IPPB4/415-1032/12-5/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-1032/12-5/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. Organu 17 grudnia 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 8 lutego 2013 r. (fax - data nadania 8 lutego 2013 r., data wpływu 8 lutego 2013 r., za pośrednictwem poczty - data nadania 8 lutego 2013 r., data wpływu 11 lutego 2013 r.), na wezwanie z dnia 4 lutego 2013 r. Nr IPPB4/415-1032/12-2/MP (data nadania 4 lutego 2013 r., data odbioru 7 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu wynagrodzeń za staże zawodowe otrzymanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu wynagrodzeń za staże zawodowe otrzymanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 4 lutego 2013 r. Nr IPPB4/415-1032/12-2/MP (data nadania 4 lutego 2013 r., data odbioru 7 lutego 2013 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wyjaśnienie czy nadesłane pismo należy traktować jako wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, wskazanie i uzupełnienie danych identyfikacyjnych Wnioskodawcy, złożenie oświadczenia i podpisu Wnioskodawcy lub osoby upoważnionej, wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej, wyczerpujące przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do zadanego pytania oraz dostarczenie oryginału pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa bądź innego dokumentu, z którego wynika prawo Pani Elżbiety G. - Kwestora do reprezentacji i odbioru korespondencji dotyczącej wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Pismem z dnia 8 lutego 2013 r. (fax - data nadania 8 lutego 2013 r., data wpływu 8 lutego 2013 r., za pośrednictwem poczty - data nadania 8 lutego 2013 r., data wpływu 11 lutego 2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest beneficjentem projektu P.O.K.L.04.01.01. - Gospodarka Przestrzenna. Osoby (studenci) biorące udział w studenckich stażach zawodowych, to uczestnicy projektu, do których faktycznie skierowana jest pomoc w ramach projektu współfinansowanego z udziałem środków europejskich. W dniu 1 października 2012 r. uczelnia zawarła trójstronne porozumienie pomiędzy (studentem - zakładem pracy - uczelnią) w celu odbycia staży przez studentów. Staże organizowane są w gminach prowadzących działalność odpowiadającą treściom kształcenia na kierunku "Gospodarka Przestrzenna". Program Operacyjny Kapitał Ludzki realizowany przez uczelnię oraz możliwość odbycia staży zawodowych przez studentów daje im możliwość poszerzenia wiedzy praktycznej. Za staże te studenci otrzymają kwoty w wysokości 1200 złotych, zagwarantowane w tym projekcie na wypłaty. Staże te realizowane są zarówno na studiach stacjonarnych jak i niestacjonarnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, wypłacając wynagrodzenie za staże zawodowe uczestnikom projektu (studentom) powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, jakie zastosować koszty uzyskania przychodów, czy zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wypłata przez uczelnię kwoty 1200 złotych za odbyte staże zawodowe uczestnikom projektu współfinansowanego ze środków europejskich - Kapitał Ludzki powinna zostać zwolniona z opodatkowania i potraktowana jako pomoc w ramach programu na pokrycie kosztów związanych z dojazdami zakwaterowania czy wyżywienia w czasie odbywania stażu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest beneficjentem projektu P.O.K.L.04.01.01. - Gospodarka Przestrzenna. W dniu 1 października 2012 r. uczelnia zawarła trójstronne porozumienie pomiędzy (studentem - zakładem pracy - uczelnią) w celu odbycia staży przez studentów. Za staże te studenci otrzymają kwoty, zagwarantowane w tym projekcie na wypłaty. Osoby (studenci) biorące udział w studenckich stażach zawodowych, to uczestnicy projektu, do których faktycznie skierowana jest pomoc w ramach projektu współfinansowanego z udziałem środków europejskich.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie - jak wynika z treści wniosku - uczestnikiem przedmiotowego projektu są studenci. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wypłacone uczestnikom projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki kwoty - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawca, jako płatnik, nie ma obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od ww. wynagrodzeń za staże zawodowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl