IPPB3/423-939/13-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-939/13-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem usług cateringowych i gastronomicznych dla ekipy na planie oraz wydatków na usługi gastronomiczne w trakcie spotkań z kontrahentami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem usług cateringowych i gastronomicznych dla ekipy na planie oraz wydatków na usługi gastronomiczne w trakcie spotkań z kontrahentami.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. prowadzi działalność w zakresie produkcji filmów i reklam telewizyjnych oraz organizacji kampanii reklamowych i eventów. W ramach produkcji filmów reklamowych czy kampanii Spółka zatrudnia osoby tworzące ekipę realizacyjną na planie (m in. operatorzy kamery, oświetleniowcy) Spółka zatrudnia zleceniobiorców na podstawie umów cywilnoprawnych oraz umów z osobami prowadzącymi indywidualną działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje zakupu następujących usług:

A. usług cateringowych oraz gotowych posiłków (na wynos) stanowiących wyżywienie osób zatrudnionych przy danym projekcie,

B. usług gastronomicznych nabywanych sporadycznie w lokalu gastronomicznym, które stanowią wyżywienie ekipy produkcyjnej,

C. usług gastronomicznych, które towarzyszą spotkaniu z kontrahentem w celu omówienia realizowanego lub planowanego zlecenia (np. projektu reklamy filmowej lub kampanii reklamowej).

Zdjęcia na planie filmowym lub praca w trakcie kampanii reklamowej często odbywają się po kilkanaście godzin w ciągu dnia. Ze względu na krótkie terminy realizacji zleceń Spółka dążąc do optymalizacji czasu pracy osób zaangażowanych na planie, dokonuje zakupu usług, wskazanych w punkcie A i B powyżej, związanych z wyżywieniem ekipy na planie. Konieczność zapewnienia wyżywienia dla ekipy realizacyjnej jest podyktowana względami organizacyjnymi, tj. ograniczeniem czasu przerw w pracy na planie zdjęciowym czy w trakcie kampanii. W przeważającej części Spółka dokonuje zakupu usług cateringowych, polegających na dostarczeniu na plan przygotowanych wcześniej posiłków przez wyspecjalizowaną firmę. Wyżywienie ekipy może też obejmować zakup gotowej żywności (kanapek, napojów) lub posiłków (np. pizza), które są konsumowane na miejscu pracy, jednak ich dostarczenie organizują sami pracownicy/zleceniobiorcy Spółki. Opisywane wyżywienie nie jest nabywane w restauracjach i nie jest konsumowane w lokalu. Sporadycznie, w przypadku jeśli nie powoduje to zwiększonej przerwy w pracy na planie, wyżywienie jest kupowane w formie usługi gastronomicznej w lokalu. W każdym przypadku wyżywienie nie ma charakteru wykwintnego posiłku w restauracji, lecz stanowi zwykłą przekąskę (np. kanapki) lub obiad i przeznaczone jest na wewnętrzne potrzeby Spółki.

Usługi gastronomiczne wskazane w punkcie C nabywane są w trakcie spotkań z kontrahentem. Celem spotkania z klientem jest omówienie szczegółów zlecenia, np. przeprowadzenia kampanii reklamowej. Ze względu na omawianą tematykę (np. reklama produktu) zarówno klient jak i Spółka dążą do zorganizowania spotkania w biurze Spółki lub siedzibie klienta. Z różnych względów nie zawsze jest to możliwe i w takich przypadkach spotkanie biznesowe odbywa się na zewnątrz, np. w lokalu gastronomicznym lub kawiarni. Spotkania w lokalach gastronomicznych mają również miejsce w sytuacji, gdy kontrahenci Spółki nie prowadzą działalności w miejscowości, w której Spółka posiada biuro. W takim przypadku, przedstawiciel Spółki odwiedzając danego kontrahenta proponuje mu spotkanie w restauracji i spotyka się z potencjalnym klientem na lunchu czy kawie, w trakcie którego omawiane są warunki współpracy czy realizacja trwającego projektu. Spółka, jako zapraszający, płaci za zamówione przez kontrahenta usługi. Posiłki czy przekąski zamówione przez osoby uczestniczące w spotkaniu nie stanowią obfitego, czy wytwornego obiadu w restauracji i najczęściej dotyczą zakupu kawy, napoju, ciastka w kawiarni łub zwykłego lunchu.

Na koniec Spółka wskazuje, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane usługi cateringowe, gotowe posiłki oraz usługi gastronomiczne mają związek z czynnościami opodatkowanymi Spółki. Opisane wydatki Spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów, po odliczeniu podatku od towarów i usług zgodnie z przepisami VAT. W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym powstała wątpliwość w zakresie kwalifikacji na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku VAT, wydatków ponoszonych przez Spółkę na zakup opisanych powyżej usług cateringowych i gotowych posiłków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Spółka postępuje prawidłowo zaliczając do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z zakupem usług cateringowych i gastronomicznych dla ekipy na planie, opisane w punkcie A i B stanu faktycznego.

2. Czy Spółka postępuje prawidłowo zaliczając do kosztów uzyskania przychodów wydatki na usługi gastronomiczne w trakcie spotkań z kontrahentem opisane w punkcie C stanu faktycznego.

3. Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych usług cateringowych i gotowych posiłków, opisanych w punkcie A stanu faktycznego, jeśli związane są one z czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie odpowiedzi na pytanie nr 3 (podatek VAT) została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (u.p.d.o.p.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W ocenie Wnioskodawcy, wydatki związane z nabyciem usług cateringowych i gotowych posiłków oraz usług gastronomicznych (opisane w punkcie A i B stanu faktycznego) stanowią zatem koszt uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Ze względów organizacyjnych Spółka ponosi wydatki związane z zakupem usług cateringowych i gotowych posiłków, ewentualnie usług gastronomicznych, przeznaczonych dla ekipy na planie. Możliwość usprawnienia pracy na planie filmowym zapewnia efektywną realizację zlecenia, co ma niewątpliwy związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Związek z prowadzoną działalnością mają również wydatki na usługi gastronomiczne (opisane w punkcie C stanu faktycznego), nabywane w trakcie spotkań z kontrahentami, na których omawiane są szczegóły realizowanych projektów lub negocjowane warunki nowych zamówień. Spółka uważa zatem, że bezsporny jest związek opisanych wydatków z osiąganymi przychodami.

Jednocześnie, zdaniem Spółki, omawiane wydatki nie będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 ustawy, w szczególności nie będą stanowiły wydatków na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów "kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych."

Należy podkreślić, że wyliczenie zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 28 ma charakter przykładowy i nie przesądza o tym, że z faktu, że podatnik nabywa usługę gastronomiczną wynika, że wydatek ten stanowi koszt reprezentacji. Zdaniem Wnioskodawcy dla prawidłowej kwalifikacji wydatku należy dokonać dokładnej analizy okoliczności i celu poniesienia wydatku. W aktualnym orzecznictwie podatkowym ugruntował się pogląd, że wydatki na reprezentację obejmują koszty, które są ponoszone w celu wykreowania pozytywnego wizerunku, pokazania zasobności firmy i jej profesjonalizmu. Sądy podkreślają, że nie należy definiować terminu "reprezentacja" tylko w kontekście zasobności, czy okazałości wydatku. Za reprezentację można uznać tylko takie działania skierowane na zewnątrz, których głównym celem jest chęć okazania zasobności firmy.

W tym kontekście wydatki na wyżywienie ekipy na planie, opisane w punktach A i B stanu faktycznego niewątpliwie nie stanowią kosztów reprezentacji, bowiem nie spełniają przesłanek wskazanych powyżej. Przede wszystkim wydatki na zakup ww. usług w trakcie realizacji zdjęć do reklamy czy kampanii reklamowej, nie są w żaden sposób skierowane na zewnątrz i nie służą budowaniu wizerunku firmy. Wydatki te są zawsze ponoszone w godzinach pracy ekipy mają "roboczy" cel i służą usprawnieniu wewnętrznej organizacji Spółki w trakcie realizacji zleceń. Wyżywienie oferowane członkom ekipy nie maja wykwintnego charakteru. Podsumowując, opisane wydatki na zakup usług cateringowych oraz gotowej żywności stanowią zwykły koszt prowadzenia działalności gospodarczej, który jest kosztem uzyskania przychodów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

Charakteru wydatków na reprezentację nie można również przypisać wydatkom na spotkania z kontrahentem w lokalu gastronomicznym, opisanym w punkcie C. Celom organizacji spotkań z klientami nie jest budowanie pozytywnego wizerunku Spółki. Spotkanie umożliwia przedstawicielom Spółki omówienie bieżących spraw z kontrahentem. Spotkania odbywają się w godzinach pracy i nie stanowią formy spędzenia czasu z kontrahentem Nabywane w trakcie spotkań usługi gastronomiczne nie mają charakteru wytwornej i okazałej kolacji (obiadu). Celem organizowania spotkań nie jest chęć okazania przepychu, a tym samym nie kreują one wizerunku firmy. Zdaniem Spółki, zaproszenie klienta do restauracji w celu omówienia realizowanego zlecenia czy warunków oferty nie jest zjawiskiem wyjątkowym w obrocie gospodarczym i nie świadczy o zamożności zapraszającego. Trudno uznać, aby wydatek na zakup zwyczajowego obiadu w lokalu gastronomicznym, podczas omawiania warunków urnowy, świadczył o okazałości danego przedsiębiorcy. Tym samym Spółka uważa, ze wydatki na usługi gastronomiczne w trakcie spotkań z kontrahentami nie stanowią wydatków na reprezentację i są kosztami uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Stanowisko Spółki potwierdza w pełni Uchwała z dnia 13 czerwca 2013 r. podjęta przez NSA w składzie 7 sędziów (sygn. II FSK 702/11), w której sąd podjął się określenia zakresu pojęciowego reprezentacji" uwzględniając brzmienie przepisów podatkowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.), systemu prawa i specyfikę aktualnej rzeczywistości gospodarczej. Sąd stwierdził m.in., że wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie "reprezentacji" kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia. Ponownie podkreślić należy, że dla oceny, czy dana działalność stanowi reprezentację, czy też innego rodzaju działalność, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy. (...) Dokonując oceny kwalifikacji wydatków (...) należy posłużyć się również dynamiczną wykładnię funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej - uzyskiwanie przychodów podlegających opodatkowaniu. (...)"drobny poczęstunek oraz napoje (kawa, herbata)" oraz "obiad lub innym posiłek na koszt zapraszającego", to nic innego jak wydatek mieszczący się w kategorii wydatków wskazanych w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. W realiach rozpoznawanej sprawy nie było również podstaw do wskazywania, ze w odniesieniu do tego rodzaju wydatków mogły zachodzić podstawy do ich pominięcia, tylko ze względu na miejsce ich świadczenia. (...) tylko wydatek na zakup tych usług gastronomicznych, których jedynym (głównym) celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. (...)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl