IPPB3/423-789/12-2/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-789/12-2/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 8 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną i planuje przystąpić do spółki jawnej jako jej nowy wspólnik. Głównym przedmiotem działalności spółki jawnej jest sprzedaż sprzętu telekomunikacyjnego oraz usługi telekomunikacyjne. Spółka jawna nie jest w stanie likwidacji, nie wszczęte zostało w stosunku do niej postępowanie upadłościowe, naprawcze.

Spółka jawna posiada trwałe składniki majątku, wyposażenie, towary na magazynie, a także inne rzeczowe oraz niematerialne aktywa związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Spółka jawna prowadzi księgi rachunkowe.

Dotychczasowi wspólnicy spółki jawnej - osoby fizyczne planują jej restrukturyzację. Po przystąpieniu do spółki jawnej przez Wnioskodawcę jako kolejnego wspólnika, wspólnicy spółki jawnej planują przekształcenie spółki jawnej w trybie art. 551 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych w spółkę komandytową. Dotychczasowi wspólnicy spółki jawnej osoby fizyczne stałyby się komandytariuszami w spółce komandytowej, natomiast wspólnik spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawca) stałaby się komplementariuszem w spółce komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu przekształcenia spółki jawnej w komandytową po stronie Wnioskodawcy jako wspólnika spółki jawnej powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności od stanów magazynowych.

Stanowisko Spółki

Przekształcenie spółki jawnej w spółkę komandytową przewiduje art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (k.s.h.), zgodnie z którym spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

W myśl art. 551 § 4 ww. ustawy nie może być przekształcona spółka w likwidacji, która rozpoczęła podział majątku, ani spółka w upadłości

Na podstawie art. 553 § 1 k.s.h. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Jak wynika z § 3 ww. artykułu, wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Zasady powyższe nie obejmują skutków podatkowych, tzw. sukcesji podatkowej. Kwestie sukcesji praw i obowiązków podatkowych, związanych z przekształceniem spółki zostały unormowane odrębnie w Ordynacji podatkowej,

W myśl art. 93a § 2 pkt 1 lit. a Ordynacji podatkowej, osobowa spółka handlowa zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej spółki osobowej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie spółki jawnej w spółkę komandytową nie będzie skutkować powstaniem po stronie wspólników przekształcanej spółki, ani samej spółki, przychodu podatkowego, w szczególności z uwagi na stany magazynowe.

Przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT) nie zawierają bowiem przepisów stanowiących podstawę do uznania, iż te zdarzenie mogłoby wywołać taki właśnie skutek.

Przekształcenie spółki handlowej nie następuje przez rozwiązanie dotychczasowej spółki i zawiązanie nowej. Jest to nadal ten sam podmiot, który do dnia przekształcenia jest "przekształcany", a po dniu przekształcenia "przekształcony". W tym zakresie istnieje utrwalone orzecznictwo zachowujące aktualność pod rządem k.s.h. (por. orzeczenie SN z 13 grudnia 1991 r. III CRN 321/91, OSNCP 1992, nr 7-8 poz. 142).

Przepisy ustawy o CIT ani w art. 12, określającym katalog źródeł przychodów, ani też w innych przepisach tej ustawy nie przewidują tego rodzaju źródła przychodu (z tytułu przekształcenia).

W przypadku przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę wspólnik przekształcanej spółki osobowej nie zbywa żadnego składnika swojego majątku na rzecz przekształconej spółki. W związku z przekształceniem wspólnik składa jedynie oświadczenie o uczestnictwie w spółce przekształconej. Wkłady wspólników zostają pokryte w całości majątkiem przekształcanej spółki osobowej, który nie należy do wspólnika spółki osobowej, ale do samej spółki. Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów k.s.h. powoduje, że majątek jednej spółki działającej w określonej formie prawnej staje się majątkiem tego podmiotu prowadzącego dalszą działalność jako spółka handlowa innego typu. Nie dochodzi przy tym do likwidacji spółki przekształcanej, a jedynie do zmiany jej formy prawnej.

Uwzględniając, że spółka przekształcana nie jest traktowana jako podmiot likwidowany, gdyż działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez następcę prawnego, natomiast wspólnik spółki przekształcanej staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem spółki przekształconej, w związku z tym majątek spółki przekształcanej staje się majątkiem spółki przekształconej zgodnie z art. 555 k.s.h.

Podsumowując, mając na uwadze, że:

(i) Spółka jawna w związku z przekształceniem nie ulega likwidacji, gdyż jej działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez spółkę komandytową,

(ii) majątek spółki jawnej staje się majątkiem spółki komandytowej oraz

(iii) fakt, że wspólnicy spółki jawnej nie otrzymują żadnych środków pieniężnych ani świadczeń z tytułu przekształcenia, brak jest w ocenie Wnioskodawcy podstaw prawnych do określenia dla niego przychodu z tytułu przekształcenia.

Takie stanowisko w analogicznym stanie faktycznym zostało wyrażone w Interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2011 r., sygn. IBPBI/2/423-290/11/AP wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl