podatników, jak i w stosunku do organów podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl