IPPB3/423-978/12-2/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-978/12-2/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia przez Spółdzielnię wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia przez Spółdzielnię wkładu niepieniężnego w postaci części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia (dalej jako: "Spółdzielnia") prowadzi działalność gospodarczą, na którą składają się:

* kontynuacja "tradycyjnej" działalności handlowej w zakresie obiektu handlowego (obiekt ten kontynuuje działalność sklepu samoobsługowego prowadzonego przez Spółdzielnię od 1991 r.,) - dalej jako "Działalność";

* realizacja nowej strategii gospodarczej, dotyczącej rozwoju sieci handlowej; strategia ta wdrażana jest przez Spółdzielnię od roku 2007, w tym poprzez zawarcie opisanych poniżej umów cywilnoprawnych. Celem wspomnianej strategii jest rozbudowa sieci handlowej Spółdzielni w perspektywicznych lokalizacjach na terenie Warszawy, poprzez pozyskanie i rozruch takich lokalizacji, przy współpracy z innymi podmiotami, zainteresowanymi udziałem w ww. przedsięwzięciu - dalej jako "Działalność Sieciowa".

Na chwilę obecną, formalnym wyrazem realizacji przez Spółdzielnię Działalności Sieciowej jest zawarcie przez nią (wraz z innymi zaangażowanymi podmiotami) dwóch umów: Umowy strategicznego partnerstwa w zakresie rozwoju sieci handlowej, zawartej ze spółką deweloperską J. Sp. z o.o. ("Umowa o rozwój sieci") oraz Umowy Inwestycyjnej dotyczącej realizacji projektu inwestycyjnego dotyczącego obiektu biurowo-handlowo-magazynowego pozyskania przez Spółdzielnię lokali handlowych oraz biurowych w ww. obiekcie ("Umowa Inwestycyjna"), podpisanej ze współinwestorami w zakresie tego projektu.

Na podstawie Umowy o rozwój sieci, strony potwierdziły m.in. zamiar kontynuowania współpracy w zakresie rozbudowy istniejącej sieci handlowej Spółdzielni w perspektywicznych lokalizacjach. Rozbudowa sieci odbywa się poprzez pozyskanie i rozruch lokalizacji atrakcyjnych dla działalności handlowej Spółdzielni.

Na podstawie Umowy Inwestycyjnej, Spółdzielnia zaangażowała się, wraz z pozostałymi inwestorami w zakresie tej umowy, w opracowanie i realizację projektu dotyczącego inwestycji w budynek biurowo-handlowo-magazynowy. Realizacja ww. inwestycji następuje na poziomie spółki celowej, w której Spółdzielnia (oraz pozostali inwestorzy) są akcjonariuszami. Kluczowym elementem zaangażowania Spółdzielni w realizację ww. projektu inwestycyjnego było przekazanie na powyższy cel, na podstawie odrębnej umowy, nieruchomości, na której zostanie zbudowany budynek. Z tytułu udziału w realizacji projektu inwestycyjnego, Spółdzielnia zostanie wynagrodzona na określonych w ww. umowie zasadach.

Obecnie Spółdzielnia planuje utworzenie spółki komandytowej (dalej jako: "SK"). Po utworzeniu SK, Spółdzielnia wniesie do SK wkład niepieniężny w postaci części swojego przedsiębiorstwa realizującego Działalnością Sieciową, w szczególności:

* Zespół praw i obowiązków wynikających z Umowy o rozwój sieci, a także działalność prowadzoną przez Spółdzielnię, w konsekwencji realizacji ww. umowy oraz wdrażanej przez Spółdzielnię strategii rozwoju sieci - t.j. działalność w zakresie handlu detalicznego, prowadzoną w lokalizacjach, (wraz z pracownikami Spółdzielni realizującymi tę działalność);

* Zespół praw i obowiązków, o charakterze finansowym oraz pozafinansowym, przysługujących Spółdzielni (prawa) i obciążających ją (obowiązki) na podstawie Umowy Inwestycyjnej.

Spółdzielnia obejmie udziały w SK po cenie wyższej od ich wartości nominalnej. Nadwyżka ponad wartość nominalną otrzymanych akcji zostanie - zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - w całości przekazana na kapitał zapasowy SK. Spółdzielnia pozostanie jedynym komandytariuszem SK; komplementariuszem będzie podmiot działający w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów Ustawy o p.d.o.p. (art. 12 ust. 4 pkt 3c Ustawy o p.d.o.p.), wniesienie przez Spółdzielnię do SK wkładu niepieniężnego w postaci części przedsiębiorstwa obejmującej Działalność Sieciową nie będzie skutkowało powstaniem przychodu do opodatkowania po stronie Spółdzielni, jako podmiotu obejmującego udziały w SK i w konsekwencji, po stronie Spółdzielni nie powstanie dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Spółdzielnię do SK wkładu niepieniężnego w postaci części przedsiębiorstwa Spółdzielni (obejmującego Działalność Sieciową) nie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółdzielni przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle art. 1 § 2 i art. 4 § 1 pkt 1 - Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) - "k.s.h.", spółka komandytowa jest osobową spółką handlową.

Spółka komandytowa jako spółka osobowa nie posiada osobowości prawnej. W konsekwencji, w świetle art. 1 Ustawy o p.d.o.p., spółka osobowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych; podatnikami są bowiem wyłącznie osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji, jak również jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej (odstępstwa od tej reguły określone w ust. 3 artykułu 1 nie obejmują polskich spółek osobowych).

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody z udziału w spółce osobowej uzyskiwane przez jej wspólników, przy czym zasady opodatkowania wspólników spółki osobowej określono w art. 5 Ustawy o p.d.o.p.

Zasady opodatkowania dochodów uzyskanych przez spółkę osobową wskazują, że przesunięcia majątkowe pomiędzy wspólnikiem spółki osobowej, który jest podatnikiem na gruncie Ustawy o p.d.o.p., a tą spółką, która nie jest uznawana za podatnika, są neutralne z punktu widzenia Ustawy o p.d.o.p. Wskazana zasada dotyczy w szczególności wniesienia do spółki osobowej wkładu przez jej wspólnika. W odniesieniu do wspólnika będącego osobą prawną, zasada ta znajduje wyraz m.in. w następujących regulacjach Ustawy o p.d.o.p.:

1.

Art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o p.d.o.p., zgodnie z którym przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; cytowany przepis wskazuje zatem na obowiązek rozpoznania przychodu stanowiącego nominalną wartość udziału (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny jedynie w takiej sytuacji gdy wniesienie wkładu następuje do osoby prawnej

2.

Art. 12 ust. 4 pkt 3c Ustawy o p.d.o.p., który wyraźnie wskazuje, że do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki. Przepis powyższy został wprowadzony na mocy art. 2 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478). która to ustawa zaczęła obowiązywać (z pewnymi wyjątkami oraz z wyłączeniem sytuacji wskazanych w przepisach przejściowych) od dnia 1 stycznia 2011 r. Jego wprowadzenie ostatecznie potwierdziło obowiązującą w tym zakresie praktykę, powszechną do końca 2010 r.

Z przepisu art. 12 ust. 4 pkt 3c Ustawy o p.d.o.p. jednoznacznie wynika, że wniesienie przez Spółdzielnię aportu do SK, opisanego w ramach zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, nie spowoduje po stronie Spółdzielni powstania przychodu podatkowego.

Powyższe stanowisko przedstawione przez Spółdzielnię, znajduje potwierdzenie w pismach organów podatkowych wydanych w podobnych sprawach, dotyczących skutków podatkowych wniesienia wkładu do spółki osobowej - m.in. interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 maja 2011 r., sygn. IPPB3/423-102/11-2/DP, z dnia 11 maja 2011 r., sygn. IPPB3/423-137/11-2/DP oraz z dnia 19 kwietnia 2012 r., sygn. IPPB3/423-32/12-2/DP, a także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 1 sierpnia 2011 r., sygn. ILPB3/423-197/11-4/MM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl