IPPB3/423-904/13-2/EŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-904/13-2/EŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych oraz zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do przychodów podatkowych wnoszonych kwot do funduszu wykupu oraz zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia (dalej jako: "Spółdzielnia") zamierza na podstawie art. 167 § 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. prawo spółdzielcze (dalej jako: Prawo spółdzielcze) wprowadzić zmianę do swojego statutu i utworzyć fundusz (dalej jako: Fundusz Wykupu), którego celem będzie gromadzenie środków pieniężnych przeznaczonych na wykup praw własności gruntów co do których przysługuje Spółdzielni prawo użytkowania wieczystego lub na przekształcenie tych praw użytkowania wieczystego we własność, tak aby finalnie doprowadzić do uzyskania przez Spółdzielnię prawa własności gruntów na których posadowione są budynki mieszkalne Spółdzielni. Fundusz Wykupu będzie zasilany wpłatami od osób niebędących członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków Spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami Spółdzielni. Wpłaty na Fundusz Wykupu będą pobierane od ww. kategorii osób łącznie z opłatami eksploatacyjnymi. Po zgromadzeniu odpowiednich środków pieniężnych będą one wydatkowane sukcesywnie na nabycie prawa własności w stosunku do poszczególnych nieruchomości do których Spółdzielni przysługuje prawo użytkowania wieczystego (na opisany wyżej wykup praw własności gruntów lub na przekształcenie tych praw użytkowania wieczystego we własność, tak aby finalnie doprowadzić do uzyskania przez Spółdzielnię prawa własności gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne Spółdzielni).

Dzięki takiemu przeznaczeniu i wydatkowaniu środków pieniężnych Spółdzielnia nie będzie musiała po nabyciu prawa własności do danej nieruchomości obciążać ww. kategorie osób dysponujące lokalami mieszkalnymi zlokalizowanymi w budynkach mieszkalnych posadowionych na takiej nieruchomości opłatami z tytułu użytkowania wieczystego, które od lat wykazują dynamiczną tendencję wzrostową. W rezultacie osoby te będą mogły płacić niższe opłaty eksploatacyjne, względnie przy zachowaniu dotychczasowego poziomu tych opłat środki uzyskane z tych opłat niewydatkowane na opłaty z tytułu użytkowania wieczystego będą mogły służyć finansowaniu wyższej jakości usług i towarów związanych z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Spółdzielni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisane powyżej wpłaty pobierane przez Spółdzielnię na Fundusz Wykupu będą stanowiły przychód podatkowy i w razie ich przeznaczenia i wydatkowania tak jak to opisano w zdarzeniu przyszłym na nabycie prawa własności gruntów, do których aktualnie przysługuje Spółdzielni prawo użytkowania wieczystego, będą podlegać zwolnieniu przewidzianemu w ar. 17 ust. 1 pk 44w związku z ust. 1b p.d.o.p.

Zdaniem Wnioskodawcy wpłaty pobierane przez Spółdzielnię na Fundusz Wykupu będą stanowiły przychód podatkowy ale ze względu na ich przeznaczenie i bez względu na termin, na wydatkowanie na wykup praw własności gruntów, co do których przysługuje Spółdzielni prawo użytkowania wieczystego lub na przekształcenie tych praw użytkowania wieczystego we własność, tak aby finalnie doprowadzić do uzyskania przez Spółdzielnię prawa własności gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne Spółdzielni takie przychody jako uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych będą zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pk 44 w związku z ust. 1b p.d.o.p., pod warunkiem oczywiście finalnego wydatkowania tych środków na taki wykup prawa własności.

Wpłaty na Fundusz Wykupu, dokonywane wraz z opłatami eksploatacyjnymi, będą przychodem podatkowym Spółdzielni, co wynika z art. 12 p.d.o.p.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zdaniem Spółdzielni opisane przychody z tytułu wpłat na Fundusz Wykupu mieszczą się w zakresie kategorii "dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi".

Kategoria "gospodarka zasobami mieszkaniowymi", w braku definicji ustawowej, winna być wykładana zgodnie z językowym jej znaczeniem jako całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Potwierdza to wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 października 2008 r., III SA/Wa 824/08. Sąd odwołał się do pojęcia "gospodarki" zawartego w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwo PWN (wersja internetowa http://sjp.pwn.pl.). Zgodnie z tym odwołaniem, gospodarką jest: całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związana z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług; dysponowanie i zarządzanie czymś. Z powyższej definicji, zdaniem WSA w Warszawie, wynika, że nie ma uzasadnienia ograniczanie pojęcia gospodarki tylko do "zarządzania i dysponowania czymś". Pojęcie gospodarki, zdaniem składu orzekąjącego przy wydaniu tego wyroku, obejmuje całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Podobny sposób rozumienia "gospodarki zasobami mieszkaniowymi" zaprezentowano w uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 września 2012 r., sygn. II FSK 320/11.

W świetle powyższego wpłaty na Fundusz Wykupu są więc elementem gospodarki zasobami mieszkaniowymi i stanowią przychód z tej gospodarki.

W zakresie dotyczącym przesłanki przeznaczenia i wydatkowania dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, zawartej w art. 17 ust. 1 pkt 44 p.d.o.p., konieczne jest stwierdzenie, że zgodnie z art. 17 ust. 1b p.d.o.p. ustawodawca wskazał, że zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Prawo własności jest bez wątpienia środkiem trwałym. Wydatkowanie środków zgromadzonych na Funduszu Wykupu na nabycie prawa własności gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne wchodzące w skład zasobów Spółdzielni jest nabyciem środka trwałego. Prawo własności gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne wchodzące w skład zasobów mieszkaniowych stanowić będzie element tych zasobów mieszkaniowych a tym samym w sposób bezpośredni będzie służyć realizacji utrzymania zasobów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w tym zakresie odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl