IPPB3/423-625/10-6/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB3/423-625/10-6/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) uzupełnionym w dniu 27 października 2010 r. na wezwanie z dnia 21 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej wpłat z zysku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie wpłat z zysku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Celem powołania Sp. z o.o. jest wykorzystanie mechanizmów budownictwa społecznego do zaspakajania potrzeb mieszkaniowych żołnierzy Sił Zbrojnych RP. Podstawową działalnością Spółki jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu dla potrzeb Sił Zbrojnych RP.

Spółka prowadzi działalność na podstawie:

* ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sil Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (tekst jedn. Dz. U. i 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733),

* ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.),

* aktu założycielskiego z dnia 19 września 2002 r. (Rep. A z późn. zm.).

Sp. z o.o. zostało wpisane do krajowego Rejestru Sądowego w dniu 22 listopada 2002 r. Założycielem Sp. z o.o. jest Agencja Mieszkaniowa. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - Agencja Mieszkaniowa jest państwową osobą prawną. W myśl art. 17 ust. 2 ww. ustawy Agencja może min. tworzyć spółki i towarzystwa budownictwa społecznego, wnosić mienie, w tym jako wkład niepieniężny (aport), do tych spółek i towarzystw, a także nabywać i obejmować udziały lub akcje w spółkach i towarzystwach budownictwa społecznego. Prawa i obowiązki wspólnika lub akcjonariusza w tych podmiotach, w imieniu Skarbu Państwa, wykonuje Prezes Agencji.

W świetle art. 14 ust. 5 pkt 1 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej dywidendy z wyżej wymienionych spółek należne Skarbowi Państwa, w tym z Sp. z o.o., Agencja przeznacza na inwestycje związane z zakwaterowaniem żołnierzy zawodowych.

Spółka zadała następujące pytanie:

Czy Sp. z o.o. podlega obowiązkowi wpłat z zysku.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Sp. z o.o. nie podlega obowiązkowi wpłat z zysku. Na gruncie ustawy o wpłatach z zysku (...) jedynie jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom, są obowiązane na rzecz budżetu państwa do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Wpłaty z zysku powinny być dokonywane w wysokości 15% zysku. Sp. z o.o. zostało powołane przez Agencję Mieszkaniową.

Na brak obowiązku wpłat z zysku nie ma wpływu zapis art. 17 ust. 3 ustawy o zakwaterowaniu Sil Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym prawa i obowiązki wspólnika lub akcjonariusza wykonuje w imieniu Skarbu Państwa Prezes Agencji Mieszkaniowej. Agencja Mieszkaniowa - założyciel T - gospodaruje nieruchomościami Skarbu Państwa w charakterze "powiernika", wykonując prawo własności oraz inne prawa rzeczowe w imieniu własnym, ale na rzecz Skarbu Państwa. Istotą powiernictwa jest zarządzanie, w cudzym interesie (Skarb Państwa), mieniem przewłaszczonym na powiernika.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o zakwaterowaniu Sil Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Skarb Państwa powierza Agencji wykonywanie w jego imieniu i na jego rzecz prawa własności i innych praw rzeczowych w stosunku do nieruchomości stanowiących jego własność (...).

Konsekwencją ukształtowania relacji między Skarbem Państwa a sp zoo, pod postacią ustawowego powiernictwa, jest specyficzna struktura mienia, którym gospodaruje Agencja. W przypadku SP Z O O, oprócz "obcego" mienia Skarbu Państwa powierzonego jej w zarząd w formach określonych w ustawie, Agencja posiada również mienie własne. Tym samym stosunek powiernictwa powoduje, że Agencja wykonuje tylko pewne czynności w imieniu Skarbu Państwa i zarządza powierzonym jej mieniem. Nadal jednak zarówno Agencja, jak i utworzone przez nią spółki pozostają odrębnymi od Państwa podmiotami prawnymi.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. I tak, w analogicznej sprawie Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście w postanowieniu z dnia 14 marca 2006 r., nr 449/2BP/423/Int.65/2006, uznał za prawidłowe stanowisko, że "wnioskodawca, będący spółką kapitałową, w której właścicielem 100% udziałów jest Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, (...) nie jest zobowiązany do dokonywania wpłat z zysku na podstawie art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792), bowiem właścicielem udziałów w spółce jest inna osoba prawna a nie Skarb Państwa."

W podobnej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 14 maja 2007 r., sygn. 1401/BP-lll/005-1/07/TS, zmieniając postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany z dnia 21 grudnia 2006 r., Nr 1432/IPdg 1/415/430/115/JD/2006, uznając za prawidłowe stanowisko Podatnika, co do braku obowiązku wpłat z zysku, uwzględnił merytoryczne podstawy, że "właścicielem 100% udziałów w Spółce jest Agencja Nieruchomości Rolnych jako następca prawny Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, przepisy ustawy stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Jak wyżej wskazano Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa utworzyła, na podstawie aktu notarialnego z dnia 17 marca 1994 r., Spółkę "B" i to ona jest właścicielem udziałów, a nie Skarb Państwa."

Spółka przytacza również stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sprawa dotyczyła Agencji), który w interpretacji stwierdził m.in., że "X powołano do życia na podstawie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 1829) o Polskiej Agencji. Przepis art. 1 ust. 2 tej ustawy stanowi, że X jest państwową osobą prawną. Należy też zaznaczyć, że żaden z przepisów tej ustawy nie nakłada na Agencję obowiązku dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa. Zatem, jeżeli X nie jest przedsiębiorstwem państwowym ani też jednoosobową spółką Skarbu Państwa, to nie ma obowiązku dokonywania wpłat z zysku do budżetu państwa na zasadach określonych w ww. ustawach."

Towarzystwa, w tym Sp. z o.o., działają na zasadzie non-profit, czyli w formie "bezzyskowej". Tym samym ich działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysku (profit), lecz na realizację zamierzeń w zakresie działalności statutowej.

Zgodnie z art. 24 § 2 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego "dochody towarzystwa nie mogą być przeznaczane do podziału między wspólników lub członków". W sensie istoty funkcjonowania, założeniem podstaw istnienia Sp. z o.o. jest działanie na zasadach "bez zysku". Jednak w ujęciu rachunkowym może powstać dodatnia wartość zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, którą zgodnie z ustawą należy przeznaczyć na cele statutowe. Z literalnego brzmienia przepisów ustawy wynika bowiem, iż T działają na zasadzie non-profit, czyli w formie "bezzyskowej", a więc ich działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysku (profit) lecz na realizację zamierzeń w zakres działalności statutowej. Sp. z o.o. nie generuje zatem zysków" w rozumieniu ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a tym samym nie powinno być zobowiązane do ich dokonywania.

Wpłaty z zysku zastąpiły oprocentowanie kapitału w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa, obowiązujące na podstawie ustawy z dnia 19 lipca 1991 r. o oprocentowaniu kapitału w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 75, poz. 330). Ustawą tą objęte były jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, powstałe w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego. Spółki, które powstały w określony sposób podlegały temu obowiązkowi. Na gruncie upowszechnionych w Internecie wyjaśnień słownikowych - jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, to spółka utworzona w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego, co stanowi dla tych spółek etap przejściowy w procesie prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego.

Sp. z o.o. nie powstało i nie funkcjonuje w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. Towarzystwa zostały powołane na podstawie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, a Sp. z o.o. również na podstawie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Sp. z o.o. utworzona przez Agencję Mieszkaniową, jako odrębna państwowa osoba prawna nie powstało w wyniku tych przekształceń, a zatem nie podlega obowiązkowi wpłat z zysku do budżetu, tak jak wiele innych podmiotów, w tym jednoosobowych spółek, których 100% udziałów posiada inna osoba prawna.

Mając zatem na uwadze zaprezentowane wyżej interpretacje organów podatkowych oraz fakt, że utworzone przez Agencję Mieszkaniową Sp. z o.o. nie jest zarówno przedsiębiorstwem państwowym, jak i jednoosobową spółką Skarbu Państwa należy uznać, że Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonywania wpłat z zysku do budżetu państwa.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 1 oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), do wpłat z zysku zobowiązane są jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 z późn. zm.), Skarb Państwa powierza Agencji Mieszkaniowej wykonywanie w jego imieniu i na jego rzecz prawa własności i innych praw rzeczowych w stosunku do nieruchomości stanowiących jego własność. Na mocy art. 15 ww. ustawy Agencja objęła we władanie składniki mienia Skarbu Państwa, o których mowa w art. 14 ust. 1 i wstąpiła w prawa i obowiązki z nimi związane w stosunku do Skarbu Państwa oraz osób trzecich.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 Agencja może nabywać nieruchomości, tworzyć i obejmować na podstawie przepisów odrębnych spółki i towarzystwa budownictwa społecznego, wnosić mienie, w tym także jako wkład niepieniężny do tych spółek i towarzystw budownictwa społecznego. Ponadto art. 17 ust. 3 stanowi, iż prawa i obowiązki wspólnika lub akcjonariusza, w podmiotach, o których mowa w ust. 2, wykonuje, w imieniu Skarbu Państwa, Prezes Agencji.

1 lipca 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz. 143). Zgodnie z art. 12 tej ustawy akcje lub udziały w spółkach oraz towarzystwach budownictwa społecznego, będące w posiadaniu Agencji Mieszkaniowej, nieprzekazane do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, zostaną przekazane ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Ponadto nowelizacja ta wprowadziła do ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przepis art. 17 ust. 2c (art. 1 pkt 15 lit. c), na postawie którego akcje lub udziały w spółkach i towarzystwach budownictwa społecznego nabyte lub objęte przez Agencję w zamian za mienie Skarbu Państwa, stanowią własność Skarbu Państwa i podlegają przekazaniu ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa w terminie 14 dni od dnia ich nabycia lub objęcia.

W związku z powyższym, ww. spółki są spółkami, w których wszystkie udziały należą do Skarbu Państwa i które zgodnie z art. 1 oraz art. 2 ust. 1 ustawy o wpłatach z zysku są zobowiązane do ich dokonywania na zasadach określonych w tej ustawie. Prezes Agencji jest organem, który reprezentuje Sp. z o.o. i powierzone jej mienie oraz nadzoruje spółki, utworzone na podstawie majątku przekazanego Agencji przez Skarb Państwa.

W świetle powyższego, zdaniem organu podatkowego Spółka z o.o. jest zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku.

Jednocześnie organ podatkowy pragnie wyjaśnić, że powołane we wniosku: postanowienie, decyzja zmieniająca postanowienie (wydane w trybie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa, przed nowelizacją ustawy - Ordynacja podatkowa z dnia 1 lipca 2007 r.) wydane zostały w indywidualnych sprawach innych wnioskodawców, w innych stanach faktycznych a przede wszystkim w innym stanie prawnym i nie mogą stanowić źródła praw i obowiązków dla innych podatników. Powołana w uzasadnieniu stanowiska własnego wnioskodawcy interpretacja indywidualna również została wydana w indywidualnej sprawie innego wnioskodawcy i nie może stanowić źródła praw i obowiązków dla innych podatników.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl