IPPB3/423-743/13-2/JBB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-743/13-2/JBB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 18 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia, że brak podjęcia przez Spółkę, na podstawie Zezwolenia, działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, uprawnia ją do skorzystania z odliczenia, na podstawie art. 18b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia, że brak podjęcia przez Spółkę, na podstawie Zezwolenia, działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, uprawnia ją do skorzystania z odliczenia, na podstawie w art. 18b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem bezpośrednio zależnym od P. S.A. Jej podstawowym przedmiotem działalności jest krajowy i międzynarodowy kolejowy przewóz towarów oraz prowadzenie kompleksowych usług logistycznych w zakresie kolejowych przewozów towarowych.

Dnia 12 stycznia 2009 r. Spółka uzyskała Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na obszarze Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "Zezwolenie"). Zezwolenie zostało wydane Spółce na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie PSSE rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie PSSE i usług wykonywanych na terenie PSSE w zakresie transportu drogowego towarów, usług przeładunku towarów, magazynowania towarów oraz usług wspomagających transport lądowy.

Celem uzyskania przez Spółkę Zezwolenia było stworzenie na terenie PSSE magazynu przeładunkowego Spółki.

Spółka uzyskała zezwolenie na oprowadzenie działalności gospodarczej, roz1whinej jako działalność (...) usługowa określona w PKWiU jako:

1. Sekcja H, dział 49

a. Grupa 49.41 - transport drogowy towarów,

2. Sekcja H, dział 52,

a. Grupa 52.24 usługi przeładunku towarów,

b. Grupa 52.10 magazynowanie i przechowywanie towarów

c. Grupa 52.21 usługi wspomagające transport lądowy.

Zezwolenie zostało udzielone Spółce do dnia 31 grudnia 2020 r. pod warunkami:

* Poniesienia wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę 45.651.719,53 PLN,

* Zatrudnienia przez Spółkę co najmniej 25 pracowników i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie co najmniej do 31 grudnia 2013 r.,

* Zakończenia inwestycji (budowy magazynu) do dnia 31 grudnia 2013 r.,

* Prowadzenia działalności gospodarczej na terenie PSSE przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu zakończenia inwestycji.

Spółka do dnia złożenia niniejszego wniosku nie rozpoczęła prowadzenia żadnej z działalności wskazanych w Zezwoleniu na terenie PSSE. Spółka nie podjęła również żadnych działań związanych z realizacją inwestycji objętej Zezwoleniem. W szczególności Spółka nie poniosła żadnych wydatków inwestycyjnych, nie zatrudniła pracowników ani nie podjęła żadnych prac przygotowawczych do rozpoczęcia inwestycji. W efekcie zdaniem Spółki żadna faktyczna działalność gospodarcza na terenie PSSE nie została przez nią rozpoczęta.

Do chwili obecnej Spółka poniosła koszty związane z opracowaniem dokumentacji projektowej i zakupem przedmiotowych gruntów. Spółka ponosi także bieżące koszty, takie jak: podatek od nieruchomości oraz obligatoryjną opłatę wnoszoną do Urzędu marszałkowskiego tytułem wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej.

Spółka nie planuje także poniesienia wydatków związanych z realizacją inwestycji objętej Zezwoleniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy fakt uzyskania Zezwolenia na prowadzenie działalności w PSSE, bez podjęcia faktycznej działalności inwestycyjnej oraz gospodarczej na jej terenie pozbawia Spółkę prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych za lata 2009 - 2012 wydatków na nabycie programów komputerowych w wysokości 50% wartości tych wydatków, jako wydatków na nabycie nowych technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, uzyskanie przez nią Zezwolenia nie pozbawia jej prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych za lata 2009 - 2012 wydatków na nabycie programów komputerowych w wysokości 50% wartości tych wydatków, jako wydatków na nabycie nowych technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 18b ust. 3 ustawy o CIT Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Spółka pragnie podkreślić, że zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, otrzymała Zezwolenie, jednak w jej przekonaniu, sam takt jego otrzymania nie jest równoznaczny z rozpoczęciem prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Dla spełnienia tego warunku, podatnik musi bowiem faktycznie rozpocząć prowadzenie takiej działalności, co w przypadku Spółki nie miało miejsca.

Jak wskazano w stanie faktycznym, w wydanym Spółce Zezwoleniu wskazuje się, że zostało ono udzielone na "prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność (...) usługowa określona w PKWiU jako:

1. Sekcja H, dział 49

a. Grupa 49.41 - transport drogowy towarów,

2. Sekcja H, dział 52,

a. Grupa 52.24 usługi przeładunku towarów,

b. Grupa 52.10 magazynowanie i przechowywanie towarów

c. Grupa 52.21 usługi wspomagające transport lądowy".

W konsekwencji, zdaniem Spółki, jedynie wskazane powyżej rodzaje działalności mogą być uznane za prowadzone na podstawie zezwolenia. Każda inna działalność (w tym przykładowo działalność inwestycyjna) mogłaby być co prawda prowadzona na terenie PSSE, jednak nie byłaby objęta Zezwoleniem, a tym samym nie byłaby prowadzona na jego podstawie.

Ponieważ Spółka do dnia złożenia niniejszego wniosku nie rozpoczęła prowadzenia na terenie PSSE żadnej ze wskazanych powyżej działalności oznaczonych odpowiednimi numerami PKWiU, w jej przekonaniu nieuzasadnione byłoby uznanie, iż rozpoczęła prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, a tym samym utraciła prawo do dokonania odliczeń z tytułu ulgi na nabycie nowych technologii.

Jednocześnie Spółka pragnie zauważyć, że nawet w przypadku przyjęcia błędnej jej zdaniem, szerszej definicji pojęcia "działalność prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia" i uznania, że obejmuje ono nie tylko rodzaje działalności wymienione wprost w Zezwoleniu, ale wszelkie rodzaje działalności prowadzone na terenie PSSE (w tym działalność inwestycyjną), Spółka nie powinna utracić prawa do skorzystania z odliczeń z tytułu nabycia nowych technologii.

Należy zauważyć, że ustawa o CIT jak również kodeks cywilny nie zawierają definicji pojęcia "działalność". Jego rozumienia należy więc poszukiwać na gruncie języka powszechnego. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego PWN (Warszawa 1998)"działalność" powinna być rozumiana jako "czynny udział w czymś, działanie, praca". Jednocześnie ten sam słownik definiuje pojęcie "działać" jako "robić, tworzyć, być czynnym, występować w jakiejś sprawie". Należy więc zauważyć, że słowo działalność zawiera w sobie element aktywności, podejmowania konkretnych działań. Spółka pragnie jeszcze raz podkreślić, że od dnia uzyskania zezwolenia do dnia złożenia niniejszego wniosku nie rozpoczęła prowadzenia żadnych prac (w tym inwestycyjnych lub przygotowawczych) na terenie PSSE. W świetle przytoczonej powyżej definicji oznacza to, że w tym okresie nie prowadziła ona na terenie PSSE żadnej działalności. W szczególności nie można, zdaniem Spółki, uznać za prowadzenie działalności samego posiadania Zezwolenia.

Spółka pragnie jednak jeszcze raz podkreślić, że w jej przekonaniu z literalnego brzmienia art. 18b ust. 3 ustawy o CIT wynika wyraźnie, iż dla utraty prawa do odliczeń konieczne jest prowadzenie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności wymienionej explicite w Zezwoleniu.

Powyższe twierdzenie pozostaje w zgodzie z zasadami wykładni prawa, a konkretnie założeniem racjonalności ustawodawcy. Nie jest bowiem dopuszczalne takie interpretowanie przepisu, aby jego część okazała się zbędna. Przyjęcie interpretacji, że traci prawo do odliczeń podatnik prowadzący jakąkolwiek działalność na terenie strefy, pozostawiałoby bez sensu prawnego fragment przepisu, a konkretnie wyrażenie "na podstawie zezwolenia". Pojęcie "działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej" obejmuje sobą bowiem zarówno działalność prowadzoną na podstawie zezwolenia jak i inne rodzaje działalności - w tym działalność inwestycyjną prowadzone na terenie strefy. Dodanie przez ustawodawcę wyrażenia "na podstawie zezwolenia" ogranicza ten zakres jedynie do działalności wskazanej w Zezwoleniu.

Również wykładnia systemowa przemawia za uznaniem, że jedynie prowadzenie działalności wymienionej wprost w Zezwoleniu skutkuje utratą prawa do odliczeń z tytułu nabycia nowych technologii. Celem art. 18b ust. 3 ustawy o CIT jest bowiem ograniczenie możliwości korzystania przez podatnika z kilku ulg podatkowych w jednym czasie (w tym wypadku ulgi na nabycie nowych technologii oraz ulgi wynikającej z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej). Należy zauważyć, że do momentu rozpoczęcia działalności wymienionej w Zezwoleniu, podatnik nie uzyska żadnej korzyści podatkowej z tytułu obecności w specjalnej strefie ekonomicznej. Do tego momentu więc nie nastąpi także kumulacja więcej niż jednej ulgi podatkowej, a tym samym nieuzasadnione będzie pozbawienie podatnika prawa do skorzystania z odliczeń z tytułu nabycia nowych technologii.

W świetle wszystkich przedstawionych powyżej faktów należy w ocenie Spółki stwierdzić, że niezależnie od otrzymania Zezwolenia ma ona prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wydatków na nabycie programów komputerowych w wysokości 50% wartości tych wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie potwierdzenia, że niepodjęcie działalności w PSSE, uprawnia do skorzystania z odliczenia, na podstawie art. 18b ust. 3 ustawy o p.d.o.p., uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie Organ zauważa, że niniejsza interpretacja nie rozpatruje kwestii, czy wydatki na nabycie programów komputerowych spełniają przesłanki wydatków na nabycie nowych technologii, o których mowa w art. 18b ust. 1 i 2 ustawy o p.d.o.p.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl