IPPB3/4510-533/15-3/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/4510-533/15-3/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2015 r. (data wpływu 12 czerwca 2015 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mającym siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży hurtowej oraz detalicznej pieczywa, ciastek, wyrobów ciastkarskich i cukierniczych. Wnioskodawca posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym spółki pod firmą (F) sp. z o.o., która prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznejna podstawie zezwoleń, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), tj.:

1. Zezwolenia nr 260 z dnia 16 kwietnia 2013 r., udzielonego na rzecz (F),

2. Zezwolenia nr 232 z dnia 13 lutego 2012 r., które przeszło na (F) w 2013 r. w wyniku przejęcia przez F (jako spółkę przejmującą) zorganizowanej w formie oddziału części majątku innej spółki, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (podział przez wydzielenie),

zwanych dalej łącznie "Zezwoleniami'". Decyzje o udzieleniu Zezwoleń nie zawierają wskazań, iż w przypadku przejęcia Zezwolenia nie przechodzą z dniem połączenia na spółkę przejmującą.

W przyszłości planowane jest połączenie Wnioskodawcy z (F), które zostanie dokonane w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (łączenie się przez przejęcie), poprzez przeniesienie całego majątku (F) (jako spółkę przejmowaną) na Wnioskodawcę (jako spółkę przejmującą),

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca po połączeniu przez przejęcie (F) będzie uprawniony do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwoleń.

Zdaniem wnioskodawcy, po połączeniu przez przejęcie (F) będzie on uprawniony do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwoleń.

Zasady łączenia spółek kapitałowych zostały określone w Kodeksie spółek handlowych. Zgodnie z jego art. 491 § 1 spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi, a stosownie do jego art. 492 połączenie może być dokonane m.in. przez przejęcie, polegające na przeniesieniu całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej. Dodatkowo, ustawodawca w art. 494 § 1 Kodeksu spółek handlowych wskazał, że spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Ponadto, jak wynika z art. 494 § 2 Kodeksu spółek handlowych, na spółkę przejmującą przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Tematykę zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej reguluje ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm., "Ustawa o SSE"). Zgodnie z jej art. 19 ust. 1 zezwolenie takie wygasa z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa. Ponadto zgodnie z art. 19 ust. 3 Ustawy o SSE zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

1.

zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub

2.

rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

3.

nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18 Ustawy o SSE, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki, lub,

4.

wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu.

Wskazane wyżej przesłanki, na podstawie których może dojść do wygaśnięcia z mocy prawa lub też cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, stanowią katalog zamknięty. Wśród nich ustawodawca nie wymienił zdarzenia takiego jak przejęcie spółki, której udzielono przedmiotowe zezwolenie, przez inną spółkę. W szczególności, należy podkreślić, że:

* przejęcie (F) przez Wnioskodawcę nie będzie wiązać się z zaprzestaniem prowadzenia na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej działalności gospodarczej, na którą (F) miała Zezwolenia,

* przejęcie (F) przez Wnioskodawcę nie stanowi uchybienia warunkom określonym w Zezwoleniach.

W związku z powyższym uznać należy, że w wyniku przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego połączenia Zezwolenia przejdą na Wnioskodawcę (jako spółkę przejmującą) stosownie do art. 494 § 2 Kodeksu spółek handlowych. Jednocześnie stosownie do art. 93 § 2 pkt 1 w zw. z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Jak stwierdza się w literaturze "na gruncie art. 93-96 o.p. mamy do czynienia z sukcesją uniwersalną. Rozumieć przez nią należy wstąpienie następcy prawnego, co do zasady, we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika. (...) Sukcesja praw i obowiązków dotyczy nie tylko tych z nich, które mają charakter materialnoprawny, ale i proceduralny. (...) Ordynacja podatkowa zakreśla bardzo szerokie granice sukcesji podatkowej. Następca przejmuje po poprzedniku wszelkie jego obowiązki (np. zapłaty podatku, złożenia deklaracji, prowadzenia ksiąg podatkowych), ale i prawa (np. do zwrotu nadpłaty, prawo złożenia odwołania od decyzji). Nie oznacza to jednak, że sukcesja podatkowa nie doznaje żadnego ograniczenia. Przepisy o podatkowym następstwie prawnym stosuje się bowiem w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej (art. 93e o.p.). " (Brolik J., Dowgier R., Etel L., Kosikowski C., Pietrasz P., Popławski M., Presnarowicz S., Stachurski W., Ordynacja podatkowa. Komentarz., LEX, 2013).

Na podstawie przytoczonych przepisów Ordynacji podatkowej należy wskazać, iż co do zasady w przypadku połączenia osób prawnych przez przejęcie na spółkę przejmującą, w drodze sukcesji uniwersalnej, przechodzą wszelkie prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, które przysługiwały spółce przejmowanej na dzień połączenia. Jednocześnie brak jest przepisów, które ograniczałyby zakres tej sukcesji w odniesieniu do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego dla spółki przejmowanej.

W opinii Wnioskodawcy przepisem takim nie jest w szczególności § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.; "Rozporządzenie"), zgodnie z którym warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji, jest:

1.

utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;

2.

utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Powyższy przepis Rozporządzenia przewiduje wprawdzie jako warunek korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, utrzymanie przez określony czas własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, jednakże nie dotyczy on przeniesienia majątku spółki, której udzielono zezwolenie, w wyniku jej przejęcia przez inną spółkę, ponieważ w takim przypadku mamy do czynienia z sukcesją uniwersalną wszystkich praw i obowiązków spółki przejmowanej na spółkę przejmującą (w tym praw własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne).

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na fakt, że w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przed 1 stycznia 2001 r., ustawodawca w art. 5 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wskazuje wprost, iż w przypadku połączenia z inną spółką przedsiębiorca taki traci prawo do zwolnień od podatku dochodowego dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia. Przepis ten nie ma zastosowania do Zezwoleń, jednakże na podstawie jego treści można wnioskować, iż a contrario w przypadku pozostałych przypadków połączenia przez przejęcie nie następuje utrata prawa do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT.

Reasumując Wnioskodawca po połączeniu przez przejęcie (F) będzie uprawniony do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwoleń.

Stanowisko zaprezentowane powyżej przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych wydanych przez organy podatkowe, np.:

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 sierpnia 2014 r., sygn. ITPB3/423-268/14/k.k., w której organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż "w wyniku połączenia Wnioskodawcy z I.B. Sp. z o.o., Wnioskodawca, jako spółka przejmująca, będzie sukcesorem wszystkich praw i obowiązków, również podatkowych, I.B. Sp. z o.o. Tym samym Wnioskodawca będzie sukcesorem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE, w tym w szczególności prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie tego Zezwolenia, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. ",

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 marca 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-1701/13/CzP, w której organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż "po połączeniu ze Spółką Przejmowaną, stanie ona się sukcesorem ogółu praw i obowiązków związanych z Zezwoleniem X. Tym samym, po połączeniu Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "u.p.d.o.p.") także w oparciu o niniejsze zezwolenie, pierwotnie udzielone Spółce Przejmowanej. ".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl