IPPB4/415-119/08-2/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-119/08-2/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji Dyrektora Spółki mającej siedzibę na terytorium Cypru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji Dyrektora Spółki mającej siedzibę na terytorium Cypru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada rezydencję podatkową w Polsce w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W niedalekiej przyszłości ma zostać powołany na stanowisko Dyrektora w spółce cypryjskiej, która jest cypryjską osoba prawną (odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Spółka cypryjska posiada siedzibę na terytorium Republiki Cypru i jest rezydentem podatkowym na Cyprze, tzn. w tym państwie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka cypryjska, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, będzie na zasadach stałych świadczyć usługi eksperckie oraz zarządzania na rzecz innych podmiotów gospodarczych, w tym również na rzecz podmiotów polskich. W zakresie obowiązków Wnioskodawcy jako Dyrektora będzie wykonanie i nadzór nad wykonaniem części lub całości tego rodzaju usług.

W związku z wykonywaniem wyżej opisanych obowiązków Dyrektora (w tym w zakresie obsługi polskich klientów spółki), Wnioskodawca będzie otrzymywał ryczałtowe wynagrodzenie, zgodnie z uchwałą udziałowców. Dochody z tego tytułu będzie otrzymywał na swój rachunek bankowy w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, uzyskany przez Wnioskodawcę dochód z tytułu pozostawania Dyrektorem spółki cypryjskiej podlega zwolnieniu z opodatkowania w Polsce, zgodnie z treścią art. 16 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z dnia 8 grudnia 1993 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z dnia 8 grudnia 1993 r.), dochody Wnioskodawcy z tytułu pozostawania dyrektorem spółki cypryjskiej będą opodatkowane tylko na Cyprze (tj. zwolnione z opodatkowania w Polsce). Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt a) ww. umowy w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód ten zostanie odpowiednio uwzględniony przy określeniu stawki podatkowej znajdującej zastosowanie do dochodów Wnioskodawcy opodatkowanych w Polsce.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do brzmienia art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenie podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

W przypadku określenia konsekwencji podatkowych wypłat uzyskiwanych od spółki cypryjskiej przez osobę fizyczną będącą rezydentem podatkowym w Polsce zastosowanie znajduje umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z dnia 8 grudnia 1993 r.; zwana dalej "Umową polsko - cypryjską" albo "Umową"). Jak wynika bowiem z art. 1 oraz art. 2 umowy polsko-cypryjskiej, dotyczy ona osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach w zakresie podatków od dochodu i od majątku, które pobiera się na rzecz Umawiającego się Państwa (Polski lub Cypru), bez względu na sposób poboru tego podatku.

Artykuł 16 umowy polsko - cypryjskiej stanowi, że wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie. Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności uzyskiwanych z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki.

Należy jednak wskazać, iż umowa stanowi (art. 30 umowy polsko - cypryjskiej), że w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawarte w tekście angielskim. Art. 16 umowy w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako "the board of directors" ("rada dyrektorów"), który powinien być rozumiany szerzej niż "rada nadzorcza" w rozumieniu przepisów polskiego kodeksu spółek handlowych. Ponadto, modelowa konwencja OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku w art. 16 oprócz rady nadzorczej (jak ma to miejsce w umowie) wskazuje również radę dyrektorów.

Oznacza to, iż art. 16 umowy polsko - cypryjskiej znajdzie również zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za wykonywanie funkcji dyrektora, zgodnie z cypryjskim prawem spółek.

Z brzmienia art. 16 umowy polsko - cypryjskiej wynika, iż dyspozycją tego przepisu objęte są nie tylko "wynagrodzenia", ale również "inne podobne należności", z zastrzeżeniem, iż muszą one być osiągane w związku z członkowstwem danej osoby w radzie nadzorczej spółki. Również z wersji angielskiej umowy wynika jednoznacznie, iż art. 16 umowy ma być stosowany do wynagrodzeń oraz innych podobnych płatności "fees and other similar payments" oczywiście pod warunkiem, iż będą osiągane w związku z członkowstwem w "radzie dyrektorów".

Uwzględniając powyższe uwagi należy wskazać, iż wynagrodzenie wypłacane dyrektorowi spółki cypryjskiej z tytułu jego obowiązków w zakresie powierzonym na podstawie stosownej uchwały udziałowców bez wątpienia mieści się w kategorii "wynagrodzeń i innych podobnych należności" w rozumieniu art. 16 umowy polsko - cypryjskiej. Z przeprowadzonej analizy wynika jasno, iż dochody Wnioskodawcy uzyskiwane z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej, powinny zostać opodatkowane zgodnie z zasadami wynikającymi z treści art. 16 umowy polsko - cypryjskiej, tj. podlegają zwolnieniu od opodatkowania w Polsce.

Konkludując, zgodnie z umową polsko - cypryjską dochody Wnioskodawcy, o których mowa w niniejszym wniosku będą opodatkowane tylko na Cyprze. Jednocześnie w Polsce podwójnego opodatkowania unikać się będzie, stosując określoną w art. 24 ust. 1 pkt a) umowy w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych metodę wyłączenia z progresją. Oznacza to, iż dochód Wnioskodawcy z tytułu pozostawania dyrektorem spółki cypryjskiej będzie zwolniony od opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli uzyska inne dochody w danym roku podatkowym, podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód z tytułu pozostawania dyrektorem w spółce cypryjskiej powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu Wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl