IPPB3/4510-37/16-4/KK - CIT w zakresie tzw. wymiany udziałów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/4510-37/16-4/KK CIT w zakresie tzw. wymiany udziałów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2016 r. (data wpływu 13 stycznia 2016 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie tzw. wymiany udziałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie tzw. wymiany udziałów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową mającą siedzibę na terytorium Polski i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. będącą polskim rezydentem podatkowym ("Wnioskodawca"). Wnioskodawca przewiduje, że w roku 2016 lub ewentualnie w następnych latach będzie dokonywał sprzedaży (odpłatnego zbycia) udziałów posiadanych przez Wnioskodawcę w innej spółce kapitałowej z siedzibą w Polsce będącej również polskim rezydentem podatkowym ("Sp. z o.o."). Udziały w Sp. z o.o. zostały nabyte przez Wnioskodawcę w ramach wniesionych wkładów niepieniężnych otrzymanych na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego Wnioskodawcy. Przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę będą udziały nabyte przez Wnioskodawcę jako wkład niepieniężny w ramach transakcji tak zwanej "wymiany udziałów", o której mowa w art. 12 ust. 4d Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ("Ustawa CIT").

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży udziałów Sp. z o.o. nabytych uprzednio przez Wnioskodawcę w formie wkładu niepieniężnego otrzymanego w ramach transakcji "wymiany udziałów" w rozumieniu art. 12 ust. 4d Ustawy CIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce podlegać będzie nadwyżka przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia udziałów ponad koszt uzyskania przychodów równy wartości nominalnej udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy wydanych przez niego w zamian za odpłatnie zbywane udziały Sp. z o.o....

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży udziałów Sp. z o.o. nabytych uprzednio przez Wnioskodawcę jako wkładu niepieniężnego otrzymanego w ramach transakcji "wymiany udziałów" w rozumieniu art. 12 ust. 4d Ustawy CIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce podlegać będzie nadwyżka przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia udziałów ponad koszt uzyskania przychodów równy wartości nominalnej udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy wydanych przez niego w zamian za odpłatnie zbywane udziały Sp. z o.o.

Wynika to z następujących okoliczności:

W przypadku nabycia udziałów jako wkład niepieniężny na podwyższenie kapitału zakładowego w ramach transakcji "wymiany udziałów" w rozumieniu art. 12 ust. 4d Ustawy CIT, w zamian za taki wkład spółka nabywająca (tut. Wnioskodawca) wydaje udziały/akcje we własnym kapitale zakładowym udziałowcom spółki (tut. Sp. z o.o.), której udziały/akcje nabywa. W razie odpłatnego zbycia przez Wnioskodawcę udziałów Sp. z o.o. należne wynagrodzenie stanowić będzie przychód Wnioskodawcy podlegający opodatkowaniu zgodnie z przepisami Ustawy CIT. Zgodnie jednak z art. 7 ust. 1 i 2 Ustawy CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest zasadniczo dochód, a dochodem jest zasadniczo nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Skoro zatem po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy w związku z odpłatnym zbyciem udziałów Sp. z o.o., to zgodnie z konstrukcją podatku dochodowego Wnioskodawca uprawniony będzie rozpoznać koszty uzyskania przychodów.

Ustawa CIT w art. 16 ust, 1 pkt 8e zawiera regulację dotyczącą ustalania kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia udziałów lub akcji nabytych w ramach "wymiany udziałów", o której mowa w art. 12 ust. 4d Ustawy CIT. Przepis ten stanowi, iż wydatki na nabycie zbywanych udziałów spółka nabywająca (tut. Wnioskodawca) ustala w wysokości odpowiadającej wartości nominalnej udziałów/akcji we własnym kapitale zakładowym spółki nabywającej, wydanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki, której udziały/akcje są nabywane - i które są następnie przedmiotem odpłatnego zbycia - (tut. Sp. z o.o.), powiększone ewentualnie o zapłatę w gotówce, o której mowa w art. 12 ust. 4d Ustawy CIT. Wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia udziałów nabytych w ramach tzw. wymiany udziałów. Treść art. 16 ust. 1 pkt 8e Ustawy CIT ma charakter jednoznaczny i jego znaczenie nie budzi wątpliwości na gruncie reguł wykładni językowej, która ma charakter nadrzędny w polskim systemie prawa podatkowego. Dlatego kosztem uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia udziałów nabytych w drodze "wymiany udziałów" zgodnie z tym przepisem jest wartość nominalna udziałów w kapitale zakładowym spółki (tut. Wnioskodawcy), wydanych wcześniej w zamian za zbywane udziały (tut. udziały Sp. z o.o.). W szczególności, kosztem takim nie jest wartość rynkowa, księgowa, cena emisyjna, ani kwota inna, niż wartość nominalna omawianych udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 3 stycznia 2014 r. (nr ILPB3/423-475/13-2/PR) wskazał, że: "Z przepisu art. 12 ust. 4d wskazanej ustawy wynika, że wyłączeniu z przychodów podlega nabycie lub objęcie udziałów (akcji) w ramach transakcji wymiany udziałów (akcji), przy spełnieniu przesłanek opisanych w tym przepisie. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 8e opodatkowanie ww. dochodu zostało przez ustawodawcę odroczone do momentu dalszego zbycia udziałów (akcji) nabytych w wyniku wymiany - wtedy powstanie dopiero przychód, a koszty zostaną określone w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów (akcji) wydanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki (...). W związku z powyższym, w przypadku wystąpienia opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, na moment zbycia przez Wnioskodawcę akcji Spółki Akcyjnej (Uprzywilejowanych i/lub zwykłych), Wnioskodawca będzie miał prawo rozpoznać koszty uzyskania przychodu w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów wydanych przez Wnioskodawcę Wspólnikowi, w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych". Również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 2 grudnia 2013 r. (nr IPTPB3/423-448/13-2/PM) potwierdził, że: "do określenia wartości kosztu podatkowego ze zbycia udziałów jakie zostaną nabyte w ramach aportu w zamian za udziały Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie regulacja art. 16 ust. 1 pkt 8e u.p.d.o.p., zgodnie z którą nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez spółkę nabywającą przy wymianie udziałów; wydatki te - w wysokości odpowiadającej nominalnej wartości udziałów wydanych udziałowcom spółki, której udziały są nabywane, powiększonych o zapłatę w gotówce, o której mowa w art. 12 ust. 4d - są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów".

Analogicznie wypowiedział się również:

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 7 listopada 2012 r., Nr IPPB3/423-587/12-2/AG; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 8 listopada 2012 r., Nr IBPBI/2/423-1024/12/CzP Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 12 grudnia 2011 r. (nr IPPB3/423-805/11-2/AG); Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 20 kwietnia 2011 r. (nr IBPB1/2/423-122/11/SD).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl