IPPB4/415-101/11-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB4/415-101/11-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.), piśmie z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data nadania 15 kwietnia 2011 r., data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 8 kwietnia 2011 r. Nr IPPB4/415-101/11-2/MP (data nadania 11 kwietnia 2011 r., data odbioru 14 kwietnia 2011 r.) oraz w piśmie z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data nadania faxem 29 kwietnia 2011 r., data wpływu 29 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu nakładów poniesionych na wybudowanie budynku mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu nakładów poniesionych na wybudowanie budynku mieszkalnego.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-101/11-2/MP z dnia 8 kwietnia 2011 r. (data nadania 11 kwietnia 2011 r., data doręczenia 14 kwietnia 2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie ciągu dokumentów, z którego wynika sposób reprezentacji Wnioskodawcy w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla Pani Teresy W., która przedmiotowy wniosek podpisała.

Pismem z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data nadania 15 kwietnia 2011 r., data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółdzielnia) prowadzi działalność statutową w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych dla swoich członków, poprzez budowanie nowych budynków mieszkaniowych. Lokale mieszkalne w nowowybudowanych budynkach nie są ogrzewane z kotłowni osiedlowej. Każdy lokal mieszkalny posiada indywidualne źródło ciepła, tj. gazowy kocioł o nazwie V, celem ogrzania lokalu i podgrzania wody. Nie jest możliwy pobór gazu przez Spółdzielnię na potrzeby technologiczne przy budowie bloku mieszkalnego. Licznik pomiaru zużycia gazu "gazownia" montuje po podpisaniu stosownej umowy z osobą fizyczną - przyszłym właścicielem danego lokalu. Natomiast koszty zużycia gazu przez ww. urządzenie do czasu zasiedlenia lokalu zaliczane są do wartości nakładów na wybudowanie budynku mieszkalnego. Odczyt ilości zużytego gazu następuje przez strony, tj. lokatora - właściciela lokalu i Spółdzielnię. Wnioskodawca zawiera porozumienie z właścicielem lokalu mieszkalnego, określające sposób rozliczenia zużytego gazu przez Spółdzielnię. W związku z powyższym przyszły właściciel danego lokalu po otrzymaniu faktury za gaz zwraca się do Spółdzielni o zwrot wydatków zużycia gazu do celów technologicznych do dnia zasiedlenia lokalu.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż do pokrycia kosztów zadania inwestycyjnego związanego z wybudowaniem lokali mieszkalnych zobowiązani są członkowie spółdzielni "kupujący", z którymi Spółdzielnia zawarła umowę, określającą warunki finansowania budowy tych lokali, na rzecz których aktem notarialnym następuje ustanowienie w odrębną własność lokalu mieszkalnego wraz z częściami wspólnymi budynku mieszkalnego oraz udziałem we własności gruntu. Kupujący - przyszli właściciele lokali mieszkalnych uczestniczą w zobowiązaniach Spółdzielni związanych z budową lokali mieszkalnych poprzez uiszczenie wpłat na planowany koszt budowy swojego lokalu. W terminie 3 m-cy od uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku następuje rozliczenie ostatecznego kosztu budowy wraz z udziałem we własności gruntu. Ustanowienie przez Spółdzielnię odrębnej własności lokali mieszkalnych i udziału we własności gruntu następuje na rzecz kupującego w formie aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wypłaconej kwoty za zużyty gaz, wyliczonej zgodnie z zawartym porozumieniem z właścicielem lokalu, należy potrącić podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata właścicielom lokali należności za zużyty gaz przez Wnioskodawcę zgodnie z zawartym porozumieniem jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Właściciel lokalu z tytułu rozliczenia za zużyty gaz nie osiąga przychodu. Otrzymana kwota przez niego ze Spółdzielni jest tylko zwrotem poniesionych nakładów na budowę budynku mieszkalnego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do przepisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z analizy wniosku wynika, iż Spółdzielnia prowadzi działalność statutową w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych dla swoich członków, poprzez budowanie nowych budynków mieszkaniowych. Każdy lokal mieszkalny posiada indywidualne źródło ciepła, tj. gazowy kocioł, celem ogrzania lokalu i podgrzania wody. Nie jest możliwy pobór gazu przez Spółdzielnię na potrzeby technologiczne przy budowie bloku mieszkalnego. Licznik pomiaru zużycia gazu "gazownia" montuje po podpisaniu stosownej umowy z osobą fizyczną - przyszłym właścicielem danego lokalu. Natomiast koszty zużycia gazu przez ww. urządzenie do czasu zasiedlenia lokalu zaliczane są do wartości nakładów na wybudowanie budynku mieszkalnego. Wnioskodawca zawiera porozumienie z właścicielem lokalu mieszkalnego, określające sposób rozliczenia zużytego gazu przez Spółdzielnię. W związku z powyższym przyszły właściciel danego lokalu po otrzymaniu faktury za gaz zwraca się do Spółdzielni o zwrot wydatków zużycia gazu do celów technologicznych do dnia zasiedlenia lokalu.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż do pokrycia kosztów zadania inwestycyjnego związanego z wybudowaniem lokali mieszkalnych zobowiązani są członkowie spółdzielni "kupujący", z którymi Spółdzielnia zawarła umowę, określającą warunki finansowania budowy tych lokali, na rzecz których aktem notarialnym następuje ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z częściami wspólnymi budynku mieszkalnego oraz udziałem we własności gruntu. Kupujący - przyszli właściciele lokali mieszkalnych - uczestniczą w zobowiązaniach Spółdzielni związanych z budową lokali mieszkalnych poprzez uiszczenie wpłat na planowany koszt budowy swojego lokalu. W terminie 3 m-cy od uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku następuje rozliczenie ostatecznego kosztu budowy wraz z udziałem we własności gruntu. Ustanowienie przez Spółdzielnię odrębnej własności lokali mieszkalnych i udziału we własności gruntu następuje na rzecz kupującego w formie aktu notarialnego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż właściciel lokalu jest zobowiązany do pokrycia pełnych kosztów zadania inwestycyjnego związanego z wybudowaniem lokali mieszkalnych, w części przypadającej na jego lokal. Zatem dokonany przez Spółdzielnię na rzecz osoby fizycznej zwrot nakładów na budowę budynku mieszkalnego stanowi przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Natomiast art. 22 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Mając na uwadze powyższe dokonany przez Spółdzielnię zwrot poniesionych nakładów przez osobę fizyczną na wybudowanie budynku mieszkalnego, zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 w związku z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi przychód, który po pomniejszeniu o udokumentowane koszty, tj. wydatki związane z jego wybudowaniem, o których mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowany zostanie na zasadach określonych w art. 27 ustawy. Spółdzielnia ma natomiast obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł w roku podatkowym - na formularzu PIT-8C.

Stosownie bowiem do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, iż na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika podatku, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązek poboru od wypłaconej kwoty zaliczki na podatek dochodowy. Jednak nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż należności za zużyty gaz są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych i właściciele lokali nie osiągają z tego tytułu przychodu. wypłacone przez Spółdzielnię kwoty za zużyty gaz stanowią dla właścicieli lokali podlegający opodatkowaniu przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Wnioskodawca jest zobligowany, na podstawie art. 42a ww. ustawy, do sporządzenia i przekazania osobom fizycznym, którym dokonano zwrotu wydatków za zużycie gazu oraz właściwym dla ich miejsca zamieszkania urzędom skarbowym, informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł w terminie do końca lutego roku następującego po roku wypłacenia ww. kwoty.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl